Testpilot: AOC G2590PX

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: AOC G2590PX

Testpiloten Snorjaers utvärderar vad AOC har att erbjuda i sin nya uppställning av bildskärmar för spel. För dagens omgång handlar det om en billigare variant, med AMD Freesync i upp till 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Väldigt fin design, men nästa skärm jag köper ska vara ultrabred med 29", 2560*1080P@60HZ (Om jag minns rätt)

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Alvar Berglind
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013

Trevlig recension, grymma bilder och en personlig känsla, kul! Lagom nivå för min förståelse av bildskärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001

orkar inte googla, teritärt?

Ljusstyrkan skriver jag under på. Har min på 10 och bara det är nästan för ljust...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Falcon:

orkar inte googla, teritärt?

primärt, sekundärt, tertiärt.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av MinscS2:

primärt, sekundärt, tertiärt.

tyvm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av VadSaDu:

Väldigt fin design, men nästa skärm jag köper ska vara ultrabred med 29", 2560*1080P@60HZ (Om jag minns rätt)

Har haft 29" 2560 x 1080 några år nu. Sjukt nöjd. Skulle aldrig byta till 16:9 igen!

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Freesync uppdateringsintervall - 30-144 Hz.

Äntligen är detta åtgärdat.

G-Sync har ju jämt haft en synkroniserings intervall vid 30-144Hz.

Och tidigare hade FreeSync bara lägst åt 48Hz och det ställde ju till en del för folk som inte kanske har så pass kraftfulla AMD grafikkort som kan hålla sig över 48 FPS.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010

Kommer det komma en likadan skärm från AOC fast med nvidia G-sync istället?

Intel Core i5 4670k
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming
NZXT H440 Red/Black
Corsair Vengeance 2133Mhz 8GB
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av TheMadPanda:

Trevlig recension, grymma bilder och en personlig känsla, kul! Lagom nivå för min förståelse av bildskärmar.

Haha tack Panda.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Skummade igenom recensionen men hittade inget om färgåtergivning, kalibreringsmöjligheter eller din subjektiva upplevelse av bildkvaliteten?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skummade igenom recensionen men hittade inget om färgåtergivning, kalibreringsmöjligheter eller din subjektiva upplevelse av bildkvaliteten?

Jag äger inte den utrustningen som krävs för att göra de bedömningarna tyvärr.

Min subjektiva upplevelse av skärmen är att den har en väldigt bra färgåtergivning för att vara en TN-panel. Bästa jag sett så här långt men den kan inte konkurrera med min AOC IPS.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Snorjaers:

Jag äger inte den utrustningen som krävs för att göra de bedömningarna tyvärr.

Min subjektiva upplevelse av skärmen är att den har en väldigt bra färgåtergivning för att vara en TN-panel. Bästa jag sett så här långt men den kan inte konkurrera med min AOC IPS.

Jag har en Acer XF240H (bmjdpr) och äger heller ingen utrustning för att mäta färger mm. Tycker däremot skärmen var svårkalibrerad och gamma 2.4 verkar ligga närmre 2.2 och 2.2 ligga närme 2.0-1.8. Alla presets var helt fruktansvärda. Det finns väldigt goda kalibreringsmöjlgheter men att börja kalibrera färger utan någon extern utrustning är inte det lättaste. Hittade en guide online som hjälpte mig en bit på traven. Det hade varit intressant att ställa dessa budget-gamingskärmar mot varandra. Kanske något för Thomas Ytterberg att bita i?!

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Tack för en bra recension!
Denna skärmen hamnar definitivt på min lista över "saker jag vill ha och kanske köper".
Skärmar är inget man köper lika ofta som andra komponenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Sebastian V:

Och tidigare hade FreeSync bara lägst åt 48Hz och det ställde ju till en del för folk som inte kanske har så pass kraftfulla AMD grafikkort som kan hålla sig över 48 FPS.

Skärmen jag har som släpptes någon gång 2015 har freesync 30 till 144hz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Sebastian V:

Freesync har sen release haft en uppdateringsintervall på 9–240 Hz.

Skillnaden är att det är upp till skärmtillverkaren att använda rätt prylar för att få en bra range jämfört med G-sync där Nvidia bestämmer vad de ska använda.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2017

Reflexfiltret ser alltså inte ut som att någon smetat matolja över hela bildytan som det gjorde på AOC Agon AG241QX ?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Chris_Kadaver: Det finns 70+ olika skärmar i basgaming-kategorin så nej tack.

Det vi vet är att ingen är särskilt bra eftersom de är tillverkade för ett annat syfte än färgåtergivning. Med TN-panel är det dessutom meningslöst att försöka kalibrera något. 6-bitars nyansteckning i kombination med färgprofiler brukar bara göra saker och ting värre. Olika mätare kommer också mäta helt olika baserat på hur mätarens optik fångar ljus.

Att ändra vinkeln mot skärmen med 10° har dessutom större effekt än vad något reglage kan påverka. Så även man mätmässigt kan visa upp fina siffror och kurvor för en TN-panel räcker det med att man flyttar sig någon decimeter så stämmer ingenting.

Nya TN-paneler brukar hålla rätt normal färgåtergivning sett rakt framifrån, även på gaming-modeller. Men för att få den konsekvensen över hela ytan måsta man hålla skärmen en 2 - 3 meter framför sig. Så hur du än gör och hur mycket du än mäter...

VA-paneler är påtagligt bättre, men har i grunden samma problem med lågdagrar och skuggtoner hur det påverkas i vinkel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Skärmen såg rätt nice ut och verkar vara ok

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av GraffeT:

Kommer det komma en likadan skärm från AOC fast med nvidia G-sync istället?

Mycket osannolikt att det kommer en i den prisklassen.

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av bulybasha:

Reflexfiltret ser alltså inte ut som att någon smetat matolja över hela bildytan som det gjorde på AOC Agon AG241QX ?

Filtret är matt men jag skulle inte beskriva det som oljigt. Mycket effektivt dock. Jag gillade det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Kommer köpa skärmen med ett AMD-freesync kort,

Okckså att inbyggda högtalae skulle vara dåligt, så länge det är youtube eller skype där man inte behöver positionering så gör det bara skrivbordet resnare/snyggare

Har ett 6970 i dagsläget men spelar bara dota och millisiekunder spelar roll

Hellre 90 fps utan tearing än pendlande 30-60 med lag från freesync

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Irrationell:

Hellre 90 fps utan tearing än pendlande 30-60 med lag från freesync

Fast kan du köra 90 fps kan du köra 90 fps med Freesync också. Det blir inte långsammare för att du kör Freesync - om det nu var det syftade på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Laxpudding:

Fast kan du köra 90 fps kan du köra 90 fps med Freesync också. Det blir inte långsammare för att du kör Freesync - om det nu var det syftade på.

Haha, det ska stå "v-sync" på sista, jag blandade nog även ihop den med en snarlik AOC skärm där freesyncspannet var 40-90 tror jag