Permalänk

Minnes fördelning på C & D

https://imgur.com/zmUO9Nn

Ska hem till min kompis imorgon då hon har lite problem då allt minne ligger på hennes D partition och inget på C.
Måste jag omformatera hennes laptop då för att ändra detta? Eller hur löser jag det bäst så att jag fördelar hennes minne? Allt lagras nämligen på C just nu.. program, spel allt som sparas på skrivbordet...

Tacksam för svar.. då jag kan liite mer än henne, men inte mycket

Permalänk

börja med att installera om spel till D: istället så kommer du troligen slippa installera om hela operativsystemet.

om det är spel via steam så har det funktionalitet att flytta installationen under egenskaperna för varje spel utan att behöva ladda ner det igen om vi snakar ADSL eller mobil uppkoppling eller annat där internetlinan är begränsningen.

nedersta knappen.

Kräver dock att man satt upp en alternativ steammapp under inställningarna för steam.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@amigoslinn

Om du/hon inte är vana vid meck som partitionering, dvs exvis krympa partitionen D och sedan utöka C med det lediga utrymme som blir över efter "D-krympning"...
... så blir det KLART enklast att göra så här, steg 1 till 3 :

1. Gör en backup av allt på D, enklast till en extern hårddisk som rymmer mängden data på D.

2. Ta bort D helt och hållet :
... Sök efter "Diskhanterare" i Windows (har för mig att det heter så), högerklicka på D och radera.

I och med att jag utgår ifrån att datorn har en enda _fysisk_ hårddisk (som är partitionerad så det _ser_ut_ att vara 2 diskar, C + D)...
... så kan allt utrymme som D tog upp innan radering nu användas av C.

Men, C "fixar inte det själv", så du/ni ska därför fortsätta i Diskhanteraren :

3. Högerklicka på C och välj typ "förstora", ta tag i högerkanten av vita blocket som illustrerar C (vänsterklick utan att släppa) och dra högerut, så långt det går.
Slutligen : "verkställ" / "förstora", eller liknande.
Låt Diskhanteraren och datorn jobba klart, och låt den starta om ifall den säger att den "vill" / det behövs.

...

Fixas ovanstående bitar, så kan data på backup-disken kopieras tillbaka till datorn, och till valfri katalog/mapp (det går alltid att "sortera ut" till olika mappar efteråt).
Ex.vis "C:\Backup\D", eller i användarens mapp, typ "Dokument\gamla_D"
.

Det finns fler sätt att åstadkomma detta (som jag anser vara enklast för ovana)... men de brukar innebära mer "huvudbry" och att mer vana behövs.

Bokmärk den här tråden på en mobil/platta som du har med dig... så ni har tillgång till min och andras guidning på plats.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂