Hur snabb är HDD i denna budget gaming dator?

Permalänk
Medlem

Hur snabb är HDD i denna budget gaming dator?

Hej,

Hur jag än letar hittar jag inte vilken typ av SSD det är i denna dator. Inte ens genom att gräva på Lenovos sidor bland deras manualer hittar jag svaret. Min fråga är vilket gränssnitt (säger man så?) det är på hårddisken på 256 gb. PCIe? M.2? eller nåt annat? Jag har inte full koll här men undrar om det är bra eller dåligt köp vad gäller just snabbheten på disken.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Även prisvärdheten i övrigt vore intressant att höra om. Jag ska ha den till grafiskt kontorsarbete 3 skärmar samt ibland ett och annat spel på låg-medel grafik.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011015361/ideacentre-510-gtx-1...

Går du upp nån tusing i pris får du mer för pengarna.

Permalänk
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Tack. Är det den snabbaste varianten? Dvs. prisvärt?

Permalänk

@user01: Detta är OEM så kan skilja en del men ca 520MB/sek läs och 500MB/sek skriv

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@user01: Detta är OEM så kan skilja en del men ca 520MB/sek läs och 500MB/sek skriv

jag är inte så insatt, har svårt att värdera det där. Är det bra/dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

jag är inte så insatt, har svårt att värdera det där. Är det bra/dåligt?

Det är bra! Finns absolut snabbare, men har den runt 500 för både läs och skrivhastighet så kommer den fortfarande vara riktigt snabb.

Om du inte vet hur mycket du behöver, så behöver du nog inte mer än så.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Fortsätter tråden med en ny fråga, avseende en annan dator:

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Är det "vanlig" SSD eller en M.2/NVMe på 256GB i den? Jag tror M.2 men kundtjänst sade vanlig flera ggr.

Edit: glömde också fråga, hur ser man enklast om datorn man använder har en M.2 ssd eller vanlig, utan att kolla fysiskt inuti? (win 10)

Permalänk
Medlem

M2 eller Sata3 ger ingen prestandaskillnad i det här segmentet så det spelar ingen roll.

Jag skulle ändå undvika pre builts. Du får ett kasst nätagg, värdelöst moderkort och troligen låst till 2 minnesplatser. Så om du vill uppgradera ram i framtiden går det inte att köpa till 2x4GB ram.

Du har helt andra möjligheter med en dator i delar. Här är ett prispressat exempel.

Betydligt bättre processor och 16GB ram istället för 8GB. Du kan även vid behov av uppgradering byta till exempel i7 8700K vilket möjliggör överklockning med det där moderkortet som är fantastiskt mycket bättre än OEM-moderkorten som kommer i pre buitls. Windows 10 går nu för tiden att köra gratis utan några större nackdelar. Windows 10 pro går dessutom att låsa upp för typ 200:- i efterhand och är betydligt bättre i flera avseenden än windows 10 home.

Hum... Lekte lite till och det här är kanske ett ännu mer prisvärt alternativ. 6 kärnor, 12 trådar istället för dina 4 kärnor och 4 trådar som i5 7400 har. Betyyydligt mer dator för pengarna än datorn du länkade och endast 800:- mer. Stöder dessutom överklockning direkt och kommer med en vettig kylare. Blir nästan sugen på att köpa den själv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Färdigbyggda datorer har sina fördelar, om vi tar till vanligt konsumentarbete så kan man gör fynd vid megastora reor. Alltså ibland prissänker de en dator med många tusen som lockvara. Och är man då först till butiken så kan man specifikationsmässigt få en dator som är riktigt prisvärd.

Nackdelen är att de har snålat in på all övrig hårdvara som nätdel och moderkort, så det är ingen dator man brukar uppdatera. Utan man köper en ny dator vart 4,5år eller så och har den orörd.

Så mitt råd är undvik märkesdatorer såvida du ej köper den på en megarea och är en person som ej tänker uppgradera datorn.

Angående ssd så har märkesdatorer den billigaste dritt de hittar i sig, m.2 kan vara billigare än sata och då sitter det en sådan. Att det är m.2 betyder sedan inte ett dritt i prestanda utan frågan är om det är nmve? Jag skulle gissa att typ inga märkesdatorer för under 15 000kr har detta.

@Chris_Kadaver har listat 2st framtidssäkra maskiner rent generellt tycker jag de är ett bättre val.

*edit*
Angående märkesdatorer kan vissa vara högljudda, så mitt tips är att sök runt på dator innan för att kolla på ljudnivån. I en dator i denna prisgrupp och användning kan ljudnivån vara det man mest stör sig på och inte datorns prestanda,

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för engagemanget.
För just denna dator har jag inget behov av överklockning. Inte heller vill jag bygga själv. Och budget är 6,5 ca. Vad gäller RAM sitter dock en 8a i och jag kan i framtiden sätta in en till 8a om det behövs. (Jag önskar fortfarande svar på mina konkreta frågor...)

Sedan lite detaljfrågor:
"M2 eller Sata3 ger ingen prestandaskillnad i det här segmentet så det spelar ingen roll."
Hur menar du? M.2 NVMe lär ju gå snabbare än SATA3, även om det inte är med mycket marginal?

"Du får ett kasst nätagg, värdelöst moderkort..."
Hur menar du? På vilket sätt är de värdelösa? Ingen OC aktuellt som jag sade.

"Jag skulle gissa att typ inga märkesdatorer för under 15 000kr har detta."
Folk som gissar i tråden ger inte så mycket. Det är ju därför jag frågar, om någon vet kan de ju svara. Själv tror jag det är NVMe, jag såg att en annan Lenovo för 6500 kr hade det.

"Angående märkesdatorer kan vissa vara högljudda"
Bra tips. Jag har dock sett dessa i drift och de är nästan helt ljudlösa. Går inte veta i förväg i princip, då det är få recensioner som ger ljudnivåer etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av user01:

Hej,

Tack för engagemanget.
För just denna dator har jag inget behov av överklockning. Inte heller vill jag bygga själv. Och budget är 6,5 ca. Vad gäller RAM sitter dock en 8a i och jag kan i framtiden sätta in en till 8a om det behövs. (Jag önskar fortfarande svar på mina konkreta frågor...)

Sedan lite detaljfrågor:
"M2 eller Sata3 ger ingen prestandaskillnad i det här segmentet så det spelar ingen roll."
Hur menar du? M.2 NVMe lär ju gå snabbare än SATA3, även om det inte är med mycket marginal?

Folk som gissar i tråden ger inte så mycket. Det är ju därför jag frågar, om någon vet kan de ju svara. Själv tror jag det är NVMe, jag såg att en annan Lenovo för 6500 kr hade det.

Bra tips. Jag har dock sett dessa i drift och de är nästan helt ljudlösa. Går inte veta i förväg i princip, då det är få recensioner som ger ljudnivåer etc.

Problemet med att veta vad exakt en tillverkare har valt att montera i en specifik modell är att det kräver att man antagligen har köpt en sådan dator själv eller att man lägger ner tid på att leta.
Så exakt vilken ssd som är i datorn när det ej är en super populär dator, så är det enda att fråga tillverkaren. Och problemet är att nog inte ens tillverkaren kan svara på frågan, då samma datormodell säljs med olika hårddiskar.
Här har du en annan Lenovo IdeaCentre 510-15IKL och den har hdd.
http://www.currys.ie/product/lenovo-ideacentre-51015ikl-deskt...

Men tillverkare är hårt prispressade de stoppar inte in en samsung 960 disk eller liknande och tiger om detta, speciellt inte när snabba ssd diskar lider av värmeproblem. Så räkna med billigaste ssd de kunde hitta, där de tar med faktorn att de vill slippa garantiärenden.

Jag tycker frågan är lite som att hänga upp sig på däckmönster på bilen när man ska köpa en sprillans ny bil. Ja man märker av snabbare ssd diskar vid filkopieringen, det sitter dock garanterat inte någon riktigt snabb ssd i den. Och för en stor skara som ändå köper en sådan billig dator så är så otroligt mycket annat viktigare.. - Precis som däckmönstret jag sa, häng er ej upp på små detaljer utan fokusera på det stora.
Kollar man på byggen här för runt 15 000kr så var det i alla fall en minoritet innan ssd prissänkningen som hade 960 evo eller bättre. Du pratar om en dator för 1/3 av detta pris och väljer dator efter detta som de andra såg som en bagatell.

Nätdelen är oftast kass, jag har sett desktops som inte ens har nätdel så det räcker åt en extra Nvida 1030 grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Hej,

Tack för engagemanget.

Sedan lite detaljfrågor:

NVMe är snabbare, ja. Men kostar också därefter. M.2 i sig betyder inte att något är snabbare. M.2 är bara en formfaktor. Finns både NVMe och SATA enheter för M.2. T.ex. så finns Crucials MX300 till både SATA och M.2. Samma sak, olika form. Den ena presterar inte bättre än den andra. Dom har faktiskt identiska specifikationer förutom just formfaktor och att M.2 enheten är dyrare. Och i denna budget så lär det garanterat vara en M.2 SATA enhet om något. Som kommer prestera precis lika bra som en vanlig 2.5" SATA SSD.

Det enda sättet att veta om produkten kommer med X eller Y är att det står någonstans i produkt specifikationerna. Antigen tillverkaren, tester eller liknande källor. Annars vet man inte för än man får hem maskinen.

OEM maskiner brukar komma med undermåliga nätagg och moderkort. Vilket kan vara problematisk vid framtida uppgraderingar eller liknande. Om det inte är något man ska göra så spelar det dock ingen större roll.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5