Skrivbordsbakgrunder för retrodatorer (visa även upp din retrodator!)

Permalänk
Medlem

Skrivbordsbakgrunder för retrodatorer (visa även upp din retrodator!)

Sitter i dagsläget och skruvar ihop en retrodator som ska köra spel från mitten av 90-talet fram till år 2000 på antingen Windows 98SE eller XP. Blir i regel 800x600 / 1024x768 upplösning som gäller för både spel och Windows.

För att få till den där extra nostalgin så måste man ju såklart ha en skrivbordsbakgrund som passar stämningen man hade runt sekelskiftet.

Jag tänkte att den här tråden kunde vara kul främst för folk att visa upp sina retrodatorer, hur bygget ser ut, vad man kör för stil på skrivbordet, dela med sig av skrivbordsbakgrunder och annat gott.

[Bilder på min retrodator samt bakgrunder lägger jag in här efter att allt är ihopbyggt]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Räcker inte den klassiska blåa bakgrunden? aaah...nostalgi från förskolan <3

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ja, jag är också skittråkig och kör enfärgat, vill ha så lite mög som möjligt laddat. Gillar defaultbakgrundsfärgen från Windows 2000, väldigt behaglig och vilsam för ögonen:

R: 58
G: 110
B: 165

@Boggus, vill dock minnas att 3dfx hade massa bakgrundsbilder tillgängliga för nedladdning på sin hemsida när det begav sig, någon av dem borde väl slå an den rätta nostalgisträngen? Borde fortfarande gå att hitta, 3dfxzone.it har det mesta i 3dfx-väg. Tror mig också ha sett en retrodesktopbakgrundstråd av större kaliber på vogons.org

Ja, och i övrigt har ingen någonsin dött av en bygglogg heller, skitkul att se sånt ju, nästan roligare än färdigt bygge

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du måste ju fixa någon schysst skärmsläckare också när du ändå i farten ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Du måste ju fixa någon schysst skärmsläckare också när du ändå i farten ;D

Johnny Castaway!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@martak:

After Dark?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad kul! Håller själv på med ett likadant projekt!

Ett kul sätt att customiza är med winamp-skins.

Här är en bild på min setup:

Har tyvärr inte lyckats hitta någon som säljer en CRT-skärm än. Dom är verkligen sällsynta nymera. Speciellt om man är ute efter en lite mindre runt 15" som man lätt kan ta med på retroLAN.