Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Inte alla x370 kör T top, det jag har använder daisy chain, det klarar 3600MT/s med en första gen Ryzen, annars har du rätt, det är ännu svårt att säga hur mycket som beror på mobo och hur mycket som beror på imc

Skickades från m.sweclockers.com

Är det datorn i signaturen? I så fall har jag missat den biten. Jag tog väl för givet att om inte ens CH6 som är ett duktigt påkostat kort för att vara X370 kör Daisy Chain så gör ingen annan det heller. Sen läste jag att nyheterna med 400-korten inte bara var bättre ledningsbanor (fler koppalager etc) utan även daisy chain, men då fanns det alltså redan på 300-serien. Skumt att inte folk tokrekomenderade det kortet i så fall eftersom det gör sådan stor skillnad. Med T-topologi så är det ju för det mesta svårt att nå över 3200. Finns väl de som klarat 3333 med mycket pill och nyare AGESA men det är inte så vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man får komma ihåg att IPC är inte en låst siffra som gäller för alla situationer/benchmark.
Det är mer av ett "snitt" som man kan förvänta sig.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det datorn i signaturen? I så fall har jag missat den biten. Jag tog väl för givet att om inte ens CH6 som är ett duktigt påkostat kort för att vara X370 kör Daisy Chain så gör ingen annan det heller. Sen läste jag att nyheterna med 400-korten inte bara var bättre ledningsbanor (fler koppalager etc) utan även daisy chain, men då fanns det alltså redan på 300-serien. Skumt att inte folk tokrekomenderade det kortet i så fall eftersom det gör sådan stor skillnad. Med T-topologi så är det ju för det mesta svårt att nå över 3200. Finns väl de som klarat 3333 med mycket pill och nyare AGESA men det är inte så vanligt.

Sitter själv med ett CH6 där min nuvarande 1800X ska leva vidare i min sekundära rig under TVn. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa ett billigt B450 till medieburken och köra nya generationen på mitt CH6 eller köpa X470/X570 till main.

Möjligheten att nå höga frekvenser på minnen på CH6 blir avgörande. Idag är det stopp på 3200.

Permalänk
Medlem

Ja, enligt diskussionen på Reddit är latensen till RAM otrolligt låg, under 40ns. Bästa värden för tidigare CPU med bra RAM är runt 60ns.
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/buwwbh/zen_2_appears_to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, enligt diskussionen på Reddit är latensen till RAM otrolligt låg, under 40ns. Bästa värden för tidigare CPU med bra RAM är runt 60ns.
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/buwwbh/zen_2_appears_to...

Ja, verkar vara fake.

Permalänk

Någon som törs spekulera, lämnar man mycket prestanda genom att köra x470 istället för x570? Med avseende på minnen och överclockning endast.

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

4.4ghz core klock på ryzen 3000 = Intel whatever lake 5ghz core klock.

Aha. Trodde du hade sett lite "riktiga" siffror från spel och liknande. Ser fram emot benches. CB säger inget för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Någon som törs spekulera, lämnar man mycket prestanda genom att köra x470 istället för x570? Med avseende på minnen och överclockning endast.

Det är ju väldigt svårt att spekulera i det här skedet, men en klar skillnad är att X470 bara tillåter 3600 Mhz som högst (och alla X470 klarar inte det), medan X570 har stöd för upp till 4600 Mhz. Hur mycket det innebär i praktiken är en bra fråga.

Sen så kostar ju också så snabbt RAM skjortan. 32Gb 4600 Mhz borde väl ligga på runt 9000 kr, medan 32 Gb 3200 Mhz är närmare 2500kr.

Jag siktar på att köpa Ryzen 5 3600 eller 3600X, och kommer antagligen att para ihop det med ett B450 av hög kvalitet (troligen MSI Tomahawk eller Asrock Pro4)

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Både Taichi & Professional Gaming kör daisy chain på x370 och på x470, det är en av anledningarna till att det klockar så bra som det gör på minnen, det finns fler kort som är daisy chain kopplade men det är vanligare på 400 serien än det är på 300 serien. Det är inte Gaming X kortet utan bara Gaming, det är rätt markant skillnad mellan dom https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X370%20Professional%...

Anledningen till att daisy chain är så mycket bättre är att AMD finsjusterar IMC parametrar för just daisy chain i AGESA och dessa kan inte mobo tillverkare pilla på enligt The Stilt

Skrivet av The Stilt vid overclock.net:

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1685809-r...
The issue exists mostly due to the security features.
It seems that the security was an afterthough, which was added only after everything else was completed.
The registers which could and normally would be used to read the parameters do exists, but they belong to a region which is "secured" by the platform security processor (PSP).
Securing a certain range means that it cannot be read or written. AMD could have easily allowed read only access to this region, but for some reason they decided not to.

Only the most basic timing and frequency information can be read on this platform. Everything else (such as ProcODT, etc) can be only read from a dynamic PSP NV copy, intended for debugging.
None of this is documented and because of that even the bioses cannot read them.

The worst memory related issue on this platform is that there is no way to tune the memory controller parameters.
They are hard coded into the memory controller firmware (PMU) and cannot be changed by anyone but AMD. This prevents the manufacturers from optimizing the parameters specifically for their designs.

For example on Z390 motherboards, on which I've worked on for the last couple weeks there are more than a hundred adjustable parameters. Intel provides the base line (MRC code) and the manufacturers can
then tune them further to better suit their designs. As an example, a specific dual rank B-die memory kit was giving me trouble on a Z390 motherboard. It was able to post at 3200MHz (which is very low for the platform) and higher
frequencies resulted in failed memory training and failures to post. About three hours later the very same kit was running at 4000MHz, with tighter timings than originally. Obviously the memory controllers on Intel and AMD CPUs have a very little in common, but
it is hard to say if the issues on Ryzen memory controllers are due to the memory controller IP itself being weak / bad or simply due to the fact that there are no adjustments available.

T topologi är generellt bättre när man kör 4 stickor men det gör att frekvenser blir lägre med bara 2 än det kan bli på daisy chain, speciellt på AM4, Daisy chain gör att de primära slottarna (ibland sekundära) har absolut bäst frekvens möjlighet men med 4 stickor så kan det vara svårare att nå högt, åter igen speciellt på AM4 tack vare de låsta delarna i AGESA för IMCn

Ett knep för att se vilken topologi man har är att kolla om det gör någon som helst skillnad i max frekvens eller timings om man kör primära eller sekundära slots för 2 stickor, om man får exakt samma resultat i bägge är det svindlade hög chans att man har T top och inte daisy, märker man däremot skillnad så är det nästan garanterat daisy. Kör jag "fel" slots på mitt bord så sjunker max OC till ~3200.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sitter själv med ett CH6 där min nuvarande 1800X ska leva vidare i min sekundära rig under TVn. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa ett billigt B450 till medieburken och köra nya generationen på mitt CH6 eller köpa X470/X570 till main.

Möjligheten att nå höga frekvenser på minnen på CH6 blir avgörande. Idag är det stopp på 3200.

Kan bli svårt. Även om det är ett fläskigt kort så är det T-topologi för minneskonfigurationen så ~3200 är vad de flesta får ut oavsett hur mycket bättre IMC på Ryzen 3000-blir. Då jah antar att du med "höga" frekvenser menar högre än det du har nu så tror jag tyvärr att det är moderkortet som är flaskhalsen i ditt fall.

Skrivet av tellus82:

Både Taichi & Professional Gaming kör daisy chain på x370 och på x470, det är en av anledningarna till att det klockar så bra som det gör på minnen, det finns fler kort som är daisy chain kopplade men det är vanligare på 400 serien än det är på 300 serien. Det är inte Gaming X kortet utan bara Gaming, det är rätt markant skillnad mellan dom https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X370%20Professional%...

Anledningen till att daisy chain är så mycket bättre är att AMD finsjusterar IMC parametrar för just daisy chain i AGESA och dessa kan inte mobo tillverkare pilla på enligt The Stilt

https://youtu.be/3vQwGGbW1AE

T topologi är generellt bättre när man kör 4 stickor men det gör att frekvenser blir lägre med bara 2 än det kan bli på daisy chain, speciellt på AM4, Daisy chain gör att de primära slottarna (ibland sekundära) har absolut bäst frekvens möjlighet men med 4 stickor så kan det vara svårare att nå högt, åter igen speciellt på AM4 tack vare de låsta delarna i AGESA för IMCn

Ett knep för att se vilken topologi man har är att kolla om det gör någon som helst skillnad i max frekvens eller timings om man kör primära eller sekundära slots för 2 stickor, om man får exakt samma resultat i bägge är det svindlade hög chans att man har T top och inte daisy, märker man däremot skillnad så är det nästan garanterat daisy. Kör jag "fel" slots på mitt bord så sjunker max OC till ~3200.

Mot den bakgrunden var det dumt av AMD att inte ha daisy chain som ett krav. Om e bara optimerar för det och lämnar allt med T-topologi ute i kylan så vardör ska de ens ha det?

Vadfalls?? Finns det kort i 400-serien också?? Jag som trodde i min enfald att de tagit bort det helt. Hm... Verkar vara snålt med listor därute.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan bli svårt. Även om det är ett fläskigt kort så är det T-topologi för minneskonfigurationen så ~3200 är vad de flesta får ut oavsett hur mycket bättre IMC på Ryzen 3000-blir. Då jah antar att du med "höga" frekvenser menar högre än det du har nu så tror jag tyvärr att det är moderkortet som är flaskhalsen i ditt fall.

Mot den bakgrunden var det dumt av AMD att inte ha daisy chain som ett krav. Om e bara optimerar för det och lämnar allt med T-topologi ute i kylan så vardör ska de ens ha det?

Vadfalls?? Finns det kort i 400-serien också?? Jag som trodde i min enfald att de tagit bort det helt. Hm... Verkar vara snålt med listor därute.

For at T top är generellt bättre för 4 stickor, nu är dock IMCn ingen fena på 4 stickor så därför har alla gått mot daisy chain istället, med tiden började också AMD optimera för just detta i sin AGESA och den låsta imc delen. Vill man ha maxclock på 2 minnen är det Daisy som gäller för AM4

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det någon som vet om det är nuvarande zen+ processorer som hindrar höga minnesfrekvenser eller om det är moderkorten (B450 och X470)?

För egen del blir det köp förutsatt att Ryzen 5 3600 når all core turbo 4.6Ghz och att det går att skrämma upp minnena 3600-4000Mhz på ett B450 moderkort. Har ingen lust att betala mer än tusen spänn för ett moderkort till en lekdator.

Det verkar mest vara zen/zen+ som sätter stopp. På min x470 bräda är det i alla fall spänningen på soc/minneskontrollern i processorn som avgör hur högt minnena kan klockas.

Har testat hela vägen till 1.3v på soc och där gick det leka runt på 3733/cl14.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : TCL 27" 27R83U QD-Mini LED 4K 160 Hz HDR 1400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här är det lite dubbelt om vad som är bäst.
Redan när Fly-by (aka Daisy chain) introducerades i JEDEC för DDR3 (DDR4 använder samma standard) så upptäcktes att dubbelsidiga DIMM:ar och fler än två DIMM:ar oftast fungerade sämre under den här topologin.
Den stora fördelen mot en mekaniskt utjämning via moderkortets kopparbanaor var och är den enklare routingen som tillåter en högre toppfrekvens under förutsättning att du använder matchade singlesided muduler.

Den stora svagheten hos Fly-by ligger i om minnesmodulerna är dåligt matchade mot varandra, i synnerlighet vid dubbelsidiga minnan, eller om du använder fler än två DIMM:ar, då sänks hastigheten för att hamna inom feltoleransen i minnsmodulens dynamiska kalibrering av signalnivåer och fördröjning.

Om jag inte missminner mig helt nu, ett tag sedan jag läste igenom white papers över topologierna, blir det ett mer eller mindre hårt stopp runt 3500-3600MT/s för T-top (två DIMM:ar) och 3400-3500MT/s (fyra DIMM:ar) och runt 5200-5400MT/s för Fly-by-top för två DIMM:ar och för fyra är det vanligt att hastigheten hamnar inom 3000-3333MT/s.
Jag skull kunna chansa på att moderkort med den tillverkningstekniskt svårare och dyrare double T-topologin har fått den toplogin för framförallt högre hastighet vid fyra DIM:ar.

Till det här kommer ju sedan också hur bra respektive IMC är och hur AMD valt att optimera i AGESA.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Redan när Fly-by (aka Daisy chain) introducerades i JEDEC för DDR3 (DDR4 använder samma standard) så upptäcktes att dubbelsidiga DIMM:ar och fler än två DIMM:ar oftast fungerade sämre under den här topologin.
Den stora fördelen mot en mekaniskt utjämning via moderkortets kopparbanaor var och är den enklare routingen som tillåter en högre toppfrekvens under förutsättning att du använder matchade singlesided muduler.

Den stora svagheten hos Fly-by ligger i om minnesmodulerna är dåligt matchade mot varandra, i synnerlighet vid dubbelsidiga minnan, eller om du använder fler än två DIMM:ar, då sänks hastigheten för att hamna inom feltoleransen i minnsmodulens dynamiska kalibrering av signalnivåer och fördröjning.

Om jag inte missminner mig helt nu, ett tag sedan jag läste igenom white papers över topologierna, blir det ett mer eller mindre hårt stopp runt 3500-3600MT/s för T-top (två DIMM:ar) och 3400-3500MT/s (fyra DIMM:ar) och runt 5200-5400MT/s för Fly-by-top för två DIMM:ar och för fyra är det vanligt att hastigheten hamnar inom 3000-3333MT/s.
Jag skull kunna chansa på att moderkort med den tillverkningstekniskt svårare och dyrare double T-topologin har fått den toplogin för framförallt högre hastighet vid fyra DIM:ar.

Till det här kommer ju sedan också hur bra respektive IMC är och hur AMD valt att optimera i AGESA.

AMD har optimerat för fly by/ Daisy chain fully ut, mycket för att IMC blir begränsande faktorn med 4 dimm eller DR stickor, inte layouten. Denna optimering är dessutom inget som tillverkare kan justera alls själva då det ligger i en låst del på FW

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Vad jag förstår det som så har AMD's AGESA alltid föredragit daisy chain och det är väl också därför fler gick över till det med 400-seriens moderkort. Det är inte så att daisy chain är helt värdelöst för 4 dims om man har en väloptimerad och stark IMC, men det är helt klart bättre med 2 stickor.

Sen är det väl inget normala konsumenter funderar på eller ens känner till, men planerar man för 4 stickor så kanske man borde kolla upp om moderkortet har T-topologi samt kolla hur det presterar för andra, i och med att AMD inte optimerar för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fördel för mig är att mina lpx stickor äntligen borde kunna kliva upp i 3200mhz. Är fast på 2993 sedan rätt länge nu. Om mitt asus prime x370 inte pallar OC så bra så kanske det blir ett 570...om det är billigt eller väntar till 550 varianter? Eller i värsta fall tar ett 470 som borde ha bra pris.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det är ju väldigt svårt att spekulera i det här skedet, men en klar skillnad är att X470 bara tillåter 3600 Mhz som högst (och alla X470 klarar inte det), medan X570 har stöd för upp till 4600 Mhz. Hur mycket det innebär i praktiken är en bra fråga.

Sen så kostar ju också så snabbt RAM skjortan. 32Gb 4600 Mhz borde väl ligga på runt 9000 kr, medan 32 Gb 3200 Mhz är närmare 2500kr.

Jag siktar på att köpa Ryzen 5 3600 eller 3600X, och kommer antagligen att para ihop det med ett B450 av hög kvalitet (troligen MSI Tomahawk eller Asrock Pro4)

Finns rätt mycket prestanda att hämta genom att gå från 2133mhz till 3200mhz med 2700x. Så frågan är om det är samma skalning även från t.ex 3200mhz till 4200mhz, och om effekten är lika stor på zen2 som på zen och zen+.

32gb är fortfarande rätt så onödigt, det ger lägre överklockningspotential och kostar skjortan. Ett kit med 2x8gb 4000Mhz går att få för ca 2300kr. Blir nog ett x580 för min del ändå, och hoppas att chipset sällan blir så varmt att de kräver fläkten att gå på ^^

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem

minne m.m

Du får minnen idag för en låg penning ( inet priser kanske lägre på annat håll) ex G-skill 3600 MHz 2*8 1299kr ger knappt 2600 för 32 Mb G-skill 4266 MHz 2*8 2749kr vilket ger knappt 5500 kr om du inte tar de värsta minnena. Hur mycket detta kommer oss till glädje med en 3000 Matisse återstår att se, men jag hoppas att mina 3600 urban camo kommer att kunna gå upp till 4000 MHz. Techpowerupp skriver i en artickel att 16 core är på väg
https://www.techpowerup.com/256146/amd-confirms-ryzen-3000-ma... och "tum-apisak" har tyligen hittat den som tidigt test exemplar. En annan aspekt på X570 som jag inte har hittat information om är framtida kompilateter för X570 kanske någon annan?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Du får minnen idag för en låg penning ( inet priser kanske lägre på annat håll) ex G-skill 3600 MHz 2*8 1299kr ger knappt 2600 för 32 Mb G-skill 4266 MHz 2*8 2749kr vilket ger knappt 5500 kr om du inte tar de värsta minnena. Hur mycket detta kommer oss till glädje med en 3000 Matisse återstår att se, men jag hoppas att mina 3600 urban camo kommer att kunna gå upp till 4000 MHz. Techpowerupp skriver i en artickel att 16 core är på väg
https://www.techpowerup.com/256146/amd-confirms-ryzen-3000-ma... och "tum-apisak" har tyligen hittat den som tidigt test exemplar. En annan aspekt på X570 som jag inte har hittat information om är framtida kompilateter för X570 kanske någon annan?

Ett av de "billigaste" 4000MT/S kitten i 32GB ligger på över 4000kr
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C19-DC-S...
Om man spelar mestadels så är ett sådant kit hyffsat overkill, än mer så de som går loss på 5-6 tusen kronor, för de pengar du gräver ner i dessa kan du få en rätt bra GPU istället, eller bättre CPU, eller bättre mobo/cpu & gpu...
Ett lagom 2x8 kit är betydligt vettigare i pris kontra prestanda
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C19-DC-S...
Satsar man dessutom på ett kit med b-die kretsar så kan man skrämma upp dessa i långt högre frekvens än de är specade för, det gäller även andra minneschip. Här har vi ett RGB kit med b-die exempelvis till vettig summa
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C17-...
Här är ett till b-die kit men med bättre binnade chip, dessa kan troligen nå högre frekvens med lägre latens.
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-...

För den som letar kit med just b-die för OC eskapader så är denna rätt bra
https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Det man bör vara medveten om är att även om minnesprestanda kan ge dig rätt goa ökningar i allmän prestanda (mestadels i spel) så rör det sig om små ökningar i förhållande till kostnaden, kikar vi på ett bra 4400MT/s kit så ligger dom på över 4000 för 16GB, det är inte i närheten värt en dubblering på priset från ett 36-3733MT/s kit, speciellt inte när de långsammare kitten kan överklockas.

Om man gör annat än spelande på burken så kan ett billigt 3200MT/s kit med högre kapacitet vara ett långt vettigare alternativ, som detta exempelvis (för b450 & uppåt med 2k & 3k serien cpu), här får du 32GB för strax 2000, viss skillnad.
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3200-C1...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82 Samt klokare att använda mellanskillnaden till bättre grafikkort eller processor om spel är fokus, givet att det finns en budget att hålla dvs.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82 Samt klokare att använda mellanskillnaden till bättre grafikkort eller processor om spel är fokus, givet att det finns en budget att hålla dvs.

Mvh

Precis, går man balls to the wall high end utan att bry sig om budget så är såklart ett 600$ moderkort & lika mycket för minnen inte ett problem, har man dock en budget att hålla sig till så rimmar inte 5-6000 för internminne alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

samsung b-die

Båda dessa G-skill exempel har samsung b-die och min erfarenhet efter att gått upp från 16 GB till 32 är en stor skillnad. Man kan som jag börja med 2*8 och senare gå vidare till 32 MB eller lägga sina surt förvärvade slantar på annat. För mig blev det ca 2600kr

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Båda dessa G-skill exempel har samsung b-die och min erfarenhet efter att gått upp från 16 GB till 32 är en stor skillnad. Man kan som jag börja med 2*8 och senare gå vidare till 32 MB eller lägga sina surt förvärvade slantar på annat.

Nej, för AM4 ska man absolut inte satsa på 4 stickor minne, det är direkt dumt att göra då IMC inte tycker om 4st, design på nya bord använder dessutom daisy chain/fly by design för layout så där kommer 4 minnen komma avsevärt mycket lägre i top frekvens än ett enkelt par minnen så som 2x8 eller 2x16. Det är långt bättre att köpa ett 2x16 kit direkt än att köpa ett 2x8 för att sedan fylla på med ett till 2x8.

Enda gången jag skulle rekommendera någon att köra 4st stickor minne är om man måste köra 64GB eller mer, för 32GB eller mindre så bör man alla gånger satsa på kit med 2 minnen.

Det bästa tipset jag kan ge är att antingen köra på ett 16GB b-die kit (2x8GB) eller ett 32GB 3200MT/s (2x16GB) kit, detta kommer ge mest pang för pengarna beroende på vad du gör med din dator. Kör man absolut minimum budget så är ett 2x8 3200MT/s kit av valfri sort en bra väg att gå, förutsatt at man inte kör första gen Zen på ett 300 serie moderkort men även där kan man komma undan med det men troligtvis kommer kittet gå i 2933MT/s som mest med tappad prestanda, är man dock totalt gpu limiterad hela tiden är det i slutändan ett icke problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

minnen

@tellus82: jag har en gigabyte x470 aourus gaming7 och en 2700x och här blev det en stor skillnad för 1249kr med 32 MB istället för 16 MB men andra kanske har en annorlunda erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pauls711:

@tellus82: jag har en gigabyte x470 aourus gaming7 och en 2700x och här blev det en stor skillnad för 1249kr med 32 MB istället för 16 MB men andra kanske har en annorlunda erfarenhet.

Ja, gick du från 16 megabyte förstår jag att det blev skillnad

Men skämt åsido. Om man inte gör något som fyller mängden minne man har - då gör inte mer minne någon skillnad. Minne fungerar inte som processorhastighet där mer = allt går snabbare. Antingen räcker minnet eller så gör det inte det.

Spelar man huvudsakligen så gör 32GB absolut ingenting för prestandan jämte 16GB

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

De kommer sälja gott om 4-,6- och 12-kärniga processorer. De måste ha extremt dålig yield om även 8-kärniga måste ha dubbla chiplets. Dessutom är chiplets små och lättillverkade. De lär ha yield bra nog för att de flesta 4-, 8- och 12-kärniga också ska bestå av kretsar som har 8 hela kärnor.
En stark indikation är också L3 som skalar med chiplets istället för kärnor. 3000-serien har 32MB per chiplet. Och de 6- och 8-kärniga har 32MB jämfört med de 12-kärniga som har 64MB.
Det som vore dålig ekonomi är att använda två chiplets när man kan använda en chiplet.

@Aleshi:

Sägs att yield ligger på strax över 70% Däremot får du ha med i beräkningarna att Epyc chippen bara använder sig av 100%-igt silikon.

edit: stavning

Stavning
Permalänk
Medlem

fel

@Xyborg: Hej, ibland blir det fel och du kan ha rätt när det gäller just spelandet (har varit lite det senaste), men för mig som har ca 2TB med spel på en tre TB hårddisk och ca 7TB med musik på en 8TB så blev skillnaden stor och att betala ca 1250kr ser jag som en billig uppgradering. Jag hoppas naturligtvis att det skall bli ännu bättre med en Matisse i systemet och att den kan se till att jag kommer upp i 3800MHz eller mer med mina G-Skill 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo som idag går runt 3186MHz.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82 (och övriga kunniga): hur stor chans tror du att det är att jag kan få ett 4x16-kit med G.Skill (b-die) att fungera med 3800/3900X?

Jag har verkligen hoppats att jag kan behålla de minnena jag redan har.

Specifikt är det detta kit: https://www.gskill.com/en/product/f4-3600c17q-64gtzr

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Vet att de äldre versionen av Ryzen älskar snabba minnen. Är detsamma sant för ryzen 3000 och kommer vi därmed få se en ökad efterfrågan(och ökat pris) på minnesmoduler över ~3400 mhz ?
Hur är det med skillnaden mellan olika ram minnen, snackades ju mycket om "samsung b-die" osv. i samband med tidigare Ryzenmodeller. Är inte så pålåst.

Vore kanske klokt att snappa upp billiga minnen på rea redan nu om man planerar ett ryzen 3000 bygge till sommaren.

Permalänk
Medlem

@osgorth: Klart att det kommer att fungera. Om du kommer att kunna köra det i 3600 är en annan fråga. Sök på F4-3600C17Q-64GTZR och ryzen och se hur det fungerar med nuvarande