Permalänk
Medlem

Oled C9 egen upplösning.

Tjena! skaffade en Lg Oled c9 för ett tag sen som jag nu anv som datorskärm med. Mest används den som Xbox skärm.
Men... 55 inch är stort.. så jag har gjort en egen upplösning på 2560x1080 med 120hz. Väldigt bra format för tv.n och avståndet jag sitte på.
Tar Tv.n skada av det hära på nått sätt? Dom släcka ytorna uppe och nedanför visnings ytan tar väl ingen skada eller så.
oleds släcker väl bara ner det som inte används ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kelrazh: Ifall du enbart spelar med svarta kanter och gör det ofta och länge så riskerar du retention och i längden inbränningar. Så lite perioder med helbild från någon skärmsläckare är en god idé.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Men kan de verkligen bli inbränning när den bara har släckt ner ? Det är väl det som gör oled så bra ? att det svarta blir verkligen svart för att det inte är nått som lyser.

Permalänk
Medlem

Det är risk för ”inbränning”, för det är inte fråga om inbränning egentligen utan att pixlarna åldras av användning (även beroende på intensitet). Och röd, grön och blå pixlar åldras lite olika fort också.
I ditt fall kommer ju exakt samma pixlar ofta vara oanvända och inte åldras lika mycket som den delen du använder.
Har du låg ljusstyrka så kommer det klara sig bättre än om du har hög ljusstyrka.

Men i rtings test här så klarade TV’na av ”black letter box”-testet rätt bra, så det kanske funkar...
https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kelrazh:

@Laxpudding: Men kan de verkligen bli inbränning när den bara har släckt ner ? Det är väl det som gör oled så bra ? att det svarta blir verkligen svart för att det inte är nått som lyser.

Det är snarare den del av panelen som inte är nedsläckt som "bränner in" (om det nu är rätt begrepp; det vet jag inte), medan de svarta delarna är kvar i "nyskick".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: MM det var så jag tänkte med.. Men är ju inte så man lämnar skärmen på med stillastående bild. Är ju spel som körs på tv.n 90% av tiden.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

@Alling: MM det var så jag tänkte med.. Men är ju inte så man lämnar skärmen på med stillastående bild. Är ju spel som körs på tv.n 90% av tiden.

Må så vara, men tänk på hur mycket pixlarna i "21:9-rutan" i mitten likväl kommer användas jämfört med de i de svarta kanterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling: alltså anv den mest till film och xboxet som kör 16:9 Det handlar om ca 1-2 timmar om dagen som mest med datorn.
Tror inte jag behöver oroa mig, sen kommer ju RDNA 2 i slutet på året Då blire 4k 120hz 16:9 på datorn med.
Spelar med adm 3400g apu prollen serru Kör bara Hots på datorn så det funkar fin fint med 2560x1080 120.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

@Alling: alltså anv den mest till film och xboxet som kör 16:9 Det handlar om ca 1-2 timmar om dagen som mest med datorn.
Tror inte jag behöver oroa mig, sen kommer ju RDNA 2 i slutet på året Då blire 4k 120hz 16:9 på datorn med.
Spelar med adm 3400g apu prollen serru Kör bara Hots på datorn så det funkar fin fint med 2560x1080 120.

Ja, då är det nog ingen större fara.

Visa signatur