Spel kraschar, intermittent svart blink i win vid lättare användning.

Permalänk

Spel kraschar, intermittent svart blink i win vid lättare användning.

Köpte nya delar i juni och byggt ihop. Delar enligt nedan

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 bit (testat både med och utan fall creators uppdateringen)
Processor: Ryzen 7 1700 (ingen överklock)
Processorkylare: Tidigare spire wraith, nu captain cool AIO 120mm
Moderkort: ASUS prime b350 plus
Minne: 2 * 8 gb 3000Mhz LPX DDR4
Grafikkort: MSI Gaming x 1080
Hårddisk: SSD 500 gb 850 EVO som huvuddisk, nån western digital 2 TB och en seagate 500 gb (har jag för mig)
Nätaggregat: EVGA SUPERNOVA 750W G2
Övrig kylning: 2 140mm insug be quiet silent wing 2 i fronten, och 2 st likadana utsug i toppen.
Övriga komponenter: ASUS PCE-AC56 som nätverkskort för WIFI
Temperaturer: GPU aldrig över 75 vid full load, CPU runt 50 vid full load.
Skärm: ACER predator XB270HUA 144 Hz, Gsync, ingen överklock

PROBLEM
Problemet är att i spel så låser sig bilden, FPS börjar droppa enl FPSräknaren på skärmen, ljudet fortsätter. Oftast kraschar spelen och stänger av sig själv så jag åker ut till skrivbordet, ibland så måste jag ctrl-alt-del och logga ut för att spelet skall stänga av sig. Enstaka gånger så blir det även blåskärm. Vissa spel har även ibland kunnat återhämta sig, det är då mindre krävande spel ex halflife 1. Men dessa kan också krascha helt. Spel som testats är witcher 3, PUBG, CS:GO, dungeons 2, halflife1 med olika moddar, skyrim, long dark, XCOM 2, bioshock infinite med flera.

Tiden det tar för kraschen kan variera från direkt vid uppstart eller eller så går det att spela felfritt i flera timmar.

I windows har jag också märkt att ibland så blinkar skärmen till svart men den återhämtar sig direkt efter. Kan hända i skrivbordet, Youtube eller om jag ska kolla film.

Om den väl börjat krascha eller bråka så har sannolikheten ökat att det händer igen, startar jag om datorn helt så kan det bli "stabilare" ett tag.

Försök till diagnos
Jag har följt temps och volt i MSI afterburner och HW monitor utan att hitta något särskilt. Stresstestat med OCCT utan krasch, kört Furmark, PRIME95 och memtest. Memtest hittade inget fel efter en 12 timmars körning. Furmark har kunnat gått stabilt men ibland har det hängt sig på liknande sett som det kan göra i spel men då har det alltid varit i början av stresstest eller bench.

Loggboken säger "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts." Fel ID 4101 och ibland ID 13. Med ID 13 får jag även.

\Device\Video3
Graphics Exception: Class 0x0 Subchannel 0x0 Mismatch

\Device\Video3
Graphics Exception: ESR 0x4041b0=0x0

\Device\Video3
Graphics Exception: ESR 0x404000=0x80000002

Dessa logginlägg kommer både vid krasch i spel och "svartblink".

Vad jag gjort

Följt och kollat i princip alla poster här på sweclockers sedan i juni om liknande problem. Googlat och letat på andra forum. Testat runt 10 olika drivare till GPUn, uppdaterat BIOS, chipset. Ominstallerat windows 3 gånger. Testat att koppla ur alla HDDs utom SSDn, avinstallerat och inaktiverat ljudenheter. Kopplat i och ur alla kablar en gång i gamla chassit och en gång i samband med chassibyte.
Testat med gammalt grafikkort (560TI) utan att det varit någon skillnad. Testat annan skärm och då också HDMIkabel istället för DP.
Har också ominstallerat spel flera gånger och testat med och utan Gsync, med 60hz och 144hz, låst FPS, borderless, fullskärm, osv osv.

Övriga observationer
Har inte lyckats få mina RAM stabilt i 3000Mhz trots att jag har pillat med timings och testat auto i DOCP, de ligger alltså i 2133 MHz.
Om PSUn varit avslagen helt eller jag har härjat runt i datorn (alltså att PSUn varit urkopplad ur väggen) så startar datorn som i två faser nästa gång jag trycker på ON. Alla fläktar och lampor drar igång i några sekunder, sedan lägger allt av i någon sekund för att sedan starta upp på riktigt.

Nästa steg

Nu vet jag inte riktigt längre vad jag ska göra, så frågar er om ni har någon idé. Känns som att jag uteslutit PSU, GPU och RAM som hårdvarufel. Värmeproblem har jag väldigt svårt att tro det beror på, samma sak med drivrutiner, har testat alla möjliga i olika kombinationer. RMA moderkortet? CMOS-batteriet klent? Testa ytterligare andra drivare? Någon inställning i BIOS som jag missat som krånglar till nvidia/ryzen/b350chipset?

Hoppas någon orkar läsa och kan komma med något tips
Trevlig kväll!

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Inaktiv

Nu vill inte jag kapa din tråd, men av vad jag ser vid en snabb överblick av befintliga forumtrådar har de flesta användarna som har liknande problem, inklusive jag själv, antingen ett moderkort eller grafikkort från ASUS. De kanske har råkat göra något väldigt fel vid produktionen av sina produkter på sistone.

Tyvärr har jag själv inga goda tips att dela med mig av, men jag får önska dig lycka till med den vidare felsökningen!

Permalänk

Har testat med en RAM-sticka åt gången utan att få något positivt resultat.

Köpte igår ett nytt moderkort, gigabyte AX370 K3 så ser vi om det kan bli något bättre.

Visa signatur

Permalänk

Moderkortsbyte hjälpte ingenting så jag körde RAM-test igen, denna gång windows egna test. Fick fel på 21 % som sa typ "hardware fault detected yada yada".

Skickade RMA på ramstickorna till komplett så fick hem nya igår. Drog i dom imorse och bara hunnit testa lite än. Stabilt hittills så jag håller tummarna för att det ska fortsätta gå bra. Om jag är stabil under veckan så testar jag klocka nästa helg också.

Visa signatur

Permalänk

Fungerade bra initialt men sedan började datorn hänga sig och det krävdes hard-reset med reset-knappen för att komma ur frysningarna. Inga felmeddelanden i loggen så jag körde debug på några dumpfiler och det pekade på RAM-minnena igen.

Mem-test igen och nu fick jag fel ganska omgående på BASIC testet. Tidigare var jag tvungen att köra extended för att hitta fel.

Tog ut och körde minnesstickorna en och en och den ena gick ingeom basic-test u.a det andra fick jag fel på direkt. Testade att bara köra med det RAM-minne som inte gett några fel och då fungerade datorn klockrent. Har inte fått några felmeddelanden eller bsod eller liknande.

Ny kontakt med komplett och har skickat in båda ram-stickorna som jag fick på rma för några veckor sedan. Känns skönt att jag hittat vad jag tror är fel iaf. Återkommer när jag fått återkoppling från komplett.

Visa signatur

Permalänk

Även komplett hittade fel på min RAM. Vet inte mer vilka tester dom har kört men har ett par nya påväg till mig nu iaf så till helgen får jag testköra återigen.

Visa signatur

Permalänk

Nya RAM-stickor är i nu, testkört en vecka och inga kraschar än. Kan göra stickorna i 3000 Mhz nu också så verkar lyckligtvis som att jag äntligen har löst problemet.

Visa signatur