Permalänk
Medlem

Bärbar dator till mamma

Hejsan!
Min mor har givit mig i uppgift att skaffa fram en ny laptop till henne.
Den ska användas till att surfa på internet, word, excel och liknande samt lätt fotoredigering.
Några måsten är:
"Stor" skärm (15 tum och uppåt)
Högupplöst (1920x1080 och uppåt)
Stor ssd(>500gb)
Under 15kkr

Jag har kollat på den här och liknande.
Har ni några idéer eller förslag?

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera bakgrundsbelyst tangentbord också, blir enklare att se när man skriver i mörkret. Jag har själv en laptop från Lenovo och den fungerar bra.
Kika lite på denna:
https://www.inet.se/produkt/1961466/lenovo-yoga-720-i5-8gb-51...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

Hejsan!
Den ska användas till att surfa på internet, word, excel och liknande samt lätt fotoredigering.
Några måsten är:
Stor ssd(>500gb)
Under 15kkr

Hej

Skulle säga att den du länkat skulle passa din mor suveränt!

Kanonfin dator och verkligen prisvärd! Har skrapat marknaden förra veckan åt ett par kompisar och kan direkt säga att den du länkat förmodligen är det bästa alternativet. Allt man kan tänkas behöva!

Då kanske du tänker öööh inget grafikkort, ska man inte panga ryssar så är det en fördel att inte ha grafikkort då det drar en massa extra batteri o vikt.

Skulle absolut köra på den du länkat! Det enda du tjänar på genom att gå upp i pris till 15 000kr är prestanda invändigt. Denna har redan fullt aluminiumchassi, bra skärm, bra ssd och bra CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Skulle rekommendera bakgrundsbelyst tangentbord också, blir enklare att se när man skriver i mörkret. Jag har själv en laptop från Lenovo och den fungerar bra.
Kika lite på denna:
https://www.inet.se/produkt/1961466/lenovo-yoga-720-i5-8gb-51...

Ja det missade jag.

Defintivt ett krav i min värld!! Går ej och köra utan bakgrundsbelyst.

Men en Lenovo kina-plast-skräp går ej att jämföra med ett kvalitétsaluminium-chassi Jobbat extremt mycket med lenovo så därav vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hej

Skulle säga att den du länkat skulle passa din mor suveränt!

Kanonfin dator och verkligen prisvärd! Har skrapat marknaden förra veckan åt ett par kompisar och kan direkt säga att den du länkat förmodligen är det bästa alternativet. Allt man kan tänkas behöva!

Då kanske du tänker öööh inget grafikkort, ska man inte panga ryssar så är det en fördel att inte ha grafikkort då det drar en massa extra batteri o vikt.

Skulle absolut köra på den du länkat! Det enda du tjänar på genom att gå upp i pris till 15 000kr är prestanda invändigt. Denna har redan fullt aluminiumchassi, bra skärm, bra ssd och bra CPU

Har den bra tangentbord?

Jag lutar åt att invänta Thinkpad A485. Men den lär inte bli billigare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Har den bra tangentbord?

Jag lutar åt att invänta Thinkpad A485. Men den lär inte bli billigare.

Är ju en väldigt subjektiv fråga. Är inte väldigt finkänslig av mig, men av alla andra Asus-modeller jag pillat på så gillar jag dem Är inte riktigt samma kvalité som Macbook pro

Men ser ut som den länkade saknar bakgrundsbelysning och det kan ju va en stor deal-breaker :/

Permalänk
Medlem

@eucalyptus:

Hehe, gå och kläm lite på Yogan i butiken så tror jag faktiskt inte du tycker den är så plastig att det faller på det.

EDIT: Yoga 720n är i aluminium
"Yoga 720 i Järngrått är bara 19,9 mm tunn och har ett hölje i aluminium av hög kvalitet."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Är ju en väldigt subjektiv fråga. Är inte väldigt finkänslig av mig, men av alla andra Asus-modeller jag pillat på så gillar jag dem Är inte riktigt samma kvalité som Macbook pro

Men ser ut som den länkade saknar bakgrundsbelysning och det kan ju va en stor deal-breaker :/

Om den ens kommer i närheten av Macbook pro så duger det nog.

Men som sagt så är bakgrundsbelysning viktigt också.

Skrivet av TrueType:

@eucalyptus:

Hehe, gå och kläm lite på Yogan i butiken så tror jag faktiskt inte du tycker den är så plastig att det faller på det.

Jag har klämt på yogor och de har varit alldeles för smäckiga enligt mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott:
Vad menar du med smäckiga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om den ens kommer i närheten av Macbook pro så duger det nog.

Men som sagt så är bakgrundsbelysning viktigt också.

Jag har klämt på yogor och de har varit alldeles för smäckiga enligt mig.

Får nästan intrycket att du egentligen vill ha en MBP?

För den budget du satt så kan du ju få en Macbook!

Kolla blocket, du får en nästan sprillans ny, super fin och bra utrustade macbook pro's för under 15 000kr. Finns ju nötter som köpt maskiner för en bra bit över 20K och säljer de runt 12-15 000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storbod:

Hejsan!
Några måsten är:
Stor ssd(>500gb)
Under 15kkr

Jag vidmakthåller att detta är den bästa laptopen, lite tråkigt att den just gick upp 1000 kr i pris bara
Den skall kosta 9k, inte 10k:
https://new.webhallen.com/se/product/275033-Acer-Nitro-5-AN51...

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@eucalyptus:

EDIT: Yoga 720n är i aluminium
"Yoga 720 i Järngrått är bara 19,9 mm tunn och har ett hölje i aluminium av hög kvalitet."

Måste va första Lenovon med aluminium skämt åsido.

Alla modeller jag jobbat med har varit i plast. Den enda som gett ett något seriöst intryck var Lenovo W550s.

Typiska problem är gångjärnen, de nöts ut och börjar glappa som fan. Samt ett dropp i backen på 1.5 meter och det är bara smulor kvar. Samt plasten runt skärmen är så pass svag att den ofta punkteras av när den får tryck på sig av en bok eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag vidmakthåller att detta är den bästa laptopen, lite tråkigt att den just gick upp 1000 kr i pris bara
Den skall kosta 9k, inte 10k:
https://new.webhallen.com/se/product/275033-Acer-Nitro-5-AN51...

Mvh r3mpuh

En sak som är STORT + med denna och många andra Acer laptops är utblåset bakåt T.ex om man sitter med mus vid sidan så slipper man få all värme på handen eller andra grejer som kan tänkas stå där.

Defintivt värd pengarna i byggkvalité och prestanda, ts får avgöra om den faller i smaken Beroende på användning, ha i knä och ta med på rymmen kanske den känns lite "Bulkig".