Permalänk

I5 9300h 90c? hjälp

Min laptop överstiger 90c ibland när jag gamear, det är en helt ny laptop.
https://www.webhallen.com/se/product/303522-Acer-Nitro-5-AN51...
för att vara exakt. Hur ska jag göra för att sänka tempraturen? Är det normalt med 90c på processorn på en laptop kanske? Jag har ingen aning. Hjälp hade uppskattats otroligt mycket!

Permalänk
Medlem

Testat att undervolta den?

Permalänk

@Semjonov: Nej, verkar lite läskigt att göra faktiskt. Är det värt att pröva?

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt med sådana temperaturer i bärbara datorer. De behöver ju göra tunna snygga datorer för att sälja och då finns det inte plats för bra kylning.
Kikar man på intels hemsida så har de satt 100°C som högsta tillåtna temp för i5 9300h så det är ju inga problem. Skulle den gå över det någon gång (kanske i framtiden när det är fullt med damm i kylaren eller du råkat blockera luftintaget) ska den gå ner i frekvens för att skydda sig själv från överhettning.

Kan vara värt att byta ut kylpastan sedan när garantin gått ut på datorn gör du det nu gissar jag på att den bryts.

Har själv en Asus tuf laptop med AMD 3750h och 2060m även jag får temperaturer runt 90 c ibland på CPU. AMD har satt 105 som maxtemp på min modell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Begränsad kylförmåga i laptops, finns inte mycket att göra åt det. Det bästa du kan göra är att undervolta, byta kylpasta och sätta en kylplatta under.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inte ovanligt med sådana temperaturer i bärbara datorer. De behöver ju göra tunna snygga datorer för att sälja och då finns det inte plats för bra kylning.
Kikar man på intels hemsida så har de satt 100°C som högsta tillåtna temp för i5 9300h så det är ju inga problem. Skulle den gå över det någon gång (kanske i framtiden när det är fullt med damm i kylaren eller du råkat blockera luftintaget) ska den gå ner i frekvens för att skydda sig själv från överhettning.

Kan vara värt att byta ut kylpastan sedan när garantin gått ut på datorn gör du det nu gissar jag på att den bryts.

Precis det jag tänkte med kylpastan, vågar inte göra det nu riktigt. Men så 90c är inte farligt för processorn just nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaptopMannen:

Precis det jag tänkte med kylpastan, vågar inte göra det nu riktigt. Men så 90c är inte farligt för processorn just nu eller?

Nej Intel skriver ju som sagt 100c som gräns. Så den ska ju tåla det, men du kan säkert få bättre ljudnivå med bättre kylpasta. Och det rekommenderar jag att du avvaktar med till garantin gått ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej Intel skriver ju som sagt 100c som gräns. Så den ska ju tåla det, men du kan säkert få bättre ljudnivå med bättre kylpasta. Och det rekommenderar jag att du avvaktar med till garantin gått ut.

Okej, tack så mycket för hjälpen allihoppa!