Presentkort netonnet

Permalänk
Inaktiv

Presentkort netonnet

Presentkort måste ju vara den värsta dynga hittepå.

"Kort historia":

Oktober - Lämnar in ett corsair 400q (old) som jag inte ens visste, får tillbaka och är i värre skick nu. Säljaren säger att han kan vara snäll och ge mig ett presentkort på summan istället för att lämna in en andra gång.
Beställer nytt chassi Fractal design black pearl, på posten kommer ett humungus paket och jag tänker vad i....en dxracer stol istället. Jag är ärlig och kontaktar Netonnet och begär presentkort och kontanter tillbaka till mitt konto som jag använde för att betala av en del av summan.

Får till svar att de har absolut ingen möjlighet att betala tillbaka till mitt konto då jag ville ångra köpet, konstigt då mina kontanter kunde omvandlas till presentkort i form av corsair 400q.
Jag skickar tillbaka stolen men då finns inte chassit i lager och jag får vänta, och nu i Januari så äntligen kom det besked om chassit ska levereras i form av garantibevis/faktura trodde jag.
Några dagar senare kom det ett kravbrev för outlöst paket 195kr, jag kontaktar Netonnet och bestrider fakturan på en gång för nu är jag lite less. Visade sig att de lyckades leverera i mitt namn till en av deras verkstäder, hur det nu går till.

I alla fall för 3 månader, kanske 4 vem vet när chassit kommer har jag fått kompensation på 200kr och gissa i vad, presentkort.
Jag har försökt häva köpet och diskutera om att få min summa på runt 1000kr betald till mitt konto istället för presenkort för den här röran. Så vad lär man sig, ärlig lönar sig inte alltid, jag vet då vad jag gör nästa gång jag får en dyrare vara i från ett större företag.

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med i svängarna, men enligt svensk lag har man rätt att ångra köp upp 14 dagar när man beställer från nätet. Detta gäller samtliga produkter!

Men när gör köp på ett konto och lämnar tillbaka produkten räknas den summan av från fakturan. Exempel du köper komponenter för 1000kr och lämnar tillbaka en komponent för 100kr blir summan att betala 900k.

Har du gjort ett köp på presentkort, måste pengarna dessvärre tillbaka på ett presentkort. Men jag har ett sätt att lösa in presentkortet mot pengar, ett litet life hack . Skickar PM med hur du går tillväga för att göra det, vill ju inte att Netonnet ska vet hur det går till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34443:

Massa text

Har du ångrat ett köp eller är det en reklamation. Av texten framgår vagt att det kan handla om en reklamation då du "lämnar" in ett chassi som du får tillbaka skadat eller värre skick helt enkelt. Sedan kräver du att få presentkort för defekten istället för att lämna in den igen.

Du beställer sedan ett nytt chassi och vips det blir felleverans och istället får du en DxRacer stol.
Du tar kontakt och meddelar detta (sedan framgår inte om produkten åker i retur eller om du behåller den eller om den helt enkelt bara ströks med tippex ur verkligheten).
Men... Nu kräver du återbetalning. Kan vi få lite mer utförlig förklaring för jag tror inte jag pratar för mig själv när jag påstår att man blir lite vilse i händelseförloppet.

1. Hänger 400q ihop med Nya chassit eller är dem separata köp?
2. Om det var mer än ett köp, vilket vill du ångra och få återbetalt?
3. Vad är anledningen till att dem inte kan återbetala dig kontanter?
4. Har du betalat med kontanter eller kontokredit?

Skrivet av Duktig:

Hänger inte riktigt med i svängarna, men enligt svensk lag har man rätt att ångra köp upp 14 dagar när man beställer från nätet. Detta gäller samtliga produkter!

Men när gör köp på ett konto och lämnar tillbaka produkten räknas den summan av från fakturan. Exempel du köper komponenter för 1000kr och lämnar tillbaka en komponent för 100kr blir summan att betala 900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

Ånger tillämpas from mottagande av produkter. Då givetvis rätt produkter. Detta verkar dock vara reklamation.

Permalänk
Inaktiv

Corsair 400q var köpt i Umeå och lämnades in för reparation.
Fractal design köpte jag på nätet för presentkortet som jag fick istället för andra servicen.
De skulle inte skicka chassit förrän de fått sin stol, och när de får stolen så har de inte mitt chassi i lager.
Sen felskickar de mitt chassi till en av deras verkstäder och skickar faktura till mig för outlöst paket.
De sa helt enkelt att de ej kunde ge mig "kontant", pratade med konsumentverket och de sa att det normalt betalas tillbaka på samma sätt, jag hade betalt kring 900kr presentkort och 200kr swish.
Men däremot kan man begära skadestånd fast det har jag väl sumpat också eftersom jag godtog ett andra presentkort på 200kr.
Riktiga översittare där på netonnet.

Permalänk
Medlem

Du reklamerar ett nätagg får ett presentkort som du köper ett chassie för men får hem en stol istället som du returnerar för att sedan få ett räkning på en vara som du ej har fått.

Det är något komiskt över det, det ska bli spännande och se vad de hittar på härnäst.
Netonnet lootbox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34443:

Corsair 400q var köpt i Umeå och lämnades in för reparation.
Fractal design köpte jag på nätet för presentkortet som jag fick istället för andra servicen.
De skulle inte skicka chassit förrän de fått sin stol, och när de får stolen så har de inte mitt chassi i lager.
Sen felskickar de mitt chassi till en av deras verkstäder och skickar faktura till mig för outlöst paket.
De sa helt enkelt att de ej kunde ge mig "kontant", pratade med konsumentverket och de sa att det normalt betalas tillbaka på samma sätt, jag hade betalt kring 900kr presentkort och 200kr swish.
Men däremot kan man begära skadestånd fast det har jag väl sumpat också eftersom jag godtog ett andra presentkort på 200kr.
Riktiga översittare där på netonnet.

Förlåt men det framgår inte i klartext nu heller.

Du vill ångra köpet och få kontant utbetalning?

Du kan inte, utifrån vad du beskrivit, begära "skadestånd". Det finns i regel inget sådant uttryck i köp av tjänst/produkt. Det enda du kan få täckning för är utgifter du fått stå alternativt förlorat inkomst pga reklamationens hantering. Men dessa måste du konkret sätt redovisa att de faktiskt skett. Till exempel arbetsgivarens intyg på förlorad inkomst eller annat.

Åter till återbetalning. Dem kan inte avgöra hur du ska få pengar åter gällande ångerköp.
Men... Dem kan ha policy att inte återbetala presentkort kontant så dem kan m.a.o hålla inne dina 200:- och återbetala mellanskillnaden du betalat via MS/VISA/annat.

Dock skulle jag, om jag var dig, kräva betydligt högre värde i presentkort då du rent lagligt sett har utfört ett köp och passerat tid och rum för vad man kallar för ett "täckningsköp".

Permalänk
Inaktiv

Skulle ha krävt direkt att de fick beställa likadant chassi ifrån ett annat ställe. Och aldrig någonsin mer presentkort, worst thing ever.

Jag rabblar för mycket när jag ska förklara, säger så här.

Köpte ett chassi från netonnet på nätet för mitt presentkort, får den där stolen.
Kontaktar netonnet och skickar tillbaka stolen, mitt chassi finns ej i lager men de skickar ut faktura på chassit utan leveransbesked även fast jag betalt redan och ger mig en faktura för outlöst paket som jag ej fått.

Nu har jag fått en faktura/garantibevis igen med makulerat pris, fast inget leveransbesked ännu, men förvånar mig inte om de glömmer skicka det, vet ej vilka typer som jobbar på netonnet.

Permalänk
Inaktiv

Det blev ju bättre än så, denna gång svor jag för jag är så sur nu.
Det skickar inte leveransbesked men faktura på chassit jag betalat redan asså suuuuuuuck!!!!

Permalänk
Skrivet av Duktig:

Har du gjort ett köp på presentkort, måste pengarna dessvärre tillbaka på ett presentkort. Men jag har ett sätt att lösa in presentkortet mot pengar, ett litet life hack . Skickar PM med hur du går tillväga för att göra det, vill ju inte att Netonnet ska vet hur det går till

Skickades från m.sweclockers.com

En gammal tråd, jag vet, men jag lägger till i den eftersom det var via en sökning på google som jag hittade till den och fick svar på frågan jag sökte på!
"netonnet går det att lösa in presentkort till pengar"

Jag gjorde som @duktig sa, skickade ett PM til honom, och fick svar innom 24 timmar

Nu som en updatering 2020 /21, så vill jag bara medela att detta "lifehack" fortfarande fungerar, för nu har jag själv testat det med 2 st ganska stora presentkort (tillsammans ca 16000 kr), och fått hela summan överförd till min bank.

Jag gör som duktig och låter det vara osagt i tråden hur det går till.
Men PM fungerade för mig, och det gör det säkert för andra också.

Det var allt bara en liten updatering på en fråga i en tråd som jag fick hjälp med, och som löste sig för mig med, och hoppas det kan vara till hjälp för andra nu eller längre fram i tiden.

Tack igen @duktig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.