Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ojdå, låter illa. Klart att när man köper en ny bil och får de senaste (förutom det som kom 3 veckor senare) så är det ju trevligt, men när man ska köpa begagnat eller reparera blir det ju som sagt besvärligt. Så länge grejorna är kompatibla med varandra är det väl kanske ett mindre problem i framtiden, men då begränsas ju utvecklingen av just kompatibilitet (precis som om man utvecklar mjukvara agilt men t.ex inte kan ändra i ett API utan att tänka på 14 äldre versioner som kan få problem av detta).

Men det är ju ändå rätt små ändringar de gör då, tänker att de "stora" grejorna som normalt brukar innebära en helt ny modellgeneration knappast går ändra agilt, och det är väl därför vi fått de stora Model S-uppdateringarna. Model 3 och Y är väl inte nog gamla för att ha fått så stora uppdateringar, men Model 3 är ju på gång så det är ju inte helt olikt dinosaurierna.

En bra mellanväg vore väl en årsmodell, precis som med iPhones och annat. Du köper en årsmodell och årsmodellen säger allt du behöver veta om hur den har utrustats.

Nej stora grejer kan komma agilt det med, för Model Y t.ex. har de har de vid ett tillfälle plötsligt börjat göra en stor gjutning av hela framdelen av chassit i Fremontfabriken så de gick från att använda 70 olika delar till en enda del. Så generellt verkar de göra förändringar löpande och klumpar inte ihop dem till en enda stor uppdatering som uppdaterar många delar samtidigt.

Tror enda anledningen till varför de gjorde en stor förändring för Model S/X är för att den produktionslinan
var relativt liten (tillverkade kring 50k bilar om året just då) och de bara hade en i hela världen. Det gick inte heller speciellt bra för dem då det tog mycket längre tid än planerat för dem att få igång produktionslinan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men det är ju ändå rätt små ändringar de gör då, tänker att de "stora" grejorna som normalt brukar innebära en helt ny modellgeneration knappast går ändra agilt, och det är väl därför vi fått de stora Model S-uppdateringarna. Model 3 och Y är väl inte nog gamla för att ha fått så stora uppdateringar, men Model 3 är ju på gång så det är ju inte helt olikt dinosaurierna.

Varför skulle det inte gå att göra agilt? Detta hör man ju även ibland om man jobbar som utvecklare och det är alltid lika kul att höra varför. Oftast kan inte personen förklara varför utan det är bara en gullig "känsla".

Permalänk
Medlem

Kia EV9 har nu börjat visas upp för svensk press: https://alltomelbil.se/en-forsta-titt-pa-kia-ev9-stora-elsuve...

Tycker den ser riktigt snygg ut i det blåa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Varför skulle det inte gå att göra agilt? Detta hör man ju även ibland om man jobbar som utvecklare och det är alltid lika kul att höra varför. Oftast kan inte personen förklara varför utan det är bara en gullig "känsla".

Jag menar inte att det inte går, jag menar att det kan bli problem framåt. När man utvecklar mjukvara så behöver man inte på samma vis ta hänsyn till bakåtkompatibilitet, utan man kan utveckla nåt i en sprint, testa, släppa, eventuella problem som slinker igenom utvecklar man bort i nästa sprint som raskt kan deployas.

Om du gör en ändring i hjulupphängningen på en bil och upptäcker att en infästning av en länkarm börjar glappa pga. vibrationer så är det inte bara att patcha dit en uppdatering. Har du då skeppat 400 000 bilar världen över så kan det bli lite jobbigt. Har man dessutom under den perioden hunnit ändra fler grejor kopplat till detta så hela hjulupphängningen inte är kompatibel så kanske du helt plötsligt har kompatibilitet till 5 olika andra komponenter som måste tas hänsyn till.

Agil utveckling funkar bra om hela kedjan från utveckling till release kan vara agil. Om du jobbar agilt med hårdvaruutveckling men samtidigt måste kunna säkerställa uppfyllnad av säkerhetskrav och olika certifieringar, och ska hålla bilarna med reservdelar, och ha en serviceorganisation som ska kunna serva bilen i 20 år framåt så kan den organisationen få det jobbigt om utvecklingen sker alltför agilt.

Jag är helt för agil utveckling, men jag inser också att det finns situationer där det inte lämpar sig, dvs där förvaltningen av resultatet från utvecklingen inte kan hänga med. Man glömmer ofta att resultatet av nåt som utvecklas faktiskt ska tas hand om efter att ändringen har tryckts ut. Särskilt när det gäller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kia EV9 har nu börjat visas upp för svensk press: https://alltomelbil.se/en-forsta-titt-pa-kia-ev9-stora-elsuve...

Tycker den ser riktigt snygg ut i det blåa

Från sidan påminner den om Mini Cooper Clubman, fast ful. Gillar Clubman men inte den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Från sidan påminner den om Mini Cooper Clubman, fast ful. Gillar Clubman men inte den där.

Är beredd att hålla med. Var riktigt ful front och fula lyktor på nya EV9. Gillar inte alls! Inser att det är en smaksak, men tycker den faktiskt var brutalt ful personligen.

Tom. den gamla Kia e-soul är i jämförelse mycket snyggare (även om den inte heller var någon direkt skönhet), vilket den nya EV9 (sidorutor bak, form) annars påminner om en del om i övrigt.

Så rent designmässigt så känns EV9 som ett par steg bak jämfört med e-soul helt klart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kia EV9 har nu börjat visas upp för svensk press: https://alltomelbil.se/en-forsta-titt-pa-kia-ev9-stora-elsuve...

Tycker den ser riktigt snygg ut i det blåa

Helt helt med.
Sett till klassen och konkurrenterna placerar den sig bra. Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX. Ingen av dom är särskilt eftertraktade för deras exteriöra design (eller har jag fel??). Från det lilla man har fått se från interiören så är det där den imponerar mer, särskilt jämfört med tidigare Kia-interiörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Helt helt med.
Sett till klassen och konkurrenterna placerar den sig bra. Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX. Ingen av dom är särskilt eftertraktade för deras exteriöra design (eller har jag fel??). Från det lilla man har fått se från interiören så är det där den imponerar mer, särskilt jämfört med tidigare Kia-interiörer.

Så en KIA för drygt 1-1,5 miljoner det trodde jag aldrig ska inte KIA vara en prisvärt märket ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så en KIA för drygt 1-1,5 miljoner det trodde jag aldrig ska inte KIA vara en prisvärt märket ?

Förutom att den där meningen är jättejobbig att läsa, den är ännu svårare att förstå.
Du menar:
Bilen kostar någonstans mellan 1-1,5 miljoner svenska kronor?
Kia brukar vara prisvärda?

Jag undrar:
Var har du fått priset ifrån?
Är inte Kia längre prisvärda på grund av den här bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Förutom att den där meningen är jättejobbig att läsa, den är ännu svårare att förstå.
Du menar:
Bilen kostar någonstans mellan 1-1,5 miljoner svenska kronor?
Kia brukar vara prisvärda?

Jag undrar:
Var har du fått priset ifrån?
Är inte Kia längre prisvärda på grund av den här bilen?

"Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX"

Alla dessa bilar kostar runt 1-1,5 miljoner. Känns bara fel för KIA har aldrig sätt dom som ett premium märke i miljonklassen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Rätt smart att kunna ladda elbil via lyktstolpar.
Tar max 30 minuter att bygga om en lyktstolpe till laddstation.

Någon som sett om detta börjat genomföras?

https://alltomelbil.se/kommuner-vill-ladda-elbilar-med-lyktst...
https://www.elinstallatoren.se/2017/11/lyktstolpen-laddar-elb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

"Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX"

Alla dessa bilar kostar runt 1-1,5 miljoner. Känns bara fel för KIA har aldrig sätt dom som ett premium märke i miljonklassen.

Återigen, i klassen (stora elsuvar), vad hittar du där? Prisvärda folkbilar för Svensson och hens familj? Förutom att listan är kort, så är alla andra bilar i den klassen dyra. Vid sidan av premiummärkena finns inte många.

Jag är inte en representant för Kia. Jag har inget att vinna på att argumentera för eller emot denna bil. Ser bara att den placerar sig bra jämte det som finns presenterat i dagsläget (BMW iX, MX, EQE SUV, EX90 etc.). Och listan kan göras ännu kortare om vi kollar på elbilar som erbjuder fler än 5 platser.

omformulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

"Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX"

Alla dessa bilar kostar runt 1-1,5 miljoner. Känns bara fel för KIA har aldrig sätt dom som ett premium märke i miljonklassen.

Att den konkurrerar med dessa bilar betyder inte att den kommer kosta lika mycket.
Det betyder snarare att den erbjuder liknande egenskaper som gör att potentiella köpare kan tänka sig att välja den över de andra modellerna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej stora grejer kan komma agilt det med, för Model Y t.ex. har de har de vid ett tillfälle plötsligt börjat göra en stor gjutning av hela framdelen av chassit i Fremontfabriken så de gick från att använda 70 olika delar till en enda del. Så generellt verkar de göra förändringar löpande och klumpar inte ihop dem till en enda stor uppdatering som uppdaterar många delar samtidigt.

Tror enda anledningen till varför de gjorde en stor förändring för Model S/X är för att den produktionslinan
var relativt liten (tillverkade kring 50k bilar om året just då) och de bara hade en i hela världen. Det gick inte heller speciellt bra för dem då det tog mycket längre tid än planerat för dem att få igång produktionslinan igen.

Alla upprepar detta mantrat om hur man gör större komponenter på Tesla som en bra grej. Det är en bra grej för Tesla, inte nödvändigtvis för köparen. Tesla gör detta för att spara pengar. Så det kan innebära ett lägre pris på bilen. MEN, det kommer nästan helt säkert göra bilen dyrare att försäkra och reparera. Speciellt krockskador kan bli svåra och dyra att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Rätt smart att kunna ladda elbil via lyktstolpar.
Tar max 30 minuter att bygga om en lyktstolpe till laddstation.

Någon som sett om detta börjat genomföras?

https://alltomelbil.se/kommuner-vill-ladda-elbilar-med-lyktst...
https://www.elinstallatoren.se/2017/11/lyktstolpen-laddar-elb...

Brukar vara väldigt små kablar till lyktstolpar. Så om detta ska göras så behöver ändå ny el dras till stolparna.
Inte helt 100% på hur små kablarna är men det läggs bara 50mm tom-rör mellan varje stolpe och i den ska det ifnnas minst 2 kablar för att ha redundans ifall något händer med stolparna.

Men om det är tillräckligt kraftiga kablar så låter det som en väldigt smidig lösning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla upprepar detta mantrat om hur man gör större komponenter på Tesla som en bra grej. Det är en bra grej för Tesla, inte nödvändigtvis för köparen. Tesla gör detta för att spara pengar. Så det kan innebära ett lägre pris på bilen. MEN, det kommer nästan helt säkert göra bilen dyrare att försäkra och reparera. Speciellt krockskador kan bli svåra och dyra att laga.

Ja det har helt klart negativa aspekter också men jag tycker ändå det är en bra sak för köparen. Bilen man får kommer vara modernare än om Tesla väntade 3 år med att förbättra de större sakerna bara för att de ville få till en refresh de kunde sälja in till folk. Så visst blir det billigare för Tesla vilket såklart är varför de gör det men köparen får en bättre bil än de annars hade fått också.

För sådana som mig som gillar att uppgradera saker blir det också roligt att uppgradera oftare då det hänt mer på kort tid. Hade jag bytt ut min i4 som jag fick förra året mot en ny nu hade jag knappt fått någonting nytt alls vilket gör det rätt ointressant att göra det. Alltså rätt så tråkigt.

Permalänk
Medlem

När det gäller försäkring och möjlighet att laga bilar med stora delar av den bärande konstruktionen av gjutna former, så känns det som att de som tror sig veta hur det kommer att bli utgår ifrån gamla tider - igen. Redan idag så är försäkringsbolag mycket mer benägna att döma ut krockade fordon, därför att det är för svårt att säkra säkerhetsfunktioner efter reparationer. Om bilen blir så skadad så att det har påverkat de gjutna delarna, så är skadan så grov att det inte är aktuellt att laga bilen.

Sen att Tesla gör detta för att sänka kostnaderna för tillverkningen är ju inte exakt detsamma som att de lurar kunderna. Tesla har ju visat att de är villiga att sänka priserna när kostnaderna sjunker.

Däremot så är det väl vedertaget vid det här laget, att få en Tesla lagad är en utdragen process. För få servicecenter och brist på reservdelar gör att kunder får vänta klart längre än normalt vid vissa typer av skador och fel.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Brukar vara väldigt små kablar till lyktstolpar. Så om detta ska göras så behöver ändå ny el dras till stolparna.
Inte helt 100% på hur små kablarna är men det läggs bara 50mm tom-rör mellan varje stolpe och i den ska det ifnnas minst 2 kablar för att ha redundans ifall något händer med stolparna.

Men om det är tillräckligt kraftiga kablar så låter det som en väldigt smidig lösning.

Tvärtom, anledningen till att det är lätt att använda lyktstolpar är att det redan finns tillräcklig matning (3-fas) ut till stolparna och att man då inte behöver dra nya kablar.
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/ladda-el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

När det gäller försäkring och möjlighet att laga bilar med stora delar av den bärande konstruktionen av gjutna former, så känns det som att de som tror sig veta hur det kommer att bli utgår ifrån gamla tider - igen. Redan idag så är försäkringsbolag mycket mer benägna att döma ut krockade fordon, därför att det är för svårt att säkra säkerhetsfunktioner efter reparationer. Om bilen blir så skadad så att det har påverkat de gjutna delarna, så är skadan så grov att det inte är aktuellt att laga bilen.

Sen att Tesla gör detta för att sänka kostnaderna för tillverkningen är ju inte exakt detsamma som att de lurar kunderna. Tesla har ju visat att de är villiga att sänka priserna när kostnaderna sjunker.

Däremot så är det väl vedertaget vid det här laget, att få en Tesla lagad är en utdragen process. För få servicecenter och brist på reservdelar gör att kunder får vänta klart längre än normalt vid vissa typer av skador och fel.

Man låter ju bli att laga bilar enbart på kostnadsincitament. Försäkringsbolaget får in en offert från verkstad på reparationen, rep. pris kontra ev. intäkt från försäljning av bilen som skrot ligger som underlag för om den ska repareras eller inte. Om då en tredjedel av bilen är skrot och knappt är möjlig att byta (läs dyr gjuten/bearbetad megastor detalj) är det ju klart att det snabbt inte är intressant att laga bilen.
Skulle tro att priserna på helförsäkringar på vissa av dessa bilar som knappt är lönt att laga kommer att sticka iväg rejält när bilarna blir äldre.

Sedan om man backar diskussionen till de stora gjutna delarna kontra mindre sammanfogade detaljer så finns det en sak till som iallafall jag hade varit försiktig med. Man undviker ofta att göra riktigt stora förändringar i en masstillverkad konstruktion på ett bräde. Det är lite dålig riskhantering att t.ex. komma på efter några är att detaljen utmattas i förtid och måste bytas = stor jättedyr reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man undviker ofta att göra riktigt stora förändringar i en masstillverkad konstruktion på ett bräde. Det är lite dålig riskhantering att t.ex. komma på efter några är att detaljen utmattas i förtid och måste bytas = stor jättedyr reparation.

Då har garantin gått ut och Tesla slipper betala. Har alltid sagt att jag hade aldrig ägt en Tesla utanför garantin och det baserar sig på hur de verkar ha tagit genvägar vid produktionen och inte testat allt grundligt innan de implementerar det så många gånger. Om det nu inte blir rättsfall av det hela såklart så de tvingas ta ansvar.

Nu börjar det komma rapporter om att det inte bara var Model S-skärmarna som gulnade utan även de äldsta skärmarna i Model 3 börjar gulna i kanterna om bilen stått i solen och blivit varm en del under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

När det gäller försäkring och möjlighet att laga bilar med stora delar av den bärande konstruktionen av gjutna former, så känns det som att de som tror sig veta hur det kommer att bli utgår ifrån gamla tider - igen. Redan idag så är försäkringsbolag mycket mer benägna att döma ut krockade fordon, därför att det är för svårt att säkra säkerhetsfunktioner efter reparationer. Om bilen blir så skadad så att det har påverkat de gjutna delarna, så är skadan så grov att det inte är aktuellt att laga bilen.
...

Medhåll, detta är ju som vanligt anekdotisk bevisning, men en arbetskollega blev påkörd bakifrån på E4:an av ett fyllo.
Han hade en knappt 2 år gammal Nissan Qashqai, lämnade in bilen på verkstad och han trodde att de skulle byta lite skärmar och lyktor bak, smällen "kändes" ordentligt men det såg inte så farlig ut när man kollade bilen. Men verkstaden meddelade att chassit var snett, vridet av krocken och de kunde inte på ett säkert sätt räta ut den. Bilen totalskrotades och han blev utlöst av försökringsbolaget.
Så ja är skadan så illa att det är inne på chassi/gjutdelar är det nog ganska ofta bilen skrotas. (redan idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

"Kia själva anger konkurrenter som Volvo EX90, EQE SUV och MX"

Alla dessa bilar kostar runt 1-1,5 miljoner. Känns bara fel för KIA har aldrig sätt dom som ett premium märke i miljonklassen.

Det står dock i artikeln som länkades att KIA själva inte avser att prissätta den som "premium". Vi får väl se senare i år om det stämmer eller ej

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det har helt klart negativa aspekter också men jag tycker ändå det är en bra sak för köparen. Bilen man får kommer vara modernare än om Tesla väntade 3 år med att förbättra de större sakerna bara för att de ville få till en refresh de kunde sälja in till folk. Så visst blir det billigare för Tesla vilket såklart är varför de gör det men köparen får en bättre bil än de annars hade fått också.

Fast det stämmer ju bara om nytt är bättre alltid liksom, och det gäller bara första köparen.

Citat:

För sådana som mig som gillar att uppgradera saker blir det också roligt att uppgradera oftare då det hänt mer på kort tid. Hade jag bytt ut min i4 som jag fick förra året mot en ny nu hade jag knappt fått någonting nytt alls vilket gör det rätt ointressant att göra det. Alltså rätt så tråkigt.

På det stora hela hade det nog varit bättre att "Tesla-fans" köpte en ny bil kanske var tredje är än varje år ändå? Miljömässigt inte minst (privatekonomiskt också, även om det ett litet tag har varit sjuka begagnatpriser som ställt det på ända).

Skrivet av Aktsu:

Då har garantin gått ut och Tesla slipper betala. Har alltid sagt att jag hade aldrig ägt en Tesla utanför garantin och det baserar sig på hur de verkar ha tagit genvägar vid produktionen och inte testat allt grundligt innan de implementerar det så många gånger. Om det nu inte blir rättsfall av det hela såklart så de tvingas ta ansvar.

Så en jättebra bil, i fyra år, sen skit?

Citat:

Nu börjar det komma rapporter om att det inte bara var Model S-skärmarna som gulnade utan även de äldsta skärmarna i Model 3 börjar gulna i kanterna om bilen stått i solen och blivit varm en del under åren.

Aha ok, så en jättebra bil i två år (så länge garantin på skärm och infotainment är), sen lever den på lånad tid?

Bilar i allmänhet har ju sakta gått allt mer mot att bli förbrukningsvaror, men Tesla verkar accelerera den utvecklingen tyvärr. Nedan XKCD kanske snart är verklighet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På det stora hela hade det nog varit bättre att "Tesla-fans" köpte en ny bil kanske var tredje är än varje år ändå? Miljömässigt inte minst (privatekonomiskt också, även om det ett litet tag har varit sjuka begagnatpriser som ställt det på ända).

Bilarna skrotas inte bara för man köper en ny, någon annan byter förmodligen sin fossilbil mot den begagnade elbilen i något led.

Privatekonomiskt säger jag som jag sa förut, nått ska man göra för pengarn, kan inte bara lägga alla på hög.

Skrivet av snajk:

Så en jättebra bil, i fyra år, sen skit?
Aha ok, så en jättebra bil i två år (så länge garantin på skärm och infotainment är), sen lever den på lånad tid?

Bilar i allmänhet har ju sakta gått allt mer mot att bli förbrukningsvaror, men Tesla verkar accelerera den utvecklingen tyvärr. Nedan XKCD kanske snart är verklighet:
<Uppladdad bildlänk>

Det är inte direkt Tesla som driver den utveckling när den är jättebra i 4 år (garantin är 4 år på allt) och sen kan man laga den på egen bekostnad med fullt mjukvarusupport från Tesla. Bilen blir inte skit för att du inte har garanti utan risken för dyrare reparationer har bara ökat.

Då är det mer bolag som BMW som blir legacy mindre än 2 år efter release som genom mjukvaran åldrar bilarna i förtid. De har gjort klart nu att de inte kommer att uppdatera befintliga bilar till senaste mjukvaran och verkar inte ge funktioner som skulle finnas vid release eller buggfixar till redan sålda bilar. Det finns också viktiga nya mjukvarufunktioner som de inte ger till äldre bilar bara för att få dem att åldras snabbare. Mjukvaran kan jag som kund inte göra något så där kan man prata om en medveten strategi för accelererad åldring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Brukar vara väldigt små kablar till lyktstolpar. Så om detta ska göras så behöver ändå ny el dras till stolparna.
Inte helt 100% på hur små kablarna är men det läggs bara 50mm tom-rör mellan varje stolpe och i den ska det ifnnas minst 2 kablar för att ha redundans ifall något händer med stolparna.

Men om det är tillräckligt kraftiga kablar så låter det som en väldigt smidig lösning.

Får hoppas det ligger rör så man enkelt kan dra om kablarna, för det tror ja kommer behövas. Det är nog inte dom grövsta idag, men nån dimension upp för att motverka spänningsfall och den last som slingan har. Så lägga på mer last känns ju som dom ändå måste dra om kablarna för att ens få ut nån kraft att tala om. Menlöst att ladda med 0.5-1kW tex.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Bilarna skrotas inte bara för man köper en ny, någon annan byter förmodligen sin fossilbil mot den begagnade elbilen i något led.

Privatekonomiskt säger jag som jag sa förut, nått ska man göra för pengarn, kan inte bara lägga alla på hög.

Det är inte direkt Tesla som driver den utveckling när den är jättebra i 4 år (garantin är 4 år på allt) och sen kan man laga den på egen bekostnad med fullt mjukvarusupport från Tesla. Bilen blir inte skit för att du inte har garanti utan risken för dyrare reparationer har bara ökat.

Men du säger ju själv att du inte vill ha en Tesla utanför garanti-tiden, vilket jag inte heller hade velat ha efter att ha åkt en del i runt tre år gamla Teslor, och efter att ha hört erfarenheterna från kollegor och vänner som kört Tesla. Risken är ju stor att reparationer blir så dyra att de inte är värda att göra, och då kommer förstås försäkringspremien att skjuta i höjden än mer från redan i dag rätt höga nivåer.

Citat:

Då är det mer bolag som BMW som blir legacy mindre än 2 år efter release som genom mjukvaran åldrar bilarna i förtid. De har gjort klart nu att de inte kommer att uppdatera befintliga bilar till senaste mjukvaran och verkar inte ge funktioner som skulle finnas vid release eller buggfixar till redan sålda bilar. Det finns också viktiga nya mjukvarufunktioner som de inte ger till äldre bilar bara för att få dem att åldras snabbare. Mjukvaran kan jag som kund inte göra något så där kan man prata om en medveten strategi för accelererad åldring.

Men man kan i alla fall reparera bilen i ganska många år, vilket för de allra flesta borde vara väldigt mycket viktigare än att man har senaste mjukvaran. Sen är det förstår riktigt pissigt att inte leverera utlovad funktionalitet eller bugfixar, men det låter också ganska otroligt att de skulle agera så. Om inte av andra orsaker än att de utsätter sig för en stor risk att bli stämda och behöva köpa tillbaka dessa bilar.

Min BMW fick uppdateringar löpande under tiden jag hade den, vilket väl var bra på det stora hela, uppdaterade kartor är ju bra exempelvis, men de plockade också bort funktionalitet som jag uppskattade i uppdateringarna (Spotify-integrationen) så på det stora hela så var det väl ett steg åt sidan mer än en klar uppgradering.

BMW's kursändring mot att låsa in saker bakom prenumerationer tycker jag är minst sagt tveksamt dock. För ren mjukvarufunktionalitet som faktiskt kräver investeringar för att hålla uppdaterad, som kartorna exempelvis, kan det väl vara ok, men att låsa in hårdvara som finns i bilen bakom en månadskostnad är konsumentfientligt i mina ögon. Förhoppningsvis behåller de möjligheten att köpa loss funktionerna permanent med en större betalning, vilket mildrar det en aning, men fortfarande riktigt snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men du säger ju själv att du inte vill ha en Tesla utanför garanti-tiden, vilket jag inte heller hade velat ha efter att ha åkt en del i runt tre år gamla Teslor, och efter att ha hört erfarenheterna från kollegor och vänner som kört Tesla. Risken är ju stor att reparationer blir så dyra att de inte är värda att göra, och då kommer förstås försäkringspremien att skjuta i höjden än mer från redan i dag rätt höga nivåer.

Skulle tro att maskinskadeförsäkringsdelen kommer putta upp Tesla till att kosta som tyskarna gör över tid när man får mer data, min i4a kostar mycket mer att försäkra än mina Model 3 gjorde och ligger mer på Model S-nivå t.ex..

Skrivet av snajk:

Men man kan i alla fall reparera bilen i ganska många år, vilket för de allra flesta borde vara väldigt mycket viktigare än att man har senaste mjukvaran. Sen är det förstår riktigt pissigt att inte leverera utlovad funktionalitet eller bugfixar, men det låter också ganska otroligt att de skulle agera så. Om inte av andra orsaker än att de utsätter sig för en stor risk att bli stämda och behöva köpa tillbaka dessa bilar.

Min BMW fick uppdateringar löpande under tiden jag hade den, vilket väl var bra på det stora hela, uppdaterade kartor är ju bra exempelvis, men de plockade också bort funktionalitet som jag uppskattade i uppdateringarna (Spotify-integrationen) så på det stora hela så var det väl ett steg åt sidan mer än en klar uppgradering.

BMW's kursändring mot att låsa in saker bakom prenumerationer tycker jag är minst sagt tveksamt dock. För ren mjukvarufunktionalitet som faktiskt kräver investeringar för att hålla uppdaterad, som kartorna exempelvis, kan det väl vara ok, men att låsa in hårdvara som finns i bilen bakom en månadskostnad är konsumentfientligt i mina ögon. Förhoppningsvis behåller de möjligheten att köpa loss funktionerna permanent med en större betalning, vilket mildrar det en aning, men fortfarande riktigt snålt.

Man kan reparerar Teslan i massa år också, det är väl bara det att risken för fel är högre än för BMWn. Man verkar inte bli ruinerad på att äga den dock eftersom folk haft bilarna i massvis med år redan men jag hade inte tagit den risken själv efter att ha sett vilka fel som kan uppstå. Det räcker med någon halvdyr reparation för att komma för nära kostnaden av att ha en ny bil för att motivera att köra en 4 år gammal för mig. För andra gäller såklart andra gränser.

BMW å andra sidan verkar helt enkelt inte bry sig om att stödja redan sålda bilar med mjukvara, de kör på samma tankar som gammeltillverkarna alltid haft att när man fått pengarna från kunden kan man skita i dem. Jag tycker det är illa nog att de inte vill fortsätta ge ny mjukvarufunktionalitet till redan sålda bilar men att de inte ens ordnar det som skulle finnas vid lansering är galet.

Mjukvara är mer centralt idag än tidigare och tillverkaren bör hålla den uppdaterad till det senaste i flera år på samma sätt som t.ex. telefontillverkarna gör, det är en sak som Tesla har fattat förlänger ”hållbarheten” på bilen. Det är väl därför folk är villiga att ha överseende med vissa andra brister i kvaliteten med bilarna, man slipper iaf planerat åldrande via mjukvaran.

Just för elbilar blir jag lite extra orolig över BMWs gammaldags inställning för där behöver man ju ha deras support längre för att t.ex. navigationen skall ha laddstationerna i sig. De har redan visat att de bara lägger in de stationerna där de verkar få kickback om man använder BMW-laddkortet så frågan är hur uppdaterad den kommer vara över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det stämmer ju bara om nytt är bättre alltid liksom, och det gäller bara första köparen.
På det stora hela hade det nog varit bättre att "Tesla-fans" köpte en ny bil kanske var tredje är än varje år ändå? Miljömässigt inte minst (privatekonomiskt också, även om det ett litet tag har varit sjuka begagnatpriser som ställt det på ända).

Vill inte lägga mig i er lite mer interna debatt och "fight" för mycket, men tycker det är tråkigt när "tesla-fans" och liknande uttryck kommer upp i debatten. Om jag inte minns rätt så kör Aktsu dessutom inte Tesla, utan BMW, men oavsett tråkigt med den typen av diskussionston i forumet (om det hade varit så att Aktsu körde Tesla). Är ingen skillnad mot när argument tryter mellan iPhone och Android, och debattanterna då börjar dra datorkrigskort som "Google-fans", "Apple-fans", etc. Aldrig kul eller ens bra för debatten.

Att det kommer ut fler beg. elbilar på marknaden tror jag dessutom inte är en dålig sak. Om vi som har det gott ställt och råd att hålla oss med nya elbilar, kan hjälpa till att få ut beg. elbilar på marknaden så är väl det bara en bra sak tycker jag.

Skrivet av snajk:

Bilar i allmänhet har ju sakta gått allt mer mot att bli förbrukningsvaror, men Tesla verkar accelerera den utvecklingen tyvärr. Nedan XKCD kanske snart är verklighet:
<Uppladdad bildlänk>

Det kan ju gå åt båda håll. Tesla, tack vare sina mjukvaruppdateringar, förlänger ju livet på deras produkter. Precis som Apple ofta förlänger livet på deras produkter genom långa perioder med bra mjukvaruuppdateringar. Något som nu även fått Samsung att förbättra sig på den punkten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Får hoppas det ligger rör så man enkelt kan dra om kablarna, för det tror ja kommer behövas. Det är nog inte dom grövsta idag, men nån dimension upp för att motverka spänningsfall och den last som slingan har. Så lägga på mer last känns ju som dom ändå måste dra om kablarna för att ens få ut nån kraft att tala om. Menlöst att ladda med 0.5-1kW tex.

Som jag nämnde ovan så behövs det inte eftersom det är 3-fas till dom flesta lyktstolpar, det är därför dom är lätta/lämpliga att göra om till laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag nämnde ovan så behövs det inte eftersom det är 3-fas till dom flesta lyktstolpar, det är därför dom är lätta/lämpliga att göra om till laddare.

Att man har dragit fram trefas betyder inte i sig att anläggningen är dimensionerad för stora uttag av extra ström. Den skulle kunna vara det, men någon sådan automatik finns knappast. Beroende på vad det är för anläggning bör det förvisso ha uppstått mer marginal för det fall att anläggningen ursprungligen är byggd för kvicksilver eller natrium och är konverterad till LED.

Vi kan ju tänka oss samma argument för min elspis. Där är det också framdraget trefas. Hur bra tror du det går om jag sätter dit en 11 kW laddare på samma kabel/avsäkring och sedan vill använda spisen ordentligt samtidigt som laddaren?