Ngn med upplåst bios till HIS 9700NP

Permalänk
Medlem

Ngn med upplåst bios till HIS 9700NP

hej!

Jag har skaffat mig ett HiS Excalibur 9700np med Infenion minnen och jag vill klocka!

Det jag undrar är om någon har ett upplåst bios till det kortet därför att jag tror inte ett sapphire bios eller liknande funkar. Det är ju annorlunda minne m.m som spelar roll väl?

Kan någon tipsa mig hur jag ska gå till väga som har ett sådant kort med den typen av minne och har klockat det.

mvh

/tobbe

Permalänk
Medlem

Japp jag undrar samma sak jag med......

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Du kan ta vilket bios som helst.
Själv använder jag ett probios från okänd tillverkare.

Modified to PAL 8.004 bios from an original ATI card. Thanks to eRNo on www.rage3d.com forums. Radeon 9700PRO [0x1002] (PAL) ASIC Type: R300 ASCI ID: 4e44 Bus Type: AGP 1X, 2X, 4X, 8X Bios Version: 8.004 Bios Part #: 113-94206-102 Bios Date: 2002/10/17 13:33 Memory Size: 128MB Memory Type: DDR SGRAM /SDRAM

Permalänk
Medlem

Fungerar 97PmufuN.BIN bioset till ett HIS Excalibur 9700np?

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

är ni säkra på att det fungerar? med tanke på att Excalibur har kommit med två olika minnen...mitt är från den senare tryckningen, med Infineon minnen (borde inte det spela roll?).

Permalänk

jupp det spelar roll... infinion har aggresivare settings så en bios till andra minneskretsar kommer att prestera sämre troligtvis...
leta efter en bios till infinion kretsar...
kolla vad det är för ns på dina minnen jag har infinion 3,3ns på mitt kort
har du samma så kan du få biosen av mej....
jag har även en version av biosen fast jag moddat det lite går i 325/270mhz det jag ändrat är gpu speeden och satt casen i cas1 istället för 2.... konstigt nog så gick det att klocka minnena 7mhz högre då... har läst om det i forum tidigare att vissa kan klocka högre med infinion minnen ifall dom sätter ennu aggresivare cas settings så jag testade det med radedit.. och det funkade.

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Japp det stämmer, jag har Infineon 3.3ns till mitt 9700np. Vill du skicka det bioset? Så blir jag överlycklig

Ditt bios är upplåst förmodar jag så man själv kan gå in i radtweaker m.m för att ända mhz.

Skicka det där man själv kan gå in i ovannämda program.

/tobbe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
jupp det spelar roll... infinion har aggresivare settings så en bios till andra minneskretsar kommer att prestera sämre troligtvis...
leta efter en bios till infinion kretsar...
kolla vad det är för ns på dina minnen jag har infinion 3,3ns på mitt kort
har du samma så kan du få biosen av mej....
jag har även en version av biosen fast jag moddat det lite går i 325/270mhz det jag ändrat är gpu speeden och satt casen i cas1 istället för 2.... konstigt nog så gick det att klocka minnena 7mhz högre då... har läst om det i forum tidigare att vissa kan klocka högre med infinion minnen ifall dom sätter ennu aggresivare cas settings så jag testade det med radedit.. och det funkade.

Permalänk

tjena jupp det är upplåst.. jag har 2 versioner en som är upplåst men orginal för övrigt det är biosen som va orginal när jag fick kortet som jag gjort backup på... sapphire brukar skicka sina kort upplåsta nuförtiden...
sen har jag en version som jag tagit orginalet och öppnat det med radedit och ställt om cas settingsen till cas1 istället för 2... därmed fick jag bättre prestanda och det gick att klocka lite mer..... dessutom så ställde jag gpu mhz i 325mhz i bios...

vad har du för mail då så skickar jag det

kom ihåg att du ska använda dej av flashrom INTE atiflash

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

tackar!!

Attans jag glömde ju en grej, mailen

r.lindkvist@telia.com

Permalänk
Medlem

Ok här är sidan om minnena på Exca korten

http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/scripts/prod_ov.jsp...

Btw vart hittar man
1) BIOSEN som du använder dig av
2) flashrom

Och ytterligare en fråga e det ngn som tryckt dit en ZM80a på ett Exalibur kort? Ser rätt snålt ut vid alla kondringar, måttar man med ögar ser det inte ut att gå.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dacharls
Ok här är sidan om minnena på Exca korten

http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/scripts/prod_ov.jsp...

Btw vart hittar man
1) BIOSEN som du använder dig av
2) flashrom

Och ytterligare en fråga e det ngn som tryckt dit en ZM80a på ett Exalibur kort? Ser rätt snålt ut vid alla kondringar, måttar man med ögar ser det inte ut att gå.

tjena biosen hittar man nog bara hos mej för jag har moddat den själv

flashrom hittar du på nätet bara att söka på google

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

wee jag fick mitt HIS Excalibur 9700np med upplåst bios går i 325/310 orginal! ligger i 345/340 utan några som helst problem! kalas

Har Hynix(heter de så?) minnen på mitt kort. Minns inte vad de heter med ni förstår nog

Permalänk
Medlem

--> gamma^ray kan du skicka biosen till dacharls@hkrf.com please!

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dacharls
--> gamma^ray kan du skicka biosen till dacharls@hkrf.com please!

jovisst kan jag det vilken vill du ha?

*edit* jag skickade den jag modat skickade även med radedit som funkar att öppna den med...

hoppas det går bra
skriv gärna in här senare om du fick nån prestanda ökning osv.. gärna med benchmark resultat

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide