bootbar cd-skiva som i sin tur bootar ett usb-minne?

Permalänk

bootbar cd-skiva som i sin tur bootar ett usb-minne?

Jag har en gammal laptop där det inte finns möjligheten att boota från usb-minne i bios.

Kan man på något vis göra en bootbar cd-skiva som i sin tur bootar ett usb-minne automatiskt?

Permalänk
Medlem

Du kan skriva en ISO-bild på en CD-skiva med hjälp av Rufus och jag har för mig att Windows' installationsverktyg också har den möjligheten.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Millhouse:

Jag har en gammal laptop där det inte finns möjligheten att boota från usb-minne i bios.

Kan man på något vis göra en bootbar cd-skiva som i sin tur bootar ett usb-minne automatiskt?

Det enkla svaret är per definition nej för du kan inte boota 2 gånger i serie.
Du kan däremot boota från cd för att starta nått program du knåpat ihop för att läsa in data från ett usbminne.
Vad är det du försöker göra ?
Ska du installera os på en gammal dator så är det troligen en startdisk till win du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan lägga in Plop boot manager på en cd
https://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt.bin.html

Beroende på vad du ska boota kan det även finnas andra lösningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@mrqaffe: Tanken var att använda laptopen som en pihole och köra raspbian från ett usb-minne på laptopen för att slippa använda mig av en hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Du kan lägga in Plop boot manager på en cd
https://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt.bin.html

Beroende på vad du ska boota kan det även finnas andra lösningar.

Tack! Det här ska provas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Millhouse:

Tack! Det här ska provas

Kan du inte köra helt från cdn i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte köra helt från cdn i så fall ?

Hmm du menar boota rasbpian från cd och installera pihole på usb-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Du kan skriva en ISO-bild på en CD-skiva med hjälp av Rufus och jag har för mig att Windows' installationsverktyg också har den möjligheten.

Kan ju annars bara högerklicka på ISO filen och trycka på Bränn till skiva?

Permalänk
Hedersmedlem

Linux är ju enkelt på det viset att du kan ha boot-partitionen på ett ställe, readonly som en cd går bra, och sedan läsa root från var som helst. Om du letar lite kan du nog hitta instruktioner för hur man gör för att boota linux från cd och montera root från en usb-disk.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

En ganska vanlig arrangemang i RPI att man bootar från skrivskyddad microSD och arbetar mot USB med lagring av något slag - av anledning att microSD-minnet snabbt skrivs sönder sig då deras wearlevling är inte alls i närheten på samma nivå som en riktig SSD och en bättre SSD-liknande jobbande USB-sticka som Sandisk extreme pro och motsvarande.

en billig USB-sticka kan slitas ut fort den också då deras chip är inte mycket bättre än det som används i SD-minnen (och SD-minne är ändå bättre än microSD av samma klass i det avseende då microSD har reducerats ytterligare för att få ned värmeutvecklingen från kontrollogiken)

Permalänk

Tack för bra svar alla! Nu har jag en hel del att grotta ner mig i.