Tips på operativsystem för liten spel/lagring/Plex server

Permalänk

Tips på operativsystem för liten spel/lagring/Plex server

Tjena!

Håller på och får ihop delar till en server

Blandannat
I5 2400
8/16 GB ram

Men sen nu har det kommit till operativsystem och har ingen aning om vad alla olika Linuxversioner som skulle passa bra

Jag har tänkt köra 24/7 Minecraft (spigot) server med plugins som jag lätt vill kunna konfigurera enkelt. (Har tidigare hostat på Windows maskin så är van vid att man bara öppnar configfiler med t.ex Notepad++ och skriver
Plex server
Samt Ark server som är igång ibland. Startar den när jag ska spela sen stänger jag av den när jag spelat klart. Har använt Ark Server Manager och tycker det är väldigt smidigt

Blev tipsad av en här på forumet om https://linuxgsm.com/ men är det ett simpelt operativsystem just för spelservrar?

För jag vill även ha så man kan komma åt lagringen i servern i form av Windows nätverkslagring som på bilden.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken linuxdist som helst, t.ex. Ubuntu Server 16.04 LTS (eller vänta någon vecka eller två på att 18.04 LTS kommer ut om du vill leka early adopter). Ubuntu Server installeras utan gui så det finns bara ett textgränssnitt. Känner du dig bekväm med kommandoprompten i Windows så kommer du ha ganska lätt att lära dig den i Linux.

Du hanterar detta genom att koppla upp dig med servern genom SSH (t.ex. med klienten PuTTY på Windows).

Vet inte så mycket om LinuxGSM men det ser ut som att det är ett program du installerar ovanpå t.ex. Ubuntu Server.

För att komma åt lagringen i servern om man bara ska in och hämta/lämna filer ibland är det allra enklaste att bara köra t.ex. WinSCP för att hämta/lämna filer över SSH (då krävs inget annat på Linux-servern annat än en SSH-server), men det går också att installera Samba som fixar Windows-kompatibel fildelning. Varför vill du komma åt lagringen? Är det för att kunna administrera servern, eller hade du tänkt köra den som en filserver?

Permalänk
Medlem

Alpine Linux <3

https://alpinelinux.org/about/

Endast 37 MB om du kör den virtuella. Funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en liknande sits och håller på att fixa en nas fast med möjlighet att virtualisera spelservrar mm.

Det kommer antagligen bli esxi för min del med en freenas vm under det.
Har köpt ett sas kort som jag kommer köra passtrough till freenas vm:en, så att freenas har direkt åtkomst till diskarna och för att kunna koppla in fler diskar.

Fördelen med virtualiseringen är friheten att köra flera olika operativsystem samtidigt eller en och en.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vilken linuxdist som helst, t.ex. Ubuntu Server 16.04 LTS (eller vänta någon vecka eller två på att 18.04 LTS kommer ut om du vill leka early adopter). Ubuntu Server installeras utan gui så det finns bara ett textgränssnitt. Känner du dig bekväm med kommandoprompten i Windows så kommer du ha ganska lätt att lära dig den i Linux.

Du hanterar detta genom att koppla upp dig med servern genom SSH (t.ex. med klienten PuTTY på Windows).

Vet inte så mycket om LinuxGSM men det ser ut som att det är ett program du installerar ovanpå t.ex. Ubuntu Server.

För att komma åt lagringen i servern om man bara ska in och hämta/lämna filer ibland är det allra enklaste att bara köra t.ex. WinSCP för att hämta/lämna filer över SSH (då krävs inget annat på Linux-servern annat än en SSH-server), men det går också att installera Samba som fixar Windows-kompatibel fildelning. Varför vill du komma åt lagringen? Är det för att kunna administrera servern, eller hade du tänkt köra den som en filserver?

Tack för info Glömde såklart nämna hur jag tänkt fjärrstyra etc.

Jo de verkar ju najs vanliga Ubuntu Server men tycker det är lite drygt (okunnig) i hur man t.ex går in i en textfil och redigerar den osv i bara terminalen
Så skulle helst ha något ganska simplet UI

Har ju kört vanliga Windows 7 tidigare på server jag haft ett år pga att den datorn någon gång i månaden användes till att betala räkningar på. Så är ju lite bekväm av mig

En sak jag kom på var Network Meter, en gadget i Windows som jag älskar

Finns det något liknande till till Linux jag enkelt kan använda? Alltså bara se trafiken

Okaj jag förstod inte riktigt om LinuxGSM var ett operativsystem eller bara ett program

Att komma åt filerna på datorn genom Windows map network drive är i första hand för att endast ha som lagring åt andra maskiner. Skulle vara riktigt gött om man kunde ha den öppen så jag kan komma åt den från en dator som ej är på samma nätverk som servern, har läst lite om det tidigare men verkar vara ganska risky för inkräktare?

Skrivet av CRHASH:

Jag sitter i en liknande sits och håller på att fixa en nas fast med möjlighet att virtualisera spelservrar mm.

Det kommer antagligen bli esxi för min del med en freenas vm under det.
Har köpt ett sas kort som jag kommer köra passtrough till freenas vm:en, så att freenas har direkt åtkomst till diskarna och för att kunna koppla in fler diskar.

Fördelen med virtualiseringen är friheten att köra flera olika operativsystem samtidigt eller en och en.

Jo har kikat lite på det och det verkar ju faktiskt trevligt, dock känner jag inte riktigt något behov av att köra olika operativsystem

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Tack för info Glömde såklart nämna hur jag tänkt fjärrstyra etc.

Jo de verkar ju najs vanliga Ubuntu Server men tycker det är lite drygt (okunnig) i hur man t.ex går in i en textfil och redigerar den osv i bara terminalen

Så skulle helst ha något ganska simplet UI

Då kommer du gilla WinSCP. Med WinSCP så kan du gå in och bläddra runt bland filerna och sedan typ högerklicka på en fil och redigera. Då kommer den hämta hem filen till din dator där du kan skriva och klicka runt i filen bäst du vill. När du sedan sparar så laddar den upp den redigerade versionen. GUI är bra, men inte på en server. Det fattar till och med Microsoft numera...

Enda abret är att du måste tänka på att du måste fixa runt lite med konfigurationen av sudo och WinSCP så att du ska kunna redigera filer som root. Här finns lite info: https://winscp.net/eng/docs/faq_su

Skrivet av juniorjesper:

En sak jag kom på var Network Meter, en gadget i Windows som jag älskar

Finns det något liknande till till Linux jag enkelt kan använda? Alltså bara se trafiken

Det finns ett antal verktyg för detta. Kolla igenom detta svar på Stack Overflow för några exempel: https://askubuntu.com/questions/257263/how-to-display-network...

Skrivet av juniorjesper:

Att komma åt filerna på datorn genom Windows map network drive är i första hand för att endast ha som lagring åt andra maskiner. Skulle vara riktigt gött om man kunde ha den öppen så jag kan komma åt den från en dator som ej är på samma nätverk som servern, har läst lite om det tidigare men verkar vara ganska risky för inkräktare?

Som sagt, enkla "lata" lösningen är att inte göra något utan bara köra WinSCP för att ladda upp och ner filer till den, men då kan du ju liksom inte ha den som en disk.

Samba4 kan du köra om du verkligen vill kunna bläddra genom filerna i utforskaren. Finns ett antal tutorials om detta.

Jag hade inte rekommenderat att du exponerade portarna för Samba4 över Internet. Däremot så kan du, efter lämpliga säkerhetsåtgärder, exponera t.ex. SSH mot Internet vilket gör att du kan hämta och lämna filer med t.ex. WinSCP! Du behöver inte göra allt av nedanstående, men ju mer du gör desto säkrare:

1. Konfigurera SSH så att man inte kan logga in som root. (Så bör det alltid vara uppsatt, och så är det uppsatt som standard.)
2. Konfigurera SSH så att man bara kan logga in med privat nyckel och inte med lösenord. (Se till att du har SSH-nycklar genererade och fungerande först.)
3. Installera Fail2ban eller något annat verktyg som blockerar IP-adresser som försöker gissa lösenord (om du ändå vill köra med lösenordsautentisering).
4. Kör en annan port än 22 ut mot Internet (gör det svårare att hitta din server)
5. Konfigurera en brandvägg så att bara den IP-adress du vill ska kunna komma åt din server utifrån får komma in (funkar bara om IP-adressen är statisk (eller "nästan" statisk och du orkar byta lite då och då))

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köra server. Du kan installera Ubuntu Desktop om du inte känner dig bekväm med terminalen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Själv kör jag proxmox och tycker det fungerat bra. Har en VM för open media vault, en för Plex och en för lamp. Man behöver givetvis inte köra proxmox men tycker du definitivt ska spana in något virtualiserings-OS.

Att ändra i en text-fil via terminal är simpelt, bara att kolla någon nybörjarguide för nano/vi.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Då kommer du gilla WinSCP. Med WinSCP så kan du gå in och bläddra runt bland filerna och sedan typ högerklicka på en fil och redigera. Då kommer den hämta hem filen till din dator där du kan skriva och klicka runt i filen bäst du vill. När du sedan sparar så laddar den upp den redigerade versionen. GUI är bra, men inte på en server. Det fattar till och med Microsoft numera...

Enda abret är att du måste tänka på att du måste fixa runt lite med konfigurationen av sudo och WinSCP så att du ska kunna redigera filer som root. Här finns lite info: https://winscp.net/eng/docs/faq_su

Det finns ett antal verktyg för detta. Kolla igenom detta svar på Stack Overflow för några exempel: https://askubuntu.com/questions/257263/how-to-display-network...

Som sagt, enkla "lata" lösningen är att inte göra något utan bara köra WinSCP för att ladda upp och ner filer till den, men då kan du ju liksom inte ha den som en disk.

Samba4 kan du köra om du verkligen vill kunna bläddra genom filerna i utforskaren. Finns ett antal tutorials om detta.

Jag hade inte rekommenderat att du exponerade portarna för Samba4 över Internet. Däremot så kan du, efter lämpliga säkerhetsåtgärder, exponera t.ex. SSH mot Internet vilket gör att du kan hämta och lämna filer med t.ex. WinSCP! Du behöver inte göra allt av nedanstående, men ju mer du gör desto säkrare:

1. Konfigurera SSH så att man inte kan logga in som root. (Så bör det alltid vara uppsatt, och så är det uppsatt som standard.)
2. Konfigurera SSH så att man bara kan logga in med privat nyckel och inte med lösenord. (Se till att du har SSH-nycklar genererade och fungerande först.)
3. Installera Fail2ban eller något annat verktyg som blockerar IP-adresser som försöker gissa lösenord (om du ändå vill köra med lösenordsautentisering).
4. Kör en annan port än 22 ut mot Internet (gör det svårare att hitta din server)
5. Konfigurera en brandvägg så att bara den IP-adress du vill ska kunna komma åt din server utifrån får komma in (funkar bara om IP-adressen är statisk (eller "nästan" statisk och du orkar byta lite då och då))

Tackar för all information 😁 Väldigt bra förklarat!

Skrivet av enoch85:

Du behöver inte köra server. Du kan installera Ubuntu Desktop om du inte känner dig bekväm med terminalen.

Ja jag tror jag får ta och börja med det och se om jag går vidare till kanske terminal senare när jag blivit mer insatt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Själv kör jag proxmox och tycker det fungerat bra. Har en VM för open media vault, en för Plex och en för lamp. Man behöver givetvis inte köra proxmox men tycker du definitivt ska spana in något virtualiserings-OS.

Att ändra i en text-fil via terminal är simpelt, bara att kolla någon nybörjarguide för nano/vi.

Har kollat lite och Ark Server Manager ASM som jag använder och tycker funkar bra finns tydligen bara till Windows, så funderar på om man ska köra på både Windows samt Linux med virtualisering. Alltså Minecraft, Plex, Apache osv på Linux och Ark servern samt lagring på Windows, vad tror du/ni om det?

Största anledningen att jag använder ASM är för att när jag konfigurerar servern via settings-filen bland server filerna så verkar bara hälften av inställningarna fungera medans allt i ASM fungerar

Men isåfall, om jag vill köra virtualiserings-os, installerar jag typ vmware som operativsystem på servern sen med min vanliga dator kan jag starta upp t.ex Ubuntu samt Windows?

Jag kommer inte tappa prestanda genom att köra t.ex Windows med 2 kärnor och 5gb ram och Linux server med 3Gb ram, jämfört med t.ex bara ett operativsystem med allt på?

Men t.ex med Plex, då vill jag ju att alla kärnor/hela processorn får jobba fullt ut?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har kollat lite och Ark Server Manager ASM som jag använder och tycker funkar bra finns tydligen bara till Windows, så funderar på om man ska köra på både Windows samt Linux med virtualisering. Alltså Minecraft, Plex, Apache osv på Linux och Ark servern samt lagring på Windows, vad tror du/ni om det?

Största anledningen att jag använder ASM är för att när jag konfigurerar servern via settings-filen bland server filerna så verkar bara hälften av inställningarna fungera medans allt i ASM fungerar

Men isåfall, om jag vill köra virtualiserings-os, installerar jag typ vmware som operativsystem på servern sen med min vanliga dator kan jag starta upp t.ex Ubuntu samt Windows?

Jag kommer inte tappa prestanda genom att köra t.ex Windows med 2 kärnor och 5gb ram och Linux server med 3Gb ram, jämfört med t.ex bara ett operativsystem med allt på?

Men t.ex med Plex, då vill jag ju att alla kärnor/hela processorn får jobba fullt ut?

Med ett "virtualiserings-OS" kommer du i regel alltid att förlora viss kraft då hypervisorn och den emulerade hårdvaran alltid bidrar till en s.k. "overhead" jämfört med en ren installation av antingen Windows eller Linux.

Det finns andra metoder som är betydligt effektivare om prestandan är det man är ute efter såsom LXC-containers, vilket Ubuntu har fullt stöd för. Men det bör du först läsa på om innan du beslutar dig för ett sådant upplägg då det utgår från konsolkommandon.

Är du lite nojig över hur det kan arta sig kan du ju alltid köra en ren Windows installation och sedan prova dig fram med en simpel desktop virtualisering t.ex. VirtualBox för Ubuntu Desktop eller Server och se hur det fungerar för dig rent praktiskt. Kom bara ihåg att stänga av alla jobbiga features som powersaving, automatiska omstarter vid patch tuesday mm. Windows 7 är ju i grund och botten inte ämnat till att vara en "server" i seriös bemärkelse.

Annars kan du precis som @enoch85 skriver, köra en vanlig Ubuntu Desktop 18.04 LTS/16.04 LTS och managera Linux servern via GUI/terminal, vilket som passar dig bäst.

Det omvända fungerar givetvis också bra: D.v.s installera Ubuntu server och sedan i inloggat läge via terminalen skriva:

sudo apt-get install ubuntu-gnome-desktop

sudo service gdm restart

-För att installera en grafisk desktop ovanpå Ubuntu Server, om man vill använda ett GUI.
Det kan samtidigt vara ett bättre alternativ i vissa scenarion (framförallt om man vill sätta upp lite mer komplexa RAID-konfigurationer -enbart tillgängligt via serverinstallation- och samtidigt ha tillgång till ett vanligt Dektop GUI)

Kan ju direkt avråda från Samba upplägget såvida du inte vill läsa på om hur filrättigheter osv. fungerar i *nix kontra Windows.
Det kan kräva en del tålamod innan du får till det om du inte är hemma i båda världar.

Den enklare rekommendationen -enl. mitt tycke- är att köra på lathetsprincipen, som några redan rekommenderat i tråden, och använda SFTP över SSH för filöverföringar. (via FTP-klienter såsom FileZilla eller WinSCP)

sudo apt-get install openssh-server

Man kan även mappa upp SFTP-kopplingar som vanliga nätverksdiskar i Windows på ett smidigt sätt via ex. denna mjukvaran om man vill ha en enhetsbeteckning istället.
https://www.nsoftware.com/netdrive/sftp/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.