Minnespriserna beräknas sjunka mer än väntat under första kvartalet 2019

Permalänk
Melding Plague

Minnespriserna beräknas sjunka mer än väntat under första kvartalet 2019

Analytiker menar att minnespriserna sjunker mer än väntat under de kommande månaderna, med prissänkningar på upp till 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt åt de. De förtjänar både böter och kraftigt minskade marginaler. Minnespriserna har varit fruktansvärt höga och det är inte mer än rätt att vi konsumenter nu får se en återgång till mer normala nivåer. Hoppas verkligen det var sista gången vi får se såhär sjuka överpriser. De ska lära sig veta hut, och de ska straffas!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir ju perfekt inför zen 2

Permalänk
Medlem

Ett tag var det minnespriser som stoppade uppgradering/ny dator, nu är det CPU/GPU, en jävla cirkel, när skall "planeterna" så i rätt linje?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de. De förtjänar både böter och kraftigt minskade marginaler. Minnespriserna har varit fruktansvärt höga och det är inte mer än rätt att vi konsumenter nu får se en återgång till mer normala nivåer. Hoppas verkligen det var sista gången vi får se såhär sjuka överpriser. De ska lära sig veta hut, och de ska straffas!

De tjänar ju mer på att prisfixa och sen betala böter när de blir tagna. Böterna är småpengar för dessa företag.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Kommer troligtvis att uppgradera när Zen 2 kommer så jag är glad att priserna är på väg ner. Hade nog uppgraderat till Ryzen tidigare om inte priserna på DDR4 hade varit åt helvete under det senaste 2 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

De tjänar ju mer på att prisfixa och sen betala böter när de blir tagna. Böterna är småpengar för dessa företag.

Därav sista meningen "De ska lära sig veta hut, och de ska straffas!". Fängelsestraff och beslagtagna personliga tillgångar för de ansvariga borde lära dem. Med de här kallsinnade individerna så är det bara en sak som hjälper och det är att krympa deras personliga plånbok. Då blir det säkert ordning på saker, men tyvärr tror jag det finns motkrafter som menar att "företag ska få göra vad de vill och staten ska inte blanda sig i" etc, men jag tar kraftigt avstånd från sådanna åsikter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därav sista meningen "De ska lära sig veta hut, och de ska straffas!". Fängelsestraff och beslagtagna personliga tillgångar för de ansvariga borde lära dem. Med de här kallsinnade individerna så är det bara en sak som hjälper och det är att krympa deras personliga plånbok. Då blir det säkert ordning på saker, men tyvärr tror jag det finns motkrafter som menar att "företag ska få göra vad de vill och staten ska inte blanda sig i" etc, men jag tar kraftigt avstånd från sådanna åsikter.

Jag håller med dig. Kapitalismen behöver tyglar och detta är ett tillfälle när man bör dra åt lite extra hårt. Även annat snusk som uppköp av patent på mediciner och tokhöja priserna är andra exempel. Det borde inte få existera.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Bra. 16GB borde vara ett minimum på alla datorer bättre än budgetklassen, men än idag är det svårt att hitta en vettig laptop med 16GB ram för under 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag håller med dig. Kapitalismen behöver tyglar och detta är ett tillfälle när man bör dra åt lite extra hårt. Även annat snusk som uppköp av patent på mediciner och tokhöja priserna är andra exempel. Det borde inte få existera.

Verkligen.

Till syvene och sist är det faktiskt vi konsumenter som ser till att de här slipsnissarna har mat på bordet så vi förtjänar att bli behandlade med respekt och få rättvisa priser som motsvarar verkliga förhållanden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sedan har vi sverige som är sämst på att justera priserna.

Redan nu på en hel del utländska butiker så har priserna gått ner sjukt mycket.
Mellandags rean t.ex gick ett par g skill flare x 3200 cl14 på ca 1400-1500 på tyska amazon. Medans här i sverige kostar dom fortfarande 2700.
Likaså med grafikkorten sjuka prisskillnader på mindfactory el amazon jämfört med sverige.

Majoriteten av minnena som är något att ha kostar fortfarande närmare 2000 kr om man inte vill ha det bästa.

Newegg t.ex har flertalet för ca 1000-1500 kr.

Men men hoppas priserna går ner snabbt, så att man kan få tag i minnena som jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir ju perfekt inför zen 2

Precis vad jag tänkte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Priserna kommer ändå inte bli lika låga som innan prisuppgången, men de går åtminstone åt rätt håll.
Alltid tråkigt när teknikutvecklingen går baklänges, vilket tyvärr verkar bli vanligare.

Funderar på om man ska utöka till 32 GB inför Zen 2 eller nöja sig med 16 GB. Man vill ju helst inte köra 4 moduler p.g.a kompatibilitet, och 2x16 GB bra minne kommer fortfarande vara ganska dyrt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Priserna kommer ändå inte bli lika låga som innan prisuppgången, men de går åtminstone åt rätt håll.
Alltid tråkigt när teknikutvecklingen går baklänges, vilket tyvärr verkar bli vanligare.

Funderar på om man ska utöka till 32 GB inför Zen 2 eller nöja sig med 16 GB. Man vill ju helst inte köra 4 moduler p.g.a kompatibilitet, och 2x16 GB bra minne kommer fortfarande vara ganska dyrt.

Än mer märkligt är att konsumenten tydligen är beredd att betala 15k för tex ett gaming gfx. Slutar vi göra det kommer priserna att falla. Synd bara att vi aldrig kommer lära oss det.

Permalänk
Medlem

ganska glad jag köpte 32 GB för 1700 kr för drygt 2 år sen tog 3200mgz så borde kunna använda det i uppgraderingen senare i år .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ja inte blir det billigare att köpa ny dator fördet när de nya grafikkorten kostar som de gör...

Permalänk
Medlem

Bra ska lägga detta på minnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det märks! Fick häromdagen tag på ett kit 2x16 GB DDR4 2800 MHz CL14 minnen för ca 2500 kr från Amazon.de som ska tydligen vara Samsung B-Die (återstår att se, annars blir det att returnera). Helt OK pris även om det i dagsläget finns lite billigare kit än så, t.ex. följande 2x16 GB 3000 MHz CL16 kit för 2300 kr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4748738

Men man saknar tiden när 2x16 GB kostade lika mycket som 2x8 GB i dag, så som kittet @ottoblom fick tag på Når dessa nivåer snart igen hoppas jag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Kanske ska köpa hem lite GB RAM till framtida Ryzenbygge.

Passa på innan nån sätter eld på fabrikerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ett tag var det minnespriser som stoppade uppgradering/ny dator, nu är det CPU/GPU, en jävla cirkel, när skall "planeterna" så i rätt linje?

Detta! GPU är iaf något jag byter oftare än CPU/Mobo/RAM och att betala 15k varje gång funkar bara inte!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra. Blir mer och mer säker på att det blir dags för ny CPU, moderkort och minne i år. Med nya Ryzen som kommer i år är det nog äntligen dags att byta ut mitt 3570K. Om det är 9900K prestanda till lägre pris och mindre förbrukning låter det väldigt lockande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Trevlans, blir perfekt till uppgraderingen med Ryzen 3000 släppet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hade gärna bojkottat dessa tre jättar för sådant fult spel, tyvärr finns det inget alternativ och jag vill gärna ha en dator....

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hade gärna bojkottat dessa tre jättar för sådant fult spel, tyvärr finns det inget alternativ och jag vill gärna ha en dator....

Ptja, köper du minnen begagnat så går ju inga av dina pengar direkt till dem

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Citat:

***snip/mod***

Dock var en av anledningarna då minnes priserna höjdes var efter att ena Samsung eller om det var Hynix fabriken brann ner. Och man skulle ta igen på förlustkostnaderna.

Lustiga var att nya fabriken fanns redan up & running innan den gamla brann ner.. Och detta hände för herrans massa år sedan!

Så ja, det skulle inte förvåna mig om detta är monopoli/kartell spel iblandat med att ta skyhöga vinstmarginaler då jag har svårt och tro att man inte har tagit igen på förlustkostnaderna av gamla affären för länge sedan.

https://qz.com/124239/how-a-little-noticed-factory-fire-disru...

Permalänk
Medlem

Ska ju ändå införskaffa mig RAM minne som är sista till uppgraderingen av nästa PC.

Får hoppas mot Februari då jag ska köpa mig, att det har sneglats nedåt i pris.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

jaha så länge det inte kommer någon tsunami, brand eller liknande kanske jag kan köpa nya minnen för första gången på åratal.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk

Det är ganska sjukt att ram har varigt så dyrt men det är ju iaf nice att de kommer sänkas

Permalänk
Medlem

Jag som hade gett upp och tänkt vänta till DDR5.

Det kanske blir ny dator i år 😄😂😁.

Hmm, hoppas att AMD släpper typ 3400G så kanske man kan köra på den tillsammans med snabba minnen och sen köpa grafikkort när VR börjar bli prisvärt.

Det finns hopp för 2019!

Permalänk
Medlem

Köpte ju just ett 32GB kit så känns bra att man inte hade is i magen en månad till

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition