Är en "massa watt" bara så kallad bluff?

Permalänk
Medlem

Är en "massa watt" bara så kallad bluff?

Bakgrund:
Jag byggde en ny rigg i somras:

Ryzen 3700x (OC till 4,3 men den funkar snabbare utan låsta klockhastigheter, generellt..)
GTX 1660S (Palit, för den hade väldigt bra pris)
PSU: CX650M (Corsair).
RAM: Corsair 4x8GB 3600. (Lågprofil, lättare att få fast kylaren då). Totalt 32GB DDR4@3600MHz.
SSD: Kingston Nvme, 1TB, "får ut" 2000 MB/s.
HDD: WD Red+, 2x14TB. (Tänkte att jag skulle "dra på" ordentligt med lagring denna gång!)
USB: Diverse, men drar nog inte en massa ström..

Ungefär så ser riggen ut. Den är "väldigt tyst", det måste jag säga.. Vid stress-test blir inte CPU varmare än 80 grader. Och då "måste jag stressa skiten ur CPU, minst sagt. Typ 60-70 grader vid gaming. MAX!
Har AMD:s standardkylare som följde med i "paketet" för den som undrar.

Nu till min "fråga":
Jag kan INTE få riggen att dra mer än 220 watt!
(220W tror jag var max vid stresstest, och då var det bara typ 5% av tiden. Annars runt 100W någonstans, vid "normalt bruk". Minsta var runt 55W.)

Behöver man verkligen PSU på mer än 500W när man funderar på att bygga ny burk?
-Köpte jag "fel" med ett 650W-PSU, då riggen bara drar 220 watt?
(Kunde jag ha snålat?)

Den här mätaren körde jag med, "svensk motsvarighet till Nordamerikas Killawatt":
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Vad anser ni kära vänner? -Blir vi "pålurade" för kraftiga PSU när vi bygger våra burkar?

Permalänk
Inaktiv

Drar den 220w i spel?

Permalänk
Avstängd

Har 650w och kommer upp i ca 290w vid spelande, så nästan hälften av 650w.
Jag skulle inte säga att du har köpt fel, byter du GPU senare till något kraftfullare så kommer du hamna närmare de siffror som jag har och hamnar då på nivåer där PSUn är procentuellt mer effektivt.

Sen så kan man tänka sig att PSUn håller längre tid när det jobbar med enklare laster.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vad anser ni kära vänner? -Blir vi "pålurade" för kraftiga PSU när vi bygger våra burkar?

Oftast, ja. Fast de flesta lurar sig själva snarare än att bli lurade.

Titta t.ex. på PSU rekommendation för RTX 3080 grafikkorten. Nvidia rekommenderar ett 750W nätagg för de korten.
Åtskilliga här på forumt har ställt frågor om 750W räcker eller om de borde köpa ett på 850W för säkerhets skull. Detta trots att rekommendationen på 750W redan är tilltagen med rejäl marginal, precis som nästan alla PSU rekommendationer för olika grafikkort.
Folk ser höga siffror i rekommendationer, köper sedan ännu lite kraftfullare för att få marginaler utan att inse att marginalerna redan fanns i rekommendationen.

För lite enklare datorer, som den i ditt exempel, så är det väldigt sällsynt att de drar mer än 300W ens under max-belastning, och de flesta ligger lägre än så.

Det var framför allt när folk körde dubbla grafikkort med SLI eller Crossfire som behovet av kraftiga nätagg fanns, och folk köper fortfarande lika kraftiga nätagg av gammal vana.

I praktiken är det inte många som behöver en PSU på mer än 500W.

Permalänk
Medlem

Sedan ska vi komma ihåg att rekommendationerna länge har varit att köpa en PSU som belastas till 50% för bästa effektivitet, som bilderna nedan visar. Detta har lett till att folk har köpt över 500W, och med tiden har man helt glömt bort varför. Dessutom har det varit alldeles för mycket vikt på effektivitet många gånger, man har behandlat det som att det är otroligt viktigt medan det i verkligheten är...... inte A och O. Som man ser i nedan bilder är det också mycket mindre intressant när man har högre 80+ certifieringar.

Jag kan också tillägga att med datorn i sign. drar jag som max runt 340W när jag spelar, så jag känner varken att det hade räckt med sig 500W, eller att jag borde ha gått lite lägre. Speciellt inte nu när man har sett hur mycket 3000-serien drar, och man vet att man kommer att fläska till systemet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Drar den 220w i spel?

Nej, enbart i "stresstest" när jag kör diverse dylika. Har inte hunnit köra "wattmätaren" än när jag spelar, men logiskt så drar datorn "inte mer" eftersom kylningen bara drar upp till halvfart vid belastning.

Skrivet av Kaleid:

Har 650w och kommer upp i ca 290w vid spelande, så nästan hälften av 650w.
Jag skulle inte säga att du har köpt fel, byter du GPU senare till något kraftfullare så kommer du hamna närmare de siffror som jag har och hamnar då på nivåer där PSUn är procentuellt mer effektivt.

Sen så kan man tänka sig att PSUn håller längre tid när det jobbar med enklare laster.

Så har jag också alltid tänkt. Precis som du. Men tyvärr byter jag rätt sällan grafikkort "under en dators liv".
Jag blev bara så väldigt förvånad när "rekommendationerna" för motsvarande min rigg var PSU på 500W, men i verkliga mätningar drar riggen under hälften, dvs. 220W, "Bra sömnsmån" hade jag sagt 300W.. Torde räcka som säkerhet.

Men håller med också, bra PSU ångrar man sällan att man köper, kan användas i flera datorgenerationer!
Men visst är det väl knepigt ändå, att folk köper "kilowatt"-PSU, när det antagligen räcker med hälften?

Hade jag i somras "vetat" att mitt gamla PSU på 450W (med lite skruvande, kliande på huvudet och lite adaptrar) fortfarande funkat fin-fint med nya riggen, hade jag sparat en tusenlapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan ska vi komma ihåg att rekommendationerna länge har varit att köpa en PSU som belastas till 50% för bästa effektivitet, som bilderna nedan visar. Detta har lett till att folk har köpt över 500W, och med tiden har man helt glömt bort varför. Dessutom har det varit alldeles för mycket vikt på effektivitet många gånger, man har behandlat det som att det är otroligt viktigt medan det i verkligheten är...... inte A och O. Som man ser i nedan bilder är det också mycket mindre intressant när man har högre 80+ certifieringar.

Jag kan också tillägga att med datorn i sign. drar jag som max runt 340W när jag spelar, så jag känner varken att det hade räckt med sig 500W, eller att jag borde ha gått lite lägre. Speciellt inte nu när man har sett hur mycket 3000-serien drar, och man vet att man kommer att fläska till systemet.

https://www.velocitymicro.com/images/upload/80plusratings.jpg

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2017_09/efficiency80gold.jpg.ae1a6cbd2a0a241ce7b1a82e7e9f75d6.jpg

Tja, visst har du rätt. Och jag har tänkt samma som du väldigt länge.
Men torde inte då mitt gamla PSU (från cirka 2010) på 450W vara bättre effektivitetsmässigt jämfört med det nuvarande/nya på 650W, då systemet drar 220W? (220W är nästan hälften av 450W, i princip samma sak som hälften).

Tror folk blir lurade av "affärerna" att köpa nya PSU, det känns så i alla fall.
(Affärerna måste ju sälja för att överleva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan ska vi komma ihåg att rekommendationerna länge har varit att köpa en PSU som belastas till 50% för bästa effektivitet, som bilderna nedan visar.

Sedan går ett PSU som är högt belastat mycket varmare och kan få sämre hållbarhet också.

TS: Men ja det har ju varit en "watthysteri" som egentligen inte varit så befogad (förutom de skäl du precis hört)

Det var nog vanligare med SLI och CF lösningar som drog mycket förut också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Finns ju flera saker i detta.

Nätagg med högre effekt har ett högre pris vilket innebär att tillverkaren kan stoppa in bättre komponenter och fler funktioner.

Om nätagget har en fläkt som styrs i förhållande till belastningen, kan en lägre genomsnittlig belastning (procentuellt av maxeffekt alltså) innebära att fläkten snurrar långsammare och tystare, och i vissa fall kanske helt stoppar så nätagget är helt tyst. Det sker inte med ett nätagg som är belastat nära max.

Om prisskillnaden är förhållandevis liten mellan ett som precis räcker till och ett som har god marginal, är det inte dumt att välja det större.

Om man planerar att behålla nätagget genom flera komponentbyten, kan det vara bra med marginal, vilket i synnerhet nu med Nvidias 3000-serie (och kanske även AMD:s snart kommande) visat sig vara bra eftersom effektbehovet ökat med kanske 50 procent (eller 100-120+ W) jämfört med motsvarande kort i föregående generation.

För min del har jag 1000 W och det sitter fint nu när jag snart har ett 3080 och ett 2080 Ti i samma burk. Räknar med ca 750-800 W totalt från nätagget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, visst har du rätt. Och jag har tänkt samma som du väldigt länge.
Men torde inte då mitt gamla PSU (från cirka 2010) på 450W vara bättre effektivitetsmässigt jämfört med det nuvarande/nya på 650W, då systemet drar 220W? (220W är nästan hälften av 450W, i princip samma sak som hälften).

Marginellt. För bra moderna nätagg så är effektivitetskurvan ganska platt mellan 20%-90% belastning. Skiljer kanske 1 procentenhet mellan 30% last och 50% last.

Som en tumregel skulle jag säga att datorns maxbelastning bör ligga på ca 70% av PSU:ns maxeffekt. Då får du bra effektivitet från PSU:n och låter bli att stressa den alltför hårt, samtidigt som du har en del marginal för framtida uppdateringar.
Men alltför kraftfull PSU är sällan något problem annat än att de kostar onödigt mycket. Såvida nätagget inte är enormt mycket kraftfullare än vad som behövs så kommer du ändå att få rätt bra effektivitet från det när du belastar datorn.

Permalänk
Inaktiv

Vilket stresstest kör du? Kör du ett intensivt CPU stresstest drar datorn 200w+ och kör du ett intensivt GPU test så drar den ca 200w med det kortet. Du testar egentligen aldrig båda komponenterna på samma gång. I alla fall inte effektivt.

Permalänk
Medlem

Här är det viktigt att vara uppmärksam på att skalan är kraftigt stympad. Den börjar på 78 procent och går upp till 93 procent. Använder man en skala som går från 0 till 100, kommer man att se att kurvan är betydligt flackare än den verkar. Att verkningsgraden är låg vid låg belastning kan se illa ut, men i praktiken är det inget problem eftersom det är så få watt totalt. Vid 40 W är förlusten ca 9 W, som alltså blir värme som ska kylas bort i nätagget. Vid 200 W är det ca 17 W som blir värme i nätagget, trots den mycket högre effekten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Networker:

Vad anser ni kära vänner? -Blir vi "pålurade" för kraftiga PSU när vi bygger våra burkar?

Lurade? Det är väl ändå du som genomför köpet?
Det är köparens ansvar att göra ett informerat val, rekommendationerna tar alltid rejält med höjd för säljaren kan inte veta vad det är för nätaggregat köparen har eller skaffar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lurade? Det är väl ändå du som genomför köpet?
Det är köparens ansvar att göra ett informerat val, rekommendationerna tar alltid rejält med höjd för säljaren kan inte veta vad det är för nätaggregat köparen har eller skaffar.

Menade inte så. "Lurade" är/var snarare mer ett "samhällsfenomen" bland oss här som bygger egna burkar.

Jag tycker det är rätt knepigt att "alla säger" att man ska ha överblivna watt i PSU, när mätningar visar att knappt hälften "som riggen ska dra" egentligen drar.

Vill du slänga ur en tusenlapp eller mer på ett kraftigare PSU som kanske aldrig kommer att behövas?
_Jag måste anse att "rekommendationerna" gällande PSU är totalt överdrivna idag. Man (vi) behöver sällan ett "kärnkraftverk" för att få riggen stabil..

Men, jag går inte i polemik. Antar att folk fortfarande köper 1kW-PSU, trots att riggen bara drar 200-300W..

Permalänk
Medlem

Det finns ganska få gold standard modulära nätagg under 650w vill man sedan köra semipassivt kanske det bara är möjligt under 50% belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vilket stresstest kör du? Kör du ett intensivt CPU stresstest drar datorn 200w+

Nej, TS har en 3700X, den (ensam) drar 88 W ur moderkortet, varken mer eller mindre, om man kör den stock, någorlunda välkyld, på ett moderkort med korrekt implementerat BIOS - om man maxbelastar den.

Enligt Nvidias hemsida drar ett 1660 Super (som TS har) 125 W.

Låt oss säga att förlusterna i VRM är runt 5 W och att fläktar, diskar osv drar ytterligare 10 W. Då landar vi nära de 220 W som TS anger.

Om nu TS mäter från väggen får man dessutom lägga på 10-15% i effektförluster i PSU, men det kompenseras antagligen av att man aldrig kan få CPU och GPU att gå för fullt samtidigt.

Vad man mäter vid väggen ska inte jämföras direkt mot märkeffekten. Märkeffekten ska levereras på sekundärsidan, en PSU som pressas till max enligt specen ska alltså dra mer än märkeffekten från väggen.

Det är lätt att hitta recensioner på PSU:er där man testat hur mycket last man kan dra på sekundärsidan innan det inbyggda skyddet slår till. Här är ett exempel på en 600 W-PSU som klarade över 800 W.

Inga konstigheter att läsa sig till ovanstående om man tar sig tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Nej, TS har en 3700X, den (ensam) drar 88 W ur moderkortet, varken mer eller mindre, om man kör den stock, någorlunda välkyld, på ett moderkort med korrekt implementerat BIOS - om man maxbelastar den.

Enligt Nvidias hemsida drar ett 1660 Super (som TS har) 125 W.

Låt oss säga att förlusterna i VRM är runt 5 W och att fläktar, diskar osv drar ytterligare 10 W. Då landar vi nära de 220 W som TS anger.

Om nu TS mäter från väggen får man dessutom lägga på 10-15% i effektförluster i PSU, men det kompenseras antagligen av att man aldrig kan få CPU och GPU att gå för fullt samtidigt.

Vad man mäter vid väggen ska inte jämföras direkt mot märkeffekten. Märkeffekten ska levereras på sekundärsidan, en PSU som pressas till max enligt specen ska alltså dra mer än märkeffekten från väggen.

Det är lätt att hitta recensioner på PSU:er där man testat hur mycket last man kan dra på sekundärsidan innan det inbyggda skyddet slår till. Här är ett exempel på en 600 W-PSU som klarade över 800 W.

Inga konstigheter att läsa sig till ovanstående om man tar sig tid.

Ingen kör väl med låst strömbudget, en 3700x på 80w är ju fruktansvärt. På grafikkortet är det mindre skillnad däremot men ser inte varför man inte skulle låsa upp den där också. Ifall detta är fallet här rekommenderar jag TS att göra ändringar i BIOS

Permalänk
Medlem

Tycker rent generellt att man i köpråd ser att man brassar på med dyra stora nätaggregat även till budget byggen istället för att lägga pengarna där det faktiskt märks som på GPU eller CPU.

rtx3080 är väl en sak, men körde själv mitt Ryzen 3600 med x570 och rtx2060 OC på ett EVGA 500w (ja ett 500kr nätaggregat) utan problem, och det blev varken varmt eller att man hörde fläkten.
Systemet drog strax över 300w ifrån väggen.

Köpte ett nytt nätaggregat bara för att jag behövde nätaggregatet till en annan burk (Ryzen 2700).

Kan tillägga att jag aldrig haft problem med en enda PSU sedan jag började bygga datorer på sent 90-tal.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Utöver Watt-hysterin anser jag att det råder en lika stor märkningshysteri på aggregaten med olika standarder - guld, platina, mm. Här anser jag att nätaggstillverkarna verkligen lyckats med sin marknadsföring. Att få oss att uppgradera från ett guldagg till ett ”bättre” när vi uppgraderar övriga komponenter.

Jag vill minnas att förr i tiden så kunde t.ex. vissa standarder bland annat avgöras av hur bra agget va både i 120V och 230V. Tämligen ointressant för de som inte pendlar med sin stationära till USA. Ett agg sominte va effektivt i 120V hade således ingen fancy märkning, trots att det kunde var lika bra som ett ”guldagg” i 230V. (Standarden kanske har ändrats sen dess?) Men, ett agg utan märkning vill väl ingen ha, eller...?

Jag tror att ytterst få som rekommenderar olika nätagg med särskild märkning ens vet skillnaden på de olika märkningarna. (Jag har inte heller koll)

Men tillverkarna måste hitta sätt att få oss att köpa fler produkter. Visst, det kan säkert va bättre komponenter i ett platina-agg, men frågan är hur bra komponenterna egentligen behöver vara?

Samma med Nvidias nya 12-pinnarskontakt. Vilka är det som tjänar på byte av kabelstandarder? Nätaggregatstillverkarna. Tro tusan att de snackar med varandra för att optimera varandras försäljning!

Jag vet att det finns många märknings-fanboys därute så jag blir säkert rejält påhoppad nu

Permalänk
Medlem

Hur var PSU:er effektivitet innan allt var 80+ certifierat? En GPU tillverkare måste ju ändå lämna rekommendation på vad de vet fungerar och de kan ju inte lite på att alla har moderna kvalitetsagg, en del sitter nog på noname kina-agg från hedenhös.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Äh, man tar i lite för framtiden, marginal och att nätaggregatet är oftast helt tyst större delen av tiden om det inte är så belastat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Äh, man tar i lite för framtiden, marginal och att nätaggregatet är oftast helt tyst större delen av tiden om det inte är så belastat.

Man hade ju hoppats saker skulle bli mer energieffektiva.

Permalänk
Medlem

Har det inte med stämningsrisken också att göra? Grafikkortstillverkarna tar i för att hålla ryggen fri ifall det skulle vara något problem med strömförsörjningen?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/28446-nvidia-geforce-gtx-166...

När sweclockers testade drog deras testburk max 270 med det grafikkortet.

Enligt detta testet borde processorn dra lite mer än deras testsystem (de kör i7-8700K och eftersom du överklockat ligger du väl likt R7 3700X som drar mer)
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Så om du skulle tokmaxa din burk kan du nog förvänta dig att du drar under 300W.

Det är lurigt med nätaggregat. Billigare har en tendens att dela upp sina Watt på olika linor. Då får man se upp med vad man kopplar in till vilken kontakt på agget. Därför rekommendationer brukar vara i överkant. Som skydd mot att man köper enligt rekommendation men köper billigaste möjliga skräpagget. Ett bra kvalitetsaggregat i 650W klarar med största sannolikhet RTX3090 och fetaste AMD-processorn med överklockining utan problem. Men när NVidia skall rekommendera måste de räkna med just detta, fetaste AMD-processorn med överklockning, massa extratillbehör som drar energi och sedan att kunden snålar in och köper billigast möjliga.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nej, enbart i "stresstest" när jag kör diverse dylika. Har inte hunnit köra "wattmätaren" än när jag spelar, men logiskt så drar datorn "inte mer" eftersom kylningen bara drar upp till halvfart vid belastning.

Så har jag också alltid tänkt. Precis som du. Men tyvärr byter jag rätt sällan grafikkort "under en dators liv".
Jag blev bara så väldigt förvånad när "rekommendationerna" för motsvarande min rigg var PSU på 500W, men i verkliga mätningar drar riggen under hälften, dvs. 220W, "Bra sömnsmån" hade jag sagt 300W.. Torde räcka som säkerhet.

Men håller med också, bra PSU ångrar man sällan att man köper, kan användas i flera datorgenerationer!
Men visst är det väl knepigt ändå, att folk köper "kilowatt"-PSU, när det antagligen räcker med hälften?

Hade jag i somras "vetat" att mitt gamla PSU på 450W (med lite skruvande, kliande på huvudet och lite adaptrar) fortfarande funkat fin-fint med nya riggen, hade jag sparat en tusenlapp!

Det finns en till sak att ha i åtanke för rekommenderad nätdel som jag inte sett nämnas. Nu vet jag inte hur aktuellt det är idag, och det är verkligen inte aktuellt för de nätdelar som du ser rekommenderade på detta forum. Men:

Tidigare så var det vanligt att ett billigt (läs skräp) nätagg skrev "peak" effekten på kartongen och i vissa fall vid snälla lufttemperaturer. Den effekt som du kunde dra konstant i ett chassi var betydligt lägre. Utöver det så är det 12V som grafikkortet behöver. Att du har ett antal watt kvar på 3.3 eller 5V hjälper föga om 12v är maxbelastad. Båda de osäkerhetsfaktorerna behöver tillverkare av grafikkort ta hänsyn till när de rekommenderar nätdelar utöver redan nämnda faktorer (ålder, andra komponenter, damm, överklockning etc) -> rejält tilltagna nätdelar. En butik kommer såklart följa den rekommendationen med, du vill inte stå med en kund som pajat grafikkortet pga en nätdel som crappat ur. Då har du dels en missnöjd kund OCH en OEM som kan bråka om returer. Att dyra nätdelar säljs är sen såklart en trevlig extraeffekt om du råkar sälja nätdelar

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Menade inte så. "Lurade" är/var snarare mer ett "samhällsfenomen" bland oss här som bygger egna burkar.

Jag tycker det är rätt knepigt att "alla säger" att man ska ha överblivna watt i PSU, när mätningar visar att knappt hälften "som riggen ska dra" egentligen drar.

Vill du slänga ur en tusenlapp eller mer på ett kraftigare PSU som kanske aldrig kommer att behövas?
_Jag måste anse att "rekommendationerna" gällande PSU är totalt överdrivna idag. Man (vi) behöver sällan ett "kärnkraftverk" för att få riggen stabil..

Men, jag går inte i polemik. Antar att folk fortfarande köper 1kW-PSU, trots att riggen bara drar 200-300W..

Absolut är dom överdrivna, men det är ju oxå för att det finns nätagg som säger att dom levererar ***Watt men i själva verket så är det inget dom kommer i närheten utav. Så för att inte få en massa skit så sätter dom en hög siffra, så bör vilket skit agg som helst kunna driva det. Jag är nog till den skaran som inte köper allt för mkt mer än vad som behövs, men då jag även gillar att OCa ibland så tar jag iaf i lite extra när jag köper ett nätagg. Idag T.ex sitter jag med ett BitFenix Whisper 550Watt och det driver min 3600 med lätt OC, ett GTX1080 med lätt OC samt hade förut en massa RGB-bling som nu är borta och det har inte varit för klent, vad jag har märkt iaf Sen köpte även jag förr ca 50% mer än vad jag behövde men då tog jag alltid i beräkning att agget skulle kunna följa med vid uppgradering osv, så att jag slapp tänka på den biten om jag ville byta komponenter eller enstaka delar till mer strömtörstiga

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Min nya dator toppar ca 440 W i spel, 1080 Ti och 10850K@5.1 GHz.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Min nya dator toppar ca 440 W i spel, 1080 Ti och 10850K@5.1 GHz.

Du har då ett 600 W agg av bra kvalisort, eftersom det skulle kunna driva ditt system komfortabelt?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetblack:

Du har då ett 600 W agg av bra kvalisort, eftersom det skulle kunna driva ditt system komfortabelt?

750W ;D

Ska dock in med ett 3080 så det kommer öka lite. Men de rekommenderade effekterna är ganska överdrivna ja, men det finns väl kanske en fördel av ligga på 60-70 % av max också istället för 90 % kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Behöver man verkligen PSU på mer än 500W när man funderar på att bygga ny burk?
-Köpte jag "fel" med ett 650W-PSU, då riggen bara drar 220 watt?
(Kunde jag ha snålat?)

Vad anser ni kära vänner? -Blir vi "pålurade" för kraftiga PSU när vi bygger våra burkar?

Men hur gick det till när du planerade riggen? Vilket beslutsunderlag fick dig att välja just 650W-modellen?

Jag byggde min maskin vintern 2017/2018, och räknade ut att den verkligen skulle dra strax över 650W (Ryzen gen 1, 2x Radeon RX Vega) och skaffade därför en PSU på 750W för att ha lite marginal. Mycket riktigt, när jag testar med en likadan mätare som du har så drog maskinen exakt 700W från väggen vid en hög belastning (cryptomining, folding@home).

Jag håller nog med @DavidTheDoom här, det är din uppgift att göra hemläxan. Det finns trevliga verktyg som exempelvis https://outervision.com/power-supply-calculator där du enkelt matar in specifikationen och får en beräkning av hur mycket du faktiskt kommer dra, samt vilken PSU-modell som är rimlig där priset på PSUn vägs mot förluster i elkostnad om du hade valt en billigare/dyrare.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.