Permalänk

DSE på Q95t?

Hej,

På tisdag får jag hem 85" Q95t. Var nere på 35000 på BF nu på Samsungs hemsida och gick för den. Väldigt dyrt men samtidigt tänkt ha TV:n väldigt länge förhoppningsvis.

Hur som helst, efter köpet har jag gjort mer research och sett att s k dirty screen effect verkar vara ett utbrett problem med denna modell, vilket gör mig lite orolig. Det är lite svårt att från diverse trådar dra slutsatser om hur utbrett problem detta är då förstås det är just de som har problem som skriver medan alla nöjda kunder inte gör det. Samtidigt är det flera som skrivit att de bytt ut TV:n flera gånger med samma problem på alla paneler, vilket ju implicerar att sannolikheten att detta kommer vara ett problem även för mig inte är negligerbar.

Är det någon ägare här av Q95/Q90? Vad är era erfarenheter?

Är problemet större eller mer noterbart på en större skärm som 85"?

HUR kan detta problem vara möjligt för en sådan dyr TV? Jag förstår att det kan vara en viss variation men om detta är utbrett förstår jag inte hur det kan gå till.

Hur stora problem med DSE skulle ni acceptera innan ni byter skärm? Är ju en väldigt stor skärm och en seg process att byta ut den, så vad kan man acceptera? D v s vad är likvärdigt mot andra LCD:er och vad är en defekt?

Lite synd att jag råkade läsa om det här för nu kommer jag inte att kunna sluta tänka på det eller notera det om det är där. Hoppas att man får en vettig skärm och blir nöjd och kan gå vidare. Redan lämnat tillbaka en Philips 65OLED854 och bara det var jobbigt. Vill inte tänka på att lämna tillbaka en 85":)

Permalänk
Bildexpert 📺

DSE, Dirty Screen Effect har du på egentligen alla LCD:er. OLED har sina problem i sin tur med ojämnheter nära svart. Så mycket är en fråga om hur hårt man letar efter felen och hur mycket det ska vara för att man som person stör sig på nivån. Så när någon säger "Min TV har mycket DSE" så är det inget objektivt eller jämförbart. Vissa har gräsliga problem, andra är fullt normala enligt något genomsnitt.

Q95 etc. är heller inte en särskilt dyr produkt sett i ett större sammanhang. Man kan inte betala 30 000+ kronor och vänta sig perfektion hos en yrkesskärm som kostar 300 000+ kronor. Men det är i alla fall mindre problem med Q95/Q90T än vad det är med sådant som exempel budgetklassens modeller.

De Q-samsung jag sett senaste åren har inte haft så mycket DSE utan med ojämnheter i ljuset mot kanter och hörn. Mörkare hörn eller "vinjettering" som ordet lånas från foto-världen.

Fel och imperfektioner kommer du att finna. Bara en fråga om hur man letar. De tillverkare som går steget längre och ger 85 tum är Sonys Master-serie likt ZG9. Ifall pengar inte är ett bekymmer har du Sonys Pro-serie (FWD-serien) där varje panel är individuellt uniformitetskompenserad och granskad: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5100217

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

DSE, Dirty Screen Effect har du på egentligen alla LCD:er. OLED har sina problem i sin tur med ojämnheter nära svart. Så mycket är en fråga om hur hårt man letar efter felen och hur mycket det ska vara för att man som person stör sig på nivån. Så när någon säger "Min TV har mycket DSE" så är det inget objektivt eller jämförbart. Vissa har gräsliga problem, andra är fullt normala enligt något genomsnitt.

Q95 etc. är heller inte en särskilt dyr produkt sett i ett större sammanhang. Man kan inte betala 30 000+ kronor och vänta sig perfektion hos en yrkesskärm som kostar 300 000+ kronor. Men det är i alla fall mindre problem med Q95/Q90T än vad det är med sådant som exempel budgetklassens modeller.

De Q-samsung jag sett senaste åren har inte haft så mycket DSE utan med ojämnheter i ljuset mot kanter och hörn. Mörkare hörn eller "vinjettering" som ordet lånas från foto-världen.

Fel och imperfektioner kommer du att finna. Bara en fråga om hur man letar. De tillverkare som går steget längre och ger 85 tum är Sonys Master-serie likt ZG9. Ifall pengar inte är ett bekymmer har du Sonys Pro-serie (FWD-serien) där varje panel är individuellt uniformitetskompenserad och granskad: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5100217

Okej, tack för infon!

Jag har förstått att problemet är utbrett på LCDs men när jag sett jämförelser osv verkar ändå samsung ha mer än några konkurrenter (t ex Sony xh95). Det verkar ju som att detta problem blivit mer omtalat på just denna modell. Samtidigt kanske det först och främst är att ryktet börjar gå och att folk blir extra petiga därför.

Förstår att det finns mycket dyrare tvs, men är ju ändå mycket pengar för den normala tv-konsumenten skulle jag säga. Så länge man inte har väldigt mycket pengar förstås.

Är DSE ofta ett större problem på större skärmar?

Tittar mycket fotboll, därav min oro. Verkar vara mest påtagligt i sådana sammanhang.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla problem blir tydligare på större bild eftersom, tja, bilden är större.

Du slipper i högre grad detta med en OLED – där du får riskera band i mörka nyanser istället. Nackdelen med att läsa på forum innan är just detta med missnöjesyttringar som ofta grundar sig att man inte riktigt har det stora perspektivet.

Jämför med alla som klagar över reflexfiltren på OLED-modellerna, Sony XH95 och Samsung Q-serien och undrar "hur kan det vara så dåligt filter" när det är de bästa reflexfiltren som finns. Men man tänker så för att man råkar störa sig på något för att man letar efter fel. Och saknar perspektivet att alternativen ofta är sämre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla problem blir tydligare på större bild eftersom, tja, bilden är större.

Du slipper i högre grad detta med en OLED – där du får riskera band i mörka nyanser istället. Nackdelen med att läsa på forum innan är just detta med missnöjesyttringar som ofta grundar sig att man inte riktigt har det stora perspektivet.

Jämför med alla som klagar över reflexfiltren på OLED-modellerna, Sony XH95 och Samsung Q-serien och undrar "hur kan det vara så dåligt filter" när det är de bästa reflexfiltren som finns. Men man tänker så för att man råkar störa sig på något för att man letar efter fel. Och saknar perspektivet att alternativen ofta är sämre.

Jag förstår. Hoppas att bildkvaliteten med bra källor också blir tydligare för att skärmen är större och att det överväger de negativa effekterna av större skärm Jag har ju inte varit direkt missnöjd med vår gamla Samsung som hade mer än 10 år på nacken så jag är ju långt ifrån petig, men samtidigt har jag ju researchat mycket nu och uppskattade verkligen bilden på OLEDen från Philips så jag är nog mer petig nu. Plus att jag ju köper en stor och relativt dyr TV just för att lyfta TV-tittandet till något nytt, inte bara för att ersätta en gammal.

Tyckte mig läsa något om att du hade en Q95t hemma nu? Har du testat den? Åsikt?

Och med klagomålen på reflexfiltren, menar du då detta med den regnbågsliknande skärmen?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med din 85” Q95T?
Ska gå från projektor med 90” duk till tv och det gör lite ont att droppa till 77” oled.
Ska man ha en modell som ser snygg ut på väggen kostar det ännu mer.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10