AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej TDP visar inte hur mycket effekt den drar. Men i snitt kan CPUn inte dra mer effekt under en ganska kort tidsenhet än vad kylningen kan avge. Så en processor på en given TDP kan inte fläska på hur mycket som helst med effekten, så en fingervisning ger det.

Ja det går ju att maxa moderkort med 2700X rätt bra. Frågan är, innebär 12 kärnor per automatik att en 3900X kommer dra mer effekt klockad än en 2700X? Varje kärna är ju snålare. Det beror nog helt på hur tillverkningsprocessen beter sig. Om den tillåter lite mer tilltagna överklockningar så kan det i kombination med 12 kärnor kräva en hel del. Men det är inte säkert att det blir så.
Personligen tror jag ju att TSMCs 7nm inte stryper lika hårt när man vrider upp frekvensen som Glofos 14/12nm. Så det kanske är befogat att tro att det kommer kräva mer. Isåfall så kanske man vill ha starkare VRM. Frågan är ju också hur högt man tänkt klocka. Men vi är ju på SweClockers så kanske han vill tokklocka lite.

Har vi fått bekräftat att X570 kommer erbjudas med starkare VRM:er än X470? Om inte så hjälper ju inte X570 på den punkten. Inte hängt med på den punkten då det inte varit aktuellt för mig. Tänker att är det någon som har koll på det här så är det väl du.

Vad det gäller hur mycket en 12c kommer dra så tror jag personligen att det kommer landa över en 2700x under klockning, hur mycket är en spåkulefråga

Vad det gäller VRM på X570 är dom markant kraftigare än på 400 serien, se nedanstående länk
#17929448

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vad det gäller hur mycket en 12c kommer dra så tror jag personligen att det kommer landa över en 2700x under klockning, hur mycket är en spåkulefråga

Vad det gäller VRM på X570 är dom markant kraftigare än på 400 serien, se nedanstående länk
#17929448

Ser man på. Men då får man fläska på med sådana kort om man behöver närmare 1000A med andra ord. Kan tänkas vara tillräckligt.
Men ska man tokklocka så ser ju onekligen 500-serien bättre ut. En annan sak är väl om man ska klocka minnen också. Men jag fick intrycket när han beskrev sina vanor innan som att han inte var rekordjägare riktigt. Också därför jag ifrågasatta vikten av ett 500-kort i hans fall. Som sagt tror jag att Ryzen 3000-serien kan vara roligare att klocka än allt som kommit från Glofos 14/12nm-process. Så det kan ju behövas mer. Vill bara poängtera att man inte ska ta det för givet och snöa in på extrema VRM:er i onödan. Vi får se när de släpps.
Finns ju rykten om att de ska vara roligare att klocka btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser man på. Men då får man fläska på med sådana kort om man behöver närmare 1000A med andra ord. Kan tänkas vara tillräckligt.
Men ska man tokklocka så ser ju onekligen 500-serien bättre ut. En annan sak är väl om man ska klocka minnen också. Men jag fick intrycket när han beskrev sina vanor innan som att han inte var rekordjägare riktigt. Också därför jag ifrågasatta vikten av ett 500-kort i hans fall. Som sagt tror jag att Ryzen 3000-serien kan vara roligare att klocka än allt som kommit från Glofos 14/12nm-process. Så det kan ju behövas mer. Vill bara poängtera att man inte ska ta det för givet och snöa in på extrema VRM:er i onödan. Vi får se när de släpps.
Finns ju rykten om att de ska vara roligare att klocka btw.

Nä precis, det var därför jag rekommenderade något av dessa två kort, MSI X470 GAMING PRO CARBON (340A Vcore) eller ASUS ROG STRIX X470 F Gaming (360A Vcore), bägge skulle ge en trygg marginal vid klockning av en 3900x jämfört x370 Prime Pro med 100A mer i max limit till ett inte ovettigt pris.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Ryzen 3900X oc till nästan 6GHz med LN2. https://www.youtube.com/watch?v=2silTC2kQ4s

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nej TDP visar inte hur mycket effekt den drar. Men i snitt kan CPUn inte dra mer effekt under en ganska kort tidsenhet än vad kylningen kan avge. Så en processor på en given TDP kan inte fläska på hur mycket som helst med effekten, så en fingervisning ger det.

Ja det går ju att maxa moderkort med 2700X rätt bra. Frågan är, innebär 12 kärnor per automatik att en 3900X kommer dra mer effekt klockad än en 2700X? Varje kärna är ju snålare. Det beror nog helt på hur tillverkningsprocessen beter sig. Om den tillåter lite mer tilltagna överklockningar så kan det i kombination med 12 kärnor kräva en hel del. Men det är inte säkert att det blir så.
Personligen tror jag ju att TSMCs 7nm inte stryper lika hårt när man vrider upp frekvensen som Glofos 14/12nm. Så det kanske är befogat att tro att det kommer kräva mer. Isåfall så kanske man vill ha starkare VRM. Frågan är ju också hur högt man tänkt klocka. Men vi är ju på SweClockers så kanske han vill tokklocka lite.

Har vi fått bekräftat att X570 kommer erbjudas med starkare VRM:er än X470? Om inte så hjälper ju inte X570 på den punkten. Inte hängt med på den punkten då det inte varit aktuellt för mig. Tänker att är det någon som har koll på det här så är det väl du.

Vi får se vad som händer, med lite tur drar den mindre än min nuvarande som slagit in i frekvens väggen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Angående chiplets, kommer dom inte försöka använda 2 chiplets oavsett cpu för att använda även chip med flera skadade kärnor. Tex an vända 2 chiplets med bara kanske 3 fungerande kärnor på varje? Känns mer ekonomiskt än att kasta chiplets med färre än 5 fungerande kärnor? Var det inte så dom gjort med sina ccx kluster?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man bara har en chiplet så kan man använda IO kretsar där endast kommunikation mot en chiplet fungerar. Om det är lönsamt beror ju på yielden på IO-kretsen och hur stor del av IO-kretsarna som har just det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det går ju att maxa moderkort med 2700X rätt bra. Frågan är, innebär 12 kärnor per automatik att en 3900X kommer dra mer effekt klockad än en 2700X? Varje kärna är ju snålare. Det beror nog helt på hur tillverkningsprocessen beter sig.

Skrivet av tellus82:

Vad det gäller VRM på X570 är dom markant kraftigare än på 400 serien, se nedanstående länk
#17929448

Tror jag såg att deras 7nm skulle vara 30% mer energieffektiv (antagligen som bäst?) än föregående nod. En gissning är att den drar ungefär 15% mer ström vid samma all core frekvens som en 2700X.

Asus CH7 har VRMer som klarar 600amp, så den kanske t.o.m klarar en på 16 tjaernår. (Jag tror att det är dubblerade faser på dem)

Jag tror att man kommer upp i 200amp med 2700X som mest. Om man inte kör i 6ghz med ln2 eller nått annat galet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är man dumsnål och hetsig om man slår till på ett X470-kort nu? Kommer köpa 3900X (har redan 2*16GB 3200 HyperX) och köra med custom water (dvs fokus på överklock) - därför det kliar lite i köptarmen då det finns färdiga VRM+CPU block för ex X470 Taichi.

Antar att jag måste få tag på en äldre CPU och flasha BIOS också..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Är man dumsnål och hetsig om man slår till på ett X470-kort nu? Kommer köpa 3900X (har redan 2*16GB 3200 HyperX) och köra med custom water (dvs fokus på överklock) - därför det kliar lite i köptarmen då det finns färdiga VRM+CPU block för ex X470 Taichi.

Antar att jag måste få tag på en äldre CPU och flasha BIOS också..?

Jag går i precis samma tankar 🤔 vänta eller inte vänta. Kommer priserna gå ner, eller kan det rent av bli så att x470 får ett uppsving när försäljningen av 3000-serien börjar pga folks motvilja till fläkten på x570? Priserna kanske ökar.

Mitt största problem är nog som du skrev i slutet, att lösa bios-uppgraderingen. Funderar på att kolla med communityn här på sweclockers om att låna en äldre processor för att uppgradera. Får se hur det går 😄 jag bor i Halmstad om någon vet med sig att de har en äldre ryzen processor liggandes som man skulle kunna få låna en helg🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag går i precis samma tankar 🤔 vänta eller inte vänta. Kommer priserna gå ner, eller kan det rent av bli så att x470 får ett uppsving när försäljningen av 3000-serien börjar pga folks motvilja till fläkten på x570? Priserna kanske ökar.

Mitt största problem är nog som du skrev i slutet, att lösa bios-uppgraderingen. Funderar på att kolla med communityn här på sweclockers om att låna en äldre processor för att uppgradera. Får se hur det går 😄 jag bor i Halmstad om någon vet med sig att de har en äldre ryzen processor liggandes som man skulle kunna få låna en helg🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte x470 ihop med en 2600 Utan X i ”väntan på” på en rea på webhallen som jag antingen säljer eller flyttar till min server med b350 moderkort
Tror jag gav 1690:- vilket är rätt överkomligt

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Om man bara har en chiplet så kan man använda IO kretsar där endast kommunikation mot en chiplet fungerar. Om det är lönsamt beror ju på yielden på IO-kretsen och hur stor del av IO-kretsarna som har just det problemet.

Borde inte IO chippen vara i princip felfria för dom byggs på stenålders tekniken 14nm, nästan så jag klarar bygga dom hemma med förstoringsglas 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Borde inte IO chippen vara i princip felfria för dom byggs på stenålders tekniken 14nm, nästan så jag klarar bygga dom hemma med förstoringsglas 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Ska tydligen vara 12nm enligt senaste info, så dom är jättesmå ..eller, sorry, det är X570 som är 12nm. I/O är nog fortfarande 14nm..

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag går i precis samma tankar 🤔 vänta eller inte vänta. Kommer priserna gå ner, eller kan det rent av bli så att x470 får ett uppsving när försäljningen av 3000-serien börjar pga folks motvilja till fläkten på x570? Priserna kanske ökar.

Mitt största problem är nog som du skrev i slutet, att lösa bios-uppgraderingen. Funderar på att kolla med communityn här på sweclockers om att låna en äldre processor för att uppgradera. Får se hur det går 😄 jag bor i Halmstad om någon vet med sig att de har en äldre ryzen processor liggandes som man skulle kunna få låna en helg🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste vänta, oavsett om du köper X470 eller X570 då både Zen 2 och X570 släpps samtidigt.

Du förlorar inget på att vänta.
Priset på X470 kommer knappast att röra sig pga Zen 2.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk

@birdman:

Nja. Jag måste ju inte vänta med att köpa ett x470-moderkort. Det skulle jag kunna köpa nu. Jag hoppas du har rätt om att priserna inte kommer ändras på x470 iom Zen 2. Den som lever får se antar jag 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

@birdman:

Nja. Jag måste ju inte vänta med att köpa ett x470-moderkort. Det skulle jag kunna köpa nu. Jag hoppas du har rätt om att priserna inte kommer ändras på x470 iom Zen 2. Den som lever får se antar jag 😄

Det rimliga bör ju vara att toppmodellerna av X470 sjunker i pris när X570 blir tillgängligt. De billigare modellerna är det mer osäkert vad som händer då inget nytt tillkommer på den nivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

@birdman:

Nja. Jag måste ju inte vänta med att köpa ett x470-moderkort. Det skulle jag kunna köpa nu. Jag hoppas du har rätt om att priserna inte kommer ändras på x470 iom Zen 2. Den som lever får se antar jag 😄

Dåligt formulerat av mig.

Vad jag borde ha skrivit är att du måste ändå vänta på Zen 2, då kan du lika gärna vänta med köp av moderkortet.
Du kommer inte ha någon nytta av ett moderkort utan CPU.

Skrivet av Novdid:

Det rimliga bör ju vara att toppmodellerna av X470 sjunker i pris när X570 blir tillgängligt. De billigare modellerna är det mer osäkert vad som händer då inget nytt tillkommer på den nivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det ryktas om att priset på X570 kommer vara rätt så högt och det kan göra att folk väljer att köpa X470 istället, vilket kan påverka priset/tillgängligheten på de men det kommer nog inte hända dag ett.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

De har legat på Mindstar (Rea) sen förra artikeln.
Självklart säljer de mer när de frontas på förstasidan, ligger i specialerbjudanden och kör kampanjer.
Mindfactory är definitivt knutet till Amd och gör gärna reklam för dem.
Det är konstant bra pris på Amd cpu och gpu.

(Nej, jag är inte Intel fanboy, kör Amd själv, men det där är så vinklat det kan bli..)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD har i dagarna gått ut och sagt att man inte förlorar någon CPU-prestanda alls om man inte kör X570, beror säkert mycket på att Ryzen inte är en ren CPU utan mer av en SoC.

Däremot så kan man förvänta sig att X570 klockar betydligt bättre, dom VRM vi sett ÄR mycket kraftigare och med större kylflänsar. Och minnesklockningen lär också vara bättre med X570, eftersom man justerat ledningsbanor på moderkorten att klara uppåt 5GHz.

Till det kommer 2.5GB-10GB LAN på flera moderkort, WiFi 6 på en del och såklart PCI-E 4.0. Dessutom har fler moderkort 8 SATA-platser istället för 6 SATA som många X470 hade. Vissa moderkort har 3 st NVMe M.2-platser och alla verkar ha fler USB-portar. Vissa har också headers för Thunderbolt mha instickskort även om det bara är Asrocks värsting för 10kKr som verkar ha native Thunderbolt.

Överlag bjuder X570 moderkorten på rätt så mycket mer, såpass mycket att man kan befara rekordhöga priser. Och av just det skälet har AMD sagt att X470/B450 blir kvar i sortimentet ett bra tag till.

edit. en oroande sak är att med de nya AGESA 0.70-0.72A biosen så har GPU passthrough slutat fungera i Linux pga att AMD mappat om vissa av pinnarna på CPUn. Med X470 har man fortfarande möjlighet att nedgradera till AGESA 1.0.0.6 BIOS mha tredjepartsprogram om man kör Ryzen 1-2000. Men frågan är om GPU passthrough fungerar alls på Ryzen 3000. Linux-användare kan här bli tvungna att vänta okänd tid på nya Linux-kärnor som åtgärdar problemet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

AMD har i dagarna gått ut och sagt att man inte förlorar någon CPU-prestanda alls om man inte kör X570, beror säkert mycket på att Ryzen inte är en ren CPU utan mer av en SoC.

Däremot så kan man förvänta sig att X570 klockar betydligt bättre, dom VRM vi sett ÄR mycket kraftigare och med större kylflänsar. Och minnesklockningen lär också vara bättre med X570, eftersom man justerat ledningsbanor på moderkorten att klara uppåt 5GHz.

Känns riktigt bra det.
ny cpu sen köpa mkort vid tillfälle.
Planen funkar

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Dåligt formulerat av mig.

Vad jag borde ha skrivit är att du måste ändå vänta på Zen 2, då kan du lika gärna vänta med köp av moderkortet.
Du kommer inte ha någon nytta av ett moderkort utan CPU.

Nja, det ryktas om att priset på X570 kommer vara rätt så högt och det kan göra att folk väljer att köpa X470 istället, vilket kan påverka priset/tillgängligheten på de men det kommer nog inte hända dag ett.

Precis det jag skriver. Dyrare x470 bör sjunka i pris, jag tror få vill betala mer än 3000 för ett x470 om man kan få x570 för samma peng. Billigare x470 kanske inte sjunker dock. Bra att vi är överens!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD har i dagarna gått ut och sagt att man inte förlorar någon CPU-prestanda alls om man inte kör X570, beror säkert mycket på att Ryzen inte är en ren CPU utan mer av en SoC.

Däremot så kan man förvänta sig att X570 klockar betydligt bättre, dom VRM vi sett ÄR mycket kraftigare och med större kylflänsar. Och minnesklockningen lär också vara bättre med X570, eftersom man justerat ledningsbanor på moderkorten att klara uppåt 5GHz.

Till det kommer 2.5GB-10GB LAN på flera moderkort, WiFi 6 på en del och såklart PCI-E 4.0. Dessutom har fler moderkort 8 SATA-platser istället för 6 SATA som många X470 hade. Vissa moderkort har 3 st NVMe M.2-platser och alla verkar ha fler USB-portar. Vissa har också headers för Thunderbolt mha instickskort även om det bara är Asrocks värsting för 10kKr som verkar ha native Thunderbolt.

Överlag bjuder X570 moderkorten på rätt så mycket mer, såpass mycket att man kan befara rekordhöga priser. Och av just det skälet har AMD sagt att X470/B450 blir kvar i sortimentet ett bra tag till.

edit. en oroande sak är att med de nya AGESA 0.70-0.72A biosen så har GPU passthrough slutat fungera i Linux pga att AMD mappat om vissa av pinnarna på CPUn. Med X470 har man fortfarande möjlighet att nedgradera till AGESA 1.0.0.6 BIOS mha tredjepartsprogram om man kör Ryzen 1-2000. Men frågan är om GPU passthrough fungerar alls på Ryzen 3000. Linux-användare kan här bli tvungna att vänta okänd tid på nya Linux-kärnor som åtgärdar problemet.

I de flesta fall ja. Men om klockningen kommer bero på VRM så finns det också en del X370 och X470 som knappt kommer hosta av en överklockad 16-core, så att alla X570 kommer klocka bättre än alla X370 och X470 stämmer inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Borde inte IO chippen vara i princip felfria för dom byggs på stenålders tekniken 14nm, nästan så jag klarar bygga dom hemma med förstoringsglas 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jo IO chippen ska ju ha bra yield, men ser man på bilderna så är de ju klart större än chiplets vilket ju tar ned yielden en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD har i dagarna gått ut och sagt att man inte förlorar någon CPU-prestanda alls om man inte kör X570, beror säkert mycket på att Ryzen inte är en ren CPU utan mer av en SoC.

Däremot så kan man förvänta sig att X570 klockar betydligt bättre, dom VRM vi sett ÄR mycket kraftigare och med större kylflänsar. Och minnesklockningen lär också vara bättre med X570, eftersom man justerat ledningsbanor på moderkorten att klara uppåt 5GHz.

Till det kommer 2.5GB-10GB LAN på flera moderkort, WiFi 6 på en del och såklart PCI-E 4.0. Dessutom har fler moderkort 8 SATA-platser istället för 6 SATA som många X470 hade. Vissa moderkort har 3 st NVMe M.2-platser och alla verkar ha fler USB-portar. Vissa har också headers för Thunderbolt mha instickskort även om det bara är Asrocks värsting för 10kKr som verkar ha native Thunderbolt.

Överlag bjuder X570 moderkorten på rätt så mycket mer, såpass mycket att man kan befara rekordhöga priser. Och av just det skälet har AMD sagt att X470/B450 blir kvar i sortimentet ett bra tag till.

edit. en oroande sak är att med de nya AGESA 0.70-0.72A biosen så har GPU passthrough slutat fungera i Linux pga att AMD mappat om vissa av pinnarna på CPUn. Med X470 har man fortfarande möjlighet att nedgradera till AGESA 1.0.0.6 BIOS mha tredjepartsprogram om man kör Ryzen 1-2000. Men frågan är om GPU passthrough fungerar alls på Ryzen 3000. Linux-användare kan här bli tvungna att vänta okänd tid på nya Linux-kärnor som åtgärdar problemet.

Det jag kör har en 480A vrm, & AQUANTIA 5 Gigabit LAN, 802.11ac 10st SATA 3 och det är ett X370 bord, det har dessutom daisy chain layout för minnen & klarar idag 3600MT/s på en första gen Zen (kostar dessutom 2tkr idag). Min poäng är att nej, du måste inte hoppa på ett X570. Om man vill ha nåt fränt bleeding edge så kan man däremot köpa ett X570.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Lär bli ett X570 med WiFi6, 10Gbit och 3st Nvme. Lika bra att ligga i framkant nu så kanske man är framtidskittad 3-4 år framåt. Hoppas dock att Asrock släpper ett Taichi Ultimate denna gång också. Ser mörkt ut.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Precis det jag skriver. Dyrare x470 bör sjunka i pris, jag tror få vill betala mer än 3000 för ett x470 om man kan få x570 för samma peng. Billigare x470 kanske inte sjunker dock. Bra att vi är överens!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte mer på att om priset på X570 visar sig vara för högt, utbud/efterfrågan på X470 kan göra att priset kan gå upp.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det jag kör har en 480A vrm, & AQUANTIA 5 Gigabit LAN, 802.11ac 10st SATA 3 och det är ett X370 bord, det har dessutom daisy chain layout för minnen & klarar idag 3600MT/s på en första gen Zen (kostar dessutom 2tkr idag). Min poäng är att nej, du måste inte hoppa på ett X570. Om man vill ha nåt fränt bleeding edge så kan man däremot köpa ett X570.

Jag skrev det inte explicit, men det var underförstått att det gällde korten i allmänhet. Självklart fanns det enstaka Overkill moderkort redan på X370. Men med X570 är alla modeller biffigare än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag skrev det inte explicit, men det var underförstått att det gällde korten i allmänhet. Självklart fanns det enstaka Overkill moderkort redan på X370. Men med X570 är alla modeller biffigare än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är väl relativt. Men av det jag sett så har samtliga modeller blivit biffigare per serie, men det finns fortfarande modeller som från X470 till X570 går från "skit" till "lite mindre skit", så X570 är definitivt ingen garant för att man kommer kunna vrida upp processorn till elva utan billigt skräp är billigt skräp är billigt skräp. Man får fortfarande läsa på och kolla så att det är bra VRM med tillräcklig kylning. X570 är ingen garant för det. Ett klent X570 är fortfarande ett rejält nedköp jämfört med ett biffigt X370 eller X470 när det kommer till VRM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

De har legat på Mindstar (Rea) sen förra artikeln.
Självklart säljer de mer när de frontas på förstasidan, ligger i specialerbjudanden och kör kampanjer.
Mindfactory är definitivt knutet till Amd och gör gärna reklam för dem.
Det är konstant bra pris på Amd cpu och gpu.

(Nej, jag är inte Intel fanboy, kör Amd själv, men det där är så vinklat det kan bli..)

Men är det verkligen det? De flesta som köper lösa datordelar har väl ändå lite insyn i vad som är vad och hur de olika sakerna är? Det har jag i alla fall fått för mig i alla fall. Jag tror inte ett något lägre pris får Intel-fanboys att hoppa över staketet. Det måste ju vara så att de tycker att det är ett bättre alternativ. De som bygger datorer själva måste ju ha lite koll för att veta vad som passar ihop med vad.

Jag brukar ju sitta på prisjakt och bygga ihop mina listor där på datordelar jag ska ha i min nästa setup. Det är ju inte så att jag går in på inet.se och kollar deras framsida. Det känns väldigt främmande för någon som bygger ihopa datorer beter sig på det sättet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Är man dumsnål och hetsig om man slår till på ett X470-kort nu? Kommer köpa 3900X (har redan 2*16GB 3200 HyperX) och köra med custom water (dvs fokus på överklock) - därför det kliar lite i köptarmen då det finns färdiga VRM+CPU block för ex X470 Taichi.

Antar att jag måste få tag på en äldre CPU och flasha BIOS också..?

Skrivet av benonikenobi:

Mitt största problem är nog som du skrev i slutet, att lösa bios-uppgraderingen.

Det beror lite på vilken bräda ni köper. På min bräda (Asus Crosshair Hero VII) så går det att uppdatera via USB. Finns en speciell USB Flashback port som man kan göra detta via. Man kan göra det utan CPU eller RAM (https://rog.asus.com/technology/republic-of-gamers-motherboar...). Det kan finnas andra brädor som kan göra detta också. Ni får googla runt lite

Här är en guide för Asus CH7:
Download the latest BIOS from ASUS
2. Extract the BIOS from the ZIP
3. Format a USB Drive to FAT32 with a partition scheme of Master Boot Record
4. Move the file, "CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1701.CAP" or "ROG-CROSSHAIR-VI-HERO-WIFI-AC-ASUS-1701.CAP" to the USB Drive
5. Rename the CAP file to "C6H.CAP or C6HWIFI.CAP" respectively
6. Turn off the computer
7. Insert the USB Drive into the USB BIOS Flashback port
8. Press and hold the USB BIOS Flashback button for 3 seconds
If it is successful, the light will continuously blink, then turn off.
If it not successful, the light will blink 3 or 4 times and stay on.
9. Remove the USB Drive once the light is off
10. Turn on your computer and boot into BIOS via F2 or Delete key to verify that the BIOS has been updated to the latest version

Visa signatur

Hur många datorer är för många?