Telia mail - egen domän? - funkar inte...

Permalänk
Medlem

Telia mail - egen domän? - funkar inte...

Hej alla!

Problem:
Utgående mail via Outlook, iPhone kommer antingen inte fram och försvinner (får inget felmeddelande, ligger inte i spamfiltret hos mottagaren), alternativt får jag i retur från mailer deamon ett SMTP 550 5.7.0 fel eller 5.7.1 fel. Båda har någon typ av koppling till SPF. Detta sker sporadiskt ca sedan årsskiftet.
Har en egen domän (inte via Telia) som jag i många år använt som svarsadress i inställningarna.
Kan tillägga att det fungerar felfritt med Telias webmail.

Åtgärd:
Kontaktat Telia som givetvis svarar med att säga att de inte supportar tredjepartsklienter utan enbart sin egen webmail...
Telia svarar att allt är ok med kontot utan att felet ligger hos mig och att jag kan kontakta en personlig tekniker...

Teori:
Efter en del testande har jag kommit fram till följande:
Kontonamn och inloggning för in- och utgående server är min Telia.com adress samt motsvarande lösen.
Om "Svarsadress" (Outlook) resp "POP-Kontoinformation/E-post" (iPhone) är min Telia.com-adress så fungerar allt, men om jag där skriver in min epostadress på den egna domänen så uppstår felet. Men, ingen av ovan faktorer borde påverka inloggningen på resp in- eller utgående server då dessa anges separat både i Outlook och iPhone.

Mycket frustrerande, framför allt då det fungerat tidigare. Någon annan med samma problem?
Letat runt på många olika forum men inte hittat något som hjälper mig.
Mycket tacksam för förslag!

Permalänk
Medlem

Får du SPF-fel så kan det bero på inställningar i dns'en för din domän. Där bör finnas ett SPF-record som anger vilka servrar som får lov att skicka mail från din domän. Finns inte telias servrar med där så är det inte säkert att mottagar-servern accepterar dina mail.

Permalänk
Medlem

@Henric73:

Tack för svar.

Jag förtydligar:
Det är Telias servrar jag använder och loggar in på, det rör sig enbart om inställningarna i "Svarsadress" (Outlook) resp "POP-Kontoinformation/E-post" (iPhone). Har jag där fyllt i min Telia-adress funkar allt, har jag fyllt i adressen med min domän så blir det fel...

Har provat att skicka flera mail med ovan olika inställningar och kan nog säga att det är statistiskt säkerställt att det är den inställningen som påverkar. Vilket är jättekonstigt då det inte har något med inloggningen på Telias in- och utgående servrar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mawimawi:

@Henric73:

Tack för svar.

Jag förtydligar:
Det är Telias servrar jag använder och loggar in på, det rör sig enbart om inställningarna i "Svarsadress" (Outlook) resp "POP-Kontoinformation/E-post" (iPhone). Har jag där fyllt i min Telia-adress funkar allt, har jag fyllt i adressen med min domän så blir det fel...

Har provat att skicka flera mail med ovan olika inställningar och kan nog säga att det är statistiskt säkerställt att det är den inställningen som påverkar. Vilket är jättekonstigt då det inte har något med inloggningen på Telias in- och utgående servrar att göra.

Hej,

Jobbar som IT-tekniker och har det jävligt lugnt just nu så släng iväg ett PM så jag kan hjälpa dig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

SPF är ett försök att säkra upp mail-protokollet på internet vilket annars är rätt osäkert. Ett spf-record säger vilka servrar som får lov att skicka mail från en viss domän.

Skulle du t.ex. äga domänen mawimawi.se och försöker skicka mail till t.ex. gmail.com från den, så kollar mottagande gmail-server om den servern(telias server) får lov att skicka mail från mawimawi.se. Detta måste alltså tillåtas i spf.

Du kan kolla hur det ser ut för din domän på t.ex. https://mxtoolbox.com/spf.aspx

Permalänk
Medlem

@Henric73:
ok, får bara gröna bockar när jag kör den, men den ligger hos Loopia - inte hos Telia, spelar det någon roll?

Är det så att min domän måste läggas till i Telias SPF record? Och hur gör man det i så fall...?

Permalänk
Medlem

Måste du använda Telia för att skicka mail?
Har Loopia och också ett gammalt telia konto.
Så jag bara hämtar mail från telia allt utgående skickas via loopia.

Är ju inga problem i Outlook att ha olika servrar för Incoming och Outgoing mail.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det du kan behöva göra är att lägga till telias servrar i ditt spf-record hos Loopia.

Jag hittade en gammal tråd om ämnet. Sista inlägget kan ge lite information om den nu ännu stämmer.

https://www.telia.se/privat/community/thread/6566-spf-record-...

Testa alltså att lägga in "v=spf1 a mx include:spf-a.telia.com -all" i ditt spf-record i din loopia-dns. Exakt hur man gör får nog loopia hjälpa till med om du inte lyckas själv.

Permalänk
Medlem

@Henric73: Tack för alla svar!
Kikar på detta och återkommer om jag inte får det att funka.