Anti-Virus Program

Permalänk
Medlem

Anti-Virus Program

Det var längesedan jag hade ett. Ibland känns det som att man inte behöver något. Eller att dom flesta oftast strular till det på något sätt. Vad har ni för Anti-Virus program som ni är nöjda med? Senast hade jag Webroot och vill minnas att det var jäkligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det var längesedan jag hade ett. Ibland känns det som att man inte behöver något. Eller att dom flesta oftast strular till det på något sätt. Vad har ni för Anti-Virus program som ni är nöjda med? Senast hade jag Webroot och vill minnas att det var jäkligt bra.

Avast sedan länge. Tycker dock att Avast var bättre förr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Windows Defender (Microsofts antivirus).

Permalänk

Räcker det alltså att ha endast win10s egna antivirus program?

Permalänk
Medlem

Efter lite smått luskande kom jag fram till att det blir Webroot eller Bitdefender

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Räcker det alltså att ha endast win10s egna antivirus program?

Det beror sig på vad man menar med räcker.

Enligt säkerhetsforskare på antivirus som Tavis Ormandy och Joxean Koret är Windows Defender säkrast.

Men oavsett vilket man väljer ska skyddet inte överskattas. Eftersom antivirusprogram bara blockerar 40 procent av hoten, kan man alltid få virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Eftersom antivirusprogram bara blockerar 40 procent av hoten, kan man alltid få virus.

Betyder det att AV-Comparatives ljuger för deras läsare gällande deras tester för Real-World Protection och Malware Protection?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Defender (inbyggd i Windows 10), både på mina och alla släktingars/kompisars datorer som jag "fixat" och ingen har haft problem med virus på väldigt länge. En kompis som betalade för Norton tog bort det också efter att jag rekommenderade Defender istället och han blev mycket nöjdare med hur snabb datorn blev.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Jag kör på Kaspersky Total Security.

valde det efter att jag jämfört på AVtest

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Betyder det att AV-Comparatives ljuger för deras läsare gällande deras tester för Real-World Protection och Malware Protection?

Ljuger och ljuger. Jag skulle säga att testerna är vilseledande.

Detection rate är 99-100 procent av hoten i en liten virusdatabas (några tusen malware samples), som är sammanställd av testhusen själva. Men av alla hot på internet (hundratals miljoner) blockerar antivirus bara ca 40 procent, och det är ju det som är intressant.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Hur har du räknat fram 40 %? Jag kan inte se hur man kan räkna procent på ett okänt antal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@torbjorn_75: Hur har du räknat fram 40 %? Jag kan inte se hur man kan räkna procent på ett okänt antal.

Det är från Sweclockers egna artikel om antivirus och hur man (inte) skyddar sig.

Attackvektorn – det är du!

Antivirus

I det fall vi relaterar ovan kommer antivirusprogram inte att hjälpa, men det är bra att ha någon form av generellt skydd, som spamfilter mot skräppost, varning för skadliga webbplatser med mera, för att få ett grundskydd mot den väldiga mängd av skadlig kod som finns ute på nätet. Men kom ihåg att antivirus bara blockerar ungefär 40% av hoten, nämligen de vi redan känner till.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Så du återger helt okritiskt en sådan tveksam uppgift.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Inte helt okritiskt, finns liknande uppgifter på annat håll och överlag mycket att läsa om antivirus och antivirustester.

Permalänk

nod32, hitman pro och malewarebytes.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Nod32 i många år nu, har fem licenser. Det bästa är att jag inte alls märker av det, endast en logga vid uppstart annars är det osynligt.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

AVG

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Jag skulle ändå kalla det helt okritiskt. Det går inte att räkna procent på ett okänt antal.

Permalänk
Medlem

@strike_formation: Om du är en normal surfare och är klok nog att inte öppna bifogade filer eller klicka på länkar i mail du egentligen inte borde fått så är du safe med Defender.

typ:
Nej inga större matvaruaffärer mailar ut presentkort
Nej Domstolsverket mailar inte folk
Nej Postnord mailar inte ut annat än aviseringar
Nej du har ingen rik släkting i Venezuela/Afrika/Burma som dött
Nej du har inte vunnit 18 miljarder Euro på ett lotteri du inte deltagit i
Nej ingen har hackat ditt AppleId
Nej den där snygga tjejen som inte kan stava tycker inte att du är extra sexy

Var restriktiv med ditt porrsurfande, dom större aktörerna har endast lite tracking cookies.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Det ska nog ses som en uppskattning ingen exakt beräkning, det står "ungefär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@strike_formation: Om du är en normal surfare och är klok nog att inte öppna bifogade filer eller klicka på länkar i mail du egentligen inte borde fått så är du safe med Defender.

typ:

Var restriktiv med ditt porrsurfande, dom större aktörerna har endast lite tracking cookies.

Några tips på det sista du skrev...😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

typ:

Så hon ljög bara om att jag var extra sexy och att hon bor 1km ifrån?

Permalänk
Medlem

Nöjd med Windows Defender på desktop.
Nöjd med inget på laptop, varit min policy i årtionde och ingenting har hänt, klicka inte på skit du inte ska klicka på.

Permalänk
Medlem

Windows Defender samt genomsökning med Malwarebytes

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man vara säker på att ens dator inte har virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Hur kan man vara säker på att ens dator inte har virus?

100% säker? Aldrig

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Avast om man vill ha ett gratisalternativ annars nod32

Permalänk
Inaktiv

Avast Free Antivirus och Malwarebytes Pro