Permalänk
VR-fantast

Echo Arena finns i öppen beta (gratis) på Quest store. Ett spel som gynnas en hel del av trådlöshet.

Permalänk
Medlem

Jag beställde direkt ifrån Oculus igår och lyckades köpa en Quest. Dock är jag lite fundersam om de kommer kunna hantera min order..
När jag lade beställningen var USA förvalt som leveransland men jag ändrade till Sverige, då uppdaterades priset till euro och jag kunde fullfölja med svensk leveransadress. När jag kom till konto-skapande efter beställningen gick det bra, men vid kopplingen till Facebook fick jag en notifiering av min 2-factor att någon i USA försöker logga in. Då föll poletten ner att min IPv6 tunnel ("VPN") till USA var igång :E

Min order blev aldrig knyten med kontot jag skapade i skärmen efter beställningsbekräftelsen, jag kan endast se min order som gäst. Tror ni att min VPN råkade lura deras ordersystem eller borde det vara chill? Vill ju inte få den skickad ifrån USA med extra importkostnader :/
Det står förväntad leverans 8'e Maj.

Permalänk
VR-fantast

För den som har missat pågår det sen några dagar dagliga deals i Quest store, idag är det Fruit Ninja som är rabatterat.

Kommande spel som ser roligt ut: Mini Motor Racing X https://www.oculus.com/experiences/quest/2371757336252737/

Finns sedan tidigare till PSVR:

Verkar vara en blandning av Death Rally (både första- och tredjeperson) och Rocket League.

I övrigt så var det någon som klantade sig och tillfälligt la ut att det utmärkta Tetris Effect ska släppas till Quest. Jag har kört den platta versionen via Epic store (som för övrigt även stödjer VR) i över 50 timmar så jag vettefanken om jag kommer skaffa det igen, men det är ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Echo Arena finns i öppen beta (gratis) på Quest store. Ett spel som gynnas en hel del av trådlöshet.

Spelat nu 3 matcher.
Fullständigt livsfarligt för en själv och omgivningen.
mer missöden än när jag spelade Gorn första gången.
Vet inte hur många ggr jag slog i taket, golvet och väggarna när man spelar Echo Arena.
Man har ju vant sig att röra sig maximalt inom sitt spelområde och inte stå stilla och använda spakarna mer än nödvändigtdet här spelet gör så att man glömmer bort sina guardian
Rätt kul spel men man måste nog "träna" lite

Om nån är sugen att spela detta spel eller nå annat kanske så kan ni adda mig på Oculus.
Lagge82 heter jag där och har samma avatar som här 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fick min quest idag och måste säga att VR-upplevelsen är väldigt häftig.
Har hunnit prova demo-spelen som var förinstallerade men något jag trodde skulle vara snäppet bättre var just bildkvaliten.. Tycker det är väldigt svårt att få till en någelunda klar bild i centrum på synfältet samt att det total avsaknad av någon form av kantutjämning..
Är detta bättre om man kopplar detta till datorn?
Finns det några tips på hur man kan få bildupplevelsen så bra som möjlig?

Behöver ta en paus ifrån den en stund nu men det blir och testa mer senare ikväll

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Zeroastic:

Har hunnit prova demo-spelen som var förinstallerade men något jag trodde skulle vara snäppet bättre var just bildkvaliten.. Tycker det är väldigt svårt att få till en någelunda klar bild i centrum på synfältet samt att det total avsaknad av någon form av kantutjämning..

Behöver ta en paus ifrån den en stund nu men det blir och testa mer senare ikväll

Om bilden är suddig låter det som att den sitter fel och/eller att din IPD är fel inställd. Upplösningen är ju relativt låg (för att vara så nära ögonen) men bilden ska vara klar om ögonen är centrerade vid linsen (plus/minus några millimeter, så kallad "sweet spot").

Edit: just kantutjämning är dock något som en PC kan hantera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Störst skillnad för mig för att få en klarare bild är att justera så det sitter rätt upp och ner.
sen är självklart IPD viktigt att ha rätt också.

Har man använt andra VR-headsets till PC så kan Quest kännas lite "suddigare" overall, även screendoor syns lite tydligare.
Personligen för mig så "filtrerar" hjärnan bort det efter ett tag så jag itne tänker på det.
Bilden på PC blir bättre i spel som har bättre grafik men det ändrar inte panelernas egenskaper.

Jag tror nog du ska skaffa dig några riktiga spel till questen och börja spela än att köra aktive eller inaktiva demos så ska du se att du "vänjer" dig
Och ett tips.
ska du spela PC-spel, skaffa Virtual Desktop så kan du spela även det trådlöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, behöver nog mäta min IPD.. fick en hemsk migrän efter andra sessionen som sitter in än..nästan lite rädd att prova VR igen när migränen gett med sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tack för tipsen, behöver nog mäta min IPD.. fick en hemsk migrän efter andra sessionen som sitter in än..nästan lite rädd att prova VR igen när migränen gett med sig

Du behöver egentligen inte mäta, när du tycker du fått rätt inställt upp och ner så justear du IPD slidern tills det blir bra.
Quest har en ganska stor sweetspot, jag får perfekt bild mellan 60 - 63

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Beta av Virtual Desktop (1.13.5) ute: https://github.com/guygodin/VirtualDesktop/releases

Detta var en sak jag redan trodde fanns, men tydligen inte ” Added offline computer discovery. An internet connection is no longer required to use Virtual Desktop within a LAN”

Borde öppna för att köra en dedikerad Questrouter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Se till att släppa den övre stroppen och justera, se till att nackbandet sitter långt ner, ska sitta under där skallen går inåt liksom, inte mitt på bakhuvet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått testat min Quest, och jag är likt @Zeroastic väldigt imponerad.
Trots att jag slogs med med både laddkabel och något för liten yta så gick det över förväntan, efter en stund så är man helt vilse i hur man står osv.
Spelstunderna blir helt klart svettigare framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nu har jag äntligen fått testat min Quest, och jag är likt @MaGosT väldigt imponerad.
Trots att jag slogs med med både laddkabel och något för liten yta så gick det över förväntan, efter en stund så är man helt vilse i hur man står osv.

Välkommen till klubben

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nu har jag äntligen fått testat min Quest, och jag är likt @MaGosT väldigt imponerad.

Beroende på hur du kan stå tyckte jag att det var bekvämt att stå med hälarna mot något, jag står mot soffans divan t.ex. Då kan jag alltid flytta bak foten lite och känna efter så att jag står kvar i samma riktning och plats, jag har också ganska liten yta att stå på men har inga problem alls med rörligheten om jag står framför divanen. Dessutom har man en soffa att sätta sig på om det blir tungt

Permalänk
Medlem

Ett annat tips för att hålla orienteringen är att ha en liten matta i mitten av sin "play zonen" på så sätt är det alltid lätt att hitta till mitten och veta vart man är.
Nått som blivigt ett absolut måste för mig när jag nu spelat Echo Arena ett tag.
Fasen vad jag dunkat i tak och väggar.
Min projektor som hänger bakom mig just utan för mitt område har tom fått smaka på en small.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Molotov: Kommer få hem min quest idag och tänker att jag ska lägga ut en gammal stor musmatta. Den borde kunna vara en bra referens på var man är.

Jävligt taggad på att testa! Har bara testat en Rift någon gång innan men inte ägt något själv.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett annat tips för att hålla orienteringen är att ha en liten matta i mitten av sin "play zonen" på så sätt är det alltid lätt att hitta till mitten och veta vart man är.
Nått som blivigt ett absolut måste för mig när jag nu spelat Echo Arena ett tag.
Fasen vad jag dunkat i tak och väggar.
Min projektor som hänger bakom mig just utan för mitt område har tom fått smaka på en small.

Samma här Själv brukar jag spela i sovrummet, och använder sängen och en matta som referenser. Det funkar bra på tre sidor, men på fjärde sidan har jag ingen bra referens. Tyvärr råkar den sidan inkludera dörren mot vardagsrummet, och ibland (speciellt i Gorn, och tydligen också i Boneworks) så blir det lite vilda swingar.

Oftast slutar det med att frun ropar åt mig att inte slå i dörren, och att det stör hennes tv-tittande

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Samma här Själv brukar jag spela i sovrummet, och använder sängen och en matta som referenser. Det funkar bra på tre sidor, men på fjärde sidan har jag ingen bra referens. Tyvärr råkar den sidan inkludera dörren mot vardagsrummet, och ibland (speciellt i Gorn, och tydligen också i Boneworks) så blir det lite vilda swingar.

Oftast slutar det med att frun ropar åt mig att inte slå i dörren, och att det stör hennes tv-tittande

Gorn haha, ja där slog jag sönder en kontroll till min Lenovo Explorer som jag hade då.
Tur gick det att trycka ihop igen, var ingen plast som sprack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har någon testat Keep Talking And Nobody Explodes som fristående spel till Questen? Hur var upplevelsen? Hittar inga videos på Youtube men det ska finnas

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har någon testat Keep Talking And Nobody Explodes som fristående spel till Questen? Hur var upplevelsen? Hittar inga videos på Youtube men det ska finnas

Jag har det, och har testat det med två olika grupper, samt även tillsammans med min fru.

Det är rätt kul, och idén är fantastisk. Problemet är att det är sällan som nivån är passande. Med nya människor blir man tvungen att spela på låga nivåer, eftersom manualen är ny och ändå innehåller rätt mycket att ta sig an. Sen när man väl har kört ett par bomber och vet hur man ska läsa manualen så blir det lite repetitivt.

Som standalone funkar det utmärkt, och jag kan nog rekommendera det om man hittar det på rea.

För min del var det värt pengarna bara för att se svärmors reaktion när bomben gick av

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har det, och har testat det med två olika grupper, samt även tillsammans med min fru.

Det är rätt kul, och idén är fantastisk. Problemet är att det är sällan som nivån är passande. Med nya människor blir man tvungen att spela på låga nivåer, eftersom manualen är ny och ändå innehåller rätt mycket att ta sig an. Sen när man väl har kört ett par bomber och vet hur man ska läsa manualen så blir det lite repetitivt.

Som standalone funkar det utmärkt, och jag kan nog rekommendera det om man hittar det på rea.

För min del var det värt pengarna bara för att se svärmors reaktion när bomben gick av

Tack! Spelet i sig har jag spelat i mängder när jag hade en Vive när den var ny och det älskar jag. Var mest intresserad av hur det fungerande i ett fristående VR, men det låter ju bra

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
VR-fantast

Dagens deal är 33% av på Angry Birds VR - 10 dollar.
4.5 i snittbetyg och level builder finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dagens deal är 33% av på Angry Birds VR - 10 dollar.
4.5 i snittbetyg och level builder finns.

Tack för tipset, hade det faktiskt på önskelistan.
Har inte spelat angry birds så mycket på mobil, men passade väldigt bra som VR.

Permalänk
Medlem

Köpte 128gb versionen för en vecka sen men väldigt besviken! Väldigt dålig upplösningn och spelen är ju pixliga som från början på 2000-talet!
Trodde det skulle bli en häftig upplevelse men det kom av sig. Min fru och vuxna döttrar testade också flera spel och höll med att det var dålig bild och "billiga" spel.

Tur med öppet köp för imorgon lämnas det tillbaka, kanske provar igen om 5-10 år när tekniken har kommit som gör att man kan kalla det Vritual Reality för det är det inte idag.

Permalänk
VR-fantast

Upplösningen, optiken och upplevelserna kommer bara att bli bättre, men att det inte skulle vara virtual reality är löjligt. Det är knappt 5000kr för upplevelser och teknik som man bara kunde drömma om för några år sen. Förväntar man sig att det ska vara som Holodeck i Star Trek: Next Generation så ja, då kommer man att bli besviken under en rätt lång tid framöver.

Sen vet jag inte alls vad du har testat, men Beat Saber, Superhot i standalone eller Half-Life: Alyx över Link brukar räcka för att konvertera de flesta, men visst är det inte något för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterv8:

Köpte 128gb versionen för en vecka sen men väldigt besviken! Väldigt dålig upplösningn och spelen är ju pixliga som från början på 2000-talet!
Trodde det skulle bli en häftig upplevelse men det kom av sig. Min fru och vuxna döttrar testade också flera spel och höll med att det var dålig bild och "billiga" spel.

Tur med öppet köp för imorgon lämnas det tillbaka, kanske provar igen om 5-10 år när tekniken har kommit som gör att man kan kalla det Vritual Reality för det är det inte idag.

Jag tror du/ni reagerar på screendoor effektent.
Dvs att man ser ett "rutnät".
För dom flesta försvinner det, som att hjärnan filtrerar bort.
Sen vad ni menar med "billiga" spel vet jag inte.
Du kan gärna specifiera vilka.
Som tidigare nämnt är spel som tex Beat saber och Half life alyx spel som ensamt varit killer apps som folk köpt headsets enkomt för.

Edit tillägger att det är viktigt att man sätter headsetet rätt så linserna hamnar rätt mot ögonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som störde mig mest var upplösningen, väldigt pixligt. Förväntade mig minst en lika bra bild som datorn. Testade Echo VR, Creed rise to glory och lite roller coasters. Tittade sen på spel i appen på telefon men såg att bildkvaliten/animationen var likadan som dom jag testade.
Trodde att VR skulle vara mkt mer verklighetstroget, iallafall för 7200kr!:-D

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterv8:

Det som störde mig mest var upplösningen, väldigt pixligt. Förväntade mig minst en lika bra bild som datorn. Testade Echo VR, Creed rise to glory och lite roller coasters. Tittade sen på spel i appen på telefon men såg att bildkvaliten/animationen var likadan som dom jag testade.

Trist att du blev besviken, för mej var det helt tvärtom. Jag blev överraskad av hur bra det fungerar med synfält och kontroll. Testa superhot om du inte gjort det? Tycker det är en "smart" sorts grafik för Questen.
Däremot besviken på vissa spel som jag trodde jag skulle gilla, men å andra sidan har helt andra spel överraskat mej åt andra hållet.

Men men, man måste prova för att veta. 😀 För ett par år sedan köpte jag och sambon en husbil för det skulle ju vara så trevligt, en sommar så visste vi att campingar inte var våran grej. Haha.

Permalänk
VR-fantast

EchoVR har tung aliasing i menyerna och roller coasters är för mig underväldigande. Creed har jag bara testat demot av men fastnade inte för det.

Jag hade testat Beat Saber och kanske Superhot istället. Har man spelat mindre än 2 timmar kan man refunda spelen.

Och 7300kr var lite överpris, men köper man från en svensk återförsäljare blir det så. 128GB-versionen är onödig för allt utom lagring av högupplöst film, för allt annat än 64GB fullt tillräckligt. På Oculus sida kostar dom 449 resp 549 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterv8:

Echo VR är ett "e-sport" spel. Det är i open beta och menyer osv är gryniga. Däremot att spela matcher med andra spelare är kul. Vet inte hur mycket du kört.
Creed Rise to glory har jag på PC. inte provat Quest versionen så kan inte säga nått.
Rollercoasters är inte ens värt att prova, det är skit hur som helst
Jag tipsar om Beat saber och SuperHot bra "nybörjar" spel.

Och nej ingen VR (för vanliga konsumenter iaf) har lika skarp bild som en skärm, inte ens index.

Visa signatur