Hur döpa filer för maximal systemkompatibilitet?
Jag behöver veta hur man döper filer, på ett sätt som gör att filnamnet i princip aldrig blir till ett hinder för olika system eller applikationer att använda filen – även enklare system.
Vad jag tänker på, mer specifikt, är att om man använder specialtecken eller ovanliga tecken i filnamnet – t.ex. ”é” eller åäö, eller "ç", eller ett utropstecken, eller ”&” eller ett kolon – eller om man använder dubbla mellanslag, eller har punkt som förstatecken i filnamnet, eller har filnamn längre än 256 tecken, så kan filnamnet i sig bli svår att överföra mellan vissa system, över internet eller andra medium. Jag behöver ha det så enkelt att det i princip inte kan strula, fast helst utan att man behöver gå tillbaka till 1968 års standard.
Det kan även bli svårt att formulera korrekt webbadress till en fil med avancerat filnamn. För många år sen var det halvt standard att använda så kallade 8.3 filnamn för att göra filnamnen kompatibla med DOS. Dvs filnamnet fick högst bara 8 tecken långt, och filändelsen fick vara max 3 tecken lång. ”Min_strandbild.jpeg” gick inte alltid att använda, men Strand11.jpg funkade.
Jag vill hitta en slags mall att använda, en mall som avgör vilka tecken man kan och inte kan använda, så att man eliminerar det här problemet överhuvudtaget. Det kanske inte går att eliminera helt, men åtminstone ta bort risken. Men olika servrar och även olika operativsystem har olika relation till tecken i den utökade tabellen.
Filerna jag talar om, är självständiga användarfiler - som mediafiler i olika format, samt textdokument, PDF, bildfiler m.m. - och inga exekverbara- eller system-filer eller script eller liknande. Systemen som dessa filer behöver kunna användas på, är webbadresser, i mobiltelefoner (även några år gamla telefoner), internetöverföringar, webbläsare och i en del videoprogram som Premiere och dylika. Tänk att filnamnen är filer i en stor katalog med filer, som ska användas till multimedia professionellt, och dessutom förhandsgranskas av olika tyckare och proffs på vägen (dela ut low-fi förhandsgranskningar via nätet för åsikter).
Vi använder dessutom Webdav (32-bit) som filöverföring mellan lokala enheter och samarbets-servern. Filerna kan även komma att användas i presentations-apparatur i konferenslokaler m.m. och filerna behöver även kunna skickas över FTP och http ibland.
Funkar det t.ex. precis alltid att ha mellanslag i filnamnet? Eller är det så pass fortfarande att man bör ersätta mellanslag med underscore för att vara kompatibel?
Hur undviker man sånt här med filnamn som strular till det, på bästa sätt?
Vilka tecken är ok och vilka är inte ok?
Hur känsliga är systemen idag?
Finns det färdiga standards som man kan titta på?
Tackar för tips