Lämpligt att satsa på extern 4G-antenn utomhus?

Permalänk
Medlem

Lämpligt att satsa på extern 4G-antenn utomhus?

Hej!

Har precis skaffat 4G abonnemang från Telenor. Jag bor i tätbebyggt bostadsområde (Huskvarna). Enligt täckningskartan från Tele2 har jag två 3G-master på ca 600m avstånd samt två 4G-master på ca 1,7km avstånd. Är det korrekt att tolka kartans "nätelement" som master?

3G-hastigheten är 15/4 Mbit/s, alltså 15 ner och 4 upp. Däremot är jag inte helt nöjd med 4G-hastigheten som ligger på ungefär 1/7 Mbit/s och som bäst 5/20 Mbit/s på 1800Mhz-bandet. Med hänsyn till avståndet till masterna borde det väl vara möjligt att nå högre hastigheter med 4G?

Routern som medföljde är en Huawei B535. För att öka hastigheten skaffade jag dessa antenner:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/d...
...som monteras direkt på routern som tidigare inte hade någon form av extern antenn - detta gav ingen märkbar skillnad i hastighet.

Jag bor på nedre våningen i ett hyresrättshus med två våningar, det är hus runt omkring i alla riktningar. Jag funderar på om det kan vara en god idé att skaffa en extern antenn och montera på balkongen? Har i så fall spanat in följande antenn:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Vet att det är bättre att montera på taket men det är ju lite svårt i detta fall då man bor på en nedre våning i hyreshus.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är allas situationer olika så när det gäller 4G så är det bara att prova sig fram.

Men rent generellt, förutsatt att det finns en mast i rätt riktning och förutsatt att den inte är överbelastad så kan du absolut komma upp i högre hastigheter.

Jag har 9500m till min valda mast och får en bra dag ut ca 270Mbit med riktantenn från Kjell. Dom är dock större (två "stora" antenner) och kan vara svåra att montera på balkongen.

Antennerna som du har idag (som du har skruvat dit där bak) kan till och med vara sämre än routerns inbyggda.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För andra med liknande problem har jag nu hittat en möjlighet att nå högre hastighet. Jag testade att sätta in mobilens SIM-kort från Telia i routern, detta gav direkt 4G-hastighet på 60/30Mbit/s. Verkar alltså som att Telias nät ger väsentligt bättre täckning just där jag bor.

Om man har möjlighet rekommenderar jag att testa att stoppa in SIM-kort från operatörer med olika nät för att se vilken som ger bäst täckning. Nu får det bli att byta från Telenor till Telia helt enkelt.

Permalänk
Medlem

En tanke, den antennen du länkar till, är det rätt? För den ser ut att vara en wifi-antenn? "Rundstrålande extern antenn för att kunna ansluta till trådlösa wlan-enheter för bättre räckvidd. Passar t ex de flesta routrar, switchar samt accesspunkter. Klarar upp till 300 mbps (802.1b/g/n)" sen det litet skummare, wifi-antenner har normalt RPSMA-kontakter -här ser du skillnaden men denna står som en med SMA-kontakt. Den produktbeskrivningen från Elgiganten var inte riktigt imponerande tycker jag. Så vad har du fått, en wifi-antenn eller en 4G-antenn? Tänk på att antennen du tänker på från Kjell har 7 dBi antennvinst, men med lång kabel tappar du en del effekt, så det kan bli ett nollsummespel och med rätt sprötantenn på din router så kan effekten bli den samma eller bättre.

Permalänk
Medlem

Som ovan, kolla så att det är 3/4G-antenner.
Sedan vad jag kommer ihåg så behöver man logga in på routern och ändra från intern antenn till extern.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft 3G/4G bredband I flera år och kan dela med mig lite tips.
Kolla vilka MHz/band som din router stödjer samt vilka band din operatör kan tänkas använda, det kan vara så att du inte kan ansluta till den bästa antennen för den kör på ett band som din router inte har.

Att flytta mottagaren kan ha STOR inverkan, för mig handla det om 1-5 Mbit till 20-25 Mbit. Här misstänker jag att signalen "studsade" och det inte fanns direkt sikt till masten samt att upload alltid var kass.

Här kan du se dem olika banden för operatörerna
https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Du borde även kunna prata med din operatör om du ha tur och komma i kontakt med en tekniker som kan berätta vilka master som finns i närheten och vilken vinkel dem sänder mot, själv satt jag precis på kanten av två vinklar när jag hade Telenor.

Permalänk
Medlem

För övrigt stödjer din router följande band:
Nätverksfrekvensband: LTE: B1 / B3 / B7 / B8 / B20 / B28 / B32 / B38 , UMTS: B1 / B8

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips. Jag har testat det mesta tänkbara i routerns kontrollpanel. Har bytt från interna till externa antenner, så jag kan intyga att de små antennerna antennerna jag fäste direkt på routern används. Det gav som sagt ingen hastighetsförbättring men gav dock bättre stabilitet i rummen i lägenhet - så det kanske var Wifi-antenner och inte 4G-antenner som föreslogs ovan. Jag har testat de olika tillgängliga frekvensbanden,
2600Mhz, 1800Mhz, 800Mhz, och 700Mhz.
1800Mhz gav klart bäst hastigheter, jag har förstått att just detta band har extra hög kapacitet.

Permalänk

Kanske inte helt ett svar, men varför köra mobilt om du bor så pass centralt i Husqvarna att du har hus runt om?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Fibern är indragen till huskanten sedan flera år men hyresvärden är inte intresserad av att bekosta installationen till lägenheterna. Huset är från 50-talet och FiberKoax finns inte heller tillgängligt. Senaste åren har vi kört ADSL vilket gett 11/1Mbit/s, så 4G är redan en ganska stor förbättring.

Permalänk
Skrivet av ThorinEk:

Fibern är indragen till huskanten sedan flera år men hyresvärden är inte intresserad av att bekosta installationen till lägenheterna. Huset är från 50-talet och FiberKoax finns inte heller tillgängligt. Senaste åren har vi kört ADSL vilket gett 11/1Mbit/s, så 4G är redan en ganska stor förbättring.

Wow ok, ja då beklagar jag verkligen!
Kanske värt att ta det en vända med andra hyresgäster samt hyresgästföreningen?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Vet ej om någon nämt, men skaffa en mimo antenn. Som stödjer både sändning och mottagning. Sen är det kanske inte alltid den närmaste masten, ger bästa hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Vet ej om någon nämt, men skaffa en mimo antenn. Som stödjer både sändning och mottagning. Sen är det kanske inte alltid den närmaste masten, ger bästa hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Det är precis den jag beställt faktiskt! Fick hem den igår och ska snart testa! Stödjer till och med 5G, verkar ha alla funktioner man kan tänkas vilja ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorinEk:

Det är precis den jag beställt faktiskt! Fick hem den igår och ska snart testa! Stödjer till och med 5G, verkar ha alla funktioner man kan tänkas vilja ha.

Nyfiken på reslutatet, blev det en förbättring?

Jag är själv lur på att testa en extern antenn i stugan för att öka de 20-30mbit jag har ner, trodde dock man behövde kraftigare förstärkning än 7dBi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har tidigare haft 3G/4G bredband I flera år och kan dela med mig lite tips.
Kolla vilka MHz/band som din router stödjer samt vilka band din operatör kan tänkas använda, det kan vara så att du inte kan ansluta till den bästa antennen för den kör på ett band som din router inte har.

Att flytta mottagaren kan ha STOR inverkan, för mig handla det om 1-5 Mbit till 20-25 Mbit. Här misstänker jag att signalen "studsade" och det inte fanns direkt sikt till masten samt att upload alltid var kass.

Här kan du se dem olika banden för operatörerna
https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Du borde även kunna prata med din operatör om du ha tur och komma i kontakt med en tekniker som kan berätta vilka master som finns i närheten och vilken vinkel dem sänder mot, själv satt jag precis på kanten av två vinklar när jag hade Telenor.

Detta är lite spännande, jag har också uppgraderat från ADSL till 4G och får okej hastigheter både med och utan extern antenn. Dock bättre med antennen, det handlar om att gå från mellan 10 och 30 Mbit upp till 40-70mbit. Däremot får jag problem med upload via antennen, där det efter ett tag via antenn sänks från 20mbit till under 1mbit. Väljer jag i routerns inställningar att använda interna antenner och sen växlar tillbaka till den externa så har jag 20mbit ett tag till innan det störtdyker igen.

Tips för att bibehålla den högre uploaden tas gärna emot!
Är det bara att rikta om antennen tills man träffar precis rätt eller är det något annat jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Detta är lite spännande, jag har också uppgraderat från ADSL till 4G och får okej hastigheter både med och utan extern antenn. Dock bättre med antennen, det handlar om att gå från mellan 10 och 30 Mbit upp till 40-70mbit. Däremot får jag problem med upload via antennen, där det efter ett tag via antenn sänks från 20mbit till under 1mbit. Väljer jag i routerns inställningar att använda interna antenner och sen växlar tillbaka till den externa så har jag 20mbit ett tag till innan det störtdyker igen.

Tips för att bibehålla den högre uploaden tas gärna emot!
Är det bara att rikta om antennen tills man träffar precis rätt eller är det något annat jag bör tänka på?

Kolla om du kan låsa routern till ett specifikt MHz band, krävs lite testande för att hitta det som är bäst där du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kolla om du kan låsa routern till ett specifikt MHz band, krävs lite testande för att hitta det som är bäst där du bor.

Letade runt efter den inställningen men det verkar som om att routern inte har den inställningen, Jag kan bara välja mellan 3G/4G och vilken operatörs nät jag ska koppla mot.
Mest irriterande är att det verkar gå på en del routrar av samma modell beroende på firmware.
Kör en Huawei B535-232 tillsammans med en Poynting xpol-2-5g.

Men bara försökt rikta antennen ett par gånger hittills, ska nog ge det några försök till.

Permalänk
Medlem

Kan bara följa upp tråden om någon annan skulle få samma problem som jag haft.
Med extern antenn till Huawei B535-232 så doppade upload till under en mbit en stund efter att antennen kopplats in.
Problemet visade sig vara att B7 2600mhz och B20 800mhz inte kunde vara aktiva samtidigt.
Med min firmware kunde jag inte ändra välja band på routern, hittade tillslut en tredjeparts app som heter huaCtrl (android) som tillät valen och jag kan med B7 2600mhz avstängt hålla höga hastigheter utan den gamla dippen.

Värt att notera är att 800mhz bandet är tungt belastat kvällstid på "min" mast vilket gör att det i vissa sammanhang är värt att välja bort B20 800mhz och istället köra B7 2600mhz.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det att sätta en antenn på taket på t.e.x. en villa?
Funderar på att flytta till ett hus, men där finns ingen fiber eller tele-jack, bara el.
Så jag funderar på att då skaffa ett obegränsat 4g-abonnemang hos telia, som man kan titta på Netflix på kvällarna.
Detta enda som finns är 2G/4G med God Täckning enligt Telia:s täckningskarta (typ 10-40Mbit).

Vad tror ni, är lite orolig också hur mycket man kan använda ett sånt abonnemang, trots att det är obegränsat, själv är jag flitig internet-användare.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av Arghuleh:

Hur stor skillnad blir det att sätta en antenn på taket på t.e.x. en villa?
Funderar på att flytta till ett hus, men där finns ingen fiber eller tele-jack, bara el.
Så jag funderar på att då skaffa ett obegränsat 4g-abonnemang hos telia, som man kan titta på Netflix på kvällarna.
Detta enda som finns är 2G/4G med God Täckning enligt Telia:s täckningskarta (typ 10-40Mbit).

Vad tror ni, är lite orolig också hur mycket man kan använda ett sånt abonnemang, trots att det är obegränsat, själv är jag flitig internet-användare.

Du kan ju kolla på något sånt här:
https://mikrotik.com/product/lhgg_lte6_kit

Vet inte hur bra de funkar men låter iaf väldigt kraftfullt!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Tack, ska titta på det. Tror närmaste mast är ca 11km bort, tror jag ska ta en tur till platsen imorgon och se hur bra mobil-täckningen är där.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Hur stor skillnad blir det att sätta en antenn på taket på t.e.x. en villa?
Funderar på att flytta till ett hus, men där finns ingen fiber eller tele-jack, bara el.
Så jag funderar på att då skaffa ett obegränsat 4g-abonnemang hos telia, som man kan titta på Netflix på kvällarna.
Detta enda som finns är 2G/4G med God Täckning enligt Telia:s täckningskarta (typ 10-40Mbit).

Vad tror ni, är lite orolig också hur mycket man kan använda ett sånt abonnemang, trots att det är obegränsat, själv är jag flitig internet-användare.

Telia har nu 3 obegränsade abonnemang:

  1. Telia Mobil Obegränsad

  2. Telia Mobilt Bredband Obegränsad

  3. Telia Fast Bredband via Mobilnätet

Det första är ett telefon abonnemang, förr kunde man köpa extra simkort för surf som kostade 69 kr. Men man kan ta ett familjeabonnemang och få ett extra simkort för 189 kr. Finns en limit på 1TB / månad. Om man redan har ett mobilabonnemang hos Telia blir detta den billigaste lösningen.

Det andra släpptes av Telia för en månad sedan. Kan fås med eller utan router.
Men det kan göra stor skillnad, jag gick från 4/1 till 70/10 med en bra antenn då jag hade telenor.

Det tredje är en ADSL ersättare som säljs med installation. Installationen kostar 4800 och då ingår en Nokia FastMile 4G Receiver och en Technicolor DGA433OTS router. Den är geoblockad så kan bara användas på ett ställe. Nokia prylen är en antenn+4g modem. Antennen är inget vidare på de låga banden. Telia uppger att man skall bli prioriterad i masten med detta abonnemang.

Huruvida 1 TB gränsen finns för 2 och 3 vet jag ej.

Jag skulle börja med att kolla upp masten så man vet vilka band som finns tillgängliga. https://www.cellmapper.net/ brukar vara ett bra ställe att kolla på.
En telefon med Telia simkort så man se vilken fart man får, att kolla runt 8 snåret på kvällen är bäst eftersom då är lasten oftast störst.
Får man bra fart på telefonen kanske ingen antenn behövs.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Perfekt, ska svänga förbi där imorgon kväll och titta.
Sen kanske man skulle investera i en Starlink om man hinner komma i rätt plats i kön, dock är det massor med träd ivägen så det kan vara ett problem kanske.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Hur stor skillnad blir det att sätta en antenn på taket på t.e.x. en villa?
Funderar på att flytta till ett hus, men där finns ingen fiber eller tele-jack, bara el.
Så jag funderar på att då skaffa ett obegränsat 4g-abonnemang hos telia, som man kan titta på Netflix på kvällarna.
Detta enda som finns är 2G/4G med God Täckning enligt Telia:s täckningskarta (typ 10-40Mbit).

Vad tror ni, är lite orolig också hur mycket man kan använda ett sånt abonnemang, trots att det är obegränsat, själv är jag flitig internet-användare.

Jag själv har Tele2, men om du ej har fri sikt till masten, men en högt plats, där du kan placera (t.ex. taket) en antenn kommer du få stor skillnad. Hade själv bara ungefär 20 mbit som högst men med antenn bled det 50, vilket är vart masten limiterar. Kör med poyinting antenn: https://www.inet.se/produkt/5402298/poynting-xpol-2-mimo-9-db...

Och Tele2s obegränsad har ingen limit har förbrukit 800gb i en månad. Tror det är samma sak hos Telia för deras ADSL ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorinEk:

Fibern är indragen till huskanten sedan flera år men hyresvärden är inte intresserad av att bekosta installationen till lägenheterna.

Förstår verkligen inte värden. Han har ju guldläge att utan problem höja hyrorna med 100-200:-/månad på lägenheterna utan att någon kommer att gnälla. Så inte nog så tjänar han ju in pengarna rätt fort igen, men sedan är det ju nästan ren vinst (på grund av "standardhöjningen").

Men det hänger kanske på hur många lägenheter det är, samt vilken deal fiberföretaget kan har på hyreshus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Förstår verkligen inte värden. Han har ju guldläge att utan problem höja hyrorna med 100-200:-/månad på lägenheterna utan att någon kommer att gnälla. Så inte nog så tjänar han ju in pengarna rätt fort igen, men sedan är det ju nästan ren vinst (på grund av "standardhöjningen").

Men det hänger kanske på hur många lägenheter det är, samt vilken deal fiberföretaget kan har på hyreshus.

Det kostar mig typ 15,000kr "för allt" nu när fiber dras hos mig. Kostar det 15,000kr för hyresvärden så får man snabbt tillbaka det i ökade hyror, även om det bara finns några enstaka lägenheter.

Min mor hyr ut ett antal lägenheter på några ställen. Ett område med kanske 10st lägenheter utan fiber skulle kosta flera hundra tusen i installation enligt Telia. Fiber finns på gatan utanför innergården och lägenheterna ligger så centralt som en lägenhet kan ligga. Jag är ingen expert själv, men det kanske inte är så lätt och billigt som man tror?

Visa signatur

press nu1mlock