Köp av WD 120GB?!

Permalänk
Medlem

Har 2st 80GB WD och de låter inte mycket alls, 20dB fläktarna överröstar dem iaf...

Permalänk
Medlem

Haha, ja vad skall man säga. Antingen så existerar det två olika typer av samma modell, för hur man kan säga 'jag hör den inte alls' med gott samvete, överstår mitt vetande. Eller så är det så att vi som sitter på vattenkylda burkar hör diskarna mer än folk som har massa andra fläktar i diverse storlekar.

Något är ruttet här, det är en sak som är säker. När ni jämför ljudet på era diskar, vad jämför ni med då?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

typ musik so inte hörs utom på hög volym.

Permalänk
Medlem

Instämmer. Jag har själv en Western Digital Caviar 80 GB 7200 RPM 8 MB Cache och jag tycker inte alls att den låter mycket.

Det varierar nog från person till person om vad man tycker är "acceptabel" ljudnivå. Jag tycker inte att min hårddisk låter så pass att den stör mig, men jämför jag med brorsans datorn med likadana delar men men en Maxtor så låter den mera.

Men, som sagt. Dom låter nog lika mycket hela bunten, upp till var och en vad den tycker om ljudet.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ l MSI KN9 V3 nForce 560 l Radeon X1950 Pro l Samsung SpinPoint 320 GB 7200 RPM 16 MB Cache SATA-2 l 2048 MB Corsair XMS2 PC 5400 DDR2

Permalänk

Allt beror på om hårddisk jäveln är fastsatt i chassit.
Det vinande ljudet som är det mest störiga enligt mig är ju de låga frekvenserna som färdas genom chassit pga hd vibbarna.

Jag har en Fujutsi Siemens och en WD 80GB och min 80gb låter bara när den arbetar och swappar. Min Fujutsi låter inte ett piss.
Men dock så finns de låga frekvenserna där hela tiden, men det kan man ju få bort om man t ex sätter upp den i en gummi upphängning som leder bort vibrationerna från chassit.

Jag vill se en chassi tillverkare som tar tag i det här och kommer på en bättre lösning.

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk
Medlem

El Cardinal:
Antec har redan chassin ute som är fantastiska : http://www.antec-inc.com/pro_enclosures.html
Jag satte ihop en dator åt en polare i en "Solution"-låda (SLK3700AMB), gummibussningarna för diskarna hjälper enormt. Samtidigt är kylningen suveränt bra : luftfilter och rätt placerade fläktar (120 mm). Tyvärr var kullagren i min kompis IBM-disk otroligt irriterande och det kommer man tyvärr inte bort från, han ska köpa en ny disk istället.
Så här i efterhand hade nog ett Antec Sonata-chassi varit bättre.. lite mindre och snyggare.

Permalänk

Sjysst Nordic. Tack för de bekväma länkarna!

Ja den ser ju riktigt stylish ut. Det var nog ett av de renaste chassin som jag sett.
Ska se om jag ska inhandla ett sådant i framtiden. Går det att få in vattenkylning tro?

Jag vill iofs bara ha ett sjysst vattensystem till cpu och graffe och möjligen nordbrygga. Men det känns som ett sådant blir för stort för det chassit?

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk
Medlem

Nej, då finns ju mycket plats i det chassit för vattenkylning
Men den självklara lösningen som jag ser det blir att sätta en "Black Ice Pro"-radiator bak på chassit där fästet för 120 mm fläkten sitter. Den ska rymmas med lite planering, den är bara 150x130x25 mm. Du får mer kylning med en BI Xtreme men det är inte värt det, en Pro räcker långt. Du kämpar ändå mot den omgivande luftens temperatur, samtidigt som valet av block och annat i systemet också påverkar kylprestandan minst lika mycket.
Tyvärr hittar du nog inga värmepaket från bilar som är i den storlek som en BI Pro, men den är billig.. 590 kr på overclocker.se.