Direct3D/acceleration på sprillans ny dator HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Direct3D/acceleration på sprillans ny dator HJÄLP!

Har köpt och byggt en helt ny dator från Inet, efter jag byggt ihop och installerat alla drivrutiner och laddat ner mina spel så fungerar det inte, vissa spel startas och syns i aktivitetshanteraren i nån sekund och vissa ger mig error: typ dota 2 ger mig "kunde inte hitta en giltig Direct3D enhet. inne på gxdiag får jag upp rutan där det står "Ett problem kanske uppstod med att använda Direct3D senaste gången programmet användes. Vill du hoppa över Direct3D den här gången?" trycker jag NEJ stängs det bara ner och trycker jag JA så kommer jag in. Väl där inne har jag DIrectX 12 versionen och under bildskärm är Direct3D-acceleration inte tillgängligt medans DirectDraw och AGP-acceleration aktiverade. Legit windows 10 och fullt uppdaterad. Alla drivrutiner är uppdaterad och dubbelkollade med rätt version.

MSI X570-A PRO
Samsung 860 EVO 1TB
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
Fractal Design Define R6 Svart Tempered Glass
Corsair RM750X 750W v2
Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB
Windows 64 10 Home, Svensk, USB
be quiet! Dark Rock 4

Skärm: Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

har googlat och försökt få aktivera D3D-acceleration men får inte fram nåt, kan misstänka nån bios inställning mellan Mobo och grafikkortet angående PCI 4.0 osv? har satt grafikkortet på PCI_E1 om det säger er nåt.