Ännu en tråd om inbränning, TV-inköp och reklamation

Permalänk

Ännu en tråd om inbränning, TV-inköp och reklamation

God kväll forumet!

Ber om ursäkt ifall jag irriterar någon som tröttnat på trådar beträffande dessa ämnen. Tro mig, jag har använt sökfunktionen, men jag har fortfarande några frågor som jag hoppas få svar på.

Black Friday närmar sig och jag tänkte som så många andra att jag skulle köpa mig en TV . Om jag bara kan bestämma mig för huruvida jag ska välja en OLED eller LCD...

Jag har de senaste dagarna läst igenom forumtråd efter forumtråd och lyssnat på prominenta TV-testare på Youtube. Det snurrar i skallen på mig, men det står nu mellan LG's OLED skärmar i 7 eller 8 serien och Samsungs Qled.

Jag vet att inbränning är väldigt ovanligt men att det faktiskt kan förekomma, så jag är lite nyfiken på vad man kan göra om det faktiskt skulle dyka upp permanenta skuggor på skärmen av healthbars från spel, undertexter eller TV-logotyper.

Många vittnar om att de haft sina OLED skärmar sedan 2016-17 utan att märka av någonting vilket inte förvånar mig då det bara rör sig om ett par år.
Men säg att det skulle hända om fyra-fem år. Är man då fast med en märkt skärm eller kan man få den utbytt?.
Vad säger LG eller de mest populära TV-försäljarna som NetonNet och Elgiganten om saken?

Jag lockas enormt av OLED och den fantastiska bild som tekniken erbjuder, men oron ligger där i bakhuvudet och nöter.
Samsungs apparater i Q serien ser ut som ett vettigt alternativ, även om de är lite väl dyra.

Jag kommer aldrig använda TV'n till att titta på sport och ännu mindre på Nyhetsmorgon, så den fruktade gula solen skrämmer mig inte. Däremot så ser jag väldigt mycket på utländsk film, så jag är lite orolig över undertexter.
Likaså spelar jag mycket retrospel med färgglad UI. Tänker främst på Links hälsomätare och karta i Zeldaspelen.

Jag jobbar bara halvtid och jag har sparat pengarna ett bra tag inför detta inköp, så jag siktar på en TV som håller måttet i bra många år.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen långvarig erfarenhet av OLED men min uppfattning är att risk för inbränning ligger i paritet med plasma om än kanske ännu lägre.

Vi bunkrade upp med Plasma apparater innan de gick ur marknaden och har kört en hel del Plasma sen tidigare. Visst kan det bli temporära inbränning men har aldrig fått något permanent faktiskt. Tror mycket handlar om hantering, är man försiktig med att lämna TVn i statiska bilder och gärna växlar bild lite oftare än vanligt så kan man sitta lugnt i båten. Skulle man ändå få parmanent inbränning så rör det sig troligen om defekt panel.

Men visst är det en risk och det är något man måste ha i bakhuvudet när man använder produkten. Vill man slippa fundera på det så får man titta på LCD och avgöra om de defekterna om den tekniken lider av är acceptabla.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ingen chans att du får den utbytt om du får inbränningar efter 4-5 år iaf.

Själv funderar jag på att köpa ny TV nästa år men kommer välja LCD eftersom jag har småbarn och en sambo som inte ser prylar som något som ska vårdas. Så TV'n måste klara worst case hantering vad gäller inbränning.

Off-topic: Sitter just nu på en klassiker, en Sony 46D3000 från 2007 som fortfarande funkar utmärkt

https://m.prisjakt.nu/product/168702/user-reviews

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller någon erfarenhet men står i samma tankar som TS.
Vad jag förstått så spelar det inte ens någon roll om man är försiktig med sin OLED tv då inbränning är något som sker kumulativt, så efter 2-4 år kommer det med största sannolikhet finnas nån form av inbränning.
Om man tex varierar sitt innehåll, 2h spel, 2h film, 2h serier varje dag är fortfarande 14h av vardera när veckan är slut, vare sig man varierat det eller inte.
Av denna anledning blir det med 85% säkerhet en QLED för mig

Permalänk
Medlem

Jag har en LG B7 (55")sedan förra BlackFriday och har inga inbränningar på min och den har råkat stå på flera timmar med en bild som fastnat/glömt stänga några gånger. Visst tänker man på det, men peppar peppar ta i på huvudet.
Flesta program/appar har skärmsläckare som går på efter en minut på LG'n.

Permalänk
Avstängd

Man byter väl ändå till en ny TV efter så lång tid... Det är inte bara raljerande; skulle jag få sådana problem med min TV efter, säg, fyra till fem år så skulle jag glatt köpa en ny.

Om man är bekymrad för inbränning så skall man nog inte välja OLED, det skapar bara oro och tär på psyket om man är lagd sådan. Detta oavsett om det verkligen är en risk eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag anser att en TV för 20 000 + ska hålla närmare 10 år och det är inte några omöjligheter även med dagens slit och släng tänkt.

På den tiden då jag köpte plasma apparater så var det också prat om inbränning, en del folk visade upp riktiga skräckexempel. Men med facit i hand så valde iallafall vi rätt väg att gå, har som sagt inte haft några permanenta inbränning.

När det gäller LCD så har jag inte sätt någon som kan producera en helt jämn och fin yta och detta anser jag som ett större problem än en och annan mindre inbränning.

Men visst, är man livrädd för fenomenet så är LCD vägen att gå. Risken att du åker på inbränning med OLED vid rätt hantering är troligen väldigt liten men man vet såklart aldrig, det är många parametrar som spelar in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har kört en LG B7V 65" ett år nu och inga tendenser till inbränning. Verkar som OLED inbränning har blivit ett meme numera. Hade tidigare plasma (som också definitivt skulle bränna in) sedan tidigt 2000-tal utan problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Om du nu skulle slå till på en philips 9002 på black Friday så har den ett automatiskt inbrännings skydd både på gott och ont. Den förhindrar bilden inbränningar det goda.
det onda är väl att den flyttar bilden några pixelrader lite då och då och den svarta så kallade ramen runt tv blir osymetrisk ram ibland . Som man stör sig på i början men inte efter ett tag.
Sen att se sport på denna tv är grymt i min mening har läst att philips är bättre när det gäller att se sport på än tex LG pga av rörelse förbättringen på philips
Lite tankar från mig 😉
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Om du nu skulle slå till på en philips 9002 på black Friday så har den ett automatiskt inbrännings skydd både på gott och ont. Den förhindrar bilden inbränningar det goda.
det onda är väl att den flyttar bilden några pixelrader lite då och då och den svarta så kallade ramen runt tv blir osymetrisk ram ibland . Som man stör sig på i början men inte efter ett tag.
Sen att se sport på denna tv är grymt i min mening har läst att philips är bättre när det gäller att se sport på än tex LG pga av rörelse förbättringen på philips
Lite tankar från mig 😉
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Alla märken har eget "inbrännings skydd" som minskar risken och är inte 100% riskfritt. LG Screen Shift och Sony Pixel Shift. Senaste Sony uppdatering som jag fick på A1, så dimmas TVn efter idling i några några min för minska inbränning ytterligare. Så Philips är inte speciellt ensam om det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Alla märken har eget "inbrännings skydd" som minskar risken och är inte 100% riskfritt. LG Screen Shift och Sony Pixel Shift. Senaste Sony uppdatering som jag fick på A1, så dimmas TVn efter idling i några några min för minska inbränning ytterligare. Så Philips är inte speciellt ensam om det.

Jo okej det vet jag!
kanske skrev otydligt men jag ville vara tala om vad 9002 har för inbränningsskydd och hur det funkar om han skulle vara intresserad av just den tv.
Tycker man får för lite info om just oled apparatern vad dom har för skydd och hur dom fungerar mot inbränning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är nästan alltid alternativet QLED när Sonys XE9 och XF9 oftast är likvärdig eller bättre (och framförallt billigare!)?

Samsungs marknadsföringsavdelning borde få pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Varför är nästan alltid alternativet QLED när Sonys XE9 och XF9 oftast är likvärdig eller bättre (och framförallt billigare!)?

Samsungs marknadsföringsavdelning borde få pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kikat på Sony, framför allt deras XF9005. Den ser intressant ut, väldigt bra pris!
Det är dock två detaljer som stör mig.
Bara två av de fyra HDMI portarna på denna TV har stöd för 4K och så kör den Android vilket verkar en aning segt.
Vet dock inte om det blivit bättre nu när de uppgraderat till Oreo.

Tycker också att själva TV'n är ful, men det är ju sekundärt