Permalänk

Tips: Mesh router

Hej!

Söker en ny router. Mesh-nätverk är jag väldigt sugen på eftersom jag är trött på dålig wifi-täckning hemma.

Jag söker en router som har minst 2 portar. Ubiquiti amplifi HD är den jag lutar mest mot, men den verkar ha rätt blandade recensioner?

Tack på förhand!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen svarar så ger jag de ett försök.
Ubiquti har mycket bra grejer, så skulle bli förvånad om deras mesh inte fungerade.
Asus har någon form av mesh, möjligen är den enklare och billigare att bygga ihop.
Men i grund och botten tror jag skillnaderna är små mellan de olika tillverkarna.
Men ubiquti har jag iaf fått en känsla att det är bra kvalitet, Asus har jag haft flera routrar som dött efter några år.
(Har en ubiquti router, men ingen wifi än).

Permalänk

Tack för svar ändå Sions!

Det enda jag vill ha är en bra, fungerande router, utan massa strul. Och minst 2 ethernet-portar. Där verkar ubiquiti amplifi gå hem?

Asus har jag nu, funkar typ 70% av tiden känns det som...gött störande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ubiquti är betydligt bökigare att konfigurera, allt går inte att göra via webgui.
Måste då logga in via konsol. Men det gäller deras edgerouter.
Står att amplifi ska vara plug-and-play, så borde fungera utan större ingrepp (försök hitta någon recension).
Annars upplever jag ubiquti som ett bra märke.
Asus känns som de försöker sälja allting med ordet "gamer" för att få upp priserna.

Permalänk
Medlem

@Cropsgrinder Ubiquiti har olika serier.
Amplifi riktar sig mer till konsumenter som vill ha plug and play.

Unifi serien är väldigt populär, men kräver lite mer kunskap om nätverk och man sköter nätverket via en kontroller.
Det går att använda app i telefon för att sätta upp en AP, men man får inte åtkomst till alla inställningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Unifi behöver jag inte riktigt låter det som.. Amplifi räcket gott och väl. Vill bara ha en router som fungerar ordentligt. Jag har inget speciellt alls i mitt nätverk. Bara dator, mobiler till wifi, google home och lite annat bös. Ingen server eller något annat.

Efter allt j*vla krångel med min asus vill jag bara ha plug-and-play!

@Sions har läst recensioner om just Ubiquiti amplifi HD. Det verkar som att de negativa recensionerna är konsumenter som vill ha mer krångel än mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör 3st TP-Link Deco M5 i min 70kvm 60-tals lägenhet (som är rätt duktig på att döda wifi-signaler) som jag haft i ca 1 år. Tycker dom har fungerat bra, fått några uppdateringar som installerats utan problem och dom är verkligen plug and play.

I hallen har jag min "router" puck, sen har jag en i vardagsrummet som Tv, dator och PS4 är inkopplad på, via en switch då det endast är 2st nätverksuttag på puckarna, och en i barnens sovrum och då har jag bra täckning över hela lägenheten inklusive badrummet.

Det tråkiga är att man kan endast konfigurera dom via en app och inställningarna är väldigt basic. Jag har upptäckt ett område där visa enheter hoppar mellan vilken puck dom ska vara anslutna till vilket gör att man i princip inte kan ladda en simpel webbsida, flyttar jag enheten ca 50cm åt vardera håll så löser det sig.

Har 100mbit från Ownit och får ut ca 86/88 vart jag än är i lägenheten.

Om man kan acceptera att man endast kan konfigurera dom via en app och att appen i sin tur säker samlar lite data man inte har koll på så kan jag rekommendera TP-Link, dock ska man nog välja någon nyare modell istället för M5.

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim