Distanskurs i CAD - vad behövs i datorväg?

Permalänk
Medlem

Distanskurs i CAD - vad behövs i datorväg?

Hej.
Jag ska gå en distanskurs i cad i januari och undrar vad jag behöver i datorväg för att kunna utföra detta?

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Modezza:

Hej.
Jag ska gå en distanskurs i cad i januari och undrar vad jag behöver i datorväg för att kunna utföra detta?

ingen speciell monsterdator. Jag körde Inventor på en 8 år gammal medelmåttig laptop.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modezza:

Hej.

Kursledarna borde väl ha några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Du säger inte vilket program och vad som ska designas. CAD är en generell förkortning för Computer Aided Design. Det kan vara allt från Sketchup, AutoCad, SolidWorks, Inventor, Revit, Archicad, Autocad eller något annat av den uppsjö program det finns med olika specialiteter, produktdesign, kretsdesign, mekanisk design, arkitektur etc. Det vanligaste problemet med dessa brukar vara att de slukar minne och i princip har noll multitrådning, normalt sett renderar man sällan och det finns ibland molnservrar för detta så 3D prestanda brukar inte vara prioriterat. Stor skärm/flera skärmar och bra mus är också att rekommendera. Det kommer i princip alltid vara processorn singeltrådsprestanda som är flaskhalsen för en smidig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du säger inte vilket program och vad som ska designas. CAD är en generell förkortning för Computer Aided Design. Det kan vara allt från Sketchup, AutoCad, SolidWorks, Inventor, Revit, Archicad, Autocad eller något annat av den uppsjö program det finns med olika specialiteter, produktdesign, kretsdesign, mekanisk design, arkitektur etc. Det vanligaste problemet med dessa brukar vara att de slukar minne och i princip har noll multitrådning, normalt sett renderar man sällan och det finns ibland molnservrar för detta så 3D prestanda brukar inte vara prioriterat. Stor skärm/flera skärmar och bra mus är också att rekommendera. Det kommer i princip alltid vara processorn singeltrådsprestanda som är flaskhalsen för en smidig upplevelse.

Tack för snabbt svar.
Det framgår inte i den information jag fått hittils vilket program som kommer användas, det jag vet nu är att den dator jag har inte kommer klara av det.
Jag antar att jag får vänta tills jag får lite mer information!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modezza:

Tack för snabbt svar.
Det framgår inte i den information jag fått hittils vilket program som kommer användas, det jag vet nu är att den dator jag har inte kommer klara av det.
Jag antar att jag får vänta tills jag får lite mer information!

Har du själv bokat kursen eller är det ditt företag som köpt kursen? Låter konstigt att man tar en kurs i CAD utan att veta vilken mjukvara som faktiskt kommer användas i kursen. Kontakta företaget där du ska gå kursen och fråga är mitt tips, som ovan skriver så är CAD-programmen otroligt olika krävande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Processor: i5 från 8de gen. eller senare.
Ram: 16gb
SSD så stor som möjligt

Detta går o hitta för 5k

Sen köper du till en stor ok skärm. Minst 27 tum och 1440p upplösning.
En ergonomisk trackball eller liknande är inte fel att lära sig redan nu i unga år. Tacka mig om 20!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det för konstruktion så är det gissningsvis Autodesk Inventor, Autodesk AutoCAD, Solidworks etc. Inget av dessa program är särskilt krävande när man jobbar med grunderna. Jag använder själv Inventor/AutoCAD 2019 dagligen och vad jag vet så är grafikkortet för dessa aplikationer ganska oviktigt. Det som är viktigt är 16GB i RAM, gärna 32GB om budget tillåter. När det kommer till processor så skulle jag satsa på en AMD 3600/3600X. Inventor kan inte dra nytta av flera trådar utan är entrådat, så det som ger bättre prestanda är högre klockfrekvens/turbo/boost.
Lite inteessanta länkar:
https://youtu.be/5qsZCp_sJYM
https://youtu.be/9VYFP8DUBRM

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag kör lite revit på jobb med min surface gen 4, det går men är inte det bästa upplevelsen. Autocad går bättre.
Vad är kursen inriktad mot? Husbygge? Industri? Design och produktutveckling?
Är det husbygge tycker jag mig alltid få rådet av supporten att stänga av grafikaccelerationen, när något klyddar på en cad maskin. Vilket får mig att säga. Köp en bra processor med ganska mycket ram, minst 16. Samt som ovan talare sa. En trevlig skärm att stirra på.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ingen speciell monsterdator. Jag körde Inventor på en 8 år gammal medelmåttig laptop.

Detta måste verkligen poängteras.

Jag skulle säga undvik att försöka använda någon slags billig windows surfplatta med en atom processor. Har du någon annan typ av fläktlös dator så är det kanske också värt att tänka både en och två gånger.

Går det att använda datorn till vardags: Surfa, YouTube, Netflix utan att det känns som att den ofta går på knäna så duger den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modezza:

Hej.

Jag kör AutoCAD på tre olika system, en bärbar med i5-5200u (två lågt klockade kärnor och Intel HD), Elitedesk Mini med i5-6500T (fyra lågt klockade kärnor och Intel HD) och Lenovo Ideacentre med i-5 4460 och GTX 970. Spontant skulle jag säga att även enklare ritningar får den bärbara att börja gnälla, och Intels grafik är inget att ha även. Har du ekonomi till det så satsa på iaf fyra kärnor, ett bra grafikkort, 16 GB minne OCH en bra och högupplöst skärm. Tack och lov är ju detta ganska blygsamma krav idag. Med det sagt så fungerar det att använda även den bärbara, och handlar det om en grundläggande kurs så kommer ju tekniken som används vara viktigare än rå prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag läste 2 kurser i creo parametics med i5 8400, 8GB ram, gtx 970. Det fungerade kalas.

Kanske kräver olika cad olika mycket eller beroende på hur stora projekt. Annars betvivlar jag att man måste ha 16GB ram som flera säger om det är en introkurs eftersom jag själv inte hade det.

Har man för dålig dator så kan man (beroende på högskola) koppla upp sig mot högskolans datorer hemifrån och på så.sätt köra cad via skolans datorer hemifrån. Jag testade detta själv och kunde då köra CAD på en chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har du själv bokat kursen eller är det ditt företag som köpt kursen? Låter konstigt att man tar en kurs i CAD utan att veta vilken mjukvara som faktiskt kommer användas i kursen. Kontakta företaget där du ska gå kursen och fråga är mitt tips, som ovan skriver så är CAD-programmen otroligt olika krävande.

Så här står det i en del ar kursbeskrivningen "Undervisningen i ämnet cad ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i skiss- och ritteknik samt i att använda något eller några cad-system"
och för att svara på din fråga så är det yrkesutbildning via komvux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det för konstruktion så är det gissningsvis Autodesk Inventor, Autodesk AutoCAD, Solidworks etc. Inget av dessa program är särskilt krävande när man jobbar med grunderna. Jag använder själv Inventor/AutoCAD 2019 dagligen och vad jag vet så är grafikkortet för dessa aplikationer ganska oviktigt. Det som är viktigt är 16GB i RAM, gärna 32GB om budget tillåter. När det kommer till processor så skulle jag satsa på en AMD 3600/3600X. Inventor kan inte dra nytta av flera trådar utan är entrådat, så det som ger bättre prestanda är högre klockfrekvens/turbo/boost.
Lite inteessanta länkar:

Kanon det här ska jag titta närmare på!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modezza:

Så här står det i en del ar kursbeskrivningen "Undervisningen i ämnet cad ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i skiss- och ritteknik samt i att använda något eller några cad-system"

Känns som att ganska mycket information saknas i kursbeskrivningen. Hoppas det är något CAD-system som faktiskt används på de arbetsplatser som är aktuella. Alla system har sina för- och nackdelar. Sedan bör ni också informeras om hur studierna ska utföras, med egna system (systemkrav blir då viktigt) eller med datorer komvux står för.

Jag kör själv Solidworks i mitt arbete och på en dator med något år på nacken. Men då är det en workstation och ingen konsumentdator.

Du bör fråga annordnaren av utbildningen om mer information. Är någon månad kvar tills kursstarten men det är sånt de bör kunna svara på redan idag.

Hoppas du kommer trivas med utbildningen och de arbeten du kommer kunna få efteråt, finns helt klart behov av mer folk på vår arbetsmarknad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modezza:

Jag skulle gissa på att det är Sketch Up som kommer användas då men det är endast gissning. Går att köra på vilken dator som helst skulle jag nog säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som att ganska mycket information saknas i kursbeskrivningen. Hoppas det är något CAD-system som faktiskt används på de arbetsplatser som är aktuella. Alla system har sina för- och nackdelar. Sedan bör ni också informeras om hur studierna ska utföras, med egna system (systemkrav blir då viktigt) eller med datorer komvux står för.

Jag kör själv Solidworks i mitt arbete och på en dator med något år på nacken. Men då är det en workstation och ingen konsumentdator.

Du bör fråga annordnaren av utbildningen om mer information. Är någon månad kvar tills kursstarten men det är sånt de bör kunna svara på redan idag.

Hoppas du kommer trivas med utbildningen och de arbeten du kommer kunna få efteråt, finns helt klart behov av mer folk på vår arbetsmarknad.

Kurs information
Här är vad som står om kursen.

Permalänk
Medlem

Skolverket ger inga kurser.. vem är utförare?

Permalänk
Skribent

Skulle tippa på att det är likt något som detta som du kommer göra genom Komvux:
https://www.komvuxutbildningar.se/skola/tau-hantverksskola/cn...

CNC verkar vara den breda fronten av CAD-utbildningar man kan få genom Komvux/Yrkesutbildning. Nu vet jag inte vilka program man använder där, men någon mer erfaren inom området kanske kan flika in och ge tips på mjukvara samt hårdvaran som krävs för ett bra flyt.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Alla leverantörerna har hårdvarukrav på sina respektive hemsidor..

Permalänk
Medlem

Det behövs verkligen ingen monsterdator för att lära sig grunderna i CAD. Jag hade en 13" laptop anno 2007ish när jag pluggade (körde NX då), vilket fungerade helt ok, men visst var skolans 24"-skärmar trevligare. Du kommer inte köra något tungt i början ändå.

Använder numera 6-kärnig Xeon, 64 GB ram och ett Quadro som motsvarar GTX1080, och det finns fall där det inte flyter tillräckligt bra. Men det är med >100 modeller inlästa, där vissa av dem är riktigt avancerade (tänk gjutgods, splineförband, etc)

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Skolverket ger inga kurser.. vem är utförare?

Komvux

Permalänk
Medlem

Hej. Nu har jag fått mer information av skolan och vi kommer köra inventor.
Skulle denna funka?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Lite inteessanta länkar:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Skulle den här funka?

Permalänk
Medlem

@Modezza: Det tror jag säkert.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

CAD var alltså en av de första applikationerna på PC. Att sitta och rita 2D CAD går tillbaka till tiden man satt på maskiner med CPU på 10 MHz och med 1 MB RAM.

Ett av dagens spel är ENORMT mycket mera krävande, man skall rita upp tusentals objekt i 60 fps. Med CAD skall du rita upp ett (1) objekt har kanske någon sekund på dig.

Rent allmänt, kan burken köra en så relativt blytung app som Windows 10 så klarar den CAD.

Däremot är en stor skärm alltid trevligt, det blir mindre panorerande och zoomande då. Det lyxigaste jag någonsin körde på var 21" och 1280x800 (tror jag). Idag hittar du säkert något mycket bättre även på återvinningscentralen.

Permalänk
Medlem

För små cadmodeller så behövs inget monster till dator, oavsett mjukvara. För stora modeller kan det vara väldigt bra, speciellt med mycket minne och snabb hårddisk. Även grafikminne har jag upplevt som fördelaktigt för att få en responsiv modell när man roterar och flyttar den. Kör solidworks..

Permalänk
Medlem

kör Autocad LT eller vad det heter idag med 2D-ritningar på jobbet

En av missarna med en datorköp i början var att man inte hade laptop med GPU utan körde på Intels inbyggda grafik... (typ de som har skrivit INTEL HD GRAPHICS 520 och motsvarande i datorns specar) - det går inte... om man vill behålla sin sinneshälsa...

Med andra ord laptopen du tänker köpa måste ha GPU (någon nvidia etc. behöver inte vara något fancy men den måste finnas uppenbarligen) för att vara urhärligt i hanteringar och det märks att det är mycket gammal kod och inte alls lika optimerat som i olika spelmotorer.

Nästa sak att tänka på - du _vill_ ha minst två externa skärmar efter en tid, kanske inte känner behovet i början men definitivt efter en tid - stora högupplösta skärmar utöver laptopen skärm.

Det betyder att du måste titta på datorn du köper att det finns utgångar för minst 2 skärmar till (VGA-uttag räknas dock inte då du inte kan få upp upplösning den vägen) dvs. möjlighet för minst 2 Displayport-utgångar eller bättre (varav den ena kanske går igenom en laptopdocka) och då börja vi prata om företagslaptop och inte någon leasure-laptop för mediakonsumtion och spel. (dvs köp inte en lenovo thinkpad L-serien (det var den som inte räckte till) utan titta på T-serien eller P-serien och kolla att det är GPU i dessa, vilket inte är självklart längre...)

(HP och Dell har jag inte koll på - men de är inte på långa vägar lika slitstarka som Lenovos T-serie historiskt med ungefär halva använbarhetstiden gentemot lenovos T-serie i resande och fältservice-miljö - eller om man säger så Dell och HP är vrak inom 3 år medans Lenovo T-serien håller gått och väl över 5-6 år i tuff fältanvändning - Siemens-Fujutsi eller idag bara Fujutsi hade också bra och slitstarka laptops men man får även där titta på vad som finns i dem i avseende GPU och antal möjliga displayportar utan och med docka - bättre ASUS-laptop med GPU har också fungerat bra men är inte riktigt lika fältmässig hållbar som en Lenovo T-serie)

Med andra ord

Grafikkort med GPU och möjlighet för 2 DP-utgångar för två högupplösta skärmar är prio när man tittar efter laptop för CAD och så förstås stoppa in så mycket RAM-minne det bara går - inte mindre än 16 GB, helst fullt så mycket använda CPU orka med.

Om du inte orka med pengarna med att köpa ny dator - överväg begagnad företagsdator/laptop från tex. Inrego mfl. , se till att den har riktig grafikkort med GPU i sig, fylla på med så mycket RAM det går/har råd med och se till att få med dockan/stationen man parkerar laptopen på vid skrivbordet, då du får en knippe med extra utgångar den vägen inklusive fler videoutgångar - se till att det är minst en Display-port på både laptopen och dockan då äldre HDMI-gränssnitt begränsar sig vid 1920x1280-upplösning och därmed inte kan nyttja tex. 4k-skärmar som man kan köpa till anständigt pris numera.

Permalänk
Medlem

Måste du köra laptop så köp till en stor skärm. Det är hopplöst segt att inte ha de paletter framme man behöver och då har du inget kvar till vyn. Är man erfaren/van vid programmet kanske man kan alla kortkommandon man behöver.

Typ så här hade jag gjort, fokus, enkeltrådsprestanda och internminne samt snabb lagring/bootdisk. Stor IPS-skärm 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Måste du köra laptop så köp till en stor skärm. Det är hopplöst segt att inte ha de paletter framme man behöver och då har du inget kvar till vyn. Är man erfaren/van vid programmet kanske man kan alla kortkommandon man behöver.

Typ så här hade jag gjort, fokus, enkeltrådsprestanda och internminne samt snabb lagring/bootdisk. Stor IPS-skärm 2560x1440.
https://komponentkoll.se/bild/kZJDI.png

Vilket grafikkort skulle du välja där?