Ojdå, låter illa. Klart att när man köper en ny bil och får de senaste (förutom det som kom 3 veckor senare) så är det ju trevligt, men när man ska köpa begagnat eller reparera blir det ju som sagt besvärligt. Så länge grejorna är kompatibla med varandra är det väl kanske ett mindre problem i framtiden, men då begränsas ju utvecklingen av just kompatibilitet (precis som om man utvecklar mjukvara agilt men t.ex inte kan ändra i ett API utan att tänka på 14 äldre versioner som kan få problem av detta).
Men det är ju ändå rätt små ändringar de gör då, tänker att de "stora" grejorna som normalt brukar innebära en helt ny modellgeneration knappast går ändra agilt, och det är väl därför vi fått de stora Model S-uppdateringarna. Model 3 och Y är väl inte nog gamla för att ha fått så stora uppdateringar, men Model 3 är ju på gång så det är ju inte helt olikt dinosaurierna.
En bra mellanväg vore väl en årsmodell, precis som med iPhones och annat. Du köper en årsmodell och årsmodellen säger allt du behöver veta om hur den har utrustats.
Nej stora grejer kan komma agilt det med, för Model Y t.ex. har de har de vid ett tillfälle plötsligt börjat göra en stor gjutning av hela framdelen av chassit i Fremontfabriken så de gick från att använda 70 olika delar till en enda del. Så generellt verkar de göra förändringar löpande och klumpar inte ihop dem till en enda stor uppdatering som uppdaterar många delar samtidigt.
Tror enda anledningen till varför de gjorde en stor förändring för Model S/X är för att den produktionslinan
var relativt liten (tillverkade kring 50k bilar om året just då) och de bara hade en i hela världen. Det gick inte heller speciellt bra för dem då det tog mycket längre tid än planerat för dem att få igång produktionslinan igen.