Rösta fram formkurvan för Fallout-serien!

Permalänk
Relik 📜

Rösta fram formkurvan för Fallout-serien!

Har börjat kika på att spela Fallout igen. Precis som för Mass Effect är det ett sug som kommer då och då, även om det inte är lika.. extremt som för Thomas @Laxpudding Ytterberg. I samma veva började jag fundera på vilket Fallout som egentligen anses vara "bäst". Hittade en hög olika topplistor, där den gemensamma nämnaren är att de sätter ganska olika ordning.

Så, inspierarad av "formkurvorna" FZ kör vill jag göra en för Fallout-serien! Nedan finns en rad omröstningar, en för (nästan) varje publicerat spel – jag skippar Pinball! Frågeställningen är enkel – vilket betyg (1-5) skulle du ge den aktuella titeln? Jag kommer sedan sammanställa och visa upp någon form av resultat.

Kasta dina röster, och tjöta gärna på i tråden!

Jag kan inte se resultatet!
Det är medvetet! Jag döljer resultatet, i alla fall tills tiden att rösta tar slut. Vill testa det och se om vi undviker "masspsykos".

Jag kan inte rösta!
Är du inloggad? Det är SweClockers medlemmar som lämnar betyg, alltså krävs det att du loggar in!

När stänger du omröstningarna?
Jag låter allt rulla någon vecka till att börja med, sedan ser vi hur många svar som ramlat in. Observera att datumet i toppen "ljuger", jag preppade långt i förväg och trådstarten blev tillgänglig för alla först 12/5!

Jag har inte spelat X! Vad röstar jag?
Inget, förslagsvis. Omröstningarna riktar sig till dig som testat respektive titel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har bara lirat 3an, 4an och 76 och tycker det var bättre förr. 76 var bara konstigt och framtvingat, tappade intresset ganska fort för det spelet.

Permalänk

Med diverse moddar föredrar jag nog 4an om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är handikappad efter som mitt första Fallout spel var 3an... Därför så relaterar jag inte till alla begrepp som "Det ska ju vara öken, det är ju det som är fallout" etc.

Blev skadad på samma sätt av att spela Oblivion före Morrowind.

Låt detta vara en varning för er andra, börja i rätt ände, annars kommer ni förevigat att hata dom tidigare spelen

Permalänk

Inte den videon igen..

Permalänk
Moderator, Testpilot

Fallout 2 och Tactics. Efter det pekar kurvan neråt. Fallout 3 var helt ok men motorn är ju rent skräp som den bygger på. Fallout 4 är trist och jag hoppade helt över Fallout 76 för självklara anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Inte den videon igen..

Well, den illustrerar perfekt vad jag tycker om Fallout-serien...

Permalänk
Medlem

Fallout 76 "Dåligt"? Skulle kalla det pinsamt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Haha.
Av vad jag sett om Fallout 76 är nog "pinsamt" en mer korrekt beskrivning än "dåligt", helt klart. Därmot har har jag inte provat spelet - och avstod därför min röst.

Fallout 2 tycker jag var toppen i serien. Har spelat om det otaligt många gånger.
Okej att där är några buggar (som hela rymdskyttel...) och jag gillar versionen där de inkluderade barn istället för att bara ta bort dem (men rösterna var kvar).

Kan fortfarande spela igenom det spelet.
1:an var också riktigt bra.
Tactics var väl sådär tycker jag.
Gillade 3:an skarp. Tyckte det fortfarande var Fallout men i 3D.
Vegas var också nice. Som 3:an men annan story.
4:an var jag otroligt hypad inför! Visades upp på våren och släpptes till hösten.
Det var trevligt med en uppdaterad motor - men... Problemet är ju att motorn i grunden idag riktigt riktigt dålig. Jag kunde köpa det till Fallout 3 och Vegas (och Skyrim kanske) - men inte idag!

Fallout: Brotherhood of Steel spelade jag aldrig heller och avstod min röst.

Sedan har vi såklart också
Fallout Shelter
Gillade det till Android. Var skoj men när man kom långt så tröttnade min surfplatta och spelet började hacka.
Sedan kom det till Steam och PC. Då var det kul igen... tills man kom så pass långt att det inte längre var kul. Roligt med mer interaktion efter uppdateringen.
Så om jag kunnat rösta på Shelter hade det fått betyget "Bra".

Permalänk
Medlem

Har växt upp med Fallout i dess kronologiska ordning. Fastän Fallout rent storleksmässigt nästan var att jämföra som en sorts "demoversion" av Fallout 2 (ja, man gav ju åtminstone ut demos på den tiden) så var det första Fallout (1997) som en gång fängslade mig och verkligen vann min totala fascination och hade mig som helt uppslukad. Historien är liksom ballare, utan att spoila något. Spektrumet av side-quest beskrev väl inte ett lika "brett" äventyr, bara, men båda dessa är fenomenalt bra spel och får mina absoluta toppbetyg.

"Tactics" erkänner jag inte alls som ett som Falloutspel, även om nu de sju tecknen väl ingår i dess speltitel.

När jag sedan lirade Fallout 3 kunde jag givetvis inte annat än förvänta mig vissa saker och upplevelser, och jag tycker inte att det levererade riktigt. Det var inte värdelöst, bara inte i närheten av de första två. Också svårt att inte betrakta Fallout 3 som en ren Oblivion-kopia med falloutesque modeller och förstås annan karaktärsutveckling. Men det var inte alls samma rollspelskänsla och jag gillade inte vad de gjort med karaktärsutvecklingen. New Vegas kom jag aldrig in i egentligen för det kändes fortfarande som samma slow-mo splatterfest som Fallout 3, kanske snäppet jönsigare och snäppet allvarligare på samma gång. Kanske ungefär som vad Saint Row är för GTA.

Fallout Shelter var skräp. Inte bara hör det inte till Fallout bara för att de små meepsen har jumpsuits, det är inte ett bra spel för sin egen genre. Bara en ren promo-stunt för kommande Fallout. Stilig stunt, men verkligen inte ett bra spel.

Trenden att börja erbjuda att bygga baser i alla spel, som i allt annat mellan Minecraft till OneMansLie, det tycker jag verkligen inte hör till Falloutvärlden eller ens till rollspelsgenren i stort. Fallout 4 orkade jag verkligen inte ge någon tid för, det kanske var ett fantastiskt spel som jag bara missade i brist på tid.

Fallout 76 röstar jag blankt ned - det hör ju ännu mindre hit än vad Fallout Tactics någonsin gjorde.

(TS lade precis till ny titel)
Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zarlor:

Sedan har vi såklart också
Fallout Shelter
Gillade det till Android. Var skoj men när man kom långt så tröttnade min surfplatta och spelet började hacka.
Sedan kom det till Steam och PC. Då var det kul igen... tills man kom så pass långt att det inte längre var kul. Roligt med mer interaktion efter uppdateringen.
Så om jag kunnat rösta på Shelter hade det fått betyget "Bra".

Slängde in Shelter nu med, flera som frågat efter! Pinball vägrar jag tusan, det är inte på riktigt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

har inte spelat någon av dom så jag röstar nog inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

har inte spelat någon av dom så jag röstar nog inte

samma här

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Fallout 2 och New Vegas är nog lätt dom bästa spelen i serien. 3 och 4 var väll bra men särskilt 4:an var för nerdummat vad gäller RPG element.

76 provade jag betan för 20kr (köpte en beta key), och tur var det för det sög rejält på alla fronter. Hade mkt heldre sett ett multiplayer DLC till Fallout 4 med 1-4 spelare i coop.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör det äldre gardet som var med från början. De första två är ouppnåeliga. 🤩
3, NV och 4 blir alla riktigt bra spel med utvalda moddar och Tactics gillar jag för vad det är.
Shelter tråkar ut mig, BoS har jag egentligen spelat för lite och 76 har jag inget intresse av.
Får fortfarande en klump i magen när jag tänker på Van Buren och dess öde. 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Inte den videon igen..

Skrivet av gusnan:

Well, den illustrerar perfekt vad jag tycker om Fallout-serien...

Tja, jag hade inte sett den innan och jag tyckte den var rätt bra så tack för tipset.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hjälpsam

Betygsatte efter vad som fanns ute när spelen släpptes, inte hur bra de är att spela nu.
Avstod röst för de jag inte spelat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Fallout 2 är lätt topp 10 bästa spelen ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Well, den illustrerar perfekt vad jag tycker om Fallout-serien...

Hela Falloutserien eller trean och framåt?
(Du är väl medveten om att han som gjort den videon gillar ettan och tvåan?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fallout 2 var det första spelet jag någonsin köpte för mina egna pengar efter att ha sparat i några månader. Spelar igenom det ungefär vartannat år. Lika bra nu som då. Skulle till och med våga säga att första genomspelningen av Fallout 2 är ett av de bästa minnena jag har från "gaming". Det spelet fick mig att förstå vad ett spel kan åstakomma och vilka märkliga kännslor man kan känna för en snubbe på max 7 pixlar.

Fallout 1 är svinbra, tactics var riktigt roligt i en genomspelning, 3:an var skitkul, New Vegas var megaskoj och 4:an var helt ok. Shelter och 76 har jag ej spelat och ej heller planerat att spela.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hela Falloutserien eller trean och framåt?
(Du är väl medveten om att han som gjort den videon gillar ettan och tvåan?)

Exakt - Dom som är gjorda av eller ges ut av Bethesda kan inte jämföras med 1:an och 2:an.

Permalänk
Avstängd

Min Teori är att new vegas kommer vinna den här popularitet tävlingen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Min personliga lista är följande:

1. Fallout 2
2. Fallout
3. Fallout: New Vegas
4. Fallout 3 (räknar man med allt DLC blev det ändå väldigt bra till slut)
5. Fallout 4

Spelade bara Fallout: Tactics som hastigast när det begav sig, fick ett demo på någon demoskiva och gillade det lilla jag upplevde, men skaffade aldrig spelet av någon anledning. Har inte tillräckligt kött på benen för att ranka det känner jag. Fallout Shelter var bara drygt, typiskt mobilspel med nötande in i absurdum. Spelade nog två-tre dagar innan det avinstallerades.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Bara spelat 3 av dem. Gillar inte MP så det går bort direkt och inte spelat 1an och 2an trots att jag tror att jag äger dem.

1. New Vegas (bäst story, bäst komplexitet, bäst replay)
2. 3 (bästa post-apocalypse miljöer, helt OK story "water for life" bra introduktion till serien)
3. 4 (mer av en shooter, inte lika intressant, bästa motorn, bäst stabilitet, nerdummat)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Älskar tvåan och ettan. Bethesda-spelen gör man ju alltid samma sak med, moddar tills man är nöjd

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spelade New vegas först och gillade det skarpt. tycker att 3an och 4an är ganska skräpiga men 1an och 2an gillar jag också även om det inte är min typ av rpg. och jag har inte spelat resten

Permalänk
Medlem

Har lirat new vegas som var riktigt bra. Fallout 4 köpte jag men har inte mer än kanske 5-10 timmar speltid i det.

Permalänk
Medlem

Fallout 1 och 2 och tactics var riktigt bra!
3 var ett skit spel och var 4an var ett skit spel.
Det ända moderna fallout jag gilla var nog Fallout vegas och det var ett bra spel och de visa mig att man kan faktiskt göra att bra Fallout spel i 3D.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarlor:

Haha.
Av vad jag sett om Fallout 76 är nog "pinsamt" en mer korrekt beskrivning än "dåligt", helt klart. Därmot har har jag inte provat spelet - och avstod därför min röst.

Fallout 2 tycker jag var toppen i serien. Har spelat om det otaligt många gånger.
Okej att där är några buggar (som hela rymdskyttel...) och jag gillar versionen där de inkluderade barn istället för att bara ta bort dem (men rösterna var kvar).

Kan fortfarande spela igenom det spelet.
1:an var också riktigt bra.
Tactics var väl sådär tycker jag.
Gillade 3:an skarp. Tyckte det fortfarande var Fallout men i 3D.
Vegas var också nice. Som 3:an men annan story.
4:an var jag otroligt hypad inför! Visades upp på våren och släpptes till hösten.
Det var trevligt med en uppdaterad motor - men... Problemet är ju att motorn i grunden idag riktigt riktigt dålig. Jag kunde köpa det till Fallout 3 och Vegas (och Skyrim kanske) - men inte idag!

Fallout: Brotherhood of Steel spelade jag aldrig heller och avstod min röst.

Sedan har vi såklart också
Fallout Shelter
Gillade det till Android. Var skoj men när man kom långt så tröttnade min surfplatta och spelet började hacka.
Sedan kom det till Steam och PC. Då var det kul igen... tills man kom så pass långt att det inte längre var kul. Roligt med mer interaktion efter uppdateringen.
Så om jag kunnat rösta på Shelter hade det fått betyget "Bra".