Permalänk
Medlem

[Scratch] SFF/m-ITX i akryl

Hoj!

Monterade ihop min första dator för några veckor sedan vilket var riktigt kul. Chassiet kändes lite i största laget på skrivbordet (22 liter) med rätt mycket outnyttjat utrymme så efter att ha surfat runt lite föddes idén att testa bygga mitt egna chassie istället. Mest som en kul grej, jag gillar att pyssla och har inget annat projekt just nu. Har lånat mycket inspiration från Louqe S1, kombinerat med chassiet jag har nu (Raijintek Metis Evo). Tanken är ett litet chassie som smälter in bra med mina vita högtalare.

Bygget då, blir rätt simpelt då jag inte har någon verkstad. Valde akryl för möjligheten att kunna böja till kanterna för att efterlikna formen från nämnda högtalare. Mått blir 30x16x22 (10.5 liter). Skulle ursprungligen ha blivit lite större men gick åt en del akryl för att lära mig hantera det och fick helt enkelt justera efter materialet jag hade hemma. Återigen mest ett kul projekt, något jag säkerligen kommer få revidera framöver. Kommer använda ATX PSU då jag precis köpt ett sånt till mitt nuvarande bygge.

Väldigt simpel skiss (om någon kan tipsa hur man linjerar hålen i Sketchup är jag tacksam). Får se hur jag gör ventilationshålen, blir väldigt mycket borrande såhär så kanske blir nån form av slits istället.

Arbetsbänken

Testade lite olika metoder för att böja till plasten, slutade med denna

Botten kommer bli 2x3mm mdf, blir ett lager i bakkant för I/O. Botten ska sågas ur och täckas med galler för bra luftflöde. Hoppas kunna ha stöd för 240mm AIO. Böjde till några vinkeljärn av aluminium. Skruvarna ska givetvis slipas ner

Syns dåligt men snidat ihop en front här. Den kommer sågas ur för att kunna agera stomme åt 120/140mm intagsfläkt, detta kläs sedan med galler och högtalarmatta

Så långt jag kommit hittills. Kommentarer och tankar välkomnas.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Ska du sätta leds på kortsidan så att allt lyser sådär lite svagt? Fint projekt!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Ska du sätta leds på kortsidan så att allt lyser sådär lite svagt? Fint projekt!

Tack! Kan eventuellt bli en led/ rgb strip som klistras runt fönstret men det beror helt på att jag får till helheten nog fint för att det ska vara värt besväret. Även inbygd rgb på moderkortet.

Pysslat en del nu ikväll och börjar se hur det hela kommer ihop på ett bra sätt, valde dock att skippa aio stöd då jag ändå inte har den redan och detta blir nog mest en prototyp. Bilder kommer senare.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Har knåpat vidare, allt tar lite längre tid än man tror.

Egentligen skulle PSUn varit åt andra hållet, men chassiet blev lite smalare än planerat så fick revidera den planen. Osäker på hur stor nytta fläkten i fram kommer göra (PSUn är semi-aktiv) men har extra fläktar så kan lika gärna montera den

Vinkeljärn för att fästa sidkåpan mot botten. Slipar båda komponenterna för bättre fäste, vanligt superlim används

Startknapp monterad. Har inte hittat någon bra front I/O panel, tror jag kör såhär sålänge.

Måttar ut moderkort och håltagning

Intagsfläktar i botten, 2x92mm. Blir slim 120mm utblås i taket ovanför.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Vilket roligt projekt. Som en brödrost

Permalänk
Medlem

Schysst idé. Roligt att jobba med akryl/plexi. Skulle nog behållt skyddsplasten på medan man arbetar med det, har ju en tendens till att repas ganska lätt.

Som Emrik skre skulle det där nog se väldigt trevligt ut med LED/RGB belysning.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods