Permalänk
Medlem

Spel med en arm

Hej alla!

Jag har en dotter som föddes med en funktionsnedsättning i form av dysmeli, hon saknar höger hand. Nu har hon börjat visa intresse för spel då både jag och min äldsta dotter spelar en del.

Min fråga är om ni kan ge tips på bra spel som kan spelas med en hand! Vi har en Switch och ett Wii U att tillgå.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Hej alla!

Jag har en dotter som föddes med en funktionsnedsättning i form av dysmeli, hon saknar höger hand. Nu har hon börjat visa intresse för spel då både jag och min äldsta dotter spelar en del.

Min fråga är om ni kan ge tips på bra spel som kan spelas med en hand! Vi har en Switch och ett Wii U att tillgå.

Tacksam för alla tips!

Hur gammal är dottern? med tanke på att den del spel är rätt grafiska, kan det vara bra att veta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lättast skulle vara PC-spel där man enbart använder musen såsom strategispel som Heroes 3 men jag gissar på att hon nog inte är så intresserad av den typen av spel.

Fanns ju den youtubern som moddade handkontroller så att man hade alla knappar, m.m. tillgängligt på ena sidan för att kunna spela med en hand. Han sålde även dessa men tror de var ganska dyra och tog tid då det inte var något stort företag bakom det. Vet inte om han är aktiv ännu idag.
Kanske lite tungt att hålla för ett barn dock.

Permalänk

Köp henne ett Wii istället där det mesta görs med bara en hand.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på, eller kanske t.o.m. kontakta, speedrunnern halfcoordinated. Han har deltagit i flera gdq's (speedrunning events) och spelar i princip uteslutande med en hand till följd av en fysisk funktionsnedsättning.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Titta på vad det finns för specialanpassade kontroller för människor med funktionsnedsättning, typ specialanpassade möss och så vidare. Dock kan jag tänka mig att de är lite dyrare än normala konsumentprodukter.

Att skola in din dotter till att bli konsoll-bonde tycker jag inte du skall göra...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Pc känns enklast då du kan mappa om kontrollerna enkelt.
https://www.amazon.com/Razer-Orbweaver-Chroma-Mechanical-Adju...
Om det är en joystick vid tummen så kan man nog mappa om väldigt många spel att fungera med en sådan.

Annars går ju typ bilspel fint med en hand på ett vanligt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte förslag på något spel till Switch eller Wii U men några andra idéer ifall det någon gång skulle bli aktuellt att spela på PC. Hade en bekant som saknade högerhanden efter en olycka, han hade då en modifierad mus som han liksom spände fast på högerhanden så att han kunde dra runt muspekaren. Det var ett hemmabygge så han hade liksom tagit själva den optiska delen av musen och gjort om så att han kunde ha den på armen. Sedan hade han musknapparna på golvet så han kunde trycka på dom med fötterna. Vi brukade spela COD (originalet) och det märktes inte att han saknade någon arm, och då är FPS bland de mer krävande genres tänker jag.

En footmouse kunde kanske vara något också? Alltså en specialbyggd mus man brukar med fötterna. Var kanske inte helt svar på din fråga men vill bara kasta ut några idéer

Permalänk
Avstängd

Bilspel klar man sig bra med en hand.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tror många spel på t.ex www.kongregate.com skulle passa

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om ni har tillgång till PC också så rekommenderar jag Sims 3 eller 4 och RuneScape. Fungerar bra med endast mus.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag skulle undersöka hur det är med kontroller som är tänka att användas med fötterna.
Detta för att i tidig ålder träna på motoriken och sedan kunna använda de till alla möjliga saker i bland annat datormiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Hej alla!

Jag har en dotter som föddes med en funktionsnedsättning i form av dysmeli, hon saknar höger hand. Nu har hon börjat visa intresse för spel då både jag och min äldsta dotter spelar en del.

Min fråga är om ni kan ge tips på bra spel som kan spelas med en hand! Vi har en Switch och ett Wii U att tillgå.

Tacksam för alla tips!

Sims 4 bör fungera med bara en hand

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Xbox one har en ganska bra lösning för det - du kan mappa två kontrollers till samma spelare, så antingen kan man fixera en och trycka på ett par knappar med foten eller hjälpas åt.

Som sagt så är utbudet med enkla barnspel rätt skralt på xbox så du kanske ska börja med att hitta icke-actionbetonade spel på wii u, just dance, captain toad. Spel som Yoshi, Kirby och första delarna av Super Mario Land 3d är rätt barnvänliga och funkar nog även utan vissa funktioner.

Sedan finns det en del upptäckande/problemlösande spel till både ipad och konsol, som mest handla om att gå runt och aktivera eller flytta saker med enstaka knapptryckningar. Har själv bara Inside, men tänker på Rime, Witness, Brothers (som iofs kräver två spelare)

Fixar du något sätt för henne att trycka på alla knappar så kan hon nog fixa det mesta, googla lite på ditt problem så lär du hitta både många lösningar och supportgrupper på nätet. Vill du t.ex fixa annorlunda kontroller till Wii U kanske du behöver "Hid to Vpad" t.ex.

Permalänk
Medlem

Wii - Kan fortf anv. båda kontrollerna för rörelse antar jag?
PC - Spel där bara musen används - kanske ffa strategispel. Spel man kan spela med joystick/ratt, t.ex. flygspel och bilspel. Bilspel med ratt och pedaler kan säkert uppskattas rejält beroende på intressen såklart.
Flashspel - Guldmina. Tänker Tower Defence, pussel, tetris mot andra etc etc etc

Går det inte att använda någon sorts protes som gör det möjligt att trycka på WASD någorlunda? Tänker att i många spel behöver man inte ha världens reaktionstider osv utan det räcker att hålla inne W ett tag etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

ipad eller liknande borde ju vara jättebra även om det inte såg ut att ingå i er nuvarande hårdvarupark.

Permalänk
Medlem

Det finns en del "one handed" gamers på youtube man kan hitta med googling, även en one armed som jag subbat och följer. Han är riktigt vass, bättre än många vanliga gamers (folk med två händer) Han har någon video där han förklarar hur han gör för att spela.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Det finns en del "one handed" gamers på youtube man kan hitta med googling, även en one armed som jag subbat och följer. Han är riktigt vass, bättre än många vanliga gamers (folk med två händer) Han har någon video där han förklarar hur han gör för att spela.

Sen finns det ju den här snubben som saknar båda händerna och ett ben och fortfarande klarar att bli diamond i LoL

Men är det bara höger hand som saknas? Isåfall borde det gå att göra något i stil med det som Firanthirs bekanta gjorde, det enda man egentligen behöver högerhanden till är ju att trycka på knapparna. Om armen slutar innan armbågen blir det nog lite krångligare men det bör fortfarande gå att lösa.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk

Hör med kommunens arbetsterapeut om ni inte kan få ögonstyrning till en pc.
DÅ kan hon styra med en hand och sikta med ögonen.

Själv sitter jag förlamad pga sjukdom och skriver detta inlägg med en Tobii Dynavox PCEye Plus och tillhörande mjukvara.

mvh

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar! Flickan i fråga har precis fyllt åtta år. Vi har även surfplattor och PC i familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slår nog också ett slag för Sims, praktiskt taget allt går att göra med musen och dessutom finns det på svenska och är inte så krävande.

Permalänk
Medlem

Lana lite OpenTTD med tjejen vettja.. Nä, kanske inte rätt väg in i spelandet, men skulle fungera.. Säger Sims som flera andra..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har för mig att han har nämnt att han bygger och säljer sådana här special kontroller när någon behöver en. Skadar ju inta att kolla

https://www.youtube.com/watch?v=ty3jGdchhqY X-box one
https://www.youtube.com/watch?v=LieHIscadjk PS4

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Hör med kommunens arbetsterapeut om ni inte kan få ögonstyrning till en pc.
DÅ kan hon styra med en hand och sikta med ögonen.

Själv sitter jag förlamad pga sjukdom och skriver detta inlägg med en Tobii Dynavox PCEye Plus och tillhörande mjukvara.

mvh

Bra tips! Men jag tror att pc är lite för avancerat ännu. Hon brukar spela Breath of the Wild med syrran, då styr hon ena kontrollen. Jag tror nog att vi ska hooka upp det gamla Wiiet och börja med sportspel!

Bra att det finns hjälpmedel!

Permalänk
Medlem

Dirt rally med ratt och pedal, det ska börjas i tid Golf with friends eller Golf It är lite mer seriösa alternativ.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Jag tänkte typ Razer Naga 2014 Left Handed https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2090494. Då finns det gott om knappar att binda så kan man spela dom flesta spel. Kanske att det blir svårt att nå med tanke på att hon bara är 8år.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Bara kötta. Har hon intresse för det kommer hon lösa problemen. Klart hjälper det med någon som stöttar intresset

Själv spelat så länge jag kan minnas. Har alltid arbetat mig runt dysmelin.

Började på wii och xbox och klarade båda galant. Xbox spelade jag primärt racing och fps spel. Då blev höger lår det jag använde för höger trigger och stumpen att sikta med.

Sen gick jag över till PC enbart. Började med Minecraft och trackpad på laptopen sen gick jag över till stationär.
Skaffa då en vänsterhänt razer deathadder och kunde då binda space och reload till musen. Movment i spelen sköter jag med höger stumpen.

Nu sen 5 år tillbaka har jag kört med en Razer Naga left handed edition. Fungerar fantastiskt bra och jag har inga planer på att lägga ner spelandet.

Jag spelar även aktivt bilspel med en fullständig sim rig, ratt, växelspak och pedaler.

Har ni några OT frågor är det bara att slänga iväg ett PM

Permalänk
Medlem

Köp en eye tracker och flytta musknappens bindings till tangentbordet så kommer hon kunna spela en hel del vanliga spel.

Vermintide 2 tex skulle funka kanon.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

https://www.kickstarter.com/projects/665701421/the-most-accur...

Intressant mus då kanske. Kommer en för lefties.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Pc känns enklast då du kan mappa om kontrollerna enkelt.
https://www.amazon.com/Razer-Orbweaver-Chroma-Mechanical-Adju...
Om det är en joystick vid tummen så kan man nog mappa om väldigt många spel att fungera med en sådan.

Annars går ju typ bilspel fint med en hand på ett vanligt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Satsa på en Razer naga left handed edition istället. Har ägt båda och kan lugnt säga att orbweavern var ganska meningslös. Tappar möjligheten att använda musen vilket förstör något extremt.