Permalänk
Medlem

Ultra wide skärm + Linux

Hur skulle ni göra om ni ville investera i en sån här skärm, men samtidigt vill vara säkra på att den funkar bra med Linux - t.ex. att fönster går att tilea i åtminstone 4 kolumner. Mitt primära användningsområde är inte gaming, utan arbete. Jag skulle gärna vilja testa den först, men hur får man till det? Var kan man testa en sån?

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/gamingskarmar/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockep77:

Hur skulle ni göra om ni ville investera i en sån här skärm, men samtidigt vill vara säkra på att den funkar bra med Linux - t.ex. att fönster går att tilea i åtminstone 4 kolumner. Mitt primära användningsområde är inte gaming, utan arbete. Jag skulle gärna vilja testa den först, men hur får man till det? Var kan man testa en sån?

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/gamingskarmar/...

Vet inte om den, men min 34" Acer X34a fungerar på dom distro's som jag provat, dock kör jag inte Linux på speldatorn till vanligt.. Vad med om du mailer producenten, eventuelt frågar på Reddit, och tråden för Samsung?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx: Jag har mailat med producenten och de säger typ att det borde funka men det är möjligt att drivrutinerna inte funkar helt bra. Så det var inte något rakt svar där. Vissa ställen har så att man kan testa varan under 14 dagar när man har fått varan, men det är inte säkert att jag hinner testa ordentligt under den tiden. Vilken tråd är det du menar förresten?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jockep77: Normalt har en skärm inget som helst koncept om att du kör Linux, BeOS, Mac OS eller 18 olika versioner av Windows – eller en spelkonsol. Skärmen tar emot en bilsignal och återger den om den kan. That's it.

Så att arrangera fyra fönster i Linux är i normala fall helt och hållet upp till Linux. Mer att programvaran du funderar runt bör hantera själva UW-pixelmatrisen, men det torde vara enkla algoritmer för att ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockep77:

Hur skulle ni göra om ni ville investera i en sån här skärm, men samtidigt vill vara säkra på att den funkar bra med Linux - t.ex. att fönster går att tilea i åtminstone 4 kolumner. Mitt primära användningsområde är inte gaming, utan arbete. Jag skulle gärna vilja testa den först, men hur får man till det? Var kan man testa en sån?

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/gamingskarmar/...

Om du vill tilea prova en tilling window manager. Lite research kan behövas göra samt att dessa kräver konfigurering.

Denna videon är rätt bra för visso lite lång. Lite över en timme men han sammanfattar dom vanligaste tiling window managers på ett bra sätt hur dom funkar osv.

https://www.youtube.com/watch?v=Obzf9ppODJU

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för många bra svar!

Jag har en teamkamrat som har en skärm som är väldigt skarp, texten är väldigt tydlig. Vad är det för specifikationer man ska leta efter hos skärmen då? Jag antar att det även här är mycket upp till operativsystemet, men saker som t.ex. en hög refresh rate gör det bättre för ögonen också. Jag är inte så haj på detta...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jockep77: Det finns ingen särskilt "skarp text"-egenskap hos skärmar utan det handla om kvaliteten överlag, hur skärmen är inställt och hur den används i miljön skärmen befinner sig i. Det kan i sin tur finnas många förklaringar till varför du idag upplever din skärm som mindre skarp.

Allt från att det är en TN-panel som bleknar i vinklar till att skärmen har någon processning påslagen som adderar artefakter till texten. Men också det omvända, att din teamkamrat har ett läge som adderar artefakter, likt vit kantförstärkning och man uppfattar detta som skarpt pga av avstånd men också att man behöver besöka en optiker. Kantskuggorna hjälper hjärnan uppleva skärpa när ögonen inte hänger med.

Med andra ord: kan finnas alla förklaringar i världen. Men börja med att förklara vilken skärm du har och vilken skärm kamraten har.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte funderat på en vanlig 4k skärm om det främst är mycket pixlar du är ute efter och inte en låg och bred bild. En med vanliga proportioner får du gör halva priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.