Permalänk
Medlem

Åkte och köpte mig en C9 65" i fredags. Vilken bild asså!

Är det någon som vet om det är någon inbyggd sensor/inställning som gör att den energisparar automatiskt? Jag har slagit av Energisparläget i menyn, men den väljer ändå att dimma ner sig lite även när jag skriver här nu, ser att det vita blir lite gråare och mörkare, sen när jag skrollar så blir det vitt igen.

( Använder den som bildskärm och surfar från soffan )

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Är det någon som vet om det är någon inbyggd sensor/inställning som gör att den energisparar automatiskt? Jag har slagit av Energisparläget i menyn, men den väljer ändå att dimma ner sig lite även när jag skriver här nu, ser att det vita blir lite gråare och mörkare, sen när jag skrollar så blir det vitt igen.

Det är troligtvis dynamisk kontrast som spökar, som justerar ljusstyrkan beroende på vad som visas på skärmen. Du kan stänga av den under Bild->Bildlägesinställningar->Expertkontroller->Dynamisk kontrast.

Permalänk
Medlem

@perost: Har faktiskt redan testat, den var av. Tack.

edit: Installerade nyaste firmwaren igår.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrQke: Det är sannolikt inbränningsskydden som känner av att du kör ljusstark och statisk bild när du använder den som datorskärm. Detta kan i sin tur förstärkas av den inställning du valt. De kan ha dynamik i beteendet även om "dynamisk kontrast" etc. är avstängt. Expert-lägena för mörkt och ljust rum kan minska den effekten.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Använder Expert ( mörkt rum ) Det känns som det blev bättre genom att sänka OLED-Ljus och Kontrasten en aning.

Men tack, bara en förklaring gör att man slipper gå och fundera.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQke:

@Laxpudding: Använder Expert ( mörkt rum ) Det känns som det blev bättre genom att sänka OLED-Ljus och Kontrasten en aning.

Men tack, bara en förklaring gör att man slipper gå och fundera.

Sänk kontrast en aning och gärna enligt reglerna: https://www.sweclockers.com/artikel/26241 för det minskar förekomsten att skyddskretsar etc tolkar ljusa nyanser som maximalt vitt.

Sänkt OLED-ljus gör också att panelen inte behöver spendera lika mycket energi på att skapa maximalt ljus vilket också minska förekomsten.

Går också på "Högsta Ljusstyrka"-reglaget då det styr hur OLED-panelen fördelar ljus. Sänker du till "Av" kommer OLED-panelen bli konstant i sitt ljusutbyte och inte växla efter innehållet. Mycker lugnare karaktär. Då får du ut runt en 250 nits som mest, men det brukar räcka mer än väl. Hög-läget kan pendla till strax under 400 nits men då är bilden mycket mer ljuspumpande i karaktären och detta aktiverar också skyddskretsar i mycket högre grad.

Permalänk
Medlem

@TuHack: När jag jämfört 5 procents och 10 procent testbilder med andra användare på avsforum och avforum så verkar det som att min panel ligger någonstans i mitten eller under mitten. Men det spelar ju ingen roll så längre bandningen är så tydlig som den är i spel (där vet jag inte om min panel är representativ, men oavsett är det ju ett stort problem eftersom det förstör spelupplevelsen i vissa spel). Jag har ca 200 timmar i panelen så jag förväntar mig inte att det blir bättre.

En rekommendation till alla er som köpt en 65 tums oled är verkligen att testa den ordentligt för vertikal bandning under tiden ni fortfarande kan lämna tillbaka den till butiken ni köpt den. Dvs kör testslides och spela spel som sea of theives, re7 etc där det är lätt att identifiera de vertikala banden. Annars riskerar ni att sitta i samma sits som mig med en felaktig panel för 20-30 000. dvs kör dessa tester: https://www.youtube.com/results?search_query=vertikal+banding... samt testa att panorera kameran i HDR i sea of theives som jag gör i min video: https://www.youtube.com/watch?v=yXTZqccPkUo