Behöver en bra automatisk backuplösning

Permalänk
Medlem

Behöver en bra automatisk backuplösning

Hej!

Har blivit mer och mer seriös filmredigering på min dator här hemma.
Och då inser man efter ett tag att det skulle vara surt om HDDn man har mycket av det viktiga råmaterialet på la av.
Frågan är därför om någon har bra tips på hyfsat lättinstallerad säkerhetskopieringslösning som gör sin grej per automatik.
Känns som jag kommer klarar mig på en 4 TB disk där jag har och hämtar det viktigaste materialet från. Resten kommer jag ha på tillfälliga externa lösa diskar.

Är det någon som har bra tips på en sådan lösning.
Ja, som inte kosta en fantasilion.

Permalänk
Vila i frid

Synology DSM har funktionen "Active Backup For Server" som även funkar på en vanlig windows-maskin (via SMB/SAMBA) som har ett user/konto pass och inte ett tomt lösenord samt "My Network Places" påslagen samt HomeGroup avslagen samt "Sharing Wizard" avslagen.

I skrivande stund (jag bara måste prova det) låter jag en NAS ta backup av en extern USB3 disk (ansluten till min dator) som i SMB heter B$. Fördelen är att det är NAS'en som tar backup av datorn och inte att datorn gör backup till NAS'en. På så vis förhindrar man kryptovirus/ransomware att nå backupen då NAS'ens katalog är "osynlig" för din dator. Den skyfflar just nu i medel 90 MB/sek med toppar på ca 100 MB/sek.

På liknande sätt räddade jag i helgen en w2k8r2 terminalserver som hade fått 11000 filer krypterade.

Permalänk
Medlem

@Fikabulle: foldersync är awsome, fungerar för telefon och dator, via nätvärk eller lokalt/usb mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Kolla på Duplicati.
Opensource. Backar upp till nästan vad som helst. Kan köras på många plattformar inkl Synology.

http://duplicati.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Tips, undvik realtids-sync om du vill ha backup. Kidnappade/ransomkrypterade filer blir isf syncade och originalen borttagna. Synology's Active Server Backup är enklare att hantera än något annat backupprogram på marknaden - inklusive veeam och acronis.

Versions-hanteringen i "Active Server Backup" görs väldigt smart, den skapar interna länkar till föregående oförändrade versioner så att t.ex. en 50 st multi-versions backup på totalt 50TB kan ta upp enbart 1TB (eller mindre) utrymme på NAS'en (utan kompression!). ymmv.