Är Apple Music bättre än Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Det påstås att Apple Music håller något högre ljudkvalitet än Spotify.
Detta ska ha att göra med att musiken på Apple Music är ”mastered för itunes”
Hur detta stämmer är ingenting jag kan bekräfta.
99.se har haft en hel del artiklar om Apple Music.

Det som gör att Apple Music tillsvidare går fetbort hos mig är att det inte finns något smidigt sätt att streama trådlöst till en vanlig 2-kanals stereo. Chromecast audio stöds ej, och Apple lagt ner tillverkningen av AirPort Express.

Här jämför White Sea Studio ljudkvalitén mellan de olika tjänsterna

Permalänk
Medlem

Jag håller mig mest till Spotify för att jag har använt det i nästan 10 år och vem orkar göra om sina spellistor?

Permalänk
Skrivet av Anton341:

Jag håller mig mest till Spotify för att jag har använt det i nästan 10 år och vem orkar göra om sina spellistor?

Du behöver inte göra om dem. SongShift för över dina spellistor mellan de olika tjänsterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@digitalizm:

Har många lokalt synkade låtar dock, så riktigt så lätt hade det inte varit för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Här jämför White Sea Studio ljudkvalitén mellan de olika tjänsterna
https://www.youtube.com/watch?v=FURPQI3VW58

Där ser man
Då är det bara att köra vidare med Spotify, och glömma allt vad Apple Music heter.

Tidal däremot verkar intressant. Tror jag banne mig ska ta och prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Här jämför White Sea Studio ljudkvalitén mellan de olika tjänsterna
https://www.youtube.com/watch?v=FURPQI3VW58

Skrivet av raxxor:

Där ser man
Då är det bara att köra vidare med Spotify, och glömma allt vad Apple Music heter.

Tidal däremot verkar intressant. Tror jag banne mig ska ta och prova det.

Jag kommer att köra på med Spotify, ljudkvaliteten är ju så bra så att man måste A/B-testa för att höra skillnad och dessutom har de nästan allt jag söker efter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Jo men eller hur. Vad är bättre? Om bättre är = hög bitrate vinner ju Spotify. De ligger väl på 320Kbps och Apple Music på 256Kbps. Men så är det olika komprimeringar, så klart. Finns massor av diskussioner kring detta där smaken är som baken.. Samtidigt har både Deezer & Tidal en bitrate på 1411Kbps men snårigare gränssnitt, algoritm och utbud. Jag tycker tveklöst de två senare låter bättre ur en hyfsad stereo eller OK lurar än de två, så trots att de är sämre på vissa sätt är de bättre för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@makatech: Två gånger skrev du "betydligt" så jag tänkte wow, det måste betyda att Apple har minst två gånger fler låtar. Googlade upp saken och det är en skillnad på 10m låtar mellan båda eller ca 30% nånting. Tror vi definierar ordet "betydligt" på olika sätt

Jag har använt Spotify i 6-7 år och i början var utbudet magert men nu de senaste åren hittar jag 98% av det jag letar efter trots lite udda musiksmak. Ser mao inget skäl att byta bara för att Apple råkar ha 10m fler låtar eftersom jag inte har någon aning om ifall det betyder att jag hittar 100% eller 99% eller mindre just pga att de är sämre på min musiksmak än Spotify. Spotify har två saker jag gillar och det är nedladdningsbar musik samt web playern (då jag inte kan installera något på jobbet). Vet inte om Apple ha något liknande?

Sen skyr jag allt Apple som pesten men det är en annan fråga

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Du som verkar kunna det här med ljud.

Hur ligger det till egentligen för att sätta det hela i ett sammanhang och perspektiv? Är det bättre ljud ur en 20 årig cd spelare jämfört med tex Spotify eller varför inte jämföra med en fin skivspelare från 80-90 tal (lp skivor)?

Jag har en 2 kanals anläggning med skivspelare och har gjort jämförelser mellan olika format.
Har Dire straits brothers in arms på vinyl, cd, sacd.
Alla format låter olika, varmaste och bästa basen är helt klart vinyl, sedan kommer sacd, all musik jag kör från dator låter sämst utom sånt som är 24bit, sist kommer spotify, är som att hänga en filt över högtalaren, inte lika ren och klar diskant och sämre bas djupbas.
Från dator kör jag usb kabel direkt in i förstärkaren, från min Oppo BDP95 kör jag XLR kablar och min skivspelare kör jag via en extern ria och sen till förstärkare, spotify testade jag från ipad direkt in i förstärkaren via usb.
Vore kul om de gick att köra spotify via Oppon på nått sett för då kan man verkligen jämföra bättre och de blir en mer rättvis jämförelse, allt jag matar via Oppon låter bäst, är en sjukt bra cd spelare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla streaming tjänster har för dåligt ljud, körde med tidal förut då dom hade liknande tjänster fast HD musik men nu har dom slutat med de, var synd, nu köper jag musik från HDtracks som jag spelar via min Oppo blu ray spelare, har hela mitt cd bibliotek på nas kopplad till Oppon också, rippar allt med så hög bitrate som möjligt, lyssnar jag i mobilen så blir de från nasen, har drygt 1500 cd skivor inlagt.

Vad snackar du om? Tidal slutat med vad? De streamar fortfarande i både HIFI(FLAC) och MQA om man har deras abb för 199kr/mån. Det fungerar super och låter bra.

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/203055911-High-Fi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Vad snackar du om? Tidal slutat med vad? De streamar fortfarande i både HIFI(FLAC) och MQA om man har deras abb för 199kr/mån. Det fungerar super och låter bra.

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/203055911-High-Fi...

De visste jag inte, när jag körde med dom sist så fick jag mail att deras tjänst skulle upphöra och att mitt abbonemang därför kommer avslutas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Du som verkar kunna det här med ljud.

Hur ligger det till egentligen för att sätta det hela i ett sammanhang och perspektiv? Är det bättre ljud ur en 20 årig cd spelare jämfört med tex Spotify eller varför inte jämföra med en fin skivspelare från 80-90 tal (lp skivor)?

Formatmässigt är lp sämre än det mesta, möjligen så är kasettband uslare sett till teknisk ljudkvalitet.
Streamingtjänsterna har generellt ganska låg ljudkvalitet liksom även många moderna inspelningar, är man intresserad av bra ljud så streamar man alls inte utan lagrar lokalt endera okomprimerat originalformat eller i flacformat.
Tidal är den enda tjänst som ens försökt låte bli att förstöra innehållet än mer än det redan är misshandlat, det är oerhört underligt att inte tillräckligt många bryr sig om bra ljud så att 24/96 flac varit normen och man sluppit se all nedgradering av ljudprestandan som skett i "svenssonsystem" de sista 50 åren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De visste jag inte, när jag körde med dom sist så fick jag mail att deras tjänst skulle upphöra och att mitt abbonemang därför kommer avslutas.

Låter konstigt. Har använt Tidal Hifi sedan det kom ungefär. Använde Wimp innan det blev Tidal också ett tag och då hade även det Hifi. Säger inte att du har fel men jag har inte varit med om det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapCatEllie:

....i det fallet är Spotify väldigt starka på partnersidan. Jag har själv jobbat ett tag på Spotify och är väldigt imponerad med ansatsen. Trots det väljer jag Google Play Music (numera YouTube Premium) privat av den enkla anledningen att det jag lyssnar på mest ändå finns på alla tjänster, men jag vill ändå ha YouTube utan reklam och Googles gissningar om min random-smak är minst lika bra som Spotifys...

Japp, anledningen till att jag också väljer Google Play Music. Men det tog en månad innan Google gissade till sig vad jag gillar. Använder endast tjänsten till träning. Hemma blir det LP, tofflor, morgonrock och cigarr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

@makatech: Två gånger skrev du "betydligt" så jag tänkte wow, det måste betyda att Apple har minst två gånger fler låtar. Googlade upp saken och det är en skillnad på 10m låtar mellan båda eller ca 30% nånting. Tror vi definierar ordet "betydligt" på olika sätt

Jag har använt Spotify i 6-7 år och i början var utbudet magert men nu de senaste åren hittar jag 98% av det jag letar efter trots lite udda musiksmak. Ser mao inget skäl att byta bara för att Apple råkar ha 10m fler låtar eftersom jag inte har någon aning om ifall det betyder att jag hittar 100% eller 99% eller mindre just pga att de är sämre på min musiksmak än Spotify. Spotify har två saker jag gillar och det är nedladdningsbar musik samt web playern (då jag inte kan installera något på jobbet). Vet inte om Apple ha något liknande?

Sen skyr jag allt Apple som pesten men det är en annan fråga

30% kan korrekt kallas för "betydligt". 2-3 gånger fler hade inneburit att Spotify inte ens kunnat konkurrera och då hade man förklarat det på ett annat sätt. Då kan man kalla det för "en bråkdel så många låtar".

Permalänk
Medlem

I den mån det går och erbjuder det jag behöver stödjer jag hellre ett svenskt företag (kör Saab också även om det inte hjälper nu så mycket..men man får ju inte tycka om Sverige för mycket för då är man rasist..suck).
Haft Spotify i säkert mer än 10 år och är väldigt nöjd. Vad som är bättre eller bäst beror helt och hållet vad för musik man lyssnar på. När det gäller Rock, Metal och olika varianter utav det så har Spotify ett bra utbud tycker jag.
Kvalitén duger hur bra som helst.
Spotify får gärna 149kr/månaden utav mig för att jag och min familj ska få musik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har en 2 kanals anläggning med skivspelare och har gjort jämförelser mellan olika format.
Har Dire straits brothers in arms på vinyl, cd, sacd.
Alla format låter olika, varmaste och bästa basen är helt klart vinyl, sedan kommer sacd, all musik jag kör från dator låter sämst utom sånt som är 24bit, sist kommer spotify, är som att hänga en filt över högtalaren, inte lika ren och klar diskant och sämre bas djupbas.
Från dator kör jag usb kabel direkt in i förstärkaren, från min Oppo BDP95 kör jag XLR kablar och min skivspelare kör jag via en extern ria och sen till förstärkare, spotify testade jag från ipad direkt in i förstärkaren via usb.
Vore kul om de gick att köra spotify via Oppon på nått sett för då kan man verkligen jämföra bättre och de blir en mer rättvis jämförelse, allt jag matar via Oppon låter bäst, är en sjukt bra cd spelare helt enkelt.

Skrivet av mrqaffe:

Formatmässigt är lp sämre än det mesta, möjligen så är kasettband uslare sett till teknisk ljudkvalitet.
Streamingtjänsterna har generellt ganska låg ljudkvalitet liksom även många moderna inspelningar, är man intresserad av bra ljud så streamar man alls inte utan lagrar lokalt endera okomprimerat originalformat eller i flacformat.
Tidal är den enda tjänst som ens försökt låte bli att förstöra innehållet än mer än det redan är misshandlat, det är oerhört underligt att inte tillräckligt många bryr sig om bra ljud så att 24/96 flac varit normen och man sluppit se all nedgradering av ljudprestandan som skett i "svenssonsystem" de sista 50 åren.

Ni överdriver båda två å det värsta. Jag har alltid varit extremt musikintresserad och med det kom ett intresse att allt skulle låta så bra det kunde. Detta gick genom Sony Walkmans, skivspelare, mini bergsprängare, kassettdäck med Dolby C, rätt vinylsvarvare, antagligen första CD-spelaren i Göteborg med mera.

Den stora skillnaden var när man tog steget från analogt till digitalt med CD-skivan, den var helt enkelt överlägsen trots en massa gnäll från "gamla sura hippies". Nu är snacket fokuserat vid streamingtjänsterna och jag fokuserar på Spotify här då det är det jag använder. Jag anser att kvaliteten på Spotify är mycket mer än godkänd och då ska jag även förklara hur jag lyssnar på musik.

Min TV är en LG 65" OLED som har en helt OK Spotify-app. Min förstärkare är en Yamaha RX-A1070, "mainhögtalarna" är ett 5.0 system från Infinity (Infinity Cascade), subben är en överdjävlig SVS Subb med 12" element och dessutom har jag två Atmoshögtalare (SVS Prime Elevation) som formligen dränker min lägenhet i ljud. När jag till alla Audiofilers värsta skräck ställer in förstärkaren på "Surround Decode" så låter det som jag sitter närmast scenen på alla låtar jag lyssnar på. Detta gäller även musik streamad från Spotify, mitt över 100K system älskar Spotify. Det är ungefär 500% bättre än stereo och Ni gamla stofiler kan käka er stereo och vinyl till frukost!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

1. Spotify är inte svenskt, moderbolaget lämnade Sverige för rätt länge sen för Luxemburg pga av skatteplanering.

2. Enligt några analyser jag läst så går Apple sakta man säkert om till stor del tack vare att appen finns förinstallerad och som någon skrev här, dom har bättre(säkrare) avtal med musikbolagen samt dom har mer pengar att kasta på eventuella problem. som t.ex. bristande lönsamhet.

Vanligt folk utan speciellt musikintresse, dvs den stora marknaden, engagerar sig inte och utvärderar olika alternativ om det finns något som fungerar. Sen leker ju alla tjänsterna med inlåsningar, album som bara finns på en plattform. Men eftersom alla gör det så vete fasen om dom fasonerna inte tar ut varandra i slutändan.

Visa signatur

8700k@5Ghz | 16GB G.Skill TridentZ | ASUS MAXIMUS X | MSI RTX 4080 GAMING X TRIO
Samsung SSD 960 EVO 500GB, 2x 850 PRO 512GB, 2x 870 EVO 2TB
Topping DX3 Pro+, Drop HD58X, Drop 6XX

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon301768:

Jag har en 2 kanals anläggning med skivspelare och har gjort jämförelser mellan olika format.
Har Dire straits brothers in arms på vinyl, cd, sacd.
Alla format låter olika, varmaste och bästa basen är helt klart vinyl, sedan kommer sacd, all musik jag kör från dator låter sämst utom sånt som är 24bit, sist kommer spotify, är som att hänga en filt över högtalaren, inte lika ren och klar diskant och sämre bas djupbas.
Från dator kör jag usb kabel direkt in i förstärkaren, från min Oppo BDP95 kör jag XLR kablar och min skivspelare kör jag via en extern ria och sen till förstärkare, spotify testade jag från ipad direkt in i förstärkaren via usb.
Vore kul om de gick att köra spotify via Oppon på nått sett för då kan man verkligen jämföra bättre och de blir en mer rättvis jämförelse, allt jag matar via Oppon låter bäst, är en sjukt bra cd spelare helt enkelt.

Klart det låter olika. För det första så använder du två olika dac. En i oppon och en i förstärkaren om jag förstår rätt. Sen är det garanterat mastrat olika på de olika utgåvorna.
Att vinyl låter mjukast är inte så konstigt.. den innehåller minst information pga fysiska begränsningar. Subjektivt gillar många detta.

Prova gör en ripp från sacdn till datorn allt från okomprimerat till säg 96kbit och spela från datorn. Endast då har du chans att verkligen höra vad olika bitrate/sampling gör för skillnad.

Gör sedan samma sak med LP skivan.. kräver lite häftigare prylar dock, för att få det bra...

Låt sedan en kompis spela upp de olika versionerna från datorn och du lyssnar och gissar och rangordnar. Där har du en utmaning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oppo som ni skriver om, är det detta företag som lagt ner tillverkningen?
https://www.oppodigital.com/farewell.aspx

Permalänk
Medlem

Om man ska använda Apple music på PC måste man använda iTunes vilket är skräp tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Japp, anledningen till att jag också väljer Google Play Music. Men det tog en månad innan Google gissade till sig vad jag gillar. Använder endast tjänsten till träning. Hemma blir det LP, tofflor, morgonrock och cigarr.

Försökt läsa på lite om din NAD PP2e

Stämmer detta? NAD PP2e förstärkaren används för att koppla skivspelaren till en förstärkare utan dedikerad skivspelaringång så att man kan koppla den till en vanlig AUX-/linjeingång?

Tror väl inte att jag behöver en sådan till min gamla trotjänare Marantz SR7500, har dock ingen vinylspelare i dagsläget.... hmmm, jo... det kanske jag visst behöver (en NAD PP2e liknande förstärkare).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Formatmässigt är lp sämre än det mesta, möjligen så är kasettband uslare sett till teknisk ljudkvalitet.
Streamingtjänsterna har generellt ganska låg ljudkvalitet liksom även många moderna inspelningar, är man intresserad av bra ljud så streamar man alls inte utan lagrar lokalt endera okomprimerat originalformat eller i flacformat.
Tidal är den enda tjänst som ens försökt låte bli att förstöra innehållet än mer än det redan är misshandlat, det är oerhört underligt att inte tillräckligt många bryr sig om bra ljud så att 24/96 flac varit normen och man sluppit se all nedgradering av ljudprestandan som skett i "svenssonsystem" de sista 50 åren.

Ja, kan hålla med lite grann även om jag inte alltid tycker det är så illa som
http://dr.loudness-war.info Vill få moderna inspelningar att framstå. Enl vissa är ju allt efter 80-talet komprimerat skit och så illa är det ju inte. Samtidigt är det väl detta so gör att vissa lägger 100000-tals kronor på att försöka få LPn att låta bättre. Själv är jag ändå hyfsat nöjd när jag matar Tidal genom en NoPrime DAC-10 till ST-10 och ut i mina Aurum Cantus. Men visst går det hatt höra att det är skitinspelning ibland trots de där 1410Kbps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Oppo som ni skriver om, är det detta företag som lagt ner tillverkningen?
https://www.oppodigital.com/farewell.aspx

Ja tyvärr:-(
Deras blu-ray spelare är helt klart marknadens bästa (har ingen oppo själv dock)

Jag är sugen på att köpa en oppo 4K blu-ray , men det känns sådär. Hur länge kommer det firmware uppdateringar till dom t.ex?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Försökt läsa på lite om din NAD PP2e

Stämmer detta? NAD PP2e förstärkaren används för att koppla skivspelaren till en förstärkare utan dedikerad skivspelaringång så att man kan koppla den till en vanlig AUX-/linjeingång?

Tror väl inte att jag behöver en sådan till min gamla trotjänare Marantz SR7500, har dock ingen vinylspelare i dagsläget.... hmmm, jo... det kanske jag visst behöver (en NAD PP2e liknande förstärkare).

NAD PP2e är en riaadel med för-förförstärkare som passar både MM och MC pickuper, dvs den tar emot signalen från de flesta pickuper och utför riaa-korrektion och förstärker signalen till linjenivå och Marantz SR7500 har inte nån inbyggd riaadel. Du behöver alltså koppla in en riaadel i signalkedjan men inte nödvändigtvis NADen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Ja tyvärr:-(
Deras blu-ray spelare är helt klart marknadens bästa (har ingen oppo själv dock)

Jag är sugen på att köpa en oppo 4K blu-ray , men det känns sådär. Hur länge kommer det firmware uppdateringar till dom t.ex?

Kan inte svara på din fråga men jag fick en uppdatering till min Oppo UDP-203 för några veckor sedan. Sedan kan jag tillägga att spelaren inte behöver fler uppdateringar då den fungerar helt lysande som det är.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Lizardman:

Precis det jag menar.. LP låter inte bättre men annorlunda. Med bättre menar jag att det är mer korrekt, inget annat, det är det inte... LP är betydligt mer bortskalat än CD tex...

Digitalt:
Du lär behöva ett gudaöra för att klara skilja A/B jämnförelse på samma låt, samma sampling med skillnad 320kbit eller 256kbit eller för den delen 640... spelar isåfall större roll vilket metod man använder.

Visst finns det skillnader mellan mp3 320 och flac men du behöver mer än en telefon och ett par lurar för några hundringar för att ens höra skillnaden.

Så i svennes vanliga lurar och telefoner spelar detta föga, tro mig.

Se till o njut av musiken istället, alla tjänsterna levererar mer kvalitet än fm-bandet

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Klart det låter olika. För det första så använder du två olika dac. En i oppon och en i förstärkaren om jag förstår rätt. Sen är det garanterat mastrat olika på de olika utgåvorna.
Att vinyl låter mjukast är inte så konstigt.. den innehåller minst information pga fysiska begränsningar. Subjektivt gillar många detta.

Prova gör en ripp från sacdn till datorn allt från okomprimerat till säg 96kbit och spela från datorn. Endast då har du chans att verkligen höra vad olika bitrate/sampling gör för skillnad.

Gör sedan samma sak med LP skivan.. kräver lite häftigare prylar dock, för att få det bra...

Låt sedan en kompis spela upp de olika versionerna från datorn och du lyssnar och gissar och rangordnar. Där har du en utmaning

Jo jag har gjort detta, hade en kompis här som ville lyssna på min anläggning, och som jag skrev så låter allt digitalt ljud bäst från oppon och de beror nog mest på att dacen är så pass bra i den.
Min skivspelare har jag kostat på en hel del, är den delen som kostat mest förutom mina högtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raxxor:

Ja tyvärr:-(
Deras blu-ray spelare är helt klart marknadens bästa (har ingen oppo själv dock)

Jag är sugen på att köpa en oppo 4K blu-ray , men det känns sådär. Hur länge kommer det firmware uppdateringar till dom t.ex?

Min BDP-95 har inte haft nån uppdatering på ett par år nu men de verkar inte ha nån betydelse, funkar lika bra nu som då den var ny.

Permalänk
Medlem

Bakgrund
Hm. köpte en liten iPhone för att ha till träningsrundorna. Regnar det kan jag inte använda mina Sony WH-1000XM2. De är superkänsliga för fukt och klarar inte ens dimma. Så på med Airpods. Men som gammal Androidanvändare så låter Airpods mähä med Google Music på iPhone. Blev att prova Apple Music som har en EQ (finns ingen EQ app i Appstore som klarar annat är Itunes/APM). Överförde mina spellistor med STAMP och så fick jag ljud jag kunde stå ut med. Snacka om att tvinga på sina kunder ett Ecosystem.

Tillägg
Jaha, med samma EQ inställningar i AP Music så låter faktiskt Apples egna Airpods något sämre på iPhone än på Androidmobilen OnePlus. Jo, jag är förvånad!

Mina Sony WH-1000XM2 låter otroligt bra på iPhone trotts att Apple inte erbjuder varken LDAC eller aptX.

Off Topic
Som nybliven iPhone ägare blir jag chockad över detta med att bara koppla och så funkar det. De stora i tillbehör industrin borde skämmas. Använder ju min Android-mobil som Daily Driver och kommer fortsätta med detta. Men varför ska Androidanvändare behöva krångla och skicka in buggrapporter när de ska använda gadget? Tex Fitbit Watch: Letade ganska länga efter BT-classic inställningen för att kunna styra min musik från klockan. Men sedan kom jag på att det behövs inte med iPhone. Bara starta appen och allt kopplades. Och styrning/synkningen = inga problem. Dags för Google med en Android certified för appar till tillbehör som från grunden är byggda för Android kanske... eller så är jag bara 70-tals gnällig.

Ärligt, ni som är kunniga, är det mycket: först utveckla till iOS, sedan Copy Paste till Android och laga?
Verkar konstigt i min värld då Android-användarna är fler.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]