Teknikintresserad ock trött på Youtubes trasiga video-förslag. Alternativ "Aggregator"?

Permalänk

Teknikintresserad ock trött på Youtubes trasiga video-förslag. Alternativ "Aggregator"?

Jag har för femtioelfte gången haft problem med Youtube och deras "förslag". När det har slutat fungera och börjat visa skräpvideos, trots pauserad visningshistorik,och jag lovar, jag har inte tittat på någon enda video som icke matchar min intressesfär: Teknik, så har det hela spårat ur.
Detta är vad som händer: Jag tittat på teknikvideos, under ett par månader har relevanta förslag/rekommendationer kommit upp, men helt utan förvarning så ser jag en massa andra förslag, ofta på saker jag personligen avskyr, dels för att det är extremt modernt och populärt, något som typ "alla" håller på med, men som jag inte bryr mig ett råttarsle åt eftersom jag inte är intresserad av det. Jag googlar och försäkrar mig om att visningshistoriken är rensad och pauserad. Samma med sökhistoriken. Sen är det dags att "lära upp" youtube. Man återupptar visningshistoriken och låter helt enkelt en spellista från en favoritkanal spela. I mitt fall EEVBlog. Därefter pausera igen, och sen finns bara intressanta videos i rekommendationerna. Men efter några månader kommer det upp skräp där igen. Det kan vara så att kommentarer kan påverka detta trots att det inte står någonstans. Om jag till exempel, pauserat visningshistoriken och besöker en video som motarbetar VEVO för att där skriva att VEVO censurerar och att Webradio är mer öppet, så kommer det upp en massa skräp i rekommendationerna! Men om jag skriver i en kommentar på en video där man skruvat isär en synthesizer och förklarat alla funktionerna, att det var den bästa videon man sett, så håller sig rekommendationstipsen relevanta! Kan kommentarer ha någon inverkan beroende på vilka videos man kommenterar, baserat på nyckelord? I så fall kan jag inte lita på förslagen och är hellre intresserad av en "Aggregator" där man endast kan se tekniska videos från bland annat Youtube. Om någon känner till det så vore det bra. Den bör också vara uppdaterad, dvs användare bör vara intresserade av sådant här och dela just den typen av videos.

Permalänk
Medlem

Testa hooktube? Enda skillnaden är väl egentligen att det går under trending på hooktube är det som youtube's social justice safety bunker inte vill att du ska se, så om du är en väldigt lättkränkt människa så kan det vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

@Solaris: Vad menar du? Finns det tekniska videos som är kränkande? Det enda som jag ser som "kränkande" är porr. Det är det enda jag faktiskt avskyr, speciellt när man letar efter annat. Men annars, vad menar du?

Permalänk
Medlem

Har för mig att Youtube även börjar lägga in förslag till dig som andra som kollat på samma videos har kollat på. (Dålig på att förklara)

Men säg att du och x har kollat på samma tech video, men sen gillar x även mainstream videos i andra kategorier. Då försöker youtube vidga dina vyer genom att ta förslag från videos som x kollat på för att "hjälpa" dig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: Sånt som populärt brukar kallas för högerextremt, alt-right och främlingsfientligt.

Visa signatur

Permalänk

@SvanteP: Jag hoppas INTE att det är så! Man ska INTE ändra på andra! Allting fungerade perfekt tills jag _kommenterade_ på ett klipp som kritiserade Vevo. Just Vevo! Jag har faktiskt före jul, sett på kommenterat på en "vanlig" video också av en duktig skådespelare som spelar att han sover på konstiga ställen för att jag är intresserad av dramaturgi, men inte ens det "förstörde" mina visningstips!. Men så FORT jag kommenterade på en video som spottade ut sin avsky mot VEVO så spårade det ut. Om nu "x" tittade på den, så avskyr de logiskt sett också Vevo, hur kan det då dyka upp en massa skräp? Det slutade med att jag tog bort kommentarerna på VEVO-hatarens video och återupptog visningshistoriken och lät det hela stå och spela upp EEV-blog video efter EEV-blog video. Sen pauserade jag visningshistoriken. Sen dess har det tack och lov varit OK. Men jag litar inte på Youtube och det är därför en "Aggregator" behövs. (och då menar jag inte en aggregator som bara finns för att komma runt VEVOS blockering/censur. Jag håller mig till internet-radio. Vevo-videos är som sagt av många orsaker inget att ha. I de flesta kan de ju inte ens sjunga....) Alltså en "rumsren" aggregator

Permalänk

@Solaris: Det märktes. Den typen av "aggregator" betackar jag mig faktiskt för. Det finns inget som gör mig så förbannad som dessa videos när de dyker upp i "förslagen". De skrämmer upp folk med sina idiotiska konspirationsfantasier, försöker lura i folk att man kan generera elektricitet ut ur det blå, utan energikälla ("Free energy"), de kastar skit på politiker i demokratiska länder de bor i (i stället för att rösta), kastar skit på folk som inte håller med dem eller på "minoritetsgrupper". Sådana videos flaggar jag faktiskt. Är det så illa är det bättre att förslagen togs bort. Att Google tillåter videos av den sorten är helt knäppt!

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: Mja, det finns ingen perfekt lösning och så länge man är väl medveten om att det är bara en massa bullshit, så kan de vara rätt underhållande faktiskt.

Visa signatur

Permalänk

@Solaris: Tack men jag föredrar riktig science fiction istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

@Solaris: Tack men jag föredrar riktig science fiction istället.

"Riktig"?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att algoritmen som ger förslag baseras på många saker som statistik, där en stor del av
de teknikintresserade användare också kollar på andra saker och det då rekommenderas.

Jag själv tycker faktisk youtubesalgorithmer är bra, den visar ett bra urval av vad som finns. Sedan kanske man hade önskat att det funnits mer av djupare teknikklipp, men det är en annan fråga.

Permalänk

@Solaris: Just vad jag menar, detta: Exempel på riktig professionell Science Fiction Det är väl bättre att de filmbolagen och deras skådespelare/regissörer får pengar än några knäppa foiliehattar?

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: Jag förstår, fast jag har lite svårt att ta dig seriöst nu när du länkar till en lista som har Star Trek Discovery eller ST:D som den numera kallas.

Visa signatur

Permalänk

@anon159643: Problemet är att man inte kan söka på genre, som till exempel "Hur man gör och stil", "Bilar och teknik", etc. emedan kategorin kommer upp under varje video.