Permalänk
Medlem

Rundstrålande 4g mimo antenn?

Hallå alla experter!

Har flyttat ut i skogen och behöver en utomhusantenn för att boosta min kontakt med omvärlden. Eftersöker en bra 4g mimo antenn som är rundstrålande.

Har kollat på märket Poynting. Någon som har tips bra bra utländsk sida där man kan köpa dessa billigare?

Tips på andra antenner som är köpvärda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du har dålig täckning vill du väll ha en riktad antenn?

Permalänk
Medlem

Mmm, håller med @Sions. Du lär ju knappast flytta runt antennen vidare ofta, så en riktad är nog vad du är ute efter. Sen vet jag inte: brukar 4G byggas med MIMO? För om inte masten du kopplar upp dig mot har stöd för MIMO så vinner du inget på att utrusta din sida med det. Men vet som sagt inte hur man bygger 4G 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Rundstrålande kan vara ett bättre alternativ om man inte har fri sikt till masten.
Har man fri sikt så är en riktantenn det bästa valet.
Allmänt sett så är Poynting ett seriöst företag när det gäller antenner.
Mimo är ett måste om man vill komma upp i fart och finns alltid för alla 4G band.

En rundstrålande antenn har mindre förstärkning än en riktantenn så det är viktigt att ha så kort antennsladd som möjligt.

Enklast att hitta ett bra pris är på amazon i Tyskland eller UK.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ca 600 meter till masten och det är inte fri sikt så rundstrålande är enda alternativet.

Jag är inte så insatt i bra märken på antenner, vad finns det för något som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Ca 600 meter till masten och det är inte fri sikt så rundstrålande är enda alternativet.

Jag är inte så insatt i bra märken på antenner, vad finns det för något som är bra?

Vilken leverantör av mobilt bredband har du idag där det är ca 600 meter till masten?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tele2. Det är ett berg och en skog mellan mig och masten. Laddar jag hem något går det mellan 5-50 kb/s. Har kontaktat Tele2 och ansett att det är märkligt med tanke på närheten till mast. Tyvärr bara ointresse från Tele2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga tvärtom riktantenn är ett måste om det inte är fri sikt.
Men allt i högre frekvenser behöver nästan fri sikt, träd och skog dämpar lite men berg går inte.

Tror 4G är inom UHF bandet så du borde kunna använda en vanlig yagi tv-antenn, borde finnas folk som typ ger bort.
Om berget inte är alldeles för högt kan du behöva en mast.

Om din operatör vägrar att åka ut och mäta din mottagning så hade jag försökt hitta en radioamatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tele2. Det är ett berg och en skog mellan mig och masten. Laddar jag hem något går det mellan 5-50 kb/s. Har kontaktat Tele2 och ansett att det är märkligt med tanke på närheten till mast. Tyvärr bara ointresse från Tele2.

Om jag vore du skulle jag ordna ett kontantkort från Telia samt Tre. Det är dessutom gratis. Ladda med en rimlig datamängd och ta en telefon, surfplatta eller om du har en 4G router och testa respektive kort och se vilka hastigheter du kommer upp i. Testa gärna vid olika tillfällen (09:00, 12:00, 15,00, 18,00 och 21:00) för att se hur nätet beter sig.

Är mycket tveksam till att du kommer upp i högre hastigheter även med extern antenn. Hade samma bekymmer hos en bekant där Tre och Telia var bäst. Hade hellre gått vidare med Telia i det fallet men Tre var bäst i pris och fungerade med 100% mottagning med en TP-Link 4G router. Externa antennen vi fick från Tre hjälpte ingenting.

Han hade också masten från Telenor bakom ett berg samt skog. Tre och Telia hade bättre lägen på deras master.

Startpaket för Bredband: https://www.tre.se/privat/handla/kontantkort/oversikt/

Telia startpaket: https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/p...

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag ska testa och se vad för skillnad jag får med mitt nya 4g modem i jämförelse med att jag använder mobilen som hotspot. Kan inte tänka mig att det inte blir någon skillnad med en extern takmonterad antenn.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det hjälper här men sitter i liknande situation, fast i tätort, där jag har svårt att få bra 4G-mottagning med Tele2. Försökte köra mobil som hotspot, sedan ZTEs skitmodem men gav upp förrförra helgen och köpte en TP Link Archer MR600 som underlättar en hel del. Betydligt stabilare med denna, får ut 10-15Mbit (wooohooo......) med medföljande antenner och funderar på att köpa än bättre antenner. Min fiberinstallation ser ut att ha skjutits upp på obestämd tid, de grävde ner till fastigheterna runt om men skippade mitt lägenhetshus så får se när det väl blir av.

4G är fan skit. Hade underlättat om Telia erbjudit anslutningar folk faktiskt behöver och inte deras dyra skitanslutningar med begränsad datamängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade underlättat om Telia erbjudit anslutningar folk faktiskt behöver och inte deras dyra skitanslutningar med begränsad datamängd.

Mig veterligen så erbjuder Telia ”Mobilt Bredband” utan begränsning. Ring och hör med dom! Ska även finnas på deras hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Mig veterligen så erbjuder Telia ”Mobilt Bredband” utan begränsning. Ring och hör med dom! Ska även finnas på deras hemsida.

Jag hittar bara 120GB mobilt bredband som högst. Däremot finns mobilabb som obegränsat, för 589kr/m

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag hittar bara 120GB mobilt bredband som högst. Däremot finns mobilabb som obegränsat, för 589kr/m

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet

Här kan du läsa mer. Dock måste man beställ det via deras kundtjänst.

Skulle fortfarande beställa hem kontantkorten (gratis) från Telia & Tre och testa hastigheterna enligt förslaget ovan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet

Här kan du läsa mer. Dock måste man beställ det via deras kundtjänst.

Skulle fortfarande beställa hem kontantkorten (gratis) från Telia & Tre och testa hastigheterna enligt förslaget ovan.

Intressant, tack! Den där sidan har jag inte hittat innan när jag letat. I mitt fall så känns det inte aktuellt att låsa i 12 månader då fiber installationen rimligtvis bör ske innan. Men det kan mycket väl vara den bästa lösningen.

Att testa de olika leverantörerna är ett bra tips som bör göras med

Permalänk
Medlem

@Gorian: All 4G/LTE kör "MIMO", har du inte en "MIMO"-antenn bör du ha en separat för sändning respektive mottagning för bäst resultat.

@anon5930: Fungerar det inte bra med Tele2/Telenor (delar 4G/LTE-nät) så är det nog bara Tre som gäller. Tre obegränsat kan du beställa utan bindningstid. Testa med antenn först, men kontantkort för Tre kan du beställa kostnadsfritt för att se hur det står till med mottagningen där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Gorian: All 4G/LTE kör "MIMO", har du inte en "MIMO"-antenn bör du ha en separat för sändning respektive mottagning för bäst resultat.

@anders190: Fungerar det inte bra med Tele2/Telenor (delar 4G/LTE-nät) så är det nog bara Tre som gäller. Tre obegränsat kan du beställa utan bindningstid. Testa med antenn först, men kontantkort för Tre kan du beställa kostnadsfritt för att se hur det står till med mottagningen där.

Provat 3 innan, erbjuder bara slött 3G här. Sen är det ju som du är inne på att vi faktiskt inte har några fler leverantörer. Telia hade nog varit riktigt fin, men just 12 månaders bindningstid när kanske installationen inleds veckan efter täckning eller något sådant. Blir det en kall vinter dröjer säkert grävningen, så får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jag ska testa och se vad för skillnad jag får med mitt nya 4g modem i jämförelse med att jag använder mobilen som hotspot. Kan inte tänka mig att det inte blir någon skillnad med en extern takmonterad antenn.

Kan göra viss skillnad beroende på 4 modem eller router. Körde med Netgear AC790 på ett ställe där ingen mobiltelefon kunde få LTE/4G , där den fick mkt bra signal med sin inbyggda antenn. Även varit med om en annan plats där Androider och Iphone envisades med att försöka körta LTE/4G, mot Telia o Tele2, med dålig resultat. Samma Netgear såg iofs LTE signalerna, men som default valde den o göra mot en 3G signal med 10-20 Mbit, istf urusla 0,5 Mbit på LTE.

Så jag skulle inte säga att en smart telefon har samma signal som ett 4G modem eller 4G router, beror på hur bra intern antenn modemet/routern har, radiokrets, samt vilka begränsningar i en smart telefon som man slipper i ett modem/router.

Men skulle också rekommendera extern riktad LTE/4G antenn, som andra förespråkar, om inte byte till Telia eller Tre hjälper.

Har kört extern Poynting någon få dag o testat, men den modellen finns inte längre.

Ta även med radiokrets osv så teknikfreak inte sparkar bakåt
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Provat 3 innan, erbjuder bara slött 3G här. Sen är det ju som du är inne på att vi faktiskt inte har några fler leverantörer. Telia hade nog varit riktigt fin, men just 12 månaders bindningstid när kanske installationen inleds veckan efter täckning eller något sådant. Blir det en kall vinter dröjer säkert grävningen, så får se.

Är det inte en tätort med VDSL då? Lär fungera bättre än dina ~10 Mbit/s.

Som sagt, du får nog kolla med antenn om inte Tre har installerat ny mast/basstation sedan du kollade och 120 GB/mån inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Intressant! Tack för bra info

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du kan ju kolla om Telia kan vara ett alternativ då fibern ansluts. Då kanske du kan teckna det där mobila bredbandet och sedan växla det till deras fiber resterande bindningstid. Värt att undersöka och få det skriftligt eller inspelat i avtalet då du tecknar upp dig.

Av erfarenhet så ska du inte lita ett dugg på prognoser kring anslutning av fiber till ditt hus/lägenhet - Ordna så det är bekvämt med hastigheten så har du åtminstone något stabilt om det funkar i minst 12 månader..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Är det inte en tätort med VDSL då? Lär fungera bättre än dina ~10 Mbit/s.

Som sagt, du får nog kolla med antenn om inte Tre har installerat ny mast/basstation sedan du kollade och 120 GB/mån inte räcker.

Man stänger ner DSL-nätet i rask takt i Hälsingland, går det att få så är frågan hur länge man kan ha det kvar. Nu har man grävt ut rätt bra här men inte alla som anslutit sig. Alternativet blir 4G eller inget, framförallt dit ingen grävt ännu.

Här gräver man bokstavligt talat fibern rätt ut i skogen, möjlighet att få fiber är stora men när det väl sker är mer osäkert. Speciellt ett år som denna börjar många inse behovet av en rejälare anslutning också. Mycket generationsskiften där yngre köper hus där äldre bott som inte skaffade fiber när möjlighet fanns och får vänta.

Bästa hade varit om man lät DSL finnas kvar något år till. Runt Hudiksvall slet man bort kopparnätet för något år sedan, lite av ett lokalt skräckexempel.

Blir troligen antenn, inte riktigt bra nog som det är. Datamängd behövs, 120GB är ingenting om man börjar strömma eller spela. Jobbar man hemifrån, vilket jag själv gör igår och idag, så går det lite extra.

Övergående problem i mitt fall, men att faktiskt försöka 4G som anslutning är ett bekymmer jag aldrig ens hade haft en tanke på innan när jag hyrde kommunalt och satt på 500/100 fiber. Lite värre för trådstartaren misstänker jag. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag skulle säga tvärtom riktantenn är ett måste om det inte är fri sikt.
Men allt i högre frekvenser behöver nästan fri sikt, träd och skog dämpar lite men berg går inte.

Tror 4G är inom UHF bandet så du borde kunna använda en vanlig yagi tv-antenn, borde finnas folk som typ ger bort.
Om berget inte är alldeles för högt kan du behöva en mast.

Om din operatör vägrar att åka ut och mäta din mottagning så hade jag försökt hitta en radioamatör.

Du menar man kan få bättre täckning med en vanlig tv-antenn? Jag har superdålig mottagning i min husvagn, så då borde jag kunna ta antennen och få bättre mottagning kanske. Använder man tv kabeln med en annan koppling till modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Du menar man kan få bättre täckning med en vanlig tv-antenn? Jag har superdålig mottagning i min husvagn, så då borde jag kunna ta antennen och få bättre mottagning kanske. Använder man tv kabeln med en annan koppling till modemet?

Hittade någon som noterat våra operatörers frekvenser.
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp
Såg dock att många antenner har LTE filter, dvs blockar just de frekvenser för mobilkommunikation, då de inte vill ha den datan i tv-boxen.
UHF antennen tar inte alla frekvenser (1800-2600MHz).
Teoretisk bör det fungera om antennen inte har LTE skyddet.
Men som jag sa innan, ställer du frågan i ett forum för radioamatörer så hittar du säkert någon som försökt. (Kanske räcker att googla på det?)

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Beställde du kontantkort för att testa hastigheterna hos andra operatörer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hur gick det? Beställde du kontantkort för att testa hastigheterna hos andra operatörer?

Jag har enbart beställt 1 datakort och det är från Tele2, det var förra veckan, men har inte kommit fram ännu. Tydligen är inte bara internet långsamt här utan även postgången.

Ska se vilken skillnad ett mobilt modem gör i förhållande till mobiltelefonen först. Sedan eventuellt extern antenn för att öka stabiliteten/hastigheten.

Skulle dessa åtgärder inte fungera som jag tänkt mig får jag se om jag beställer datakort från andra leverantörer. Men eftersom jag inte kommer byta operatör känns det lite meningslöst i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Så jag skulle inte säga att en smart telefon har samma signal som ett 4G modem eller 4G router, beror på hur bra intern antenn modemet/routern har, radiokrets, samt vilka begränsningar i en smart telefon som man slipper i ett modem/router.

Detta är min förhoppning att mitt mobila modem har bättre mottagning än mobilen. Men om signalen är för dålig bygger jag ut med extern antenn.