Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vänta nu, har trilogin på extended cut blu-ray i bokhyllan fortfarande i plast. Är det lika bra att låta den vara så eller hur illa är det här med grön tint? Kanske lika bra att vänta på UHD?

Hade tänkt sprätta plasten och se filmerna när min PS5a kommer nu i vinter...

Första filmen ser ut som att de har tagit vitbalansen i första scenen och sen smetat ut den över hela filmen.
Problemet är att första scenen i första filmen är en tilbakablick på det stora slaget och är skiftad i färg. Så i Bluray versionen så är första slaget perfekt i vitbalans (vilket den ej skall vara) och resten är skiftat exakt lika mycket fel igenom hela filmen.
Du kan se det i denna jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Första filmen ser ut som att de har tagit vitbalansen i första scenen och sen smetat ut den över hela filmen.
Problemet är att första scenen i första filmen är en tilbakablick på det stora slaget och är skiftad i färg. Så i Bluray versionen så är första slaget perfekt i vitbalans (vilket den ej skall vara) och resten är skiftat exakt lika mycket fel igenom hela filmen.
Du kan se det i denna jämförelse
https://youtu.be/Vwcm-73kZE8

Ah tack, såg det klippet. Blir nog att låta skivorna vara och vänta på UHD box.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ah tack, såg det klippet. Blir nog att låta skivorna vara och vänta på UHD box.

Ska påpeka att det är extended som har detta problem. Tror inte att det gäller vanliga versionen. Men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ska påpeka att det är extended som har detta problem. Tror inte att det gäller vanliga versionen. Men kan ha fel.

Är just extended jag har.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon som fått boxen än? Jag är lite i valet och kvalet. Jag har en vanlig blurayspelare men antar att jag behöver en som klarar 4k/UHD för att lira dessa skivor? Kan man köpa boxen och bara titta digitalt på något vis? Vi brukar se filmerna på jullovet och jag har i år köpt in en 75" Sony-TV och en Soundbar som klarar Dolby Atmos hyfsat så jag hoppas på en maffig upplevelse även om man vet hur det slutar...

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem

Ja du behöver en 4K/UHD spelare för att se de här skivorna Anledningen till att folk köper dessa skivorna är ju för att bild och ljudkvaliten är överlägsen streaming. Det är ju hemmabiojunkies som lägger pengar på sånt här för det mesta. Sådana som jag typ
Då duger inget annat än absolut bästa bild (OLED) en riktig reciver med fullt atmos stöd, alla högtalare och subbar till det placerade exakt där de skall vara, samt en riktigt bra 4K/UHD spelare som ger det absolut bästa både i bild och ljud till resten av grejerna.
Resultatet är sjukt bra Med rätt grejer är bio alltid bäst hemma.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av "dj":

Någon som fått boxen än? Jag är lite i valet och kvalet. Jag har en vanlig blurayspelare men antar att jag behöver en som klarar 4k/UHD för att lira dessa skivor? Kan man köpa boxen och bara titta digitalt på något vis? Vi brukar se filmerna på jullovet och jag har i år köpt in en 75" Sony-TV och en Soundbar som klarar Dolby Atmos hyfsat så jag hoppas på en maffig upplevelse även om man vet hur det slutar...

Har fått tracking-nummer, men ingen leverans än, så inlämnad på postnord.

4K/UHD spelare ja, dessa konsoler har UHD spelare: Xbox One X, Xbox Series S, X och PS5.
Annars är väl tipset: Panasonic UB450 som verkar vara billigaste med Dolby Vision: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041621

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja du behöver en 4K/UHD spelare för att se de här skivorna Anledningen till att folk köper dessa skivorna är ju för att bild och ljudkvaliten är överlägsen streaming. Det är ju hemmabiojunkies som lägger pengar på sånt här för det mesta. Sådana som jag typ
Då duger inget annat än absolut bästa bild (OLED) en riktig reciver med fullt atmos stöd, alla högtalare och subbar till det placerade exakt där de skall vara, samt en riktigt bra 4K/UHD spelare som ger det absolut bästa både i bild och ljud till resten av grejerna.
Resultatet är sjukt bra Med rätt grejer är bio alltid bäst hemma.

Skönt då är jag inte junkie, bara nördig!

OLED - Check
4/UHD spelare - Check
Riktig Reciever med fullt Dolby Atmos stöd - No
Dolby Atmos - No ...bara 5.1 ljud (där tre främre dessutom är en soundbar... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

4K/UHD spelare ja, dessa konsoler har UHD spelare: Xbox One X

Äntligen har man hittat ett användningsområde för den dammsamlaren. Men jag trodde PS4 Pro också kunde spela Bluray?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Äntligen har man hittat ett användningsområde för den dammsamlaren. Men jag trodde PS4 Pro också kunde spela Bluray?

Blu-Ray ja, men inte 4K/UHD.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att man tittat sönder filmen, har säkert sett den mer en 20 gånger så nu måste man nog vänta en tio år minst innan nästa gång och de är just därför jag slutat köpa film helt och hållet, man har sett i stort sett allt som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Synd bara att man tittat sönder filmen, har säkert sett den mer en 20 gånger så nu måste man nog vänta en tio år minst innan nästa gång och de är just därför jag slutat köpa film helt och hållet, man har sett i stort sett allt som är bra.

En av få filmer som man inte tröttnar på!
Däremot har den kostat alldeles för mycket pengar för egen del... har ägt utgåvor på DVD, Blu-Ray och nu UHD + iTunes.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Var beställde ni ifrån? Såg ut att vara slut på lager på en av Amazonlänkarna jag hittade i tråden. Låter ju som en tänkbart köp faktiskt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Var beställde ni ifrån? Såg ut att vara slut på lager på en av Amazonlänkarna jag hittade i tråden. Låter ju som en tänkbart köp faktiskt.

Beställde från discshop:
https://www.discshop.se/filmer/bluray/sagan_om_ringen_trilogi...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mindfighter:

En av få filmer som man inte tröttnar på!
Däremot har den kostat alldeles för mycket pengar för egen del... har ägt utgåvor på DVD, Blu-Ray och nu UHD + iTunes.

Kommer kosta mig ännu mer om jag köper UHD-utgåvan...har inte ens en UHD-spelare just nu. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert

Jämförelser från första filmen finns på Caps-A-Holic. Väääldigt belastad sida för tillfället...
https://caps-a-holic.com/c_list.php?c=2143

Permalänk

Det lär komma en Ultimate Collector’s Edition i sommar enligt uppgifter på Reddit. Kanske är värt att vänta så att ens OCD inte tvingar en att köpa trilogin en femte gång.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Capitán General:

Det lär komma en Ultimate Collector’s Edition i sommar enligt uppgifter på Reddit. Kanske är värt att vänta så att ens OCD inte tvingar en att köpa trilogin en femte gång.

Jag skulle gärna betala för att slippa Hobbit

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Hade gärna sett att man skippat Hobbit och gjort en fullständig version av LotR-trilogin med Owlkitty:

Men visst, why not both?

Permalänk
Samsung Sverige

Är det någon som fått boxen än? Jag började kolla på Viaplay (så klart inte första gången), men tänkte att det kan vara värt att investera i 4k-utgåvan. På vissa ställen står det i morgon som releasedag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jämförelser från första filmen finns på Caps-A-Holic. Väääldigt belastad sida för tillfället...
https://caps-a-holic.com/c_list.php?c=2143

Hm, det där var ju ganska stor skillnad...attans att man sitter med en 32" TV, med 4K-monitor till datorn blir man lite bortskämd. Får väl lägga in TV och PS5 på önskelistan nästkommande jular...

Nu väntar jag bara på Hobbiten i 50fps. Ja, jag är sådan. +4% på (bild)hastigheten är ok för min del, så man kan gå från 48fps till 50, gäller bara att kompensera ljudet.
HFR är skitbra, synd det inte användes när LOTR spelades in.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Är det någon som fått boxen än? Jag började kolla på Viaplay (så klart inte första gången), men tänkte att det kan vara värt att investera i 4k-utgåvan. På vissa ställen står det i morgon som releasedag.

Min ska komma i brevlådan idag (förhandsbokning från CDON). Ska dock bli julklapp till frugan så kommer inte kunna kolla förrän i mellandagarna.

Permalänk
Lego Master

Kollade en dryg timme igår, det känns som ett rejält lyft från 1080-utgåvan, i alla aspekter.
Me like.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mindfighter:

Blu-Ray ja, men inte 4K/UHD.

Är detta en begränsning i hårdvaran, eller är det något som kanske kan lösas i framtiden genom mjukvaran? Känns som en skum begränsning nu när i princip alla TV-apparater säljs med 4K.

EDIT: Såg nu att det var PS4 ni pratade om, inte lika skumt då kanske... Hur är det med PS5?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dunder:

Är detta en begränsning i hårdvaran, eller är det något som kanske kan lösas i framtiden genom mjukvaran? Känns som en skum

Hårdvarubegränsning, då skivläsaren inte kan hantera BD-XL. Sedan finns det heller inte mjukvara i Ps4 Pro för att hantera videoströmmen från UHD-BD vad jag vet även om det antagligen hade gått att ordna.

Ps5 kan spela upp UHD-BD utan konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hårdvarubegränsning, då skivläsaren inte kan hantera BD-XL. Sedan finns det heller inte mjukvara i Ps4 Pro för att hantera videoströmmen från UHD-BD vad jag vet även om det antagligen hade gått att ordna.

Ps5 kan spela upp UHD-BD utan konstigheter.

Märkligt nog saknar både XSX och PS5 Dolby Vision, det kan däremot lösas via mjukvara som jag förstår det.
(men DV måste man licensiera = kostar pengar, säkert därför de saknar stödet)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kom med postnord nyss:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag har också fått min nu! Ska bli myskvällar inför jul, en film tar ju en hel kväll

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Någon som kan posta lite kring hur kvalitén är på dessa? Är det HDR också?

EDIT: såg precis kommentaren om att detta inte går att spela upp på PS4 pro då är det nog kört för min del om det inte kommer strömmas via någon tjänst i 4k.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Någon som kan posta lite kring hur kvalitén är på dessa? Är det HDR också?

https://www.avforums.com/reviews/lord-of-the-rings-fellowship...

Visa signatur

Dator: Mac