Permalänk
Medlem

Långsamt Internet

Jag har två Lenovo en Yoga 2 och en Yoga 3.
Yoga 3 har bra uppkoppling mot nätet med 100 Mb ner och 80 Mb upp (vi betalar för 40) MEN min Yoga 2 har blivit mer än slö har bara 6 ner och 18 upp mot samma router och nät. Någon ide vad jag ska leta efter för att se vad som gör den seg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Jag har två Lenovo en Yoga 2 och en Yoga 3.
Yoga 3 har bra uppkoppling mot nätet med 100 Mb ner och 80 Mb upp (vi betalar för 40) MEN min Yoga 2 har blivit mer än slö har bara 6 ner och 18 upp mot samma router och nät. Någon ide vad jag ska leta efter för att se vad som gör den seg?

Har du nära till routern? Har du möjlighet att testa trådat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Långsamt Internet

@mastrovious:
Jag har bara 4 meter till routern. Upptäckte däremot en annan sak i går. När jag jämför "Dataanvändningen" de senaste 30 dagarna så är det helt olika resultat i de två datorerna.
I Yoga 3 svarar Firefox för 90 GB och "System" för 3 GB. I Yoga 2 har "System" ca 80 GB och Firefox bara 4. Jag har nu nollställt bägge räknarna för att kontrollera under samma tid. Är lite frågande till vad "System" använder så mycket data från routern till?

Permalänk
Medlem

En relativt snabb grej att testa är att uppdatera drivarna till nätkortet/avinstallera kortet och lägg till det igen.

Testa annars att blåsa en ren installation av Windows.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Långsamt Internet

OK,
Tack för tipsen!

Skrivet av _niko_:

En relativt snabb grej att testa är att uppdatera drivarna till nätkortet/avinstallera kortet och lägg till det igen.

Testa annars att blåsa en ren installation av Windows.