Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Dator fryser vid intelburntest

Köpte ett uppgraderingspaket i helgen.
Ryzen 1500x
Corsair vengeance lpx 2x4gb ddr4
Asus prime b350-plus
Reserande delar funkade bra i den andra datorn
Samsung evo 750
Gtx 1070 strix
Fractal design 650w psu

Datorn fryser när jag lämnar spel på över natten och även när jag sitter och spelar. Har kört mem test via windows, och testat disken via windows men inga problem. Tack på förhand

Edit: Glömde nämna att jag kollade cpu temp medan jag stresstestade men den gick aldrig över 68 grader

Permalänk
Medlem

Lägg på den en filt om den fryser.

Nä gör inte det, men fryser den så pass att du måste bryta strömmen/hålla in powerknappen?

Permalänk
Medlem

Ja till att börja med. När du byte delar, installerade du om windows eller ej?

Du säger att den fryser, vad står det i Event viewer, om något? Kör inte memtest via windows, den är bara värdelös. Kör memtest86+ http://www.memtest.org/ eller liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@backlulund: Ja datorn är på men bilden är helt frusen.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Det gjorde jag inte.

Permalänk
Medlem

Du lär installera om Windows om du har bytt moderkort och processor. Börja med det och återkom.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emund123:

@Elghinnarisa: Det gjorde jag inte.
Lite osäker på vad som är relevant info här men:

"Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

"Energisparfunktioner för prestanda för processorn 7 i gruppen 0 är inaktiverade på grund av ett problem med den inbyggda programvaran. Kontakta datortillverkaren och uppdatera den inbyggda programvaran."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
och APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
till användaren DESKTOP-FM0I2F4\fireb SID (S-1-5-21-2983329194-2930005763-1124367449-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

De är högst relevant att installera om Windows redan vid byte av moderkort. Som tidigare talar säger så installera om Windows från grunden och testa igen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Måste man installera om Windows om man byter moderkort, ojoj, min linuxinstallation har gått igenom 3 moderkort utan problem

Permalänk
Medlem

Problemet blev löst med en fresh install. Tack ska ni ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Måste man installera om Windows om man byter moderkort, ojoj, min linuxinstallation har gått igenom 3 moderkort utan problem

Och samtidigt fungerar Linux knappt alls på min laptop pga. avsaknad av vettiga drivare för hårdvaran (speciellt wifi, touchpad mm.).
Fungerar _knappt_ användbart.
Ska inte ens börja prata om att kunna använda GPU'n till något vettigt i det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emund123:

Problemet blev löst med en fresh install. Tack ska ni ha

Skönt det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Och samtidigt fungerar Linux knappt alls på min laptop pga. avsaknad av vettiga drivare för hårdvaran (speciellt wifi, touchpad mm.).
Fungerar _knappt_ användbart.
Ska inte ens börja prata om att kunna använda GPU'n till något vettigt i det.

Det är lite spännande, runt 2005 hade jag en dator som var väldigt jobbig att installera om windows på, inga drivrutiner till nätverkskortet och lite annat så gick ju inte så smidigt att bara ladda ner.
Men när man körde linux fungerade allt out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Nej det måste man inte jag har bytt moderkort flera gånger utan ominstallation av windows. Men det är en rekommendation och har man problem med datorn är det vettigt att göra det. En ominstallation går ju som tur är ganska fort idag när man inte behöver köra en Diskett eller DVD skiva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det måste man inte jag har bytt moderkort flera gånger utan ominstallation av windows. Men det är en rekommendation och har man problem med datorn är det vettigt att göra det. En ominstallation går ju som tur är ganska fort idag när man inte behöver köra en Diskett eller DVD skiva.

Ja det har verkligen hänt saker på den fronten på både Windows och Linux, kommer ihåg när man installerade Windows på ca 20 disketter och hoppades att alla var hela.

Men vilken tur att det löste sig för trådskaparen, en ominstallation är alltid trevligt när man väl fått in det man behöver.