Displayport kopplar ur skärmen vid vänteläge - alla fönster flyttar sig

Permalänk
Medlem

Displayport kopplar ur skärmen vid vänteläge - alla fönster flyttar sig

Köpte nyligen en ny skärm (LG Ultragear 27GL850G-B) och bytte ut min primärskärm. Har även en sekunder skärm som är speglat till TVn. Innan gick min sekundära skärm på displayport men nu fick den hoppa tillbaka till DVI då jag behöver displayport på min nya skärm. Kör med DP kabeln jag fick med.

Problemet jag har är att så fort skärmarna går i vänteläge så verkar skärmen med displayport koppla ur sig. Detta gör att när jag väcker skärmarna med musen/tangentbordet så upptäcks först min sekundärskärm och min primärskärm beter sig som den inte är inkopplad. Detta gör att alla min fönster och allt jag har hoppar över på sekundärskärmen. Sen vaknar min primärskärm till och byts till primärskärm (så windows aktivitetsfältet hoppar tillbaka osv) men alla fönster blir självklart kvar på sekundära skärmen. Detta sker på bara någon sekund så inte direkt som att skärmen är seg, bara att min andra är "snabbare" och beter sig som att den inte varit urkopplad.

Har försökt googla en hel del och det ser ut att vara ett vanligt problem just med displayport (men hade inga problem med min förra skärm att fönster på sekundärskärmen, som då hade displayport, hoppade över till min primära). Exempelvis här: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4pn4gx/how_to_dis... men även andra trådar. Det jag inte hittar är en lösning på problemet för min del.

Kan inte heller koppla skärmarna annorlunda då jag enbart har 1xDVI/1xHDMI/1xDP på grafikkortet. och alla måste gå till respektive skärm. Vet inte om det är kopplat men jag har också märkt att "OnScreen Control" programmet som LG har upptäcker inte skärmen om jag har mina andra skärmar inkopplade - måste alltså koppla ur dom för att kunna ändra inställningarna där.

Någon som har ett förslag?

edit: det jag hittar är att det inte går att stänga av "deep sleep" på denna skärm överhuvudtaget. Hittade även detta https://lgcommunity.us.com/discussion/15395/displayport-deep-... där LG säger att de ska undersöka detta men ingen ETA finns... drygt men förhoppningsvis kanske det kommer snarast

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min Displayport skärm. Men jag kunde stänga av Deep sleep för DP och då försvann problemet. Det låter som samma problem som du har. Hoppas LG löser det snart.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD