Dåligt paketerat paket, (julklapp).

Permalänk
Medlem

Dåligt paketerat paket, (julklapp).

Hejsan.

Jag beställde ett One x ifrån en större butikskedja, betalade extra för expressfrakt. Fick paketet idag, 17 dagar senare. Är det någon att gnälla över? Återbetalning av frakten åtminstone?

Den andra funderingen är följande. Xbox-kartongen låg löst i en större låda, utan någon emballering alls, är det något att oroa sig för? Kan ju ändå bli rejäla stötar när den åker fram och tillbaka i lådan? Anledningen till att jag oroar mig för det är att den är köpt som en julklapp, och skulle det ha blivit något fel så antar jag att man vill reklamera så fort som möjligt? Är det i så fall butikens fel eller leverantörens? Det är ju ändå butikskedjan som har paketerat dåligt?

Edit: Anledningen till expressfrakt var att jag inbillade mig att dom kanske lägger 2 sekunder extra på paketeringen om man faktiskt betalar mer för frakten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad står det för villkor för tjänsten expressfrakt?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ang. frakttiden

fanns varan i lager när du beställde? Om den inte fanns i lager är det inget att klaga på - i så fall beställdes den från leverantör och sen när butiken fick in den skickades den till dig med expressfrakt så fort de fick den.

Angående emballering. Vet inte hur Xbox One X är förpackade, men många hemelektronik-produkter är förpackade att kunna skickas direkt i sin egen kartong och den där yttre kartongen är bara till för insynsskydd. Korrekt att den kan glida runt i ytterkartongen i leverans, men sannolikeheten är ganska låg. Kännsligaste komponenten är hårddisken, sen tunga kylflänsar. Den har överlevt frakt från Asien

jag tror det är lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

1, Vet inte hur Xbox One X är förpackade, men många hemelektronik-produkter är förpackade att kunna skickas direkt i sin egen kartong och den där yttre kartongen är bara till för insynsskydd.
2, Den har överlevt frakt från Asien

1, Nope dom är avsedda att packas/fraktas på en pall det är extermt ovanligt att dom är till för att skickas löst i sin egen förpackning.
Detta för att det skulle kosta mer och förpackningarna skulle även vara större för att klara av fraktbolagens "lösa paket" krav (som är betydligt mer krävande än pallfrakt).

2, Ja på pall och då på pall ända till butiken!
Finns ingen aledning att tillverkarna ska lägga ut mer pengar och göra en bättre skyddad/större förpackning då dom själva enbart fraktar dom på pall och många av dom ändå kommer säljas i en butik och behöver således ej skickas.

Insynskydd är en del av den där yttre kartongen ja, men den bör även finnas för skydd mot stötar/tapp/etc ihop med pakceterings material.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

1, Nope dom är avsedda att packas/fraktas på en pall det är extermt ovanligt att dom är till för att skickas löst i sin egen förpackning.
Detta för att det skulle kosta mer och förpackningarna skulle även vara större för att klara av fraktbolagens "lösa paket" krav (som är betydligt mer krävande än pallfrakt).

2, Ja på pall och då på pall ända till butiken!
Finns ingen aledning att tillverkarna ska lägga ut mer pengar och göra en bättre skyddad/större förpackning då dom själva enbart fraktar dom på pall och många av dom ändå kommer säljas i en butik och behöver således ej skickas.

Insynskydd är en del av den där yttre kartongen ja, men den bör även finnas för skydd mot stötar/tapp/etc ihop med pakceterings material.

Så med andra ord, borde jag göra något? Det var relativt mycket "luft" runtom i kartongen och xboxet i sig ligger om jag inte minns fel packat i något lite hårdare emballage som inte tar upp stötar speciellt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återförsäljarens ansvar att paketera som då bör följa fraktbolagets avtalsvillkor. Nu var det ett tag sen jag läste igenom villkoren som redovisar specifikt vad som krävs.

En punkt handlar om att ett paket ska klara av ett tapp på 0.5 meter eller knähöjd (kommer ej ihåg exakta definitionen). Då det anses som normal transport. Är väl en sorts friskrivning då paketen färdas längs transportband (som kan ha nivåskillnader) och in och ut från bilarna.

Skulle ÅF faktiskt paketera enligt riktlinjerna så skulle färre paket skadas. Även om samtliga fraktbolag måste givetvis också börja ha respekt för innehållet i paketen.

Men riktigt så enkelt är det inte. Numera är konsumenterna vana och vissa blir chockade OM man måste betala frakt. Vilket medför att man måste spara in på något för kompensera förlusten man gör med att skicka fraktfritt. Det görs via att spara in kostnader på emballage och tiden som läggs ned för att paketera. Att öka tiden för paketering per paket ökar kostnaden och leveranstiden, vilket konsumenter inte har tid för. Då man helst vill ha paketet igår.

Så konsumenten, återförsäljaren och fraktbolaget är alla delaktiga i den situation som råder idag.
Även om du betalar frakt, så är det i många fall subventionerat pris då den faktiska kostnaden är högre. Betalar du 49kr frakt så kan den faktiska kostnaden vara 129kr, 199kr, eller varför inte 599kr om det måste skickas på pall. Men företaget kan inte generellt ta ut detta pris då konsumenten inte är villig att betala. Skulle det va praxis bland ÅF att ingen prisdumpar fraktkostnaden så skulle konsumenten tillslut va tvingad att betala fullt pris.

Genom ett högre pris av frakt så täcker det den ökade kostnaden i form av att man paketerar ordentligt. Skulle även konsumenterna och ÅF godta att fraktbolagen har längre leveranstid. Så det blir mindre stress och paketen kan hanteras mer varsamt.

Som i slutändan gör att ÅF får intäkterna för att täcka frakten, logistikbolaget får tiden på sig för att hantera paketet varsamt och konsumenten får en helt paket då det väl anländer.

Men det är ju bara ett önskescenario som inte lär bli aktuellt. Då faktumet kvarstår att konsumenten vill inte betala den faktiska kostnaden, ÅF vill inte paketera ordentligt av kostnadsskäl och fraktbolagets säljargument är att det ska gå fort att leverera.

Billig frakt, snabb leveranstid och bra kvalité av paketering är inte den enklaste att lösa. Då det i slutändan alltid blir något som blir lidande. Med nuvarande system så är det lite vilda västern i vilken del som blir lidande. Om man nu inte lyckas få jackpot där samtliga delar uppfyllts.

Permalänk
Medlem

Om produkten fanns i lager och butiken gav ett betydligt kortare tidsestimat för frakten kan det vara värt att be om att ersättas för den extra fraktkostnaden.

Ser man några skador på det inre paketet? Om inte skulle jag nog inte krångla med att försöka reklamera det eller liknande. Däremot kan du ju alltid skapa ett supportärende om detta som du sedan kan hänvisa till i framtiden om det skulle bli något krångel längre fram.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q