Är ni kvar, som sa att fler kärnor på en cpu ej kommer behövas i spel i framtiden.

Permalänk

Är ni kvar, som sa att fler kärnor på en cpu ej kommer behövas i spel i framtiden.

Hej.

Jag hade en diskussion på forumet för ca 2-3 år sen, och då menade jag på att att 6 och 8 kärnor kommer
bli mer optimerade för spel i framtiden, men då var det vissa medlemmar här på sidan som sa att det ej kommer att ske
att 8 kärnor blir användbart i spel utan endast program. Och jag vänder mig till er nu igen som sa så då, om någon känner sig träffad kanske ?

Kolla nu 3 år efter på speltitlar som The division 2 tex och flera andra titlar som kommer ut snart då
sätter ju tillverkarna just det jag sa då, tex AMD Ryzen 7 1700 men även starkare cpu som tex 2700 x om man vill ha RTX funktion.

Eller är detta bara en lögn ifrån tillverkarna nu när bevis finns att 6 och 8 kärnor blir mer användbart även i spel ?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de tar sig in på Sweclockers längre med deras enkärniga cpuer.

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Jag tror inte de tar sig in på Sweclockers längre med deras enkärniga cpuer.

Hahahahaha.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Jag hade en diskussion på forumet för ca 2-3 år sen, och då menade jag på att att 6 och 8 kärnor kommer
bli mer optimerade för spel i framtiden, men då var det vissa medlemmar här på sidan som sa att det ej kommer att ske
att 8 kärnor blir användbart i spel utan endast program. Och jag vänder mig till er nu igen som sa så då, om någon känner sig träffad kanske ?

Kolla nu 3 år efter på speltitlar som The division 2 tex och flera andra titlar som kommer ut snart då
sätter ju tillverkarna just det jag sa då, tex AMD Ryzen 7 1700 men även starkare cpu som tex 2700 x om man vill ha RTX funktion.

Eller är detta bara en lögn ifrån tillverkarna nu när bevis finns att 6 och 8 kärnor blir mer användbart även i spel ?

Det skiljer ju fortfarande från spel till spel. Ja, de hade fel i vissa avseenden men samtidigt har jag aldrig stött på någon som med bestämdhet har hävdat något. Precis som med allt annat på den marknaden är sånt bara spekulation. Jag har dragit mig från att uppgradera CPU just för att jag inte vetat om det är värt att satsa på 4-kärnigt eller 6, alt 8-kärnigt. Är fortfarande osäker eftersom det sällan är titlar jag är intresserad av som optimerats för det.

Permalänk
Medlem

Alltså, det enda spel jag är hyffsat säker på att det gillar fler kärnor (Som jag aktivt spelar) är väl Assassins Creed och Battlefront V. Rätta mig gärna om jag har fel, men att bygga om en kodbas och motor till att stödja x antal fler kärnor är väl ett merarbete som inte många utvecklare är sugna på även om det är så pass vanligt med fler kärnor att det vore värt det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hahahahaha.

Asså, fler kärnor handlar mer om bara fler kärnor.

Se bara på Jaguarprocessorn..slö som fan trots 8 kärnor, ännu långsammare än FX8XXX.

I5 7600k@4800mhz leker väl fortfarande med de stora pojkarna med 8+ kärnor i spel?

En 3770k fungerar bättre i spel än Ryzen 1600.

Men ja, jag håller med dig TS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@EneRgiZE_MFZ83:

Jag tror att spelutvecklarna går på hastigheten på CPUn "out of the box" också, inte enbart kärnantalet.

Som exempel: Tror säkert att det räcker med 4c/4t men att man sätter en 2600x/2700x för att de är högre klockade direkt ur kartong.

Men visst, enstaka spel kräver mer än 4 kärnor, exv BF:V. Tror dock inte att det kommer krävas på bred front förrän nästa generationer konsoller kommer.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Deras argument håller ju delvis fortfarande. Finns många spel där ett fåtal snabba kärnor fortfarande krossar flera långsammare. Men ja, när en 2700x och en 9600k kostar i princip lika mycket så hade iallafall jag som inte byter CPU varje år valt 2700x även om 9600k idag ger bättre FPS i nästan alla spel pga fler kärnor/trådar hos 2700x. Den som bara behåller sina grejer något år behöver ju inte bry sig om vad som händer om 2-3 år, då har de redan uppgraderat minst en gång och kan bara titta på vad som är bäst för stunden.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

@mackebacke:

Jag tror att spelutvecklarna går på hastigheten på CPUn "out of the box" också, inte enbart kärnantalet.

Som exempel: Tror säkert att det räcker med 4c/4t men att man sätter en 2600x/2700x för att de är högre klockade direkt ur kartong.

Men visst, enstaka spel kräver mer än 4 kärnor, exv BF:V. Tror dock inte att det kommer krävas på bred front förrän nästa generationer konsoller kommer.

Hej.
Ja det kommer att accelerera när dom nya konsollerna kommer tror jag med, men inte om du hade frågot dom som sa så då för 3 år sen, då var det bara program och server dom var användbara till aldrig mer kärnor i spel enligt dom, om det så skulle gå 10 år fram så var det bara 2 och 4 kärnor för alltid

Permalänk
Medlem

Redan nu kan man likt Netflix spela vissa spel genom streaming med Nvidias Geforce Now teknologi. Framöver tror jag att man inte kommer behöva någon speciell dator alls för att spela AAA titlar i högsta upplösning. Allt kommer ske via datacenters ändå.
Vi går mot att programvaror körs i molnet helt enkelt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Alltså, det enda spel jag är hyffsat säker på att det gillar fler kärnor (Som jag aktivt spelar) är väl Assassins Creed och Battlefront V. Rätta mig gärna om jag har fel, men att bygga om en kodbas och motor till att stödja x antal fler kärnor är väl ett merarbete som inte många utvecklare är sugna på även om det är så pass vanligt med fler kärnor att det vore värt det.

Kolla på Horizon 4 på pc, skalar nästan perfekt över 16 trådar.
Min 2700 ligger på ca 15% load på alla trådar och är nästan lika sval som den är i idle.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

AMD rörde om i grytan med Ryzen. Tidigare var det Intel som i flera år bestämde att 4c 8t är maximalt som en vanlig användare/gamer kommer att använda sig av, och vill man ha ännu fler så bör man kolla på Extreme CPU:erna (där utvecklingen av antalet kärnor stegade långsamt upp) eller Xeons (server-arbeten). När AMD släppte Ryzen med sina 8c 16t, ja då såg man plötsligt fler och fler spel som drog nytta av fler kärnor. DICE med Battlefield 1 är ju ett mycket tidigt exemplar men jag tror att deras tidigare titlar har varit optimerade för flera trådar rätt länge nu.

Idag tykcer även jag, som sitter med en 4c 4t CPU, att minst 6c 6t (eller kanske 4c 8t) är nog att föredra om man vill vara relativt "framtidssäker", sett till de nuvarande och framtida större speltitlarna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig sett någon hävda att vi kommer att stanna kvar på quad core i spel för evigt, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Deras argument håller ju delvis fortfarande. Finns många spel där ett fåtal snabba kärnor fortfarande krossar flera långsammare. Men ja, när en 2700x och en 9600k kostar i princip lika mycket så hade iallafall jag som inte byter CPU varje år valt 2700x även om 9600k idag ger bättre FPS i nästan alla spel pga fler kärnor/trådar hos 2700x. Den som bara behåller sina grejer något år behöver ju inte bry sig om vad som händer om 2-3 år, då har de redan uppgraderat minst en gång och kan bara titta på vad som är bäst för stunden.

Absolut klart att deras argument kommer att hållas med 4 kärnor ett bra tag till, men redan nu ser vi en liten sväng, som dom då menade för 3 år sen på ej kommer ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Rätta mig gärna om jag har fel, men att bygga om en kodbas och motor till att stödja x antal fler kärnor är väl ett merarbete som inte många utvecklare är sugna på även om det är så pass vanligt med fler kärnor att det vore värt det.

Jag skulle nog säga att du har fel; så länge som kodbasen är skriven för parallellkörning på mer än en kärna/tråd (och det är där det stora jobbet ligger, alltså att gå från bara en kärna/tråd till flera), så spelar det ingen roll om det är 2, 4, 6, 8 eller n kärnor - det blir inget mer jobb för utvecklaren.

Däremot kan det förstås vara att det finns en praktisk gräns för antalet kärnor innan overhead pga parallelliseringen blir större än vinsten. Så en viss uppgift kan t.ex. vara optimal att köra på 4 kärnor, och med fler blir det diminishing returns, dvs 6 kärnor kanske bara skulle bli 20% snabbare, 8 kärnor 10% osv (förutsatt att alla kärnor skulle ha samma effektiva prestanda, dvs samma klockfrekvens osv).

Men jag är inte spelutvecklare och är inte detaljinsatt i hur spelmotorer ser ut under huven, så jag kan ha fel jag också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tja

Min åsikt var nog att I5 skulle duga bra till spelande så länge man inte streamde och det var nog sant. fyra kärnor eller fyra med HT var det enda som fanns och det var även verkligheten för spelutvecklare.

Sen kom Ryzen och ändrade allt helt plötsligt var en I7 inte på toppen. Eller det var den men bara för att speltillverkarna inte visste bättre. Nu börjar det sakta ändra sig och spelen börja använda alla kärnor.

Jag tror att spelen vi kommer se dom närmaste åren kommer göra att fyrkärniga I5 och I7 HT känns väldigt gamla.

problemet är att varken vi eller spelutvecklarna vet mer om framtiden nu än för 3-4 år sen

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Absolut klart att deras argument kommer att hållas med 4 kärnor ett bra tag till, men redan nu ser vi en liten sväng, som dom då menade för 3 år sen på ej kommer ske.

dom menade nog snarare under "överskådlig framtid" än "för alltid" och de som sa att 4 kärnor räcker för spel för 3 år sedan hade ju rätt då och i de flesta fall rätt även idag. Men ja, utveckligen går långsamt åt det hållet att 8c/16t är den nya "standarden" för en speldator. mer än 16 trådar har iallafall jag svårt att se kommer behövas de närmaste åren. och när det behövs är dagens CPU:er med massa kärnor och trådar ändå föråldrade jämfört med framtidens dito.

att någon förespråkade 2-kärniga processorer för 2-3 år sedan har jag väldigt svårt att tro. Fanns ju knappt ens några processorer med två kärnor förutom i3 och det absoluta budgetsegmentet ens då, och jag har aldrigt sett någon propagera för i3 eller pentium som en fullgod gaming CPU under mina år på swec iaf.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@EneRgiZE_MFZ83: Nu var jag en av de som redan fem år sedan hävdade att fler kärnor skulle bli viktigt i framtiden. Som stöd för min tes valde jag att fokusera på PS4 och Xbox One som både hade en processor med åtta svagare kärnor. För ordentlig prestanda skulle samtliga kärnor behöva utnyttjas effektivt. Konsolmarknaden med sin totalförsäljning på omkring 200 miljoner basenheter under en generation kommer påverka hur spel utvecklas.

Med det sagt så kommer man även idag, nästan 6 år senare, fortfarande i den förkrossande majoriteten av alla spel väldigt långt även med en tvåkärnig processor. Enligt Steam Hardware Survey utgör GTX 1070, 1070 Ti, 1080 och 1080 Ti cirka 8 procent av alla grafikkort. Det betyder att resterande 92 procent av användare har kort som är långsammare än så. GTX 1060, 1050 Ti och 1050 används av inte fullt 40 procent av alla användare och kan därmed symbolisera någon typ av "medelanvändare". Prisskillnaden mellan en hyfsad tvåkärnig processor som i3-7100 och en fyrkärnig i5-7400 är nästan 1000 kronor, men skillnaden i prestanda är ofta väldigt blygsam, ofta mindre än 10 fps.

Så jag vill påstå att du har både rätt och fel samtidigt. Rätt i det att allt fler spel blir bättre på att utnyttja flera trådar. Men fel i det att en processor med många kärnor skulle bli nödvändig för god prestanda.

Permalänk
Medlem

Nåt fint med detta forum är att det finns ett arkiv, så varför inte länka till de relevanta diskussionerna. Jag hittar två relevanta 1.5 år gamla inlägg som du kanske tänkte på:

#17030834
#16703353

Så det är ju bara att fråga @Mithras och @giplet hur de ställer sig idag.

Permalänk
Avstängd

Sagt av mig, hardcore gamer som kör 8 kärnor så är det faktiskt fortfarande få spel som kan utnyttja det stabilt och bra.
Om vi ponerar att omloppstiden är kanske 5-6 år för en high end dator innan man börjar byta essentiella delar så har jag ändå svårt att helt såga det de sade, quad core är ju oduskutabelt, 6 core lär ju komma inom rimlig tid, men sedan är det väl mest spekulationer om vad man faktiskt kommer att ha praktiskt nytta av om vi bara snackar spel och inte videostreming och annat som sker parallellt.

§1.2/trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sällan det handlar om att man påstår att fler kärnor inte kommer ge ökad prestanda i vissa spel, utan att den prestandaökningen man får ofta är liten och att 4-kärniga CPU'er är och kommer länge vara väldigt kompetenta. Ryzen må vara bra men dom kan fortfarande bli slagna av Intels quad-cores i just spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nåt fint med detta forum är att det finns ett arkiv, så varför inte länka till de relevanta diskussionerna. Jag hittar två relevanta 1.5 år gamla inlägg som du kanske tänkte på:

#17030834
#16703353

Så det är ju bara att fråga @Mithras och @giplet hur de ställer sig idag.

giplets sammanfattning av situationen står ju sig än idag. Så props till att ha rätt, antar jag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Sällan det handlar om att man påstår att fler kärnor inte kommer ge ökad prestanda i vissa spel, utan att den prestandaökningen man får ofta är liten och att 4-kärniga CPU'er är och kommer länge vara väldigt kompetenta. Ryzen må vara bra men dom kan fortfarande bli slagna av Intels quad-cores i just spel.

Exakt, som synes av test tabellerna man hittar i andra trådar här så stämmer det i nuläget, Intel lär sätta tak med 6 core närmsta tiden som kommer tippar jag på.
Kör man AMD så lär huvudvinsten bli att man kan använda de extra kärnorna till annat medan man lirar, men den presterar faktiskt sämre i spel jämfört med Intels 6 core om vi snackar toppmodellerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vad AMD inte skyltar med är att deras high end serie delvis är baserad på konceptet kring en serverprocessor man gjort om (den tekniska) designen på därför har den fler kärnor till relativt lågt pris men är långsammare än Intels koncept.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nåt fint med detta forum är att det finns ett arkiv, så varför inte länka till de relevanta diskussionerna. Jag hittar två relevanta 1.5 år gamla inlägg som du kanske tänkte på:

#17030834
#16703353

Så det är ju bara att fråga @Mithras och @giplet hur de ställer sig idag.

Tja, du får ju gärna först lägga fram din poäng. Och lägga in mig i loopen. Ingen aning riktigt om vad vi talar om här? Vad ska jag ställa mig till?

Mig veterligen så är det fortfarande väldigt få spel som är optimerade för mer än 4 kärnor.

https://www.game-debate.com/news/25726/how-the-number-of-cpu-...

Situationen har inte ändrats riktigt sedan dess. 4C/8T är det som spelar roll för BF5, och det är ändå ett rykande färskt spel.

Så det jag skrev för 1.5 år sedan är i mina ögon mer eller mindre bevisat; Det fanns ingen anledning att köpa en Ryzen med förhoppningen att spel skulle optimeras för Ryzen, för det har fortfarande inte hänt riktigt

Som jämförelse kan jag ju säga att det inte är förrän just den absolut senaste tiden som min 2600K som just är 4c/8T börjar verkligen bli en flaskhals (i 1080p ska sägas, jag kör 1440p), och då är det ju inte ens bara för att den är 4C/8T (nyare sådana klarar sig bättre, 7700K är fortfarande ett monster).

Så mja, jag håller nog fast vid att det jag skrev var 100% korrekt och ganska väl bevisat vid det här laget. Poängen då var ju att det inte finns någon anledning att gå över till Ryzen vid det tillfället. Nu, 1.5 år senare, så börjar Ryzen bli relevant, även om Intels diton fortfarande är prestandamässigt bättre.

edit: Kul dock att få läsa 1.5 år gamla inlägg man skrivit

edit 2: Såg nu rubriken på tråden. Jag har inte hävdat att fler CPU'n aldrig kommer krävas för spel. Det är en rent löjlig påstående. Du får nog läsa genom den förra tråden och argumenten som fördes, för de hade inget med det som denna tråd har att göra med.

Den förra tråden som du länkade handlade om Ryzen vs Intel. Denna tråd handlar tydligen om att fler CPU's aldrig behövas. Så otroligt skilda frågor så att det är nästan sorgligt att du gick igenom 2 års inlägg för att hitta det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jag tror inte de tar sig in på Sweclockers längre med deras enkärniga cpuer.

Eller så spelar dom CS GO

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491098-varfor-ryzen-7...

Här är tråden i fråga. Kan väl inte påstå att TS i denna tråd fick mycket mothugg. Klart det fanns någon skeptiker som ändå hävdade att det är klart att det kommer övergå till mer multitrådat över åren men det sker ju inte över en natt.

Edit: Jag var inte först med historik tydligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle nog säga att du har fel; så länge som kodbasen är skriven för parallellkörning på mer än en kärna/tråd (och det är där det stora jobbet ligger, alltså att gå från bara en kärna/tråd till flera), så spelar det ingen roll om det är 2, 4, 6, 8 eller n kärnor - det blir inget mer jobb för utvecklaren.

Däremot kan det förstås vara att det finns en praktisk gräns för antalet kärnor innan overhead pga parallelliseringen blir större än vinsten. Så en viss uppgift kan t.ex. vara optimal att köra på 4 kärnor, och med fler blir det diminishing returns, dvs 6 kärnor kanske bara skulle bli 20% snabbare, 8 kärnor 10% osv (förutsatt att alla kärnor skulle ha samma effektiva prestanda, dvs samma klockfrekvens osv).

Men jag är inte spelutvecklare och är inte detaljinsatt i hur spelmotorer ser ut under huven, så jag kan ha fel jag också.

Inte helt sant det heller skulle jag säga som nosat lite på spelutveckling själv. Spelutvecklare kan implementera olika nivåer av parallellism. Man brukar prata om Coarse-grained parallelism och Fine-grained parallelism. Det är stor skillnad i komplexitet mellan dessa. Spelutvecklare som ger sig på att bygga in parallellism i en befintlig motor kommer troligen att först laborera med den förestående som snabbt kan ge vissa fördelar, low hanging fruits, men skalar sämre över x antal trådar (load imbalance). Det krävs bra mycket mer arbete att lyckas med en separering av logiken så motorn skalar optimalt. Därför kan spelutvecklare naturligt ta det några steg i taget för varje ny titel man lanserar.

Kortfattat så är det alltså inte så att man uppnår skalning över n antal kärnor bara för att man parallellkör kod.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Jag hade en diskussion på forumet för ca 2-3 år sen, och då menade jag på att att 6 och 8 kärnor kommer
bli mer optimerade för spel i framtiden, men då var det vissa medlemmar här på sidan som sa att det ej kommer att ske
att 8 kärnor blir användbart i spel utan endast program. Och jag vänder mig till er nu igen som sa så då, om någon känner sig träffad kanske ?

Kolla nu 3 år efter på speltitlar som The division 2 tex och flera andra titlar som kommer ut snart då
sätter ju tillverkarna just det jag sa då, tex AMD Ryzen 7 1700 men även starkare cpu som tex 2700 x om man vill ha RTX funktion.

Eller är detta bara en lögn ifrån tillverkarna nu när bevis finns att 6 och 8 kärnor blir mer användbart även i spel ?

Argumentet som fördes då var ju framför allt att det inte var lönt att köpa en Ryzen just då, för 2 år sedan. Vid den tiden fanns det prollar som presterade mycket bättre i de absolut flesta fallen (7700K framför allt).

Då var argumentet för Ryzen: "Men ryzen blir bättre med tiden".
Motargumentet var då: Vid den tiden då mer än 4C/8T kommer att bli relevant för spel, då kommer de Ryzens som släpptes (1700X etc) vara så pass gamla att det finns nyare och bättre.

Så var det iaf jag kommer ihåg diskussionen. Jag kommer inte ihåg att någon alls skulle hävda att 6 eller 8 kärnor aldrig skulle bli relevanta. Det som hävdades var att när de väl blir det, så är det inte 1700X utan snarare 3700X eller 4700X som är på marknaden. Därmed var det lönlöst att köpa 1700X när 7700K fanns på marknaden, och man kommer troligen ändå vilja uppgradera när det faktiskt blir aktuellt med mer än 4C/8T.

Men om det var någon övh som hävdade att 8C aldrig någonsin kommer bli relevant för spel, då har ju den personen väldigt fel. De som hävdade att det inte kommer ske inom de närmaste åren, hade väldigt rätt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Inte helt sant det heller skulle jag säga som nosat lite på spelutveckling själv. Spelutvecklare kan implementera olika nivåer av parallellism. Man brukar prata om Coarse-grained parallelism och Fine-grained parallelism. Det är stor skillnad i komplexitet mellan dessa. Spelutvecklare som ger sig på att bygga in parallellism i en befintlig motor kommer troligen att först laborera med den förestående som snabbt kan ge vissa fördelar, low hanging fruits, men skalar sämre över x antal trådar (load imbalance). Det krävs bra mycket mer arbete att lyckas med en separering av logiken så motorn skalar optimalt. Därför kan spelutvecklare naturligt ta det några steg i taget för varje ny titel man lanserar.

Kortfattat så är det alltså inte så att man uppnår skalning över n antal kärnor bara för att man parallellkör kod.

Det förstås... det gäller alltså att kunna dela upp arbetet så att alla kärnor får så lika mängd arbete som möjligt (eller åtminstone så att så många kärnor som möjligt verkligen nyttjas samtidigt). Om balansen är dålig och arbetsresultatet är synkront så kan flera kärnor komma att lämnas outnyttjade medans resultatet väntas in, och om man då ökar antalet kärnor så hjälper det inte ett skvatt, det blir bara ännu fler kärnor som sitter outnyttjade.

Tackar för fördjupandet.

Visa signatur

5950X, 3090