AMD Ryzen Threadripper 3990X

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vilket monster! Dock tycker jag det är tråkigt att AMD infört en artificiell maxgräns för RAM i typiskt Intel-manér, hoppas verkligen att detta inte blir en trend...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Brosan ska bygga en helt ny dator nu till våren och ville ha hjälp att plocka ihop delarna. Pengar var inget större grej men datorn skulle räcka 8-10 år. Kan detta vara något? Han spelar BF, WoW och CS:Global samt gör kortfilmer från spel i något filmprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon242437:

Brosan ska bygga en helt ny dator nu till våren och ville ha hjälp att plocka ihop delarna. Pengar var inget större grej men datorn skulle räcka 8-10 år. Kan detta vara något? Han spelar BF, WoW och CS:Global samt gör kortfilmer från spel i något filmprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog friskare att lägga hälften av det han tänkt nu och andra halvan om 4-5 år.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

"Titta inte på Threadripper överhuvudtaget med tanke på hur dyr den är"

Haha okej. Intel har historiskt tagit 200% överpris och nu klagar man på AMD samtidigt som man får Väldigt mycket för pengarna?
Good job!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Thewiruz1:

"Titta inte på Threadripper överhuvudtaget med tanke på hur dyr den är"

Haha okej. Intel har historiskt tagit 200% överpris och nu klagar man på AMD samtidigt som man får Väldigt mycket för pengarna?
Good job!

Ptja, skillnaden är väl att de överpriserna (oftast) varit för produkter som haft en praktiskt fördel för många. Ryzen Threadripper 3990X är verkligen supernischad och AMD är också väldigt öppna med det själva. Men absolut – har man behovet av 64 kärnor och 128 trådar är det en prisvärd processor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är en List-Toppare, Halo produkt helt enkelt, bara för att ge Intel något att jaga.
Sedan om den behövs? Nja. Lika mycket som Titan RTX "Behövs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Va? Det är ju snorbilligt I jämförelse med Intels "motsvarande" som ändå inte kommer i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Någon här på Sweclockers kommer antagligen köpa den, kanske köra ett par virtuella maskiner.
Man skall heller inte förglömma att det är en ståtlig e-penis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Någon här på Sweclockers kommer antagligen köpa den, kanske köra ett par virtuella maskiner.
Man skall heller inte förglömma att det är en ståtlig e-penis.

Vet ju visserligen inte om det är någon härifrån, men Inet hade 11 st inne vid lanseringen i fredags, nu är den på 10. Så någon har köpt en i alla fall!

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Hade gärna sett benchmarks mot GPU i produktivitet, så man ser vad man står sig mot en GPU i pris/ prestanda.
Ingen vettig människa köper dessa för att spela med.

Vad menar du med produktivitet?
På Luxmark kan man jämföra rendering.
2950X ligger på samma som GTX 580 omkring 5400.
GTX 1050 ligger på 5800 och GTX Titan på 8900.
Så jag gissar på något i närheten av 8900.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Den kostade nog fläsk att utveckla.😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Väldigt prisvärd best den där!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att ha men eftersom jag spelar mest skulle sällan mer än 10 trådar nyttjas vilket skulle vara ett väldigt slöseri, undrar hur många kärnor den boostar till 4.3ghz?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle vara kul att ha men eftersom jag spelar mest skulle sällan mer än 10 trådar nyttjas vilket skulle vara ett väldigt slöseri, undrar hur många kärnor den boostar till 4.3ghz?

Så många som den kan innan den slår i 280 Watt eller tempen blir för håg, så gissar runt 8 om de inte nerfat eller I/O drar mycket.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket CPU för pengarna. Tror att den kommer sälja bättre än vad redaktionen tror.

Permalänk
Medlem

Kitguru körde en review där de även överklockade den på luft med en Icegiants prototyp kylare. 3,8GHz kontinuerligt på alla kärnor, tror systemet drog 900w ur väggen... Icegiant kylaren borde stå högt på önskelistan hos folk som inte orkar hålla på med vatten, verkar vara riktigt fet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så många som den kan innan den slår i 280 Watt eller tempen blir för håg, så gissar runt 8 om de inte nerfat eller I/O drar mycket.

Undrar vad den skulle kunna göra med custom vatten kylning med en bra utskuret kylblock. kommer säkert tester på det. 4ghz på alla trådar vore inte helt fel, prime95 stabilt såklart

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar vad den skulle kunna göra med custom vatten kylning med en bra utskuret kylblock. kommer säkert tester på det. 4ghz på alla trådar vore inte helt fel, prime95 stabilt såklart

Troligen prestanda som vanliga 3950X per tråd men med fler trådar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av johan4:

Väldigt mycket CPU för pengarna. Tror att den kommer sälja bättre än vad redaktionen tror.

Nu vet jag inte vad redaktionen tror mer än att de skämtade.
Problemet med svindyr del till något är att övriga delar bör vara lika bra.
Så köper man däck till sin bil för 50 000kr så bör man ha en bil som kostar lite mer än en vanliga bil. Exakt samma sak gäller cpu för 50 000kr.

Gemene köparen som köper en sådan cpu för 50 000kr har garanterat datorutrustning av olika slag för minst 500 000kr. (laptops, skrivare you name it) Och det blir en väldigt lite grupp som har råd med detta.

Själv skulle jag kunna köpa Threadripper 3990X imorgon, men jag kanske också behöver pengar till moderkort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Vet ju visserligen inte om det är någon härifrån, men Inet hade 11 st inne vid lanseringen i fredags, nu är den på 10. Så någon har köpt en i alla fall!

SweC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle vara kul att ha men eftersom jag spelar mest skulle sällan mer än 10 trådar nyttjas vilket skulle vara ett väldigt slöseri, undrar hur många kärnor den boostar till 4.3ghz?

För spel är det ju att kasta bort pengarna. Bäst är väl att köpa ett RTX 2080 Ti-kort om man har råd.
Men det finns ju annat som inte GPU:n klarar av.
Antag man ska flytta 1 miljon småfiler mellan 2 HD. Direkt tar det lång tid då det är svårt komma upp i hastighet. Men efter komprimering går det snabbare. Komprimering+flyyttning+dekomprimering. Det bör väl gå typ 10 ggr snabbare än på en Core i5.

Permalänk
Inaktiv

Vad säger ni som hängt med i utvecklingen? Jag kör ett par gamla återanvända Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3000MHz@CL15. Var inne på nya minnen vid Zen 2-lanseringen förra året men valde att avvakta lite. Är det öht värt kostnaden att köpa ett nytt paket, samma kapacitet men 3600@så låg latens som möjligt? Ett minneskit saknas, två datorer delar på ett och funderar på om det är värt att skaffa något nytt och fräscht som matchar min 3900X. Eller är det bara en onödig utgift? Fortfarande G.Skill som gäller?

Är rätt kluven själv. Nästa uppgradering jag lär göra är när DDR5 kommit och AM5 lär gälla.

Edit: Fel tråd men låter det stå kvar i och med svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad säger ni som hängt med i utvecklingen? Jag kör ett par gamla återanvända Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3000MHz@CL15. Var inne på nya minnen vid Zen 2-lanseringen förra året men valde att avvakta lite. Är det öht värt kostnaden att köpa ett nytt paket, samma kapacitet men 3600@så låg latens som möjligt? Ett minneskit saknas, två datorer delar på ett och funderar på om det är värt att skaffa något nytt och fräscht som matchar min 3900X. Eller är det bara en onödig utgift? Fortfarande G.Skill som gäller?

Är rätt kluven själv. Nästa uppgradering jag lär göra är när DDR5 kommit och AM5 lär gälla.

Fel tråd tror jag, men känns helt onödigt i mina ögon. Har du testat klocka dina befintliga? Du kan vinna någon procent i vissa cpu-begränsade scenarios absolut, men inte värt pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Fel tråd tror jag, men känns helt onödigt i mina ögon. Har du testat klocka dina befintliga? Du kan vinna någon procent i vissa cpu-begränsade scenarios absolut, men inte värt pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Gah! Trodde jag var i Matisse-tråden. Tack!

Dessa minnen klockar inte alls dessvärre!

Permalänk
Medlem

Jag tycker Linus har den bästa recensionen för oss vanliga dödliga.
Visar bland annat att det äntligen efter alla år finns en processor som i alla fall nästan klarar av att köra Crysis. (Med CPU-rendering.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

AMD släpper en best till mycket rimligt pris och du reagerar på girighet och upptrissning av priser?
Som om det inte vore de som släppt en processor med HEDT-prestanda vars Intel-motsvarighet kostar nästan lika mycket som AMDs betydligt potentare nyheter. Mer än dubbelt så bra 3970X i vilket fall! Men det är AMD som är giriga? Verklighetsförankring noll ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerGertzy:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/284749

AMD släpper en best till mycket rimligt pris och du reagerar på girighet och upptrissning av priser?
Som om det inte vore de som släppt en processor med HEDT-prestanda vars Intel-motsvarighet kostar nästan lika mycket som AMDs betydligt potentare nyheter. Mer än dubbelt så bra 3970X i vilket fall! Men det är AMD som är giriga? Verklighetsförankring noll ju.

Jo precis. TR är både prisvärd och har en ganska jämn prisstrategi. Oavsett modell betalar du runt $31-32 per tråd.