Irriterande 100/100 fiber problem

Permalänk
Medlem

Irriterande 100/100 fiber problem

Goddag först vill jag säga att jag har kollat runt lite och har inte lyckat hitta ett svar, så jag vänder mig hit.

Men till saken, Jag har börjat tröttna på min Telia 100/100 Fiber (Kabel uppkoppling) I början (för många år sen) när jag fick för första gången min 100/100 lina då var allt perfekt, det var helt omöjligt att belasta mitt nät.. Men idag kan jag inte ens titta på streams i full HD eller från andra källor utan att det ska bli bufferproblem.... Vad är det som är problemet? en fiber borde inte belastas så lätt som mitt gör.. Jag laddar ner ungefär 10 mb/s t.ex på steam och när jag vill titta på stream samtidigt då är det helt omöjligt.. Så hade jag inte tidigare.. Någon som har haft liknande problem?

Vill påpeka att jag har testat mitt internet, testat pinga det och har inte hittat några fel. Allt är som det ska enligt speedtest o de..
Har självklart startat om routern, har gjort allt sånt utan någon vidare resultat.

Mvh.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

när på dagen uppstår problemen?, då ISP'er aldrig ger dig 100/100 24/7 så kan dessa problem uppstå när det är mycket trafik i deras ledningar och stryper allas hastigheter så ingen blir utan bandbredd.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

när på dagen uppstår problemen?, då ISP'er aldrig ger dig 100/100 24/7 så kan dessa problem uppstå när det är mycket trafik i deras ledningar och stryper allas hastigheter så ingen blir utan bandbredd.

Det är så oavsett tid. Spelar ingen roll om det är 13:00 eller 01:00 på natten... Jag hade också det i åtanken, men det är inte det som är problemet verkar som..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

när på dagen uppstår problemen?, då ISP'er aldrig ger dig 100/100 24/7 så kan dessa problem uppstå när det är mycket trafik i deras ledningar och stryper allas hastigheter så ingen blir utan bandbredd.

vill också tillägga att jag laddar ner fint i fullt hastighet, men när jag vill titta på någon stream samtidigt, det är DÄR jag börjar bli irriterad.. Det går icke att kolla på en stream i full HD utan att det börjar buffra ordentligt under nedladdning.. De problemet hade jag inte förr

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Pratar vi 10 mbit eller 10mbyte när det gäller steam?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

vill också tillägga att jag laddar ner fint i fullt hastighet, men när jag vill titta på någon stream samtidigt, det är DÄR jag börjar bli irriterad.. Det går icke att kolla på en stream i full HD utan att det börjar buffra ordentligt under nedladdning.. De problemet hade jag inte förr

Vad har du för router? Vi hade samma problem när vi använde Comhems egna medskickade router. Bytte sedan upp mig till Ubiquiti Edgerouter PoE kombinerat med Ubiquiti AP AC LR och det har fungerat perfekt sedan dess.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Pratar vi 10 mbit eller 10mbyte när det gäller steam?

10mbyte, alltså MB/s och det spelar ju ingen roll, för jag tankade ner utan problem tidigare.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vad har du för router? Vi hade samma problem när vi använde Comhems egna medskickade router. Bytte sedan upp mig till Ubiquiti Edgerouter PoE kombinerat med Ubiquiti AP AC LR och det har fungerat perfekt sedan dess.

Jag har Telias egna! Och jag börjar misstänka att det är den skitroutern som är felet.. Det är en THOMSON TG789vn som börjar ha några år på nacken nu. Kanske bytedags?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Om du tankar spel på steam med 10 mbyte vad har du då kvar att buffra videos med?

Ställ in steam på max 8mbyte eller liknande så du har lina kvar för att glo videos.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Streamar du via TV:ns inbyggda appar eller är det samma om du streamar via datorn?

Skrivet av Brekker:

Vad har du för router? Vi hade samma problem när vi använde Comhems egna medskickade router. Bytte sedan upp mig till Ubiquiti Edgerouter PoE kombinerat med Ubiquiti AP AC LR och det har fungerat perfekt sedan dess.

Kan också rekommendera Edgerouter PoE + AP AC.

Köpte två ex av AP-AC Pro-modellen då jag tröttnade på alla paketförluster och allmänt svajiga wifi från Asus-routern vi hade innan. Har fortfarande inte behövt sätta upp mer än en och har full täckning två båda våningsplanen, samt i källaren och garaget. Edgeroutern har ett lite knepigare gränssnitt för novisen vid spisen, men den levererar verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Om du tankar spel på steam med 10 mbyte vad har du då kvar att buffra videos med?

Ställ in steam på max 8mbyte eller liknande så du har lina kvar för att glo videos.

Ja men jag säger ju att det har inte varit problem förr eller hur? Då borde jag kunna få tanka fritt utan att det ska behövas buffra. Jag tänker inte sänka något, men tack för tipsen. Jag vill ha det så som jag hade från början! Jag misstänker att det är routern som börjar bli ruttet.. Än sålänge klarar jag mig med att sänka kvaliten på stream , men nu börjar man tröttna lite på det.. hehe..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Streamar du via TV:ns inbyggda appar eller är det samma om du streamar via datorn?

Kan också rekommendera Edgerouter PoE + AP AC.

Köpte två ex av AP-AC Pro-modellen då jag tröttnade på alla paketförluster och allmänt svajiga wifi från Asus-routern vi hade innan. Har fortfarande inte behövt sätta upp mer än en och har full täckning två båda våningsplanen, samt i källaren och garaget. Edgeroutern har ett lite knepigare gränssnitt för novisen vid spisen, men den levererar verkligen.

Okej tack för tipset! Dessutom vill jag ha ett starkare wifi , för denna har bara 2.4Ghz , 5.0 Ghz känns mer optimalt idag känner jag

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har Telias egna! Och jag börjar misstänka att det är den skitroutern som är felet.. Det är en THOMSON TG789vn som börjar ha några år på nacken nu. Kanske bytedags?

Jo, den routern har ett väldigt dåligt rykte. Skaffa något annat så lär du se en stor förbättring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jo, den routern har ett väldigt dåligt rykte. Skaffa något annat så lär du se en stor förbättring.

Minns en gång att jag la ett specifikt metallföremål bredvid routern i korridoren.. Plötsligt dog hela nätverket hemma, det trådlösa och det via LAN.. Jag kunde inte klura ut vad det var, tills jag tog bort föremålet bredvid routern, och plötsligt fick jag tillbaka Kabel och Trådlöst

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ställa in trafikprioritering (QoS) i routern.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om din anslutning är cap’ad på 100 Mbps och du inte har någon lastbalansering i routern så tar den enhet som kommer först det mästa av bandbredden. Prova köra brewdbandskollen från en annan enhet när du ladda ner från steam i full fart så får du se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är skeptisk till att det är något problem alls med din uppkoppling, börja med att skriva korrekt hastighet, millibit/s är troligen inte det du menar men det du skriver.
Om du laddar ner i ca 100Mbit/s eller 12.5MByte/s via en 100Mbit/s anslutning och nått annat inte funkar så är det för att bandbredden används till fullo och du behöver göra nån typ av trafikprioritering så att den omfördelas på ett lämpligare sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får du samma problem om du kör datorn direkt i jacket utan router? Om nej, byt ut din router och se om det blir bättre. Men om du belastar linan så pass mycket som du säger att du gör, 10MB/s, så kan ju det också tyda på att du behöver snabbare uppkoppling.