Spillde vatten på/i min stationära dator :) hjälp

Permalänk
Medlem

Spillde vatten på/i min stationära dator :) hjälp

Okej ska försöka förklara hela händelseförloppet så bra jag kan. Jag har min dator på golvet bredvid bordet och på natten mellan fredag och lördag så hände det. Jag välte mitt vattenglas och vattnet kom in i datorn. Drog ut alla sladdarna och öppnade chassit snabbt för att se skadorna. Hamnade vatten i kylaren, på moderkortet, SSDn och på/i grafikkortet. Torkade av med papper där det var som mest synligt. Tänkte också att det skulle hjälpa med en hårfön så jag lutade datorn diagonalt och blåste in i datorn på ca 40-50cm avstånd bl.a. på kylaren, grafikkortet och moderkortet. När allt såg torrt ut ställde jag tillbaka datorn utan att sätta på sidopanelen till chassit och (kanske) dumt nog utan att veta om något så startade jag datorn. Allt gick igång förutom fläktarna till grafikkortet. Visade sig att det hade kommit vatten in till störm uttaget på GPUn så jag försökte torka det så gått jag kunde och lätt den stå över natten utan några sladdar inkopplade. På lördags morgonen kopplade jag in allting och datorn gick igång. Fick svar på skärmen och skulle försöka spela MW Warzone, men spelet laggade samt att det frös och kraschade. Hade graphics på lägsta settings medans jag tidigare kunde spela på dem högsta. Hände två till tre gånger sen gav jag upp och lätt den stå stilla utan några sladdar i på 24h. I söndags ville jag bara kolla om det fanns något liv i den vilket det gjorde, men allting var riktigt långsamt jämfört med innan samt att spelen laggade och frös till. Idag den 13/4 har jag lyckats spela Warzone utan att den kraschat dock laggar det till mycket när jag gör snabba rörelser, siktar in och skjuter på lägsta settings. Även vanliga saker som att va inne på chrome och öppna fliker tar lång tid. Kan också meddela att min CPU liger på 95C vilket inte ser bra ut...

Detta suger fett mycket för jag köpte alla delar för några månader sen och nu funkar dem inte till 100. Vet inte vad jag ska göra och ber därför om er hjälp. Någon som kan komma på vad felet är efter händelsen? Vilken del i datorn tror ni att det är fel på? Vad mer kan jag pröva? Borde jag lämna in den på en felsökning? Uppskattar all hjälp jag kan få!

Specs:
Corsair CV650W
CPU: AMD Ryzen 5 2600X
Moderkort: MSI B450 Tomahawk MAX
Kylare: be quiet! Pure Rock
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance

Permalänk
Vila i frid

Vid vätskeskada brukar försäkringsbolag skriva av datorer helt. Dvs, kontakta ditt försäkringsbolag och ta det på hemförsäkringen. Det brukar vara 1500 i självrisk.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att din CPU throttlar pga värme, kolla hur dens frekvenser håller sig när du spelar.

Sen ska du såklart att montera om kylaren till CPU, jag skulle nog plockat ut CPU och låtit eventuellt vatten som kan ha kommit in i sockeln torka över natten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vid vätskeskada brukar försäkringsbolag skriva av datorer helt. Dvs, kontakta ditt försäkringsbolag och ta det på hemförsäkringen. Det brukar vara 1500 i självrisk.

Får jag en helt ny dator då? Har inte så bra koll på försäkringsbolag och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Känns ju som att din CPU throttlar pga värme, kolla hur dens frekvenser håller sig när du spelar.

Sen ska du såklart att montera om kylaren till CPU, jag skulle nog plockat ut CPU och låtit eventuellt vatten som kan ha kommit in i sockeln torka över natten också.

Får pröva ikväll. Tack för tipset! Borde jag plocka ut alla andra delar medans jag håller på då?

Permalänk
Medlem

Bor du ensam eller hemma hos föräldrar eller någon annan? Jag tänker rent juridiskt, dvs vart är du skriven. För det är adressen du är skriven på vars hemförsäkring du faller under. Förutsatt att du inte är inneboende hos någon som inte har dig på sin försäkring.

Har du däremot en hemförsäkring med drulle, eller den du bor med har det där du är inkluderad, så är det bara ringa försäkringsbolaget.
Jag har gjort exakt samma sak med 4 månader gamla prylar. Jag behövde bara skicka kvittot och bild på datorn med sidopanelen av. Tror inte det gjorde de särskilt mycket nytta men de vill ju ha sånt ändå!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andlud99:

Får pröva ikväll. Tack för tipset! Borde jag plocka ut alla andra delar medans jag håller på då?

Ja klart du kan plocka isär hela och dra ut alla strömkablar om du vill vara på den säkra sidan, låter du allt ligga fritt med lite luftflöde över sig kommer datorn bli som ny när du sätter ihop den sen, inget behov av att ens tänka tanken att blanda in försäkringsbolag innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Bor du ensam eller hemma hos föräldrar eller någon annan? Jag tänker rent juridiskt, dvs vart är du skriven. För det är adressen du är skriven på vars hemförsäkring du faller under. Förutsatt att du inte är inneboende hos någon som inte har dig på sin försäkring.

Har du däremot en hemförsäkring med drulle, eller den du bor med har det där du är inkluderad, så är det bara ringa försäkringsbolaget.
Jag har gjort exakt samma sak med 4 månader gamla prylar. Jag behövde bara skicka kvittot och bild på datorn med sidopanelen av. Tror inte det gjorde de särskilt mycket nytta men de vill ju ha sånt ändå!

Ska pröva att plocka isär allt innan jag blandar in försäkringsbolaget. Har som sagt inte haft den mer ån en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja klart du kan plocka isär hela och dra ut alla strömkablar om du vill vara på den säkra sidan, låter du allt ligga fritt med lite luftflöde över sig kommer datorn bli som ny när du sätter ihop den sen, inget behov av att ens tänka tanken att blanda in försäkringsbolag innan.

Yes ska pröva det innan jag blandar in dem. 👍🏻

Permalänk
Medlem

Har funderat lite mer och jag tror att anledningen till varför spel laggar samt att det är långsamt att ha uppe många flikar är p.g.a. mina RAM. Tror att dem tog mycket skada. Någon som vet hur man testar RAM minnets prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andlud99:

Har funderat lite mer och jag tror att anledningen till varför spel laggar samt att det är långsamt att ha uppe många flikar är p.g.a. mina RAM. Tror att dem tog mycket skada. Någon som vet hur man testar RAM minnets prestanda?

Ladda ner och kör memtest från en usb sticka och kolla så minnena är ok.

https://www.memtest86.com/download.htm

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Hej! @andlud99
Om du har tillgång till försäkring, skulle jag tvärt emot vad du nämner att inte blanda in dem, blanda in dem direkt. Dvs om du är berättigad till det.

Tusen ggr bättre att få helt oskadda nya elektronik delar nu med en gång, istället för att längre fram i tiden fortfarande kanske få problem som uppstår senare, och kan då vara svårare att få ersättning för då, än nu, då du med 100% säkerhet kan koppla det till att du spillde vatten i maskinen.

Har ni/du i hemförsäkringen, drulleförsäkring, så är detta just exakt vad den täcker. Egen oförutsedd "klumpig, olycka" förosakad skada på egna ägodelar.

Har du däremot inte tillgång till en försäkring som täcker detta, ja då är det väl bara fortsätta felsöka, och i så fall gäller nog här att du plockar isär hela datorn, går igenom varje del en åt gången. tex om du tänker att minnena tagit stryk, så kanske det också har kommit in fukt i själva modulerna där du sätter i dem på moderbrädan osv, osv, osv

Hoppas att det löser sig för dig, då jag förstår att det säkert känns riktigt skit just nu..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Hej! @andlud99
Om du har tillgång till försäkring, skulle jag tvärt emot vad du nämner att inte blanda in dem, blanda in dem direkt. Dvs om du är berättigad till det.

Tusen ggr bättre att få helt oskadda nya elektronik delar nu med en gång, istället för att längre fram i tiden fortfarande kanske få problem som uppstår senare, och kan då vara svårare att få ersättning för då, än nu, då du med 100% säkerhet kan koppla det till att du spillde vatten i maskinen.

Har ni/du i hemförsäkringen, drulleförsäkring, så är detta just exakt vad den täcker. Egen oförutsedd "klumpig, olycka" förosakad skada på egna ägodelar.

Har du däremot inte tillgång till en försäkring som täcker detta, ja då är det väl bara fortsätta felsöka, och i så fall gäller nog här att du plockar isär hela datorn, går igenom varje del en åt gången. tex om du tänker att minnena tagit stryk, så kanske det också har kommit in fukt i själva modulerna där du sätter i dem på moderbrädan osv, osv, osv

Hoppas att det löser sig för dig, då jag förstår att det säkert känns riktigt skit just nu..

Har skickat in en skadeanmälan till försäkringsbolaget nu. Vet du hur lång tid det tar tills man får svar från dem om dem godkänner det, och hur lång tid det tar tills man får delarna/pegnarna?

Permalänk

@andlud99:
Jag hade ett ärende förra året i Juli månad, den 14e om jag inte minns helt fel, där jag hade råkat ta sönder ett par delar, utav ren klantig olyckshändelse, som jag ej kunde förutse, men det tog faktiskt ganska lång tid, ca 3 månader, för dem att handlägga just det ärendet, men när det hela var färdigt så bad de faktiskt speciellt om ursäkt för handläggningstiden, då de menade på att de just vid detta tillfälle inte hade haft kunnig personal som kunnat åta sig ärendet, och normalt sättt brukar det inte ta mer än 2-4 veckor.

I mitt fall var jag tvungen att skicka upp de trasiga delarna till en av dem utsedd dator reparations firma, där de gjorde en bedömning. Delarna får du ej tillbaka, de kasseras i så fall om de godkänner ärendet, och så får du tillbaka pengar minus självrisk (den kan variera beroende på typ av försäkring, och bolag, min självrisk var i alla fall 1800:-)
och jag fick ut nyvärde (top pris tom) på alla delar jag anmält som skadade o skickat up. :), och då var de ändå nästan 1 år sedan inköp.

hoppas att det löser sig, men det gör det säkert, så länge du har en försäkring som täcker. I ditt fall är det väl att lämna in de flesta av delarna du har i din låda, i alla fall alla som du tror/vet att det kommit vatten på.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@andlud99:
Jag hade ett ärende förra året i Juli månad, den 14e om jag inte minns helt fel, där jag hade råkat ta sönder ett par delar, utav ren klantig olyckshändelse, som jag ej kunde förutse, men det tog faktiskt ganska lång tid, ca 3 månader, för dem att handlägga just det ärendet, men när det hela var färdigt så bad de faktiskt speciellt om ursäkt för handläggningstiden, då de menade på att de just vid detta tillfälle inte hade haft kunnig personal som kunnat åta sig ärendet, och normalt sättt brukar det inte ta mer än 2-4 veckor.

I mitt fall var jag tvungen att skicka upp de trasiga delarna till en av dem utsedd dator reparations firma, där de gjorde en bedömning. Delarna får du ej tillbaka, de kasseras i så fall om de godkänner ärendet, och så får du tillbaka pengar minus självrisk (den kan variera beroende på typ av försäkring, och bolag, min självrisk var i alla fall 1800:-)
och jag fick ut nyvärde (top pris tom) på alla delar jag anmält som skadade o skickat up. :), och då var de ändå nästan 1 år sedan inköp.

hoppas att det löser sig, men det gör det säkert, så länge du har en försäkring som täcker. I ditt fall är det väl att lämna in de flesta av delarna du har i din låda, i alla fall alla som du tror/vet att det kommit vatten på.

Jag vet inte vad som tog mest skadad och vad som inte funkar. Jag tror att ram stickorna blev lite förstörda då allt laddar långsammare och är allmänt långsamt, CPUn kan också ha tagit skada då tempen på den är konstigt, kanske grafikkortet, men inget mer tror jag. Vi får se helt enkelt, uppdaterar min tråd efter att jag har fått svar från dem.