Bra musikskaparprogram till PC?

Permalänk
SpelClockers

Bra musikskaparprogram till PC?

Ligger tråden fel så får ni kära mods flytta den..

Nu vill jag ha tips på bra musikskaparprogram till PC, JA VET att MAC är en bättre dator att skapa musik i. Men jag har just nu inte pengarna att skaffa en MAC.

Det jag söker är ett musikprogram där det finns man kan köpa till loops, så som färdiga drumbeats, pianoslingor, basslingor, gitarrslingor osv.. Ja men alltså det mesta utan att man behöver koppla in en synth eller något annat i början. Jag har skapat musik när jag gick på skolan för flera års sedan, då jobbade jag i Logic Pro på deras datorer.. Då fanns det färdiga loopar som man kunde använda. Och nu så söker jag om det finns något liknade till PC!

Vad för BRA musikprogram finns det till PC? Jag vet ungefär vad det finns för program, men vad rekommenderar DU?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Varför är det bättre skapa musik på en mac blir min fråga då?

Cubase Elements. EllerCubase Pro om du har behovet. Det är min åsikt därför att jag kan använda den DAWen och för att väldigt mycket användbart är inbyggt. Om du inte använt en DAW på några år spelar det inte så stor roll roll vad du väljer vill jag säga. Du vänjer dig vid workflowet oavsett och det är bara ett verktyg. Det är det du har i huvudet som vill ut som är det viktiga. Vill du hellre jaga vst och loopar själv funkar reaper bra och är billigt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av leadc4ge:

Varför är det bättre skapa musik på en mac blir min fråga då?

Cubase Elements. EllerCubase Pro om du har behovet. Det är min åsikt därför att jag kan använda den DAWen och för att väldigt mycket användbart är inbyggt. Om du inte använt en DAW på några år spelar det inte så stor roll roll vad du väljer vill jag säga. Du vänjer dig vid workflowet oavsett och det är bara ett verktyg. Det är det du har i huvudet som vill ut som är det viktiga. Vill du hellre jaga vst och loopar själv funkar reaper bra och är billigt.

Många har sagt att MAC är bättre datorer när det kommer till om man ska jobba med musik eller fotoskapande. Så då har jag trott på det och trott att det är enbart MAC som är bäst på marknaden.

Vad är skillnaden mellan Cubase Elements och Cubase Pro?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk

Diggar själv Ableton/FL studio, Kan även starkt rekommendera att skaffa "Splice" ifall du snabbt vill dra in loops/samples.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

Ableton Live 9 använder jag mest och det tycker jag fungerar bra. Jag har även testat FL och Cubase också, men inte tillräckligt för att ha en ordentlig åsikt om dem. Som sagt så är de flesta program kompetenta när en väl lärt sig dem. Tror de flesta större seriösa program har gratis testversioner som du kan testa. Jag skulle dragit hem det och testat tills du hittar något du känner passar dig.

Om du letar efter något lite mer enklare alternativ så kanske MAGIX Music Maker är något att kolla in, finns mycket soundpools med färdiga slingor osv att välja bland. Själv så kommer jag inte riktigt överens med det dock förutom om jag bara vill leka omkring och sätta ihop något snabbt med färdiga loopar. Dock har det krashat ett par gånger för mig så lite instabilt är det kanske, men om man gillar enkelheten i övrigt så är det inte hela världen så länge man sparar ofta/har auto save. Jag har för mig jag fick det för $20 USD på Humblebundle tillsammans med massa andra program + vouchers för några soundpools att välja så det är ju inte dyrt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Många har sagt att MAC är bättre datorer när det kommer till om man ska jobba med musik eller fotoskapande. Så då har jag trott på det och trott att det är enbart MAC som är bäst på marknaden.

Vad är skillnaden mellan Cubase Elements och Cubase Pro?

Ja det stämmer nog att många som jobbar kreativt använder mac för att man tycker de är bättre men det lär väl mest bero på design, varumärke, tradition och sådana värden. Eventuellt gick det uppnå bättre latens på mac förut på firewire-tiden men det är inte så att mac har några tekniska fördelar över pc som kreativ plattform i dagsläget. Om någon har annan information får de gärna komplettera. Men däremot brukar man vara försiktig med att installera en massa annat bös på datorn (ovsett mac/pc) för att maximera uptime och produktivitet. Så om du vill vara seriös och ser på din dator som ett arbetsverktyg så är det möjligtsvis bästa skälet för dig att köpa en burk till. Men jag som kör på hobbynivå har inga som helst problem köra cubase på samma dator som jag gibbar på.

Skillnaderna mella Elements och pro är att de har olika funktioner och kostar olika. https://new.steinberg.net/cubase/compare-editions/

Jag kör pro för jag uppskattar att funktioner som t ex variaudio och time warp är inbyggda och bra integrerade men elements är väldigt kompetent också. Cubase kör 50% off just nu på cubase 10 alla versioner, inkl uppdateringar.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Ableton Live...
Vet inte hur det funkar med färdiga loops dock...

Permalänk