Playerunknown's Battlegrounds passerar 22 miljoner sålda exemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag fick spelet av en kollega igår, spelade några rundor och.... jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur det blivit så stort. Först gör man ingenting i en kvart och sen dör man. Running simulator 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gonace:

För mig ett av de mest överskattade spelen någonsin, förstår om andra inte håller med mig men för mig är det en simulator för att ta sig från punkt A till B, kör man detta till VR på ett löpband lär man inte har några som helst problem att få sig en redig motionsrunda!

Min egna åsikt, grundat på mina upplevelser och de tanker som kommit ur dessa.

Skrivet av Bonovox85:

Samma här, förstår inte tjusningen alls som jag sagt innan.

Springa runt i en kvart i panik o leta efter något användbart, tills du blir skjuten av en sniper 500 m bort. Om du har otur så hamnar man dessutom utanför cirkeln.

Har man tur kan man få 1-2 kills genom att skjuta några i ryggen.

Kul? Nä.

Mest frustrerande och enformigt? Jo tack.

Inte många spel är roliga om man är värdelös på dom eller hur?... Vad hade ni tänkt er? Ska alla spel vara för casual 30min gamers? Det är utmaningen och inlärningskurvan i det hela som gör att det känns så tillfredsställande.

Skrivet av m4gnify:

Otroligt att det säljer så bra egentligen.
Ofärdigt, byggt på gratis modeller och texturer osv.

Inte otroligt alls IMO... Stora spelutvecklare slänger ut spel efter spel som är halvfärdiga och svindyra. Samtidigt lyssnar dom inte ett skit på communityn. De flesta stora spel idag dör efter ett par månader, helt enligt utvecklarens planer. För att kunna sälja nästa skitspel.

PUBG fyller ett stort tomrum i gaming världen och folk är trötta på att bli spottade på.
Utvecklaren har brytt sig om feedback sen dag 1. Precis som när han gjorde mods till Arma (som la Arma på försäljnings topplistan ett bra tag).
Enligt mig är det konstigt att alla andra stora spel säljer så jävla bra och att gamers inte har vaknat förns nu. (se tex EA smutskastningen).
Också jävligt konstigt att vi bara har LOL, Dota och CS som E-sport spel 2017... Man tävlar ju för fan i Quake på lan fortfarande.
Det trodde jag fan inte för 15 år sen... Pinsamt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Helt ofattbart skulle inte ens köpa spelet om den kostade 50 kronor.

Ångrar mig att jag köpte det. Det var sjukt kul de första 20 timmarna. Sen insåg jag att det otroligt hackigt, stutter och massa andra problem.

Fortnite är mycket bättre tycker jag, och det är gratis + 100 gånger mer "streamlined" än Pubg.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Spelet har förbättrats en massa sen mars, nu på testservern så flyter det mycket bättre och vaulting är nice. Det sagt så finns det gott om saker att fixa och optimera. Spelet visar ändå att content is king, att ett så buggigt/hackigt spel kan gå så bra beror på bra underliggande spel. CS blir enformigt, battlefield blir enformigt, samma taktik/pos är "bäst" men i Pubg så är anpassning och läsa situationen värt enormt mycket mer, går liksom inte att nöta "storma B" och tro man blir bättre som i CS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@carll: Fine, du har en poäng, men hur vet du att någon är värdelös, har man inte rätt till en uppfattning om man är dålig på det man värderar?

Sedan kan man ju titta till vad användarna tycker om spelet, där många faktiskt är kritiska till delar av spelet:
15% (59%) (Userscore / Metascore)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Det är inget super speciellt med spelet, förutom att det säljer som fän

Men en stor anledningen till varför det säljer som det gör är för att Kineserna gillar spelet och att det inte är bannlyst för dom. De flesta nya spel blir bannade i landet av staten, men denna titel ska till och med få ett officiellt godkännande vilket är väldigt ovanligt.

https://i.imgur.com/WkW2mLJ.png

https://www.vg247.com/2017/11/22/playerunknowns-battlegrounds...

Deras blod är ju blått i spelet. Kanske därför det inte bannas

Permalänk
Avstängd

Klart buggar och ett icke färdigt optimerat system är öppet för kritik.

Men om man gnäller för att man bara springer runt i spelet och dör, är det nog fel på själva spelaren än spelet.

Det är så långt tillbaka som till Diablo 2 HC med loot pk som man kunde blir straffad som dålig spelare, och att någon annan kunde tjäna på det. När man dog så var det över och spelaren som dödade dig stal allt du hade och du får börja om, antar att det är det som vissa idag är emot eftersom spelen nu förtiden låter en göra misstag efter misstag och spawna om igen samt behålla all gear.

Och det bästa av allt är att spelet inte är "svårt" pga dåliga kontroller eller sunkig movement som i Dark Souls spelen utan för att det är så många andra spelare som spelar jämlikt, är bättre än dig eller kommer från en riktning du inte förväntade dig att någon skulle komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Det är inget super speciellt med spelet, förutom att det säljer som fän

Men en stor anledningen till varför det säljer som det gör är för att Kineserna gillar spelet och att det inte är bannlyst för dom. De flesta nya spel blir bannade i landet av staten, men denna titel ska till och med få ett officiellt godkännande vilket är väldigt ovanligt.

https://i.imgur.com/WkW2mLJ.png

https://www.vg247.com/2017/11/22/playerunknowns-battlegrounds...

Talande. Europa har betydligt bättre smak än kineser och jänkare.

Permalänk
Medlem

Att det är en explosion av bots står det inget om.

Roterar var 5 sekund (360) och kryper eller duckar och springer aldrig helt upprättade.
Beter sig precis likadant allihop så någon "flyer" är det kineserna kör med för att farma skins.

Favoriten är att dom läger sig så fort dom hör något, står du still i 15 sekunder så är deras timeout ute och dom ställer sig upp igen och du kan garantera ett headshot

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag fick spelet av en kollega igår, spelade några rundor och.... jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur det blivit så stort. Först gör man ingenting i en kvart och sen dör man. Running simulator 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag döör :D:D:D

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Helt ofattbart skulle inte ens köpa spelet om den kostade 50 kronor.

Varför kommer det alltid 1-2 såna här inlägg i alla PUBG trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Samma här, förstår inte tjusningen alls som jag sagt innan.

Springa runt i en kvart i panik o leta efter något användbart, tills du blir skjuten av en sniper 500 m bort. Om du har otur så hamnar man dessutom utanför cirkeln.

Har man tur kan man få 1-2 kills genom att skjuta några i ryggen.

Kul? Nä.

Mest frustrerande och enformigt? Jo tack.

Combatstilen är lite annorlunda från många andra FPS. Det handlar sällan om tur att racka upp kills, däremot är det en survival, inte en deathmatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har ju aldrig gillat CS heller så kanske också är talande. Spelade det en del på LAN pre-bredband i början på millenniet. Men har inte ens CS Go på steam.

De MP shooters jag gillar är de man tar över områden som i Battlefield eller som i War i nya CoD bygger en bro, eskorterar tanks m.m. Men orkar inte med att köra det i timmar i sträck heller.

Vanlig TDM eller Deathmatch är så tråkigt att klockorna stannar och varenda jävel är bättre än mig på reflexer, aim m.m. Men objective based modes så brukar jag ligga i toppen på poängligan.

Jag föredrar Co-op där man spelar mot en svår datorkontrollerade fiender. Typ L4D eller Warface och liknande spel där man samarbetar

Skrivet av Chrisj:

Varför kommer det alltid 1-2 såna här inlägg i alla PUBG trådar?

Kanske för att skitspelet förtjänar det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske för att skitspelet förtjänar det

Bara skitspel som slår rekord nuförtiden tycks det

Permalänk
Medlem

Ruskigt roligt spel som tyvärr får ligga på hyllan tills de fixar tick-raten.
Sämst ping vinner varje närstrid early game, fruktansvärt irriterande.
Tråkigt nog har Playerunknown eller utvecklarna inte yppat ett ord om fix av tick-rate och vad de ska göra för att spelet ska bli spelbart.

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Ca två månader sedan jag gav upp. Sitter på en dator jag kan köra det mesta annat på utan problem. Känns som att man spelar i sirap trots bra fps.

Ska som sagt testa när det väl "släpps" igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@m4gnify:
10% av allt de tjänar går till skaparna av Unreal Engine, så ganska dyrt är det!

5% är det, men 5% är fortfarande mycket.

https://www.unrealengine.com/en-US/release

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har ju aldrig gillat CS heller så kanske också är talande. Spelade det en del på LAN pre-bredband i början på millenniet. Men har inte ens CS Go på steam.

De MP shooters jag gillar är de man tar över områden som i Battlefield eller som i War i nya CoD bygger en bro, eskorterar tanks m.m. Men orkar inte med att köra det i timmar i sträck heller.

Vanlig TDM eller Deathmatch är så tråkigt att klockorna stannar och varenda jävel är bättre än mig på reflexer, aim m.m. Men objective based modes så brukar jag ligga i toppen på poängligan.

Men om du nu inte är speciellt förtjust i andra shooters heller så är det väl inte förvånande att du inte gillar detta som BARA går ut på att döda andra spelare? Det är ju tämligen uppenbart att det inte är ett spel för dig.

Det som är roligt med detta spel är ju just det som folk i denna tråden gnäller på, de långa stunderna under lootperioden när ingenting händer följt av en kort intensiv slutstrid. Har man tur så kan man även få till ett par spännande möten däremellan. Men man kan ju faktiskt välja detta själv genom att välja sin landningsplats. Att då klaga på just detta är som att klaga på att det är ett jävla spring under Stockholms maraton.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@carll: Fine, du har en poäng, men hur vet du att någon är värdelös, har man inte rätt till en uppfattning om man är dålig på det man värderar?

Sedan kan man ju titta till vad användarna tycker om spelet, där många faktiskt är kritiska till delar av spelet:
15% (59%) (Userscore / Metascore)

Mmjoo ja vet inte... Hörde att dom fick över 20k negativa röster på någon dag pga reklam i kina klienten.
Så vet inte hur mycket man kan lita på det där.

Hur som helst så vet jag att jag och mina vänner har jävligt kul med spelet.
Och själv har jag inte fått en sån rush av ett spel på många år. Kan spela BF1 och få upp mot 100 kills men det känns som om man springer runt och dödar botar.
1kill kan kännas bättre i Battlegrounds än 100 kills i BF1.

Ser fram emot nya banan. Körde testservern i veckan och den kändes jävligt bra efter "lite" rubberbanding vid gamestart.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Jag fick spelet av en kollega igår, spelade några rundor och.... jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur det blivit så stort. Först gör man ingenting i en kvart och sen dör man. Running simulator 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom tillbaka när du tagit dig till topp 10. En sådan upplevelse har jag aldrig haft i ett spel.

Permalänk
Medlem

Hälften av spelen sålda till kinesiska farmare som säljer föremål från lootlådor på steams marknad. Typ som det var i WoW där de farmade guld.

Sålde någon jacka jag fått i en box för typ 40kr, helt sjukt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

Talande. Europa har betydligt bättre smak än kineser och jänkare.

Hmmm. Beror kanske på vad du menar.
Om man räknar iihop de 13 länder i Europa som representeras i listan så får man fram ca 15,5%. Lägg till en del av ryssland (ja de är en del av Europa men det är nog rimligt att ha just ryssland vid sidan av ändå) och de övriga 30 länderna i Europa som inte är representerade så hamnar vi väl någonstans kring iaf 17-18% av spelarbasen.
Kinas 41% är ju större än Europas 17%. Ca 141% större give or take
Men så bor det också fler i Kina (ca 1,4 miljarder) än i Europa (ca 0,5 miljarder). Ca 180% fler invånare där än här.

Så de har ca 140% fler spelare än Europa men är också ca 180% fler invånare. Det borde ju betyda att det är större andel Europeer som spelar än Kineser.
Räknar vi lite på hur stor andel av Svenskar jämfört med hur stor andel av Kineserna som äger spelet så ser det ut att vi svenskar gillar pubg. Ca 5 gånger vanligare att en svensk än en kines äger spelet räknat per capita.

Fast det var kanske just såhär du tänkte redan från början? Att utslaget per invånare är det vanligare att man spelar pubg i Europa än i Kina just för att vi har bättre smak kanske? Och bäst smak har vi i Svedala.

Jag vet inte ja... Själv har jag inte ens spelat spelet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är det bara jag som tycker "Battle Royale-inspirerade titlar" är sjukt enformiga och tråkiga?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att alla är så jävla negg i kommentarerna jämt på swec och extra mycket på pubg?
Va glada över att dom lyckas med ett spel som säljer..för deras skull! (testa o bli topp 10-5 och sen säg om spelet är lika "tråkigt") Bli lite bra innan ni säger något..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har ju aldrig gillat CS heller så kanske också är talande. Spelade det en del på LAN pre-bredband i början på millenniet. Men har inte ens CS Go på steam.

De MP shooters jag gillar är de man tar över områden som i Battlefield eller som i War i nya CoD bygger en bro, eskorterar tanks m.m. Men orkar inte med att köra det i timmar i sträck heller.

Vanlig TDM eller Deathmatch är så tråkigt att klockorna stannar och varenda jävel är bättre än mig på reflexer, aim m.m. Men objective based modes så brukar jag ligga i toppen på poängligan.

Det verkar inte som du knappt gillar FPS ur huvud taget, så varför trodde du att du skulle gilla pubg?
Känns så onödigt att så många kommer in och kommentera negativt om ett spel som man inte ens gillar genren.

Spelet i säg har sina brister, låga fps, dålig tick-rate, många buggar, men det har ändå potential att bli något bra i slutändan.
Jag själv har lagt drygt 250 timmar på det än så länge och ser fram i mot vad det har att erbjuda i kommande patcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Det verkar inte som du knappt gillar FPS ur huvud taget, så varför trodde du att du skulle gilla pubg?
Känns så onödigt att så många kommer in och kommentera negativt om ett spel som man inte ens gillar genren.

Spelet i säg har sina brister, låga fps, dålig tick-rate, många buggar, men det har ändå potential att bli något bra i slutändan.
Jag själv har lagt drygt 250 timmar på det än så länge och ser fram i mot vad det har att erbjuda i kommande patcher.

Generellt sett? Nä jag gillar inte FPS så mycket, iaf inte i MP. Men bara för man gillar en genre mindre än andra, varför ska det då vara tillåtet att kritisera spel?

Men som sagt jag gillar FPS spel när de är uppdrag o lagbaserade där man samarbetar o inte bara springer runt som en twitchig idiot hög på red bull o försöker få headshots.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

@carll: Men då kan jag ju tycka att det är någorlunda relevant då 41% av alla spelare i PUGB är Kineser, men jag menar inte att objektivt säga att spelet är dåligt, jag ser inte det roliga med det men kan absolut förstå om andra gör så. Spelet toppar ju listan av aktiva spelare i steam, så något rätt måste de ju absolut göra.

Och tycker man att spelet är roligt, fan kör på. Alla tycker vi olika och det är ju inget fel med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Generellt sett? Nä jag gillar inte FPS så mycket, iaf inte i MP. Men bara för man gillar en genre mindre än andra, varför ska det då vara tillåtet att kritisera spel?

Men som sagt jag gillar FPS spel när de är uppdrag o lagbaserade där man samarbetar o inte bara springer runt som en twitchig idiot hög på red bull o försöker få headshots.

Det är ju upp till dig att köra i lag. Har du ett gäng vänner så blir det ju samarbete.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ångrar mig att jag köpte det. Det var sjukt kul de första 20 timmarna. Sen insåg jag att det otroligt hackigt, stutter och massa andra problem.

Fortnite är mycket bättre tycker jag, och det är gratis + 100 gånger mer "streamlined" än Pubg.

Att du gillar Fortnite bättre är ju helt förståeligt och kul, men ångrar du alltså 20 timmars underhållning för 300kr? Bara undrar lite vad folk har för referensramar.

Skrivet av gonace:

@carll: Men då kan jag ju tycka att det är någorlunda relevant då 41% av alla spelare i PUGB är Kineser, men jag menar inte att objektivt säga att spelet är dåligt, jag ser inte det roliga med det men kan absolut förstå om andra gör så. Spelet toppar ju listan av aktiva spelare i steam, så något rätt måste de ju absolut göra.

Och tycker man att spelet är roligt, fan kör på. Alla tycker vi olika och det är ju inget fel med det

Absolut, och man ser mycket kineser både på EU och NA servrarna. Ofta som, tyvärr, inte heller pratar engelska. Det jag och vissa andra stör sig på är just att vissa kommer in här och snackar om hur dåligt spelet är och hur utvecklarna minsann inte förtjänar sin framgång. Det ryker, för mig, av den Svenska avundsjukan© och är rätt trist att se blomma i varje tråd om hur PUBG slagit något nytt rekort för steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju upp till dig att köra i lag. Har du ett gäng vänner så blir det ju samarbete.

Det är just det jag inte har, inte i något spel.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ruskigt roligt spel som tyvärr får ligga på hyllan tills de fixar tick-raten.
Sämst ping vinner varje närstrid early game, fruktansvärt irriterande.
Tråkigt nog har Playerunknown eller utvecklarna inte yppat ett ord om fix av tick-rate och vad de ska göra för att spelet ska bli spelbart.

Tickraten är ju helt sinnes, dessutom är den inte "fixed". Ju längre matchen går ju högre blir tickraten vilket gör att allt blir ju väldigt inkosekvent. Pubg har från ca17 - 25 i tickrate medans cs go har 64 eller 128, och det har klagats på 64 tickrate länge i cs go...

Eftersom det är 100 spelare i pubg så förstår man ju att 64 tickrate känns långt borta, men nog borde dom kunna lösa 40 fixed

Jag tycker det är ett roligt skitspel, men som e-sport spel är det nog bland det sämsta jag sett.