Back-up lösning av VM i ESXi free?

Permalänk
Medlem

Back-up lösning av VM i ESXi free?

Hej,

har ni något tips på lösning för back-up av virtuella maskiner in VMware ESXi Free som har ett grafiskt gränssnitt? Altaro Back-up verkade trevligt men det fungerade endast under trail versionen. Vill helst slippa att bygga och exekvera SSH script om det går.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej,

har ni något tips på lösning för back-up av virtuella maskiner in VMware ESXi Free som har ett grafiskt gränssnitt? Altaro Back-up verkade trevligt men det fungerade endast under trail versionen. Vill helst slippa att bygga och exekvera SSH script om det går.

Mvh
Anders

Jag tror problemet är att gratisversionen av ESXi inte har så mycket APIer att peta på, vilket väl är vad de vedertagna backuplösningarna använder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Gratisversionen av ESXi stödjer inte de API:er som krävs för att ta backup på VM-nivå.

Du får ta mer traditionell backup från inuti den virtuella maskinen, eller byta till t.ex. Hyper-V Server

Permalänk
Medlem

Annars kanske även Proxmox kan vara ett gott alternativ, den har backuplösning inbyggt, du kan köra både VM's och containrar och importera .VDI's.
Även ZFS stöds.

https://www.proxmox.com/en/

Fast gillade du backup-programvaran du använde under trial-perioden kanske du hellre köper dig en licens än byter VM-miljö?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Testa Nakivo. De har en gratis version. Använder deras programvara både privat och i arbetet.
Rekommenderas starkt.

https://www.nakivo.com/resources/download/free-edition/

Mvh D

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Medlem

@AndersL:
Om du inte nödvändigtvis måste köra vmware så skulle jag rekommendera att titta XCP-NG. Med xcp-ng center får du allt du behöver gratis. Jag kör löpande snapshots som backup på dem. Jag gillar inte webguit, men vill du ha lite extra funktioner så kan man köra XO. Allt är gratis och alla funktioner som du får i vmware ingår. Iaf för hemanvändare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för svaren, är det någon som vet vad en betalversion av ESXi kostar? Då det är ett hobbyprojekt så känns löpande licenskostnader på flera tusen per år väl högt. Vid nästa hobbyserver kanske det blir läge att titta på annan hypervisor än ESXi.
Jag såg nu att Iperius Back-up verkar ha en lösning: https://www.iperiusbackup.net/en/backup-esxi-and-vsphere-free...
Det kan ju vara värt 219 Euro för en engångs licens i så fall.

Mvh
ANders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej
Tack för svaren, är det någon som vet vad en betalversion av ESXi kostar? Då det är ett hobbyprojekt så känns löpande licenskostnader på flera tusen per år väl högt. Vid nästa hobbyserver kanske det blir läge att titta på annan hypervisor än ESXi.
Jag såg nu att Iperius Back-up verkar ha en lösning: https://www.iperiusbackup.net/en/backup-esxi-and-vsphere-free...
Det kan ju vara värt 219 Euro för en engångs licens i så fall.

Mvh
ANders

Eftersom det är hobby projekt du du kör så kan du regga dig för VMUG!

https://www.vmug.com/membership/vmug-advantage-membership

Kostar ca 1800:- per år men du får tillgång till alla produkter som vmware har, finns en begränsing på 32 cores om du kör vsphere 7.0 Kolla kompabilitetslistan bara så din hårdvara har stöd för 7.0. Tror 6.7 finns att regga sig för ännu också.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

@Chichin:

Tack för tipset! Skall titta på det :-).

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

@Chichin:

Tack för tipset! Skall titta på det :-).

Mvh
Anders

Om man vill lära sig mer om vmware så är VMUG ovärderligt!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Annars kanske även Proxmox kan vara ett gott alternativ, den har backuplösning inbyggt, du kan köra både VM's och containrar och importera .VDI's.
Även ZFS stöds.

https://www.proxmox.com/en/

Fast gillade du backup-programvaran du använde under trial-perioden kanske du hellre köper dig en licens än byter VM-miljö?

Jag hade också tänk tipsa om Proxmox, som ju som sagt har inbyggd backup för VM:s.
Det jag saknar hos Proxmox däremot är ett enkelt sätt att ta backup på själva hosten, är det inte konstigt att de saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag hade också tänk tipsa om Proxmox, som ju som sagt har inbyggd backup för VM:s.
Det jag saknar hos Proxmox däremot är ett enkelt sätt att ta backup på själva hosten, är det inte konstigt att de saknas.

Jo, brukar ofta vara något av ett problem i sig med att ta backup på live-system.
Speciellt då systemet används, eftersom backuper kan ta tid, samt att data kan hinna förändras under den tid det tar att göra backupen.

Men det finns allehanda metoder för det också. Även kommersiella sådana.
-Om man ej väljer att betala för Proxmox supporten -vilket givetvis inte måste göras- men kan vara väl värt det om man baserat sin miljö på Proxmox.

Det är inte ovanligt att man, som en enkel lösning bootar, med någon linuxdist livesticka och sedan använder ett tomt USB-media och helt sonika gör en dd-image av systemdisken till det tomma mediat.

VM's lägger du oftast på något eget storage back-end och ej på samma disk, så systemdisken bör inte vara så enormt stor utan kan rymmas på ett lite större USB-media, alt. extern HDD.

Nackdelen är att du inte kan utföra ovan metod "live".
Man bör även tänka på att göra backuper av VM's till annat fysiskt media eller ställe såsom en NAS eller liknande.

Sedan, som ett andra steg, bör man även ställa sig frågan om det är just backup eller redundans man är ute efter i det läget.
Proxmox har likt många andra lösningar möjlighet till klustring av flera noder, RAID mm.

-Fast om upptiden inte är lika viktig kan dd vara en av de simplaste "raka spåret" lösningar som finns för system-backuper i Linux-världen.

Personligen brukar jag sällan lägga något större värde vid själva host-systemet utan mer krut på att backa upp själva VM:arna/Containers samt de config filer jag varit inne och pillat i.
Behöver själva hosten ominstalleras gör jag det, då det är en hyfsat enkel procedur och det mesta sker automatiskt, sedan pekar man ut sina gamla stores, editerar/kopierar sina config filer och tar vid igen nästan direkt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jo, brukar ofta vara något av ett problem i sig med att ta backup på live-system.
Speciellt då systemet används, eftersom backuper kan ta tid, samt att data kan hinna förändras under den tid det tar att göra backupen.

Men det finns allehanda metoder för det också. Även kommersiella sådana.
-Om man ej väljer att betala för Proxmox supporten -vilket givetvis inte måste göras- men kan vara väl värt det om man baserat sin miljö på Proxmox.

Det är inte ovanligt att man, som en enkel lösning bootar, med någon linuxdist livesticka och sedan använder ett tomt USB-media och helt sonika gör en dd-image av systemdisken till det tomma mediat.

VM's lägger du oftast på något eget storage back-end och ej på samma disk, så systemdisken bör inte vara så enormt stor utan kan rymmas på ett lite större USB-media, alt. extern HDD.

Nackdelen är att du inte kan utföra ovan metod "live".
Man bör även tänka på att göra backuper av VM's till annat fysiskt media eller ställe såsom en NAS eller liknande.

Sedan, som ett andra steg, bör man även ställa sig frågan om det är just backup eller redundans man är ute efter i det läget.
Proxmox har likt många andra lösningar möjlighet till klustring av flera noder, RAID mm.

-Fast om upptiden inte är lika viktig kan dd vara en av de simplaste "raka spåret" lösningar som finns för system-backuper i Linux-världen.

Personligen brukar jag sällan lägga något större värde vid själva host-systemet utan mer krut på att backa upp själva VM:arna/Containers samt de config filer jag varit inne och pillat i.
Behöver själva hosten ominstalleras gör jag det, då det är en hyfsat enkel procedur och det mesta sker automatiskt, sedan pekar man ut sina gamla stores, editerar/kopierar sina config filer och tar vid igen nästan direkt.

Ominstallation av hosten är ju som sagt ganska snabbt och enkelt gjort.
Men det jag efterlyser är en "config-backup" så att man med ett klick kan spara ner allt som behövs för att kunna återsälla efter en ominstallation.
Jämför med tex pfSense som förutom "Auto Configuration Backup" som sparar backuperna krypterat på Netgates servrar, också har en manuell backupfunktion där hela configen sparas ner i en xml-fil, som man kan köra efter en ominstallation så man på en gång är tillbaka där man tidigare var, även all tillägg som var installerade installeras igen helt automagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej
Tack för svaren, är det någon som vet vad en betalversion av ESXi kostar? Då det är ett hobbyprojekt så känns löpande licenskostnader på flera tusen per år väl högt. Vid nästa hobbyserver kanske det blir läge att titta på annan hypervisor än ESXi.
Jag såg nu att Iperius Back-up verkar ha en lösning: https://www.iperiusbackup.net/en/backup-esxi-and-vsphere-free...
Det kan ju vara värt 219 Euro för en engångs licens i så fall.

Mvh
ANders

VMware har faktiskt priser i sin online shop.

Billigaste alternativet är vSphere Essentials Kit för €706 inkl. 1 års support, €840 med 3 års support. Detta är en engångskostnad men för att få tillgång till nya versioner krävs aktiv support vilket man kan förlänga separat.
https://store-eu.vmware.com/vmware-vsphere-essentials-kit-285...

vSphere Essentials Kit ger 6 CPU licenser för ESXi (max 3 hostar med två CPU sockets vardera) + vCenter Server Essentials.

Det finns ett vSphere Essentials Plus Kit för 6139 euro också som bland annat ger tillgång till vMotion och High Availibility.

vSphere Standard ligger annars på €1552 (1 CPU), vSphere Enterprise Plus på €5321, vCenter Server Foundation €2561 (max 4 hostar) och vCenter Server Standard på €9145.

På grund av AMD så verkar man också ha infört en max begränsning om 32 cores per CPU-licens, dvs en 64-core processor kräver två CPU licenser.

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört gratisversionen av Thinware vBackup som klarar ESXi free:
https://www.thinware.net/Products/ThinwarevBackup/tabid/202/D...

Var några år sedan så vet inte inte hur det utvecklats, men då dög det alldeles utmärkt för backning av singelhostar.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

En samvetsfråga - hur många av er har verkligen provat era backupper - helst på bare metall och se att få upp det igen och hur lång tid det tar ???

Gjorde en backup av en standalone winserver med dess egna windows-server-backup (som inte ens är aktiverad default utan måste klydda i powershell för att få igång det - för GUI:t som gnäller att det inte är aktivt - ger inga som helst tips på hur man får det aktivt igen utan man måste surfa på det) och det sägs skall ge en bare-metall backup.

- för mig är en bare metall-backup att man koppla in sin lagrings-USB disk med sin backup, starta datorn och i BIOS (F12) - välja att boota från lagringsdisken och sedan kan starta återställningen. Men icke - man skall tydligen ha en windows server installationsskiva eller på annan media i bootbar form i beredskap också och dessutom av rätt version av windows server och exakt den typen och region mm. som är installerad!!?? Vet man inte om det så står man där med sin backup och det kommer ta tid till att försöka hitta rätt versioner av server, att bränna ut på bootbar media och läsa på hur en återställning skall göras...

(provade först med macrium reflect free - men den går inte att köra på win-server-OS visade det sig - båda använder sig av VSS för MS egna version av snapshot utan det handlar mer om hur datat sedan levereras och vilken form)

Det är sådana hinder man stöter på den dagen det havererar och det är ej provad backupåterställningsprocedur

Har man provat proceduren innan så kanske man ser till att ha en iso-image av windowsinstallationsskivan av rätt sort på sin lagringsdisk (och kan bränna ut en USB eller DVD vid behov om den man redan bränt ut har försvunnit) och att det är provat att hela kedjan fungerar ihop!!