Era erfarenheter av Apples ettåriga garanti?

Permalänk
Medlem

Era erfarenheter av Apples ettåriga garanti?

Hej hej. Om du som läser har erfarenhet av ett garantiärende hos Apple inom ettårs-perioden och har tid så skulle jag uppskatta om du delade med dig av din upplevelse.
Varför jag undrar är för jag köpte en iPad mini 5 nyligen vars skärm jag är missnöjd med och har möjlighet att skicka in den till Apple som garantiärende. Vill mest veta om det är värt det.
Vad jag är orolig för är att de bara skickar tillbaka en refurbished som riskerar att vara lika kass eller sämre, ha andra problem än mitt problem eller att de byter skärmen och gör ett dåligt jobb och t ex repar enheten.

Varför jag är så misstänksam är pga extremt dålig erfarenhet av Microsofts garanti och min Surface Pro 4 där allt ovan har hänt. Från inköp bytte jag den 5 gånger pga diverse problem under de två år garantin löpte, och flera utbytesenheter fick gå tillbaka direkt just pga att de var defekta, t ex täckt av repor på baksidan.

Permalänk
Medlem

Nyttjat den för en kass tangent i min mb pro..

Fick tillbaka datan med nytt tangentbord, ny skärmpanel (de hade sett märken i den från tangenterna) och ny utsida på skärmen...

Väldigt nöjd och de fixade långt mer än vad som behövdes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om mitt fall räknas som garantiärende, men jag delar med mig ändå.

Köpte en MacBook Pro 13" direkt från Apple 2011. Brydde mig inte om att köpa Apple Care för att utöka garantin till tre år.

Cirka ett och ett halvt år senare fick jag ett problem med att skärmen betedde sig konstigt ungefär var 4:e gång datorn väcktes från viloläge. Öppnade skärmen och den tändes, men ett par sekunder senare slocknade bakgrundsbelysningen och den gick inte att tända igen. Skärmen var fortfarande igång i övrigt och lyste man med en lampa så såg man muspekare och ikoner, men ingen som helst bakgrundsbelysning.

Gick till en auktoriserad Apple återförsäljare/verkstad här i stan och visade problemet och hävdade reklamationsrätt för fabriksfel.

De tog in den utan att bråka och när jag hämtade den en vecka senare så hade de bytt moderkort. Var nöjd och gick hem med den, bara för att få samma fel igen ett par timmar senare.

Lämnade in den igen och efter ett par veckor kunde jag hämta den igen. Denna gång hade de bytt batteri. Hur batteriet kunde orsaka ett sånt problem kan jag inte förstå, men den fungerar som den ska än idag (utöver att batteriet nu är ganska kasst efter alla år).

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Ok tack! Låter lovande. Vet ni om de har sin egen service eller en partner när man vänder sig direkt till Apple? När jag chattade med supporten sa han att jag även kunde vända mig till någon av deras partners, men att det finns risk att de tar ut avgift om de inte hittar något fel, något man tydligen inte riskerar om man skickar in till Apple.
Det värsta är ju om det går till någon tredje part t ex Mobylife.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Ok tack! Låter lovande. Vet ni om de har sin egen service eller en partner när man vänder sig direkt till Apple? När jag chattade med supporten sa han att jag även kunde vända mig till någon av deras partners, men att det finns risk att de tar ut avgift om de inte hittar något fel, något man tydligen inte riskerar om man skickar in till Apple.
Det värsta är ju om det går till någon tredje part t ex Mobylife.

Jag vet bara att om man lämnar in i någon av deras 3 egna butiker i Sverige, alltså Apple Store butik, så är det deras egen, iallafall här i Stockholm, men jag antar samma i Malmö och Göteborg då de också har Genius Bar i butikerna.

PS jag har inte haft några problem med Mobylife

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Jag har sagt upp mitt apple konto och sålt iväg alla apple produkter jag äger.
Sök på ipadrehab på Youtube så kanske ni ändrar eran uppfattning ang apple och deras beteende mot sina kunder.